یادداشت
ماجرای قتل دختر ۱۴ ساله تالشی توسط پدرش به قدری عواطف و احساسات جامعه ایرانی را تحت تاثیر قرار داد که حتی اخبار انتخابات هیئت رئیسه مجلس را هم به محاق برد .
کد خبر: ۸۵۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 29 May 2020

به گزارش تابناک تبریز، متاسفانه خیل عظیم کاربران فضای مجازی بدلیل عدم برخورداری از اطلاعات کافی دچار هیجانات کاذبی شدند و تحلیل ها و مواضع متصادی از دل آن بیرون آمد. البته متاسفانه در همین اثنا دو خبر ناراحت کننده دیگر هم در جامعه منتشر شد که مزید بر علت توجه به چنین حادثه هایی است. قتل خواهر در رشت و قتل مادر توسط پسر 20 ساله در زنجان.
با گذشت زمان و بیرون آمدن اطلاعات جزئی تر از حادثه قتل فجیع رومینا اشرفی اما چند نکته قابل توجه به نظر می رسد که باید به آن توجه نمود .
1-فمینیست ها و جریان روشنفکری که در ماجرای قتل میترا استاد توسط نجفی شهردار سابق تهران ، تلاش شان بر لاپوشانی و نیز مقصر جلوه دادن زن به عنوان عامل ماجرا بود این بار هجمه ناجوانمردانه ای علیه قوانین اسلام کردند . آنها آشکارا تعمدا این نکته را فراموش کردند که یک طرف داستان مردی بالای 30 ساله است که کودک ۱۴ ساله را تلاش میکند فریب دهد یا اقلا به عقد در آورد و این مساله قطعا از مصادیق کودک همسری محسوب می شود که آنها مخالف اش هستند.
2-هیچ توجیهی برای رفتار زشت و وحشیانه پدر رومینا وجود ندارد و بدترین دفاع از کار او با توسل به واژه های مقدسی چون غیرت مرد قابل تصور است . غیرت یعنی دفاع از ناموس و نه آسیب زدن به آن . بنابراین رفتار قاتل هرگز مصداق غیرت نبوده و بلکه ناهنجاری محسوب می گردد . چه اینکه اگر پدر غیرت داشت و می خواست آن را بازتاب دهد باید با پسر داستان مواجه می شد و یا برخورد میکرد نه با کودک 14 ساله !
3-اختلاف ارزشی بین دو خانواده یعنی تفاوت مذهبی آنها اصل و اساس مخالفت پدر با ازدواج رومینا بوده است که به هر حال از دید افکار عمومی پنهان نگه داشته شده است که لابدحکمتی داشته است ، اما این آموزه ها باید در جامعه قدری تلطیف گردد و تعصب بیش از اندازه بر این محورها در جامعه کنونی مشکل ساز خواهد بود.
4-حوادث این چنینی بخصوص در قضایایی که یک طرف داستان کودکان مظلوم هستند باید سرمنشا ای باشند برای ترمیم قوانین موجود. شریعت مورد احترام همه ماست اما برای مقابله با چنین پیشامدهایی نیازمند قوانین سختگیرانه تری هستیم تا با پر کردن خلا های قانونی ، حوادث مشابه آتی آسیب کمتری به افکار عمومی و امنیت عمومی جامعه وارد نماید.
5-قتل رومینا و البته بحث های مفصلی که در حاشیه آن دارد اتفاق می افتد بیشتر شبیه یک معماست که برای روشن شدن ابعاد آن باید منتظر دادگاه رسیدگی به این پرونده باشیم و عجالتا از قضاوت زودهنگام و رای کلی دادن در مورد ان اجتناب کنیم.

 

نویسنده: غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار