با این وجود تعطیلی بیش از ۶۰ درصد کارخانجات و واحد‌های تولیدی محصولات لبنی در همدان طی سال‌های گذشته همچنان از مشکلات این بخش است چراکه سبب کم رونق شدن تولید محصولات لبنی استانی شده است.
کد خبر: ۸۵۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸ 31 May 2020
در حالی ۴۶ واحد لبنی در استان همدان پروانه بهره برداری دارند که به علت مشکلاتی از جمله عدم تامین نقدینگی ۶۰ درصد واحد‌ها تعطیل شده و ۱۸ واحد باقی مانده نیز کج دار و مریز پیش می‌روند.

به گزارش مهر، طبق آمار ۳۷۰ هزار رأس دام سنگین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در استان همدان وجود دارد که ۳۵۹ واحد صنعتی با ظرفیت ۲۷ هزار رأس شیر خام در استان همدان تولید می‌کنند.

همچنین ۵۳ مرکز جمع آوری شیر خام در استان همدان فعالیت دارند که روزانه افزون بر ۳۱۶ تن شیر را از دامداری‌ها جمع آوری می‌کنند.

تعطیلی ۶۰ درصد کارخانجات و واحد‌های تولید محصولات لبنی در همدان

با این وجود تعطیلی بیش از ۶۰ درصد کارخانجات و واحد‌های تولیدی محصولات لبنی در همدان طی سال‌های گذشته همچنان از مشکلات این بخش است چراکه سبب کم رونق شدن تولید محصولات لبنی استانی شده است.

کارشناس جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال‌های نه چندان دور تعداد بالای کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی به عنوان پتانسیلی برای استان محسوب می‌شد، گفت: به علت وجود برخی مسائل که مهمترین آن‌ها کمبود نقدینگی و مشکلات مالی است شماری از این واحد‌ها تعطیل شده‌اند.

نسرین دانشمند با تاکید بر اینکه این واحد‌های تولیدی در استان همدان از کمبود نقدینگی رنج می‌برند، افزود: کمبود سرمایه در گردش و مشکل در تأمین نهاده‌ها، بسته بندی و سایر ملزومات مورد نیاز، قیمت انرژی و دستمزد کارکنان به عنوان مهمترین مشکلات واحد‌های تولیدی استان همدان مطرح است.

افزایش قیمت لبنیات توان خرید از مردم را گرفته است

وی با بیان اینکه از زمانی که مشکلات اقتصادی، واحد‌های صنعتی تولید و فرآوری محصولات لبنی در استان همدان را از رونق انداخته کارگاه‌های لبنی سنتی یکی پس از دیگری قد علم کرده‌اند و با استفاده از وسایل و روش‌های قدیمی به تأمین نیاز شهروندان می‌پردازند، گفت: متأسفانه افزایش قیمت لبنیات توان خرید از مردم را گرفته است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون مشکلات واحد‌های لبنی گفت: استان همدان از دیرباز در زمینه تولید لبنیات و فرآوری آن در بین ۱۰ استان برتر کشور بوده و هنوز هم این رتبه را حفظ کرده است.

حسن محمدی با بیان اینکه زمانی پنیر و بسیاری از لبنیات دیگر را از کشور‌های دانمارک وارد می‌کردیم، اظهار کرد: در زمان وزارت جهاد سازندگی برنامه‌ای پیاده شد تا وابستگی به لبنیات و پنیر قطع شود و به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان یک سری واحد‌های تولید پنیر آب نمکی راه اندازی شد که به صورت کوپنی پنیر را در اختیار مردم قرار می‌داد، گفت: بعد از آن با ورود تکنولوژی‌های جدید به مرور زمان پنیر آب نمکی که در تولید آن هر ۹ کیلوگرم شیر یک کیلوگرم پنیر تولید می‌کرد جای خود را به سایر تولیدات داد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پنیر uf از سال ۸۱ با سیاست تغییر خط به بازار آمد و شش واحد موفق به راه اندازی تولید پنیر uf با ورود بهترین تکنولوژی‌ها شدند، گفت: این واحد‌ها علاوه بر تولید پنیر uf انواع فرآورده‌های لبنی مانند ماست پاستوریزه، شیر پاستوریزه و دوغ پاستوریزه را وارد خطوط تولید خود کردند و در واقع این واحد‌ها بر اساس نیاز بازار و نیاز مشتری به نیاز روز پاسخ دادند که در حال حاضر هم فعال هستند هرچند مشکلاتی دارند، اما فعالیتشان تداوم دارد.

واحد‌هایی که فقط به سیستم شیر یارانه‌ای متکی بودند با حذف یارانه شیر خانوار غیرفعال شده و از دور خارج شدند
محمدی با بیان اینکه یک سری از این واحد‌ها متأسفانه خود را به یک محصول محدود کردند و اصرار به تولید پنیر آب نمکی داشتند در حالی که تولید پنیر آب نمکی توجیه اقتصادی نداشت و به همین دلیل از سال ۸۱ به بعد تعطیل شدند، گفت: پس از آن یک سری واحد‌ها تنها پنیر تولید می‌کردند و یکسری هم شیر پاستوریزه تولید می‌کردند که شیر پاستوریزه از طریق دولت و به صورت یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت، اما آن‌هایی که بر اساس نیاز روز تنوع ایجاد کردند و خودشان را از سیستم یارانه‌ای خارج کردند موفق شدند همچنان سرپا بمانند، اما واحد‌هایی که فقط به سیستم شیر یارانه‌ای متکی بودند با حذف یارانه شیر خانوار غیرفعال شده و از دور خارج شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ واحد لبنی دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در استان همدان وجود دارد که ظرفیت تولید اسمی این واحد ۵۹۸ هزار تن انواع محصولات لبنی است و توان جذب ۹۳۶ هزار تن شیر خام را دارند، گفت: اشتغال مستقیم این واحد‌ها ۱۳۵۰ نفر است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: با این وجود به دلیل عدم تنوع تولید در برخی واحد‌ها و اصرار به تولید محصولات قدیمی بسیاری از این واحد‌های لبنی تعطیل شده و، چون به صورت کارگاهی فعال بودند در تأمین نقدینگی و مواردی از این قبیل مشکلاتی پیش آمد و در مجموع از ۴۶ واحد دارای پروانه در استان همدان در حال حاضر ۱۷ تا ۱۸ واحد فعال و نیمه‌فعال هستند.

محمدی گفت: بیشترین محصولات تولیدی این واحد‌های فعال پنیر uf، شیر پاستوریزه، شیر استرلیزه، شیر‌های طعم‌دار، ماست پاستوریزه و انواع دوغ است.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشور در زمینه تولید لبنیات برندسازی عظیمی صورت گرفته و شرکت‌های بزرگی مانند کاله، میهن و چوپان و مواردی از این قبیل وارد بازار شده‌اند، گفت: واحد‌های لبنی اگر بخواهند در این بازار رقابت دوام بیاورند باید خود را به‌روزرسانی کنند و اگر خود را با نیاز مشتری وفق ندهند و در بازرگانی و تولید الزامات را رعایت نکنند امکان تعطیلی آن‌ها وجود دارد.

در حال حاضر ایجاد واحد لبنی جدید به هیچ وجه در استان همدان مدنظر نیست چرا که توجیه اقتصادی ندارد، اما فعال کردن واحد‌های تعطیل شده از اولویت‌های امسال است
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایجاد واحد لبنی جدید به هیچ وجه در استان همدان مدنظر نیست چرا که توجیه اقتصادی ندارد، اما فعال کردن واحد‌های تعطیل شده از اولویت‌های امسال است، گفت: کسانی که بخواهند واحد تعطیل شده را خریداری کرده و فعال کنند از تسهیلات کم بهره برای وارد کردن ماشین آلات خارجی و معافیت‌های گمرکی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای فعال کردن واحد‌های تعطیل موجود نیز تأمین نقدینگی با توجه به گران شدن شیر، مواد اولیه و مواد بسته‌بندی یکی از اولویت‌ها است، گفت: بحث تأمین سرمایه در گردش واحد‌های فعال نیز مد نظر است تا هر چه سریع‌تر نیاز‌ها تأمین و این نیاز‌ها از طریق سیستم بانکی پرداخت شود.

محمدی با تاکید بر اینکه بازسازی و نوسازی و به روز رسانی واحد‌های موجود از دیگر اولویت‌ها در استان همدان است، گفت: فروردین‌ماه امسال ۲ واحد بزرگ درخواست طرح توسعه تولید شیرخشک دادند که فعلاً همین دو واحد تولید شیرخشک در استان همدان فعال است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در مواقعی که تولید شیر در استان همدان افزایش می‌یابد محصول به شیر خشک تبدیل می‌شود چرا که علاوه بر جنبه صادراتی مدت نگهداری آن نیز طولانی‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو واحد بزرگ استان همدان درخواست توسعه داده‌اند که در حال پیگیری این طرح‌ها هستیم، گفت: طرح‌های جدید لبنی در واحد‌های جدید به عنوان طرح توسعه در قالب نوسازی و بهسازی پیگیری خواهد شد و متقاضیان از تمام حمایت‌های دولتی این بخش بهره‌مند خواهند شد.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی جذب شیر خام

وی با بیان اینکه به خاطر بیماری کرونا بسیاری از صنایع متضرر شدند که صنایع لبنی نیز در این بخش قرار دارند، گفت: امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جذب شیر خام در دو سه ماه گذشته کاهش یافته است و با توجه به اینکه شیر خام یک زنجیره است خسارت زیادی به دامداران وارد شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه جذب شیر خام در واحد‌های لبنی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت و همین مقدار هم واحد‌های گاو شیری در استان همدان متضرر شدند، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این ضرر‌های وارده به بخش دامداری و صنایع تبدیلی تا حدودی جبران شود ضمن اینکه دولت نیز بسته‌های حمایتی را پیش‌بینی کرده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد می‌توان با احیای واحد‌های راکد که از قضا تعداد آن‌ها هم کم نیست قدمی در راستای تحقق شعار سال برداشت چراکه با فعال شدن این واحد‌ها جهش تولید را شاهد خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار