روحانی در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو مطرح کرد؛
رئیس‌جمهور اعلام کرد: تا پایان امسال تعداد سد‌های بهره برداری شده به ۹ سد خواهد رسید.
کد خبر: ۸۵۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 04 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان بوشهر و آذربایجان غربی که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: نهضت اسلامی از سال ۱۳۴۱ آغاز شد، اما در فروردین سال ۴۲ قضیه مدرسه فیضیه و کشته شدن طلاب نخستین اوج نهضت اسلامی بود، دومین اوج نهضت سال ۴۲ مربوط به ۱۵ خرداد بود و مردم به خاطر دارند که ۱۳ خرداد سال ۴۲ روز عاشورا بود و امام (ره) سخنرانی مهم خود را در مدرسه فیضیه ایراد کردند.

او افزود: فردای روز ۱۴ خرداد، امام در منزل خود سخنرانی مهم دیگری ایراد کردند و شب ۱۵ خرداد دستگیر و به تهران و زندان منتقل شدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صبح روز ۱۵ خرداد بود که مردم در قم، تهران و دیگر شهر‌ها مطلع شدند که مرجع بزرگ تقلید و رهبر نهضت اسلامی برخلاف مقررات دستگیر شده اند.

روحانی اظهار داشت: تصمیم رژیم این بود که برای امام در دادگاه حکم زندان طولانی تدارک ببیند، ولی مردم از صبح روز ۱۵ خرداد به صحنه آمدند و به سمت منزل امام حرکت کردند.

او یادآور شد: من هم به اتفاق مردم و مرحوم حاج آقا مصطفی مقابل منزل ایشان رفتیم و بعد به سمت صحن حضرت معصومه (س) آمدیم صحن مملو از جمعیت بود تا لحظه‌ای که زنان قم با شمشیر وارد صحن شدند و شعار یا مرگ یا خمینی سر دادند و احساسات و موج بزرگی توسط این بانوان شیرزن که مربوط به منطقه جنوبی قم بودند ایجاد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: سپس مردم از صحن خارج شدند و به سمت خیابان تهران رفتند و با نیرو‌های مسلح مواجه شدند و درگیری ایجاد شد و عده‌ای از مردان و زنان در قم کشته شدند و همزمان مردم زیادی در تهران حوالی بازار چهار راه سیروس که مرکز تجمعات بود کشته شدند در ورامین، پیشوا، باقرشهر و در سراسر ایران هم مغازه‌ها بسته شد.

روحانی با بیان اینکه مردم در بسیاری از شهر‌ها به خیابان آمدند و عده زیادی دستگیر شدند از این رو حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود، تاکید کرد: کسی از حکومت فکر نمی‌کرد بخاطر دستگیری امام این چنین حرکتی در سراسر ایران بوجود بیاید و مردم ایثار و فداکاری کنند.

او یادآور شد: آن روز شهید ادیب طالقانی همراه من بودند که شهید شد البته طلاب دیگری هم شهید شدند، اما یکی از آن‌ها او بود که همراه بسیاری از مردم ایران به شهادت رسید.

به دلیل شیوع کرونا با مشکلات جدیدی مواجه هستیم

رئیس جمهور در ادامه با بیان امسال سال «جهش تولید»، است، اظهار داشت: ما به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکلات جدیدی در صحنه اقتصاد مواجه هستیم و آماری که وزیر نیرو مبنی بر افزایش مصرف برق اعلام کردند اگر به معنای افزایش مصرف در بخش صنعت باشد علامت خوبی است و البته ما باید مصرف را در تابستان کنترل کنیم.

روحانی گفت: در شرایطی که همه کشور‌ها به لحاظ اقتصادی با مشکل فراوانی مواجه هستند کشور ما هم با مشکلاتی مواجه شده و همه کسب و کار‌ها باز نشده است و ما همچنان در بخش مهد‌های کودک و سالن‌های اجتماعات، گردشگری، مدارس و دانشگاه‌ها شاهدیم که یا فعال نشده و یا فعالیت صد در صدی برقرار نشده و در اماکن متبرکه هم بازگشایی‌ها محدود است.

او گفت: بر همین اساس ما با مشکلات فراوانی در بخش فرهنگ و اقتصاد مواجهیم، اما مردم ما به خوبی ما را یاری و کمک کردند و دست هم را در این روز‌های سخت گرفتند.

بهره برداری از سدهای جدید

روحانی همچنین اعلام کرد گفت: تا پایان امسال تعداد سد‌های بهره برداری شده به ۹ سد خواهد رسید.

او تاکید کرد: در شرایطی که شاهد ویروس کرونا هستیم اگر برق یا آب شهرستانی قطع شود بیمارستان دچار مشکل می‌شود و افرادی که در بیمارستان بستری هستند دچار مشکل می‌شوند و ما امسال شرایط سخت تری داریم و نباید بگذاریم این اتفاق رخ دهد؛ مردمی که بیمار هستند و در منزل خود را قرنطینه و یا ایزوله کردند در تابستان گرم نیازمند آب و برق هستند.

رئیس جمهور گفت: امسال نیازمندی ما در بخش آب نیز به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کرونا بیشتر خواهد شد و مردم باید چندین بار بتوانند دست خود را به خوبی بشویند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

روحانی با اشاره به گزارش آغاز جلسه که اعلام شد تا پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح می‌شود، اظهار داشت: این خبر برای مردم ما دلگرم کننده خواهد بود و امروز نیز یک واحد نیروگاهی در بوشهر و عسلویه افتتاح شد و برای همین یک واحد نیروگاهی ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۱۶۰ مگاوات فعال باشد.

او گفت: در زمینه آب نیز باید اقدامات زیادی انجام دهیم و به اوج مصرف در ساعات مختلف توجه داشته باشیم.

رئیس جمهور با اعلام اینکه افتتاح ۹ سد تا پایان سال جاری برای ما خوشحال کننده است، افزود: امروز سومین سد را افتتاح کردیم و ان شاءالله ۶ افتتاح دیگر تا پایان سال خواهیم داشت؛ آب گیری ۹ سد دیگر نیز آغاز و قدم‌های خوبی در بخش صنعت آب و برق برداشته خواهد شد.

روحانی با اشاره به فصل تابستان و مصرف آب و برق از سوی مردم گفت: ما نیازمند کمک مردم در این زمینه هستیم و مصرف آب را می‌توان با مدیریت کاهش داد و در مصرف برق نیز اگر مردم به طور مثال کولر‌های خود را در دور کُند قرار دهند و یا کولر‌های گازی را در یک درجه مناسب تنظیم کنند می‌توانیم به خوبی از تابستان امسال عبور کنیم.

او در ادامه با اشاره به افتتاح امروز طرح‌های ملی وزارت نیرو، تصریح کرد: افتتاح‌ها پاسخ قاطعی به آمریکا و اسرائیل جنایتکار است که در طول تاریخ علیه ملت ما و نشاط مردم ما تلاش می‌کنند، در شرایطی قرار داریم که آمریکا در یکی از بدترین وضعیت تاریخ این کشور قرار دارد و می‌بینیم چه ظلم بزرگی به سیاه پوستان این کشور می‌شود.

با مردم آمریکا اظهار همدردی می کنیم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ماجرای «جورج فلوید» به عنوان یک ماجرای جهانی، داستان عجیبی است و رابطه انسان‌ها با هم را می‌رساند، اظهار داشت: این نشان می‌دهد که ما هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیا و پیامبر عظیم‌الشان اسلام بوده بسیار فاصله داریم.

روحانی گفت: با همه مردم امریکا که به خاطر قتل وحشیانه سیاهپوست امریکایی بدست پلیس امریکا، در خیابان‌ها هستند اظهار همدردی می‌کنیم.

او با بیان اینکه حاکمان کاخ سفید وضعیت کنونی آمریکا را به یکی از بدترین دوران تاریخ این کشور تبدیل کرده اند، تصریح کرد: ایران به شدت این جنایت آمریکا و حاکم کاخ سفید را که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند، محکوم می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند، اظهار داشت: شرم‌آور است رئیس جمهوری که می‌خواهد علیه ملتش اقدام کند دست به کتاب آسمانی می‌برد و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است؛ کتاب مقدس برای ما هم مقدس است و ما هم به انجیل و عیسی مسیح احترام می‌گذاریم.

رئیس جمهور  گفت: در شرایطی که امروز همه مردم جهان با خشم و نفرت به کاخ سفید نگاه می‌کنند، همه دوستداران ما در دنیا شاهدند که مردم ما با همه توان و برای افتتاح طرح های بزرگ به صحنه آمده اند و ان شاءالله اهدافی که مورد نظر ماست و آن تحولی که امام مدنظرش بود و دیروز مقام معظم رهبری آن تحول‌آفرینی امام و اندیشه تحول امام را بیان کردند، محقق شود و همگان شاهد ادامه این تحول در مسیر انقلاب اسلامی به دست مردم بزرگوار ایران باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار