کد خبر: ۸۵۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ 06 June 2020
 
  تابناک / یکصد و هفتمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به منظور تبادل نظر در زمینه تعیین تکلیف بدهی های شهرداریها به بانکهای عامل، با تاکید بر لزوم حمایت مالی دولت برای جبران آسیب های ناشی از بحران ویروس کرونا روز یکشنبه یازدهم خرداد ماه ۹۹ به ریاست شهردار تهران و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در این نشست که ناصر عطایی معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت به نمایندگی از شهرداری این شهر حضور داشت، شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به موانع اصلی در اجرای بند "و" تبصره ۵ قانون بودجه ۹۸ کشور خواستار حل اساسی موضوع بدهی شهرداریها به بانکها داخل دولت شد و گفت: متاسفانه شهرداریها در جذب کمک دولت برای جبران آسیبهای مالی محروم ماندند که کمک حداقلی در زمینه بدهی شهردایها به بانکهای عامل می تواند تا حدودی در این زمینه موثر باشد.

پیروز حناچی در ادامه با بیان اینکه بحران ویروس کرونا دو بازخورد "کاهش درآمدها" و "افزایش هزینه ها" برای شهرداریها به همراه داشته است، گفت: باید در مقیاس ملی به این مسائل پرداخته شود.

وی خواستار ارائه آمار مستند از میزان خسارت و هزینه های وارد شده بر شهرداریهای کلانشهرها بر مبنای شاخص های استاندارد همچون جمعیت، مساحت و ... ناشی از بحران کرونا شد.

حناچی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم به دولایحه مهم "درآمدهای پایدار" و "مالیات بر ارزش افزوده" پرداخت و افزود: با پیگیریهایی که از طریق مجمع و دیگر نهادها صورت گرفت خوشبختانه لایحه درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده را نمایندگان مجلس در دور قبل تصویب کرده و برای تایید و ابلاغ به شورای نگهبان ارسال نموده اند که ابلاغ نهایی آن مستلزم پیگیری شهرداران از طریق نمایندگان شهرهای متبوع برای نتیجه گیری نهایی است.

مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها نیز در این نشست مجازی با اشاره به موضوع اوراق مشارکت و تهاتر بدهی شهرداریها به بانکها اظهار کرد: هم اکنون یک واحد در این سازمان پیگیر موضوع است اما این امر مستلزم اراده جمعی و وحدت رویه شهرداریهای کلانشهرها و این سازمان است.

 جمالی نژاد در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سال ۹۸ شاهد بحران های متعددی در سطح کشور بودیم اظهار داشت: در اواخر سال موضوع شیوع ویروس کرونا باعث بروز مشکلات دوچندان به ویژه در شهرهای میانی و بزرگ گردید.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه سه چهارم نمایندگان منتخبان مردم در مجلس یازدهم سابقه کار در حوزه مدیریت شهری دارند اظهار کرد: همراهی نمایندگان منتخب در حل مشکلات مدیریت شهری می تواند به تحقق مطالبات شهرداریها کمک قابل توجهی نماید.

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرها نیز با اشاره به مشکلات و خسارات وارده بر شهرداریها از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: همواره تامین منابع مالی برای اداره شهرها از جمله چالشهای شهرداریها بوده است که متاسفانه با شروع بحران ویروس کرونا در کشور، شهرداریها پس از وزارت بهداشت در صف مقدم مبازره با این بحران مواجه شدند.

کمال مرادی با بیان اینکه از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست تعیین تکلیف بدهی شهرداریها به بانکهای عامل بود اظهار کرد: با توجه به اینکه به رغم دستورات متعدد ابلاغی تاکنون موانع اجرایی بندهای قانونی تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۸ کشور برطرف نگردیده و موضوع همچنان بلاتکلیف و معطل مانده است افزود: این نگرانی وجود دارد که در ظرف زمانی اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کشور شرایط استفاده شهرداریها از ظرفیت قانونی بودجه در باره انتشار اوراق مشارکت و تهاتر بدهی آنها به بانکها فراهم نشود.

گفتنی است در این نشست همچنین شهرداران کلانشهرهای اصفهان، زاهدان، اراک، یزد، اردبیل، تبریز، ارومیه، همدان و زاهدان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در زمینه مهمترین موضوعات جلسه پرداختند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار