پردیس- بخشدار بومهن از وقوع حریق گسترده در مراتع سد ماملو خبر داد و گفت: طی این حادثه بخش وسیعی از مراتع در آتش سوخت.
کد خبر: ۸۵۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ 06 June 2020
حریق گسترده در مراتع سد ماملو/بخش وسیعی از مراتع در آتش سوخت

رضا خدادادی از وقوع حریق گسترده در مراتع سد ماملو خبر داد و اظهار داشت: طی این حادثه بخش وسیعی از مراتع در آتش سوخت.

خدادادی با اشاره به اینکه این حادثه روز جمعه رخ داده بود در تشریح بیشتر جزئیات گفت: این آتش سوزی شامل مراتع و عرصه‌های طبیعی از جاجرود تا فاز ۸ پردیس، جنوب شرق باغکمش، جنوب کرشت، شمال و شمال غرب تماشا بود که توسط بخشداری بومهن، دهیاری‌های کرشت و باغکمش، آتش نشانی بومهن، عوامل شرکت عمران پردیس و شهرداری پردیس تا ساعت ۲۳:۵۵ دقیقه دیشب اطفا شد.

بخشدار بومهن در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه آتش سوزی در بخش وسیعی از مراتع طبیعی در منطقه حفاظت شده ماملو اتفاق افتاده است و آیا در منطقه محافظت شده نگهبانی و بازرسین محیط زیست تدابیر پیشگیرانه از وقوع حریق نداشته‌اند عنوان داشت: در منطقه حفاظت شده نگهبانان در حال گشت زنی هستند و از ورود خودروها جهت گشت و گذار در منطقه خودداری می‌شود اما گاهاً افراد خودسر بدون توجه به قوانین برای تفریح و گردش بدون خودرو وارد منطقه می‌شوند.

وی هم عوامل انسانی و هم عوامل طبیعی را با توجه به گرمای شدید هوا و وجود اشیایی مانند بطری پلاستیکی و بطری شیشه‌ای و غیره در طبیعت سبب بروز حریق دانست و افزود: متأسفانه بخش وسیعی از مراتع در آتش سوخت که با همکاری نهادهای متولی آتش بالاخره مهار شد و دلیل این آتش سوزی در دست بررسی است.

تدابیر پیشگیرانه برای «شوراب» ارائه شده است

عبدالعظیم رضایی نیز پیش از وقوع این حادثه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش دما و گرمای فصل تابستان طی روزهای اخیر و ماه‌های آتی گفته بود: خشک شدن گیاهان و وجود گونه‌های گیاهی مختلف در مراتع سطح شهرستان سبب می‌شود تا مراتع طبیعی این شهرستان مستعد آتش سوزی شوند.

وی بیان کرد: وقوع حریق در مراتع، خسارات جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد می‌کند که بر همین اساس، اولویت کاری ما پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع و طبیعت است.

فرماندار پردیس با اشاره به اینکه باید تدابیر پیشگیرانه توسط متولیان امر در نظر گرفته شود، افزود: در این خصوص مکاتباتی با ادارات جهاد کشاورزی, منابع طبیعی، بخشداران و دهیاران صورت گرفته است تا آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

رضایی بیان کرد: تدابیر پیشگیرانه به ویژه برای مناطقی مانند شوراب که فاقد دهیاری و شورا، عدم آنتن دهی تلفن در این منطقه و مسافت طولانی می‌باشد ارائه شده است.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه گفت: اطلاع رسانی و ایجاد آمادگی در اهالی، جمع آوری بوته‌ها و علف‌های خشک، تشکیل تیم داوطلبان مردمی برای مواقع اضطراری برای همیاری، پیش بینی و ذخیره منابع آب و مواد اطفا حریق، تهیّه و پیش‌بینی منابع اطفا حریق و کوله برای مناطق صعب العبور از تدابیر پیشگیرانه است.

رضایی بیان داشت: متولیان امر و نهادهای مذکور باید آمادگی و تدابیر پیشگیرانه را به طور کامل رعایت و در صورت بروز حادثه از مخاطرات احتمالی جلوگیری کنند و در این راستا از تمام شهروندان نیز تقاضا داریم در صورت حضور در مراتع، به منظور حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست، نکات ایمنی را رعایت کرده تا هیچ گونه مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار