مرکز جذب هیئت علمی در کنار هموار کردن جذب بازنشسته‌ها، بدون توجه به نیروی جوان، جلوی پای آنها سنگ اندازی می‌کند.
کد خبر: ۸۵۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱ 08 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: عضو هیئت علمی دانشگاه شدن یکی از آرزو‌های فارغ التحصیلان مقطع دکتری است. البته به دست آوردن این کرسی نیازمند طی کردن هفت خان رستم است اما پایان تمامی هفت خان‌ها به همین خوبی نیست. هفت خان‌های این روز‌های جامعه ما گویی همیشه محکومند به شکست در برابر قوانینی که همگی بر علیه آنها نوشته شده است.

هفت خوان رستم جذب هیئت علمی

هفت خان جذب در هیئت علمی به این شرح است: گرفتن دیپلم، لیسانس، مدرک فوق لیسانس، مدرک دکتری، نگارش کتاب، چاپ مقاله و در مجموع بالا بردن درجه علمی، شرکت در فرایند جذب اعضای هیئت علمی که هر ساله برگزار می‌شود و در نهایت گذر از سد استادان بازنشسته. بسیاری از متقاضیان شرکت در فرایند جذب هیئت علمی از مرحله آخر این رویه اطلاع ندارند و نمی‌دانند چنین مرحله‌ای را هم باید پشت سر بگذرانند.

روند جذب اعضای هیئت علمی

محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم در تشریح مراحل فرایند جذب گفت: از طریق دبیرخانه هیئت اجرایی جذب دانشگاه و موسسه مربوطه در اولین گام فرآیند جذب گروه‌ها، دانشکده و دانشگاه‌ها نیاز‌های خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند و سپس وزارتخانه این نیاز‌ها را برای تطبیق با آمایش و نقشه علمی کشور و تطبیق آن بر برنامه‌های اداری و مالی به مرکز نظارت می‌فرستد.

او افزود: پس از این مرحله ما از طریق فراخوان از متقاضیان دعوت می‌کنیم آمادگی و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.

رضوان‌طلب ادامه داد: در هنگام ارزیابی‌های علمی و تخصصی نیز اولین مرحله، سنجش توانایی‌های علمی متقاضیان از سوی کارگروه توانایی‌های علمی است و بعد از این مرحله از سوی کارگروه صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت رای هیئت اجرائی جذب دانشگاه‌ها مهمترین فاکتور تایید یا رد متقاضیان در هیئت مرکزی است.

فراز و نشیب جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها/ بازنشسته‌ها مجال فعالیت به جوانان نمی‌دهند

 شرکت در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی نتیجه‌ای ندارد

یکی از فارغ التحصیلان مقطع دکتری رشته کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس به گفت: ۲ سال است که در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی شرکت می‌کنم و هنوز هیچ جوابی حتی مبنی بر پذیرفته نشدن دریافت نکرده ام.

او در ادامه بیان کرد: حتی زمانی که به سایت دانشگاهی که درخواست جذب در آنجا را داده ام، مراجعه می‌کنم فرایند بررسی مدارک همچنان در همان وضعیت بررسی است. فقط هر سال هزینه پرینت سوابق عملی و پست را پرداخت می‌کنیم، بدون هیچ نتیجه ای.

این فارغ التحصیل مقطع دکتری اضافه کرد: قبلا از سایرین هم شنیده بودم که شرکت در این فراخوان هیچ نتیجه‌ای ندارد و دیگر هم شرکت نمی‌کنم.

مسئولان چه می‌گویند؟

بار‌ها مسائل و مشکلاتی از این دست شنیده و به چشم خود دیده ایم تا جایی که این مسائل برای ما عادی شده است. اما به تازگی مرکز جذب وزارت علوم  با ارسال نامه‌ای از خان هفتم جذب رونمایی کردند. نامه‌ای که دلالت بر تسهیل روند جذب استادان بازنشسته در جذب هیئت علمی بدون هیچ گونه شرط و شروطی است.

جذب هیات علمی؛ سنگ‌ها از سر راه بازنشسته‌ها برداشته جلوی پای جوانان انداخته می‌شود

زهرا قدسی، رئیس انجمن استادان حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز در این باره گفته است: مطابق این نامه استادان بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور می‌توانند بدون توجه به شرایط سنی فراخوان جذب اعضای هیئت علمی و حتی شرکت در آن، به عنوان هیئت علمی موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی جذب شوند.

عضو اصلی مرکزی شورای راهبردی استادان گفت: این افراد پس از ورود به هیئت اجرایی جذب، استعلام می‌شوند و در نهایت مراحل جذب آنها انجام می‌گیرد یعنی تمام مراحل اداری که یک جوان باید برای جذب انجام دهد برای افراد بازنشسته ملغی است و ضرورتی برای طی کردن آن مراحل ندارد. متاسفانه مشخص نیست که دانشگاه‌ها و وزارت علوم بر چه اساس و قانونی استادان را پس از بازنشستگی مجدد به کار می‌گیرند.

قدسی تصریح کرد: طی این نامه وزارت علوم، استادانی که پس از سال‌ها خدمت در آموزش عالی و دریافت بیمه و حقوق ثابت، بازنشسته شده‌اند دوباره وارد چرخه بازار کار می‌شوند و در مقابل، میلیون‌ها جوان جویای کار و به ویژه فارغ‌التحصیلان، فرصت‌های اشتغال و آینده‌سازی خودشان را از دست می‌دهند.

عضو اصلی مرکزی شورای راهبردی استادان با اشاره به خیانتی که در حق آموزش عالی شده است، بیان کرد: وقتی یک نیروی جوان با علم روز و انگیزه کافی آماده به کار است چرا باید دوباره سکان به دست کسانی بیفتد که انرژی گذشته را ندارند و تمام توان‌شان را در سال‌های خدمت خود استفاده کردند؟.

فراز و نشیب جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها/ بازنشسته‌ها مجال فعالیت به جوانان نمی‌دهند

غیر قانونی بودن فعالیت بازنشستگان به عنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به غیر قانونی بودن فعالیت بازنشستگان به عنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها، گفت: افرادی که در مراکز آموزشی، نهاد و ارگان‌های مختلف بازنشسته شده‌اند؛ به هیچ وجه نمی‌توانند به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت کنند.

او افزود: براساس قانون و بخشنامه‌ای که به همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی داده‌ایم هیچ یک از بازنشستگان اجازه فعالیت در قالب اعضای هیئت علمی را ندارند. بازنشستگان در صورت تمایل و دارا بودن شرایط لازم برای فعالیت‌های آموزشی تنها می‌توانند به عنوان نیروی حق التدریس در دانشگاه‌ها خدمت کنند.

اجرای جدی قانون بازنشستگی در دانشگاه‌ها

عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم از اجرای جدی قانون بازنشستگی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: برای ایجاد ظرفیت ویژه فارغ التحصیلان دکتری باید اجرای قانون بازنشستگی جدی و به موقع صورت گیرد.

باقری با تاکید بر اجرای آیین نامه بازنشستگی استادان بیان کرد: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان دوره دکتری در کشور زیاد هستند بر اجرای آیین نامه بازنشستگی در سال جاری تاکید شده است. ما باید زمینه اشتغال برای این دانشجویان را فراهم کنیم بنابراین اگر بخواهیم ظرفیت جدید ایجاد کنیم باید مقررات مربوط به بازنشستگی را جدی گرفته و بازنشستگی را به موقع انجام دهیم.

 

قائم مقام وزیر علوم افزود: براساس قانون مجلس شورای اسلامی بکارگیری بازنشستگان در دانشگاه‌ها ممنوع بوده و اگر فردی که بازنشسته شده بخواهد اعاده به کار کند، باید طبق قانون مجلس باشد. استادان بازنشسته‌ای که با دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند اعاده به کار نمی‌شوند. قانون مجلس اجازه داده تمام بازنشستگان دولت به صورت یک سوم به کار گرفته شوند اما به این منزله نیست که مسئولیت پیدا کرده اند.

باقری تصریح کرد: در آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی نیز اجازه داده شده است که دانشگاه‌ها از خدمات و تجارب اعضای هیئت علمی بازنشسته در قالب حق التدریس یا راهنمای پایان نامه دکتری و یا کارشناسی ارشد استفاده کنند. اکنون هم در اصلاح آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی بر آن تاکید شده است تا ضمن احترام به حقوق استادان بازنشسته از تجارب آنها استفاده شود.

قوانین برای استادان بازنشسته، جوان می‌شود!

 با وجود اعلام مخالفت وزیر علوم در به کارگیری بازنشسته‌ها، گویی شرایط کنونی به گونه‌ای است که همچنان بازنشسته‌ها در صدر هستند و علی رغم پیر شدن، قوانین هر روز برای آنها جوان تر می‌شوند، در صورتی که باید به جوانان فارغ التحصیل بیشتر توجه شود اما قوانین و مصوباتی که هر روز پرده برداری می‌شوند گویای سنگ‌هایی هستند که جوانان به هیچ وجه از پس برداشتن آنها برنمی آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار