طی این سال‌ها سعی شده همدان به عنوان شهر گردشگرپذیر معرفی شود و زیرساخت‌های جذب گردشگر همچون راه سازی، راه آهن، هواپیما، هتل و ... در آن ایجاد شده و سرمایه گذاران مختلفی برای فعالیت در این عرصه جذب شده است، اما آیا گردشگری ما پایدار بوده و با محیط زیست سازگار است؟ آیا واقعاً راه توسعه استان از مسیر گردشگری عبور می‌کند؟ آیا درآمدزایی از حوزه گردشگری محقق شده است؟ بنابراین به مناسبت هفته محیط زیست در یک نشست تخصصی در دفتر ایسنا به موضوع «محیط زیست و گردشگری پایدار» پرداختیم تا به این سوالات پاسخ دهیم.
کد خبر: ۸۶۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ 09 June 2020
شھر ھمدان قدیمی‌ترین شھر ایران و از کھن‌ترین شھرھای جھان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای ھمدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. ھمدان اولین پایتخت نخستین شاھنشاھی ایران، مادھا بوده است.

از این رو این شھر با برخورداری از مراکز تاریخی و دیدنی و مناظر و چشم اندازھای بسیار زیبا دارای پتانسیل زیادی برای جذب گردشگر است و ھم اکنون به عنوان پنجمین شھر فرھنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود. امروزه گردشگری به عنوان یکی از منابع مھم اقتصادی و عاملی مؤثر در توسعه جوامع قلمداد می‌شود.

طی این سال‌ها سعی شده همدان به عنوان شهر گردشگرپذیر معرفی شود و زیرساخت‌های جذب گردشگر همچون راه سازی، راه آهن، هواپیما، هتل و ... در آن ایجاد شده و سرمایه گذاران مختلفی برای فعالیت در این عرصه جذب شده است، اما آیا گردشگری ما پایدار بوده و با محیط زیست سازگار است؟ آیا واقعاً راه توسعه استان از مسیر گردشگری عبور می‌کند؟ آیا درآمدزایی از حوزه گردشگری محقق شده است؟ بنابراین به مناسبت هفته محیط زیست در یک نشست تخصصی در دفتر ایسنا به موضوع «محیط زیست و گردشگری پایدار» پرداختیم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

همدان در تمام زمینه‌های گردشگری حرفی برای گفتن دارد

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه گردشگری شاخه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، پزشکی، ورزشی، علمی، روستایی و کشاورزی دارد، گفت: همدان در تمام زمینه‌های گردشگری پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی داشته و در این زمینه‌ها حرفی برای گفتن دارد.

دکتر مهدی ریاحی‌خرم، گردشگری طبیعی را گل سرسبد بخش‌های مختلف گردشگری دانست و افزود: گردشگری طبیعی بخش‌های متنوعی داشته که امکان ایجاد و استفاده تعدادی از آن‌ها مانند دلفین بینی در همدان وجود ندارد، اما پرنده بینی در دشت‌ها می‌تواند جایگزین این ظرفیت شود و قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از نگاه دیگر گردشگری به دو بخش گسترده و متمرکز تقسیم بندی می‌شود، اظهار کرد: آثار مخرب محیط زیستی گردشگری گسترده یا بوم‌گردی همراه با آموزش نسبت به گردشگری متمرکز کمتر بوده و تبعات آن گسترده نیست.

ریاحی خرم با بیان اینکه جاده سایت‌های گردشگری باید با دقت و توجه زیادی تعیین شود، اضافه کرد: گردشگری متمرکز مشابه تأسیساتی است که به صورت خواسته یا ناخواسته به عنوان یک واقعیت در منطقه توریستی گنجنامه با آن مواجه هستیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: زمانی که از گردشگری صحبت می‌شود باید به دسته بندی‌های آن توجه کرده و براساس توانمندی‌های استان ظرفیت‌ها و اقدامات را برآورد و لیست کنیم.

ریاحی خرم با بیان اینکه آموزش لازم برای گردشگری سالم و حفظ محیط زیست باید در مدارس آغاز شود تا در ذهن دانش آموزان باقی بماند، گفت: ظرفیت گنجنامه بعد از انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم ۷۰ هزار نفر اعلام شده است، چرا وقتی ظرفیت از این تعداد بیشتر می‌شود به جای کنترل جمعیت و ظرفیت پروژه جاده برگشت گنجنامه پیشنهاد می‌شود؟

وی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری می‌توان گنجنامه را از بن بست خارج و یک زیرگذر در آن منطقه افتتاح کرد یا جاده برگشت گنجنامه از بخش کوهپایه به داخل بلوار ارم احداث شود، این دو مورد پیشنهاد‌های خامی است که می‌توان برای رفع مشکل ترافیک جاده گنجنامه مطالعات لازم را بر روی آن‌ها انجام شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه باید در چهارچوب پژوهشی ظرفیت‌های گردشگری شناسایی و بررسی شده و جوانب آن سنجیده شود سپس پروژه‌های گردشگری لازم برای سرریز گردشگران به آن منطقه تعریف شود، تصریح کرد: ایرلاین می‌تواند سیاست‌های گردشگری استان را عملی کند و پرواز‌هایی که از همدان انجام می‌شود می‌تواند توقفی در استان‌های مختلف داشته باشد.

آیا همدان طرح جامع گردشگری همدان دارد؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این نشست بیان کرد: بحث گردشگری و واژه‌های عام یا تخصصی مثل طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی و ... قدمت زیادی در کشور ما ندارد و هنوز در مرحله آزمون و خطا هستیم.

محسن جعفری‌نژادبسطامی با طرح این سوال که آیا طرح جامع گردشگری برای استان و شهر همدان تعریف شده است یا خیر؟ گفت: متأسفانه این نقص فقط مربوط به همدان نیست و در استان‌هایی که چندین برابر همدان ظرفیت گردشگری دارند، هم این خلأ وجود دارد.

وی ادامه داد: همه نقاط ایران به علت اکوسیستم موجود در کشور ظرفیت‌های بی نظیری در حوزه گردشگری دارد و استان و شهر همدان به خاطر پیشینه تاریخی و طبیعی یک منطقه ویژه به شمار می‌رود.

جعفری نژادبسطامی تصریح کرد: واژه توسعه پایدار منطقی، درست و علمی است، اما نمی‌توان آن را در خیابان ارم یا گنجنامه به تنهایی سنجید بلکه باید در یک بستر کامل باشد و ظرفیت سنجی درست از مبنا و زیربنا‌های گردشگری و ظرفیت‌ها مشخص شود و بعد درباره آن‌ها صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از ایراد‌هایی که در حوزه محیط زیست وجود دارد این است که محیط زیست را جزء‌نگر کرده‌ایم که یک مشکل در کشور محسوب می‌شود، محیط زیست باید منطبق بر قانون یا به عنوان کارشناس و متخصص محیط زیست و یا در جایگاه اداری پاسخگو باشد که در برخی موارد خلط مبحث می‌شود و جایگاه‌های قانونی و حقوقی افراد وارد بحث تخصصی می‌شود که یک ایراد به شمار می‌رود.

جعفری نژادبسطامی با بیان اینکه محیط زیست باید دستگاهی سیاستگذار باشد، اظهار کرد: این سازمان باید در سطح کلان اظهارنظر کند و در جایی صحبت کند که کلان نگر باشد و در موارد جزئی به ضوابط استقرایی اشاره شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بحث‌های قانونی، علمی و مباحثی که به طرق مختلف پیگیری می‌شود دچار ضعف هستیم که باید درباره آن‌ها صبحت و به نتیجه برسیم، افزود: عمر محیط زیست در دنیا و به تبع آن در کشور ما خیلی طولانی نیست و تقریباً از دهه ۷۰ مباحث علمی‌تر و جدی‌تر شد و قبل از آن چنین جایگاهی نداشت بنابراین بسیاری از اتفاقات که در حال حاضر شاهدیم مربوط به زمانی بوده که بستر حقوقی و قانونی وجود نداشته است.

جعفری نژادبسطامی تصریح کرد: دانش آموختگان محیط زیست از سال ۱۳۷۱ یا ۷۲ وارد نظام اجرایی کشور شدند و این از ضعف‌های این حوزه محسوب می‌شود، اما این ضعف‌ها مربوط به گذشته است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در یک نقطه توقف کنیم و ببینیم آیا با توجه به شرایط کشور می‌توان این دوره توقف را گذراند و مثلاً در سالی که به نام «جهش تولید» است، میراث فرهنگی می‌تواند توقف و بازنگری کند تا ببینیم ظرفیت برد درست بوده است یا خیر؟ و در صورت لزوم اصلاحش کنیم البته این جمع بندی باید سریع‌تر انجام شود و نیازمند رویکرد علمی و اجرایی قوی است.

جعفری نژادبسطامی خاطرنشان کرد: استان همدان نیازمند برنامه جدی است که بانی آن افراد حوزه میراث فرهنگی، مدیریت شهری با همکاری شورای شهر هستند ضمن اینکه فرصت‌ها را از دست ندهیم و از آزمون و خطا‌های مجدد و اشتباهات محیط زیستی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه درباره فرآیند‌ها اشتباه می‌کنیم، گفت: مثلاً بحث است سند آمایش استان مبتنی بر گردشگری باشد که مبنای خیلی خوبی دارد، اما اینکه چطور عملیاتی شود نیازمند سند و نقشه راهی است که حتماً باید وجود داشته باشد و دستگاه‌های مسئول درگیرش شوند و متخصصان و به ویژه مردم که حلقه مفقوده هستند، درنظر گرفته شوند.

جعفری نژادبسطامی اضافه کرد: در اخلاق محیط زیست نقش‌ها به خوبی تعریف شده است و هیچ ربطی به فرآیند‌های قانونی ندارد؛ مثلاً در بسیاری از موارد نقش مردم را فراموش می‌کنیم و در پروژه‌هایی که صورت گرفته یا انجام می‌شود باید این فرآیند‌ها را دخیل کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اتاق فکر گردشگری استان وجود دارد، اما محیط زیست در آن نیست و کتباً هم پیشنهاد داده‌ایم محیط زیست باید در این اتاق فکر حضور داشته باشد چراکه معتقدیم این سازمان و سازمان‌های مردم نهاد باید در این اتاق فکر درنظر گرفته شوند و اگر این اتفاق نیفتد امروز درباره جاده گنجنامه صحبت می‌کنیم و، چون پهنه گردشگری از حیدره تا سد اکباتان گسترده شده است، فردا باید درباره این فضا‌ها بحث کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: درباره این پهنه گردشگری باید ظرفیت‌ها و توسعه پایدار در صنعت گردشکری رعایت شود و نقش محیط زیست و جامعه نیز درنظر گرفته شود همچنین نسل آینده را نیز در آن بینیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست همدان از روز اول در مسئله جاده الوند ورود پیدا کرد، گفت: این سازمان درباره این موضوع صحبت کرد، اما وارد فضا‌های دیگر نشد چراکه اعتقاد داریم باید بررسی، اظهارنظر کارشناسی و فنی انجام دهیم، اما اینکه بگوییم مخالف این قضیه هستیم یا پرونده حقوقی تشکیل می‌دهیم انتظار منطقی نیست.

وی اظهار کرد: پیشنهادی که در بحث مدیریت شهری است و اتفاق خوبی در استان همدان محسوب می‌شود، ثبت شهر سبز پایدار بود که می‌توانست بسیاری از مشکلات را حل کند و اعتقاد داریم باید حرکت قوی‌تر و اجرایی را انجام دهیم.

جعفری نژادبسطامی ادامه داد: پیشنهاد دیگر درباره طرح‌های بزرگ در حوزه گردشگری است که باید پیوست زیست محیطی داشته باشند و محیط زیست به عنوان بدنه تصمیم ساز در کنار این طرح‌ها باشد چراکه باید اهمیت بیشتری به محیط زیست داده شود تا سیاستگذاری‌ها تقویت شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی که پیوست زیست محیطی ندارند اگر ایراد داشته باشد باید اصلاح شوند، اعلام کرد: سند جامع آموزش محیط زیست نوشته شده است و باید در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شود که می‌تواند دغذغه ما و حلقه مفقوده که آموزش است را تقویت کند و اگر اجرایی شود اتفاقاتی که در سازمان محیط زیست به دنبال آن هستیم تحقق پیدا می‌کند.

گردشگری باید بر مدار رشد و توسعه پایدار قرار گیرد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به راهکار‌های توسعه گردشگری اظهار کرد: گردشگری باید بر مدار رشد و توسعه پایدار قرار گیرد تا بالاترین بهره وری را داشته باشد.

رضوان سلماسی با بیان اینکه در همدان برنامه‌هایی که برای گردشگری تبیین شده بر مدار توسعه پایدار نیست، تصریح کرد: برای رسیدن به گردشگری متوازن و درون زا باید بسیار حساس عمل کرده تا کوچکترین اشتباه ما توسعه پایدار را خدشه دار نکند و هر آنچه داریم را از ما نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه از بحث گسترده گردشگری صرفاً به گردشگر توجه شده و نمی‌دانیم اگر بدون مطالعه به عوامل گردشگری پرداخته شود، همان مذکورات گردشگری که به واسطه آن گردشگر را جذب می‌کنیم نیز از دست خواهد رفت.

سلماسی با بیان اینکه طبیعت همدان باید به عنوان ثروت ملی مورد توجه قرار گیرد، گفت: اگر به این ثروت سطحی نگاه شده و به آیندگان توجه نشود، در آینده پیش رو از گردشگری پایدار خبری نیست و به زودی شاهد نابودی آن هستیم و امانتداری نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه پایدار در همدان محقق شود، باید شهری دوستدار کودک داشته باشیم، اعلام کرد: امروزه در برنامه ریزی‌ها دیواری تعریف شده و برای آینده کودکان هیچ فکری نشده است.

سلماسی با بیان اینکه ورود به اکوتوریسم باید با کمترین مداخله و آسیب انجام شود، افزود: باید ضمن استفاده از طبیعت، کمترین آسیب به طبیعت وارد شود و این امر باید به خواست و مطالبه مردم تبدیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان اضافه کرد: گردشگری در همدان به عنوان یک عامل رشد اقتصادی تعریف شده چراکه همدان به علت طبیعت و تاریخ بیشترین پذیرایی را از مهمان‌ها و توریست‌ها دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: نیاز به گردشگر نباید با نابودی نقاط گردشگرپذیر پایان یابد و در استان حضور گردشگران به بهبود اقتصاد استان کمک می‌کند، اما باید برنامه ریزی‌های خُرد و کلان در این حوزه انجام شود.

این عضو شورا از مسئولان خواست تا در زمان حضور سرمایه گذار در حوزه گردشگری به حفظ آثار طبیعی توجه کرده و سازوکار و حد و حدود طبیعت را برای سرمایه گذار تبیین کنند و افزود: همدان شهر کوهپایه‌ای است و طبیعت بکر و هوای مطلوبش مدیون الوند است و با دستکاری‌های بی رویه این طبیعت بکر دستخوش تغییرات قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه اعلام کرد: تاکنون دستبرد به طبیعت در استان همدان بسیار انجام شده و از بین بردن آن‌ها خسارت‌های چندین برابری به همراه دارد پس باید مانع از گسترش آن‌ها شویم تا بیش از این به طبیعت همدان آسیب وارد نشود.

پژوهش برای توسعه گردشگری بدون آسیب رساندن به محیط زیست

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در مباحث گردشگری و محیط زیستی مقداری مسائل باهم مخلوط شده و این مخلوط کردن مسائل باعث می‌شود جلسات و مطالبه گری‌ها در این زمینه به نتیجه نرسد، گفت: حفاظت از محیط زیست شعار همگانی انسان‌ها در سراسر جهان است.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه باید پژوهش‌های لازم در زمینه توسعه گردشگری در زمینه‌های مختلف برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست صورت گیرد، افزود: گردشگری و کشاورزی در سند آمایش سرزمین به عنوان یک سند بالادستی توسعه و نقشه راه برای همدان تعریف شده است.

وی با بیان اینکه قطعاً این سند بالادستی افق توسعه و نقشه راه می‌تواند با کمترین آسیب ما را به بخشی از خواسته‌ها در زمینه گردشگری برساند، اظهار کرد: نقشه راه آمایش سرزمین برای کل کشور طراحی شده و همه ملزم به رعایت آن هستند.

مولوی با بیان اینکه خوشبختانه همدان از ثروت‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: پارک ۱۰۰ هکتاری ولایت در باغات فخرآباد، پارک ۳۰۰ هکتاری در سد اکباتان و پارک ۷۰ هکتاری آمادای یا تپه پیسا از توان و داشته‌های استان بوده و کارشناسان در حال برنامه ریزی و آماده کردن طرح اجرایی آن‌ها هستند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با بیان اینکه همه اعضای شورای چهارم و پنجم تلاش کردند تا در همدان مجوز ساخت برج بلندمرتبه صادر نشود و اگر هم صادر شده در کریدور‌های تنفسی شهر نبوده است، گفت: به برج سازی در محدوده بلوار آیت الله نجفی تا شهرک شهید بهشتی پروانه رایگان تعلق می‌گیرد، اما همه برج سازان به بلوار ارم و بعثت علاقه داشته و قصد دارند تنها نقطه تفرجگاهی طبیعی که به سهولت در دسترس مردم است را از آن‌ها بگیرند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با حمایت و هشدار‌های دوستداران محیط زیست مسئولان به سرعت از آسیب‌های محیط زیستی مطلع شده و تمام توان خود را برای جلوگیری از آسیب به کار می‌گیرند، تأکید کرد: طرح جاده برگشت گنجنامه یک نظریه است، اما در این منطقه با قطع ۱۰ درخت برای احداث جاده برگشت می‌توان از آسیب روانی مردم و آسیب وارده توسط هزاران خودرو طی ترافیک به محیط زیست جلوگیری کرد.

مولوی با بیان اینکه آسیب‌های ایجاد و عدم ایجاد جاده برگشت گنجنامه باید بررسی شود، گفت: پیش از شورای چهارم فقط سه هتل در همدان وجود داشت، اما در چند سال اخیر برای توسعه گردشگری و زیرساخت‌های مربوط به آن ۱۲ پروانه هتل صادر و شش هتل نیز افتتاح و به چرخه خدمات وارد شده اند.

وی با بیان اینکه شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است، افزود: مجموعه تله کابین گنجنامه باید به قوانین محیط زیست احترام بگذارد و در مقابل شهرداری و شورای شهر نیز به اشتغال ایجاد شده در آنجا احترام خواهد گذاشت.

سخنگوی شورای شهر همدان با تأکید بر قضاوت دوطرفه و نتیجه گیری منصفانه بیان کرد: حفاظت، حراست و نگهداری از ثروت‌های طبیعی و حفظ منافع مردم از مهمترین اهداف مسئولان و مدیران استانی است.

وی با بیان اینکه باید با جاده کشی به باغ‌های شخصی قاطعانه برخورد شود، خاطرنشان کرد: جاده امدادی موجود در گنجنامه ممکن است در مواقع اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأکید بر تحقیق و پژوهش در زمینه طرح‌های شهری قبل از اجرا شدن یادآور شد: پیاده راه سازی خیابان بوعلی و اکباتان با مطالعه و پژوهش قبلی انجام شده و در جذب و نگه داشت توریست در استان همدان بسیار مفید بوده است.

مولوی با بیان اینکه جاده برگشت امامزاده کوه با کمترین آسیب انجام شده است، گفت: توسعه در شهر‌ها باید صورت گیرد، اما مکان‌هایی باید برای توسعه انتخاب شود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند.

ساخت و ساز‌های بی رویه بزرگترین آسیب را به گردشگری زده است

یک فعال محیط زیست نیز با ابرازنگرانی از ساخت و ساز‌هایی به نام توسعه گردشگری اعلام کرد: در استان همدان ساخت و ساز‌های بی رویه به نام گردشگری بزرگ‌ترین آسیب را به گردشگری زده است.

محمد سوزنچی با اشاره به ساخت هتل‌های متعدد در دامنه الوند و آسیب به محیط زیست خاطرنشان کرد: اگر مدیریت در جذب سرمایه گذار و برنامه‌های محیط زیست وجود داشته باشد می‌تواند توسعه پایدار در گردشگری را با ارمغان آورد در غیر این صورت هیچ نتیجه ای‌ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای جذب گردشگر در شرایط کنونی به صفر رسیده و کرونا همه معادلات سازمان جهانی گردشگری را به هم ریخته است، افزود: توسعه‌ای که نتواند به نفع محیط زیست و استان باشد به هیچ دردی نخواهد خورد و امروز دریافته ایم که توسعه گردشگری در کشور هیچ پایه‌ای نداشته و در زنجیره ایجاد شده برای رسیدن به توسعه پایدار در گردشگری به نقطه اول برمی گردیم.

سوزنچی با اشاره به کمرنگ بودن نقش تله کابین در جذب گردشگر اعلام کرد: طی مطالعات انجام شده دریافتیم که درصد کمی از حضور گردشگران به خاطر بازدید از تله کابین گنجنامه بوده ضمن اینکه بزرگترین آسیب به طبیعت را همین مجموعه تله کابین برای الوند داشته است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار یعنی همه آینده ماجرا مشخص باشد، اما سرعت انتقال داده‌ها و مباحث مطرح شده در حوزه گردشگری پایدار در همدان دارای نواقص بوده و مبتنی بر آینده نگری نیست.

این فعال محیط زیست در پایان تصریح کرد: گفت و گو‌هایی که قرار است شکل بگیرد باید با تعاریف مشخص پیش رود تا بتوان به سود قطعی چه مادی چه معنوی برسیم.

یک فعال گردشگری نیز با بیان به اینکه در حال حاضر گردشگری در همدان وجود ندارد که درباره آن صحبت کنیم، گفت: گردشگری باید آورده‌ای برای ما داشته باشد و وقتی تله کابین گنجنامه که مهمترین برند گردشگری در بخش خصوصی است، می‌گوید زیان‌ده است پس نتوانستیم گردشگری را جا بیندازیم.

حسین زندی ادامه داد: در بسیاری از موارد محیط زیست قربانی گردشگری شده و نمونه آن در همدان غار علیصدر است که در آن بتن ریزی شده، ورودی اش آزادتر شده و روبرویش هتلی ساخته‌اند که می‌توانست فاصله بیشتری با آن داشته باشد و حالا این سوال مطرح است که آیا این فعالیت‌ها در جهت توسعه پایدار است؟

وی اضافه کرد: کسانی که به جاده گنجنامه معترض هستند مسئله شخصی با مدیرعامل این مجموعه ندارند و در اصل دو جریان در بخش کوهستان الوند مقصر است که یکی مدیران ارشد هستند که دستور صادر و مدیران میانی که آن را امضاء می‌کنند و وقتی کار به اینجا می‌رسد از مدیرکل‌ها موضع گیری نمی‌بینیم.

زندی تصریح کرد: مثلاً از مدیرکل محیط زیست موضع گیری جدی از لودر بردن در طبیعت ندیده‌ایم یا از مدیرکل میراث فرهنگی و این منتشر نشدن موضع از سمت مدیران در حمایت یا خلاف آن باعث می‌شود شفافیت در جامعه از بین برود و رسانه و فعال مدنی نتواند موضع گیری درست کند.

وی بیان کرد: در این گونه پروژه‌ها مجوز را صادر می‌کنند و امکانات را در اختیار آن مجموعه قرار می‌دهند و مردم را به حال خود رها می‌کنند، در بحث کوهستان الوند طی چند روز گذشته کوهنوردان به مراتب از آسیبی که به مجموعه کوهستان الوند زدند، بیشتر از مجموعه تله کابین است بنابراین اول باید به کوهنوردان بپردازیم و بعد به مدیرانی که مجوز می‌دهند.

زندی ادامه داد: تا دو روز گذشته سازمان هلال احمر پیگیر جاده زدن در کوهستان الوند بود و وقتی سازمان بازرسی وارد می‌شود همه چیز تغییر می‌کند بنابراین هلال احمر باید در این مورد توضیح دهد.

وی با بیان اینکه آموزش حلقه مفقوده در بحث گردشگری است، اظهار کرد: سیاست‌های کلان دولت‌های ما تولید کردن زباله در طبیعت است چراکه نمی‌تواتیم جاذبه درست کنیم، جاذبه به خودی خود وجود دارد و ما می‌خواهیم آن را به جاده گنجنامه تبدیل کنیم.

زندی اضافه کرد: وقتی نماینده‌ای دستور اجرای پروژه‌ای را می‌دهد بود و نبود محیط زیست در بسیاری از این جلسات فرقی ندارد چراکه تصمیم گرفته شده و اگر محیط زیست زیر مجوز را امضاء نکند هم پروژه انجام می‌شود چنانکه در این شهر پروژه‌های این چنینی انجام شده است.

این فعال گردشگری اظهار کرد: در دامنه الوند مدیریت یکپارچه نداریم و هر سازمانی به سازمان دیگر پاس می‌دهد و نیاز است مدیریت یکپارچه‌ای در آن ورود کند.

وی درباره جاده برگشت گنجنامه هم بیان کرد: چرا می‌خواهیم جاده برگشت برای کسانی که این مسیر دور دور و تفریحشان است، بگذاریم؟ کسانی که با ماشین‌های تک سرنشین و دو سرنشین در جاده گنجنامه در حال رفت و آمد هستند، چرا نمی‌توانیم مسیر جایگزین برای آن داشته باشیم؟ یا چرا نمی‌توانیم در جاده کرمانشاه یا جاده تهران جاذبه‌هایی ایجاد کنیم؟

زندی اضافه کرد: آیا مردم یا کوه پیما‌ها برای جوجه سیخ کردن یا قلیان کشیدن به قله الوند یا میدان میشان می‌روند؟ بنابراین اسم این گردشگر نیست و ما در همدان گردشگر نداریم به این علت که مدیران ما درک درستی از بحث گردشگری پایدار تا به امروز نداشته‌اند و ممکن است بعد از این تلنگری بخورند.

طرح جامع گردشگری همدان در مرحله بازنگری است

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: در تمامی پروژه‌ها، طرح و برنامه‌های این سازمان که سرمایه‌گذار پای کار می‌آید نظرات دستگاه‌های مرتبط به ویژه محیط زیست درنظر گرفته می‌شود.

رضا صفری‌شکوه ادامه داد: طرح جامع گردشگری همدان توسط مشاور تهیه شده و در مرحله بازنگری است و امیدواریم تا پایان سال جاری ابلاغ شود که بتوانیم از آن در جانمایی‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها استفاده کنیم و با توجه به آیین نامه جدید اصلاح و تکمیل تأسیسات گردشگری از آن بهره ببریم.

وی تصریح کرد: برای نمونه طرحی که در حال حاضر در پروژه‌های میراث فرهنگی وجود دارد این است که برای پروژه‌های زیر ۵۰۰۰ متر در دامنه شمالی الوند را نمی‌پذیریم که اتفاق خوبی است و به حفظ محیط زیست، ترافیک، حفظ باغات و کوهستان الوند کمک خواهد کرد.

صفری‌شکوه با بیان اینکه کمیته طبیعتگردی در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده است، اعلام کرد: تأکید داریم که فعالیت‌های این کمیته را پررنگ آغاز کنیم و نمایندگان محیط زیست و منابع طبیعی هم در آن حضور خواهند داشت که البته با ضوابط و دستورالعمل وزارتخانه پیگیری می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار