کد خبر: ۸۶۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 10 June 2020
کرونا کجا بود؟

تهران- گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت در حالی حکایت از افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ دارد که تعداد افراد در حال گشت‌وگذار در خیابان‌ها، «بی‌آتی» و مترو تهران سیر صعودی دارد و برخی‌ها همچنان این جمله کور را بیان می‌کنند که «کرونا کجا بود»؟

بی‌توجهی همین تعداد از مردم به کرونا موجب شده تا بساط دستفروشان حاشیه خیابان ولیعصر(عج) هم مانند روزهایی که خبری از این ویروس و فاصله‌گذاری اجتماعی نبود، برپا شود.

این در حالی است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از روزهای نخست فروردین امسال مد نظر مسئولان ملی و استانی قرار گرفت، ایجاد محدودیت در تردد، فعالیت شغلی و اداری را دنبال می‌کند تا احتمال انتقال ویروس کرونا به حداقل برسد.

البته نتیجه این موضوع نیز تا پایان فروردین خود را نشان داد و به تدریج آمار مبتلایان سیر نزولی نسبی پیدا کرد اما از روزهای پایانی اردیبهشت و با مواجه شدن با تعطیلات عید فطر، فعال شدن مجدد ادارات با حضور تمامی نیروها، ورود مردم به متروها برای سفرهای درون شهری و در نهایت بازگشایی واحدهای صنفی، روند انتقال ویروس کرونا سیر جدیدی به خود گرفت و آمار مبتلایان افزایش یافت.

خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با تعدادی از مردم علت این میزان حضور در خیابان‌ها با متروها را جویا شد و فقط این پاسخ را دریافت کرد که «کرونا کجا بود؟»؛ دستفروشان مترو هم که از ابتدا سر ناسازگاری داشتند و حتی یک روز هم کسب و کار خود را مانند دیگر واحدهای صنفی تعطیل نکردند، گویا به هیچ وجه کرونا را باور ندارند. 

این واکنش‌ها در حالی از سوی عابران و برخی از مردم در مورد کرونا مشاهده می‌شود که ویروس همچنان در سطح جامعه جولان می‌دهد.

آگاه می‌مانیم

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در همین زمینه طی گزارشی به ستاد ملی کرونا اعلام کرده است که طی هفته گذشته آمار بیماران و میزان مرگ‌ومیر در استان تهران ثابت بود و شیب نزولی که تا هشت خرداد وجود داشت، متوقف شد.

 وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی بسیاری از فعالیت‌ها از جمله آموزشگاه‌های هنری و فعالیت تورهای گردشگری داخلی، برگزاری نماز جمعه در مناطق زرد، باید الزامات و نظارت‌ها برای هر یک از ‌واحدها و صنوفی که بازگشایی می‌شود، مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار تهران با اشاره به تغییر شعار سازمان جهانی بهداشت از «در خانه می‌مانیم» به «آگاه می‌مانیم»، تاکید کرد: از مسئولان درخواست داریم نسبت به پیاده‌سازی دقیق پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند و وزارت بهداشت و دستگاه‌های ناظر نیز اقدامات نظارتی را با دقت انجام دهند.
 
محسنی بندپی تصریح کرد: تاکنون علائم و پیش فرض‌هایی که در مورد بیماری کرونا وجود داشته، دچار برخی تغییرات شده است بنابراین باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم و زندگی آگاهانه و هوشیارانه با رعایت و مراقبت‌های دقیق بهداشتی را در پیش گیریم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اقدامات انجام شده نسبت به بیماران کرونایی در استان تهران، ادامه داد: از هشت صبح ۱۵ خرداد تا هشت صبح ۱۶ خرداد، ۱۹۷ مورد بیمار جدید و هفت فوتی گزارش شده و ۱۶۱ نفر نیز ترخیص شده‌اند؛ در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی‌یو در استان تهران در نظر گرفته شده که حدود ۶۰۰ نفر از بیماران کرونایی در بخش ویژه هستند.

آگاهی از شیوه‌های انتقال و نحوه کنترل ویروس کرونا از مهمترین راهکارهایی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کرات نسبت به اهمیت آن به منظور شکست این ویروس مورد تاکید قرار داده است؛ موضوعی که به نظر طی هفته‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مردم خود را با زندگی کرونایی منطبق کرده‌اند

اباذر اشتری جامعه‌شناس و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی معتقد است که به نظر می‌رسد جامعه به سمت عادی شدن ویروس کرونا در حال حرکت است؛ در ترکیب ۲ مفهوم بیولوژی (ویروس کرونا) و جامعه، سازگاری و همزیستی متقابلی اتفاق افتاده و مردم حالا ویروس کرونا را بخشی از زندگی خود می‌دانند و راحت‌تر از سایر کشورها خود را با آن منطبق کرده‌اند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس مشاهده‌ها و مقاله‌های بین‌المللی به نظر می‌رسد ویروس کرونا نیز خود را با مردم سازگار کرده و شاید شدت حمله آن کمتر از قبل شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی می‌گوید که در ۲ تا سه هفته گذشته که به سمت عادی شدن شرایط کرونایی حرکت شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته است.

اشتری تاکید دارد: اگرچه تعداد مبتلایان ایران نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است اما در اصل که عادی شدن شرایط اگر با کنترل و مدیریت همراه نباشد، ضررهای بیشتری نسبت به منافع آن به همراه خواهد داشت و اگر وضعیت از لحاظ نگرشی برای مردم عادی شود، با بحران وحشتناکی در تابستان مواجه خواهیم شد.

قدرت کرونا کم نشده است

حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که هیچ شواهدی در مورد کاهش قدرت ویروس کرونا در شرایط فعلی نسبت به اسفند سال گذشته وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ندانسته‌های ما در مقابل دانسته‌ها در مورد کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری نوپدید بسیار بیشتر است، اعلام کرد: هنوز ابعاد بسیار متفاوتی از این بیماری و عامل بیماری‌زایی آن وجود دارد، تا جایی که شواهد و تجربه‌ها نشان می‌دهد، این بیماری همان بیماری کووید ۱۹ اتفاق افتاده در چین است.

عرفانی اظهار داشت: اکنون کشور در جریان موج نخست بیماری کرونا قرار دارد و هنوز آن را سپری نکرده است؛ اجرای فاصله‌گذاری هوشمند نیز به این دلیل اجرا شد که مردم هم بتوانند فعالیت روزانه خود را انجام دهند و از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

وی افزود: این بیماری در صورتی کنترل می‌شود که عزم ملی وجود داشته باشد و توصیه‌های بهداشتی و پیشگیری رعایت شود.

خاطرمان باشد که اگرچه فعالیت‌های عادی و روزمره در کشور و پایتخت آغاز شده اما کرونا همچنان در کمین است و هر لحظه سلامت همه مردم را تهدید می‌کند، باری که سنگینی آن هنوز بر دوش کادر درمانی و پزشکی کشور احساس می‌شود.

بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته، ۲۰ خردادماه ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر در کشور به طور قطعی به کووید 19 مبتلا شده و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۴۲۵ نفر رسیده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار