شهرری - رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با رد فروش قبر با قیمت‌های چند صدمیلیون تومانی در بقاع متبرکه جنوب تهران گفت: بهای هر قطعه قبر به صورت سالانه در کمیسیون تعیین قیمت قبور اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران تعیین و ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 10 June 2020
فروش قبر با نرخ‌های نجومی در جنوب تهران صحت ندارد

شهرری - رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با رد فروش قبر با قیمت‌های چند صدمیلیون تومانی در بقاع متبرکه جنوب تهران گفت: بهای هر قطعه قبر به صورت سالانه در کمیسیون تعیین قیمت قبور اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران تعیین و ابلاغ می‌شود.

حجت الاسلام مرتضی صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون خبر منتشر شده مبنی بر فروش قبرهایی به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در آرامستان ابن بابویه در شهرستان ری اظهار داشت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و حتی قبر ۱۰۰ میلیونی نیز در بقاع متبرکه جنوب تهران نداریم.

وی افزود: از کسانی که این موضوع را مطرح کرده اند به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایتی در محاکم عمومی تنظیم خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف شهرستان ری با یادآوری اینکه  قیمت قبور در بقاع متبرکه و امامزادگان بر اساس مصوبه کمیسیون دفن اداره کل اوقاف استان تهران تعیین و ابلاغ می شود، اظهار داشت: در اسفند ماه هر سال کمیسیونی با حضور مسئولان بازرسی، حراست، نماینده بقعه، مدیرکل اوقاف استان و معاون فرهنگی وی تشکیل و درباره قیمت گذاری قبول تصمیم گیری می کنند.

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: هیچ یک از بقاع متبرکه حق ندارند بیش از مبلغ مصوب از خانواده متوفیان دریافتی داشته باشند ضمن آنکه حساب های بقاع به صورت سیستمی به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان متصل است و بازرسی و نظارت بر آنها انجام می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون دفن، قیمت قبور در بقاع متبرکه شهرستان ری حتی ۱۰۰ میلیون تومان هم نیست چه رصد به قیمت های ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی که برخی افراد در فضای مجازی آن را مطرح کرده اند.

وی با یادآوری اینکه مبلغ فروش هر قبر به صورت برخط در سامانه جامع بقاع متبرکه ثبت می شود، اظهار داشت: البته قیمت قبور بسته به مکانی که بقعه در آنجا قرار دارد، متفاوت است.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر اینکه هر کس متقاضی دفن میت خود در بقاع متبرکه باشد، می تواند با ارایه مدارک جواز دفن اقدام کند، درباره نحوه هزینه کرد حاصل از فروش قبور نیز گفت: هر بقعه در سامانه جامع بقاع متبرکه حساب مخصوصی دارد و هزینه دریافته به سه قیمت مساوی تقسیم و صرف هزینه های مدیریتی بقعه، امور عمرانی و فرهنگی در آن مکان می شود و به این ترتیب وجوه یک بقعه را نمی توان صرف مکان دیگری کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با یادآوری شرایط کرونایی در کشور از اسفندماه سال گذشته تاکنون اظهار داشت: با وجود اصرار برخی افراد و خانواده های درگذشتگان کرونایی، هیچ یک از افرادی که به علت این بیماری از دنیا رفتند، در بقاع متبرکه دفن نشدند و در این مدت تنها تدفین افراد عادی و غیربیمار کرونایی در این مکان ها انجام شد.

حجت الاسلام صادقی با یادآوری اینکه با اجازه نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، هزینه واگذاری قبور برای والدین شهدا در بقاع متبرکه رایگان است، اظهار داشت: برای جانبازان بالای ۵۰ درصد نیز تخفیف های ویژه درنظر گرفته شده و تدفین افراد بی بضاعت نیز به صورت رایگان انجام می شود.

به گزارش ایرنا،  شهرستان ری دارای ۳۱ بقعه متبرکه و امامزاده شامل امامزاده ابوالحسن (ع)، شیخ صدوق، امامزاده عبدالله (ع) در شهرری، امامزاده اسماعیل و ابراهیم و بی بی رقیه در کهریزک، امامزاده سید طاهر و بی بی هاجر در حسن آباد فشافویه و امامزاده شعیب در قلعه نو است.

چندی پیش در فضای مجازی این ادعا مطرح شد که قیمت قبور در قبرستان ابن بابویه به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ این قبرستان پس از بهشت زهرا بزرگترین آرامستان تهران به شمار می رود.

ابن بابویه به عنوان نخستین گورستان ری و دومین آرامستان تهران از نظر تاریخی نیز حایز اهمیت است و بسیاری از مشاهیر معاصر ایران از جمله حسین فاطمی، غلامرضا تختی، رحیم مؤذن زاده اردبیلی، علی‌اکبر دهخدا در آن دفن هستند؛ نام این گورستان برگرفته از نام محمد بن بابُویه معروف به شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که آرامگاه او در آن جا واقع شده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار