با وجود تصمیم چندین باره مسئولان برای برطرف‌کردن معضل مجتمع دفن پسماندهای صنعتی و بیمارستانی آرادکوه به‌واسطه تخریب‌های زیست‌محیطی و ناهنجاری‌های اجتماعی، همچنان اما و اگرهای بسیاری در اجرای طرح انتقال آن به مکانی دیگر وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ 10 June 2020
گزارش| پروژه انتقال آرادکوه در هاله‌ای از ابهام / اراضی کشاورزی کهریزک تحت تأثیر آرادکوه در حال تخریب است

در سال 97 گزارشی با عنوان «لکه زباله‌های پایتخت بر پیشانی آرادکوه؛ وقتی دَم و بازدَم شورآبادی‌ها یکی می‌شود» در این خبرگزاری منتشر شد که به معضل پایان ظرفیت مجتمع دفع پسماند آرادکوه می‌پرداخت. محلی که به گفته امین بابایی بخشدار کهریزک در سال 1340 برای دفن زباله جمعیت 5 میلیون نفری تهران ایجاد شده و امروز با افزایش جمعیت تهران و افزایش زباله‌های عادی و به‌ویژه در ماه‌های اخیر به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و افزایش زباله‌های بیمارستانی تشدید اعتراضات را به‌دنبال داشته است.

مجتمع دفن پسماند آرادکوه در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران – قم در بخش کهریزک با تولید روزانه 400 مترمکعب شیرابه برای سالیان متوالی است که معضلات فراوانی را برای شهر کهریزک و مردم این منطقه به ‌همراه دارد تا جایی که شکایت‌های مردمی از عملکرد آرادکوه به مرحله قضائی رسیده و در مقطعی موضوع انتقال مرکز دفن پسماند آرادکوه به هوشنگ‌آباد فشافویه نیز مطرح شد.

تأکید استاندار تهران بر انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه به هوشنگ‌آباد

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران سال گذشته در حاشیه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت جابه‌جایی مرکز دفن زباله از آرادکوه اظهار داشت: آرادکوه ظرفیت خاصی دارد و در افق بلندمدت باید مطالعه کرد تا به مکان دیگری براساس جداسازی، تبدیل به کمپوست و غیره منتقل شود.

وی در مورد اقدامات اجرایی این جابه‌جایی افزود: محیط زیست استان تهران در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده و با شهرداری نیز وارد مذاکره شده تا در آینده نزدیک این اتفاق رُخ دهد.

فارغ از باید و نبایدهای انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه به مراتع و منابع طبیعی احیا شده فشافویه، اما با گذشت بیش از یک سال از طرح انتقال این مجتمع به منطقه هوشنگ‌آباد فشافویه، نه تنها بار آسیب‌های زیست محیطی و اجتماعی پایتخت بر این منطقه بیش از پیش تحمیل شده است که انتشار بوی نامطبوع به‌ویژه با فرا رسیدن فصل گرما طاقت مردم این منطقه را طاق کرده است.

اراضی کشاورزی کهریزک تحت تأثیر آرادکوه در حال تخریب است

در این راستا امین بابایی بخشدار کهریزک در جلسه تعیین تکلیف مجتمع آرادکوه با اشاره به ظرفیت این مجتمع اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده حجم سرشاخه‌ها، چوب‌ها و لاستیک‌ها حداکثر 100 تا 140 تن از ظرفیت زباله آرادکوه را در خود جای می‌دهد که بسیار قابل تأمل است.

وی بیان کرد: مجتمع آرادکوه در سال 1340 برای پوشش ظرفیت محدودی از جمعیت شهر تهران احداث شده است که اکنون به واسطه افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی مردم که براساس تحقیقات جمعیتی و آمار ارائه شده سالانه بیش از 180 تا 220 هزار نفر به جمعیت کلانشهر تهران افزوده می‌شود، نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تولید زباله پایتخت‌نشینان باشد.

بخشدار کهریزک ضمن گلایه از شهرداری تهران مبنی بر سرریز آسیب‌‌های زیست محیطی و اجتماعی به جنوب پایتخت افزود: متأسفانه مجموعه شهرداری تهران ساختار کهریزک را حیات خلوت معضلات خود دیده است، امری که سبب شده امروز در این منطقه شاهد وجود کمپ‌های معتادین، حضور گسترده اتباع بیگانه، افزایش کلونی‌ها و ورودی سالیانه 400 میلیون مترمکعب فاضلاب و دیگر معضلات زیست محیطی و اجتماعی باشیم که اقلیم منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

فعالیت آرادکوه خدمات‌رسانی به مردم را با چالش جدی روبه‌رو کرده است

بابایی همچنین ادامه داد: وجود سفره‌های زیرزمینی نیز از دیگر موضوعاتی است که مجتمع آرادکوه را با همه بار چالشی و میزان ترددهای ساختار محیطی تحت‌الشعاع قرار داده، به گونه‌ای که خدمات‌رسانی به مردم نادیده انگاشته شده است.

وی تصریح کرد: اراضی کشاورزی بخش کهریزک تحت تأثیر وجود آرادکوه در حال از بین رفتن است چرا که بسیاری از افراد به‌جای بهره‌برداری از زمین‌های بکر دارای منابع آبی و امکانات به سمت سودآوری غیرمتعارف سوق داده می‌شوند.

بخشدار کهریزک در ادامه گفت: معضلات اجتماعی ری در بخش کهریزک تحت تأثیر مجتمع آرادکوه است که پیشنهاد می‌شود صرف‌نظر از معیارهای سودآوری، خودارزیابی انجام و جوانب مختلف این مجتمع به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

بابایی همچنین خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن مطالبات مردم می‌تواند معضل‌آفرین باشد بنابراین باید در راستای سیاست بخش که منبعث از سیاست شهرستان و استان است، صرفاً سیاست محیط زیست براساس کاهش ضریب حجم ورودی به مجموعه آرادکوه و اعمال طرح جامع پسماند شهرداری تهران و سپس موضوع انتقال آن در دستور کار قرار گیرد.

تنها راهکار دفع معضلات آرادکوه، تبدیل زباله به انرژی‌‌های پاک است

علی کلهر رئیس شورای بخش کهریزک نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به تحمیل معضلات بسیار ناشی از مجتمع آرادکوه به بخش کهریزک اظهار داشت:‌ فعالیت این مرکز برای سال‌های طولانی عرصه را بر مردم این منطقه تنگ کرده و مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت مرکز دفن زباله آرادکوه تصریح کرد:‌ اعتقاد بر این است که زباله‌ به هر جایی که انتقال پیدا کند قطعاً مشکلات زیست محیطی را به همراه خواهد داشت، بنابراین باید به سمت ایده‌های علمی و تبدیل زباله‌ها به انرژی‌های پاک قدم برداریم که در این صورت شهرها از آلودگی‌های زیست محیطی مصون خواهد ماند.

رئیس شورای بخش کهریزک سپس با اشاره به زمان اجرای طرح انتقال آرادکوه از کهریزک به منطقه‌ای دیگر گفت: در ابتدا مسئولان معتقد به تبدیل زباله‌های این مجتمع جهت تولید انرژی بودند اما بعدها اجرای طرح انتقال مرکز دفن زباله‌های آرادکوه مطرح شد که البته با مشکلات بسیاری همراه است و تا به امروز نیز زمانی برای اجرای این طرح پیش‌بینی نشده است.

کلهر ادامه داد:‌ مردم بخش کهریزک آسیب‌های بسیاری از وجود آرادکوه متحمل شده‌اند و همچنان نیز این مشکلات ادامه دارد؛ چرا که آرادکوه به جز موضوعات زیست محیطی، به دلیل وجود دریچه‌ شیرابه‌های سمّی و همچنین بوی نامطبوع و ایجاد شغل‌های کاذبی که قطعاً دامن پایتخت را نیز خواهد گرفت، معضلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد:‌ هر چند انتقال آرادکوه و جابه‌بجایی مرکز دفن زباله‌ها سبب کاهش آلودگی‌ها خواهد شد اما آرادکوه برای سالیان بسیار است که مرکز دفن زباله بوده و باید حتماً به سمت فناوری‌های نوین و تبدیل زباله به انرژی‌های پاک پیش برویم.

آنچه گفتنی است اینکه در وهله نخست در صورت موافقت شهرداری تهران با اجرای طرح انتقال آرادکوه و با این حجم از زباله‌های پایتخت که به واسطه رشد جمعیتی روز به روز بیشتر نیز می‌شود، دست‌کم چیزی حدود 2 سال زمان برای جابه‌جایی آن نیاز دارد که قطعاً با انتقال آن به مکانی دیگر البته طبق آنچه مسئولان اعلام داشته‌اند منطقه هوشنگ‌آباد فشافویه برای آن در نظر گرفته شده، پس از گذشت چند سال دیگر تجریه تلخ آرادکوه تکرار خواهد داشت. بنابراین همانطور که از سخنان رئیس شورای بخش کهریزیک برمی‌آید و همچنین مطابق تجربه کشورهای دیگر، بهترین گزینه برای حل معضل مرکز دفن پسماند آرادکوه، تبدیل زباله به انرژی پاک است که علاوه بر رفع مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی، به لحاظ اقتصادی نیز از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار دارد.

انتهای پیام/220/ ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار