کد خبر: ۸۶۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸ 11 June 2020

تخصیص بیش از 34 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی در سال جاری/ 75 پروژه جهش تولید با 1200 میلیارد تومان در خراسان جنوبی اجرا می شود

نوبخت گفت: 75 پروژه برای تحقق جهش تولید برای خراسان جنوبی تعیین کردیم که 1200 میلیارد تومان فقط در این بخش سرمایه گذاری خواهد شد و حداقل 5 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

تابناک/ به نقل از خاورستان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در آیین تفاهم نامه ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه های صنایع دستی، نصب و راه اندازی 7500 واحد نیروگاه خورشیدی و اجرای 75 طرح و پروژه در استان بین سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداری خراسان جنوبی در طبس گفت: در سال های اخیر با محدودیت منابع به صورت جدی مواجه هستیم.

وی افزود: ما با یک ایدئولوژی روشن باید بدانیم از منابع محدود چگونه استفاده کنیم؟ جز با اولویت بندی نمی شود کار را پیش برد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که نگاه اعتقادی، اولویت را تعیین می کند گفت: برخی معتقدند اگر منابع کم است، منابع را به سمتی ببریم که بتوانیم بازده بیشتری بگیریم. اگر در مناطق برخوردار از آب و خاک، سرمایه گذاری کنیم بازده بیشتری دارد. این نگاه با نگاه بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و نوع سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و روش دولت متفاوت است. ما معتقدیم آن چه به کارمان برکت می دهد، صرفا بازده اقتصادی نیست بلکه صرف امانات و تجهیزات برای تحقق عدالت و توجه به انسان هایی است که توصیه به خدمتگزاری به آن ها شده است.

نوبخت افزود: غیر از برنامه ششم که اقتضائات بعد از تحریم، آن تغییر داد، بلافاصله برنامه جایگزین برای اداره کشور در شرایط تحریم ایجاد کردیم و دقیقا می دانیم کشور براساس منابع موجود چگونه باید اداره شود.

وی با بیان این که منابع محدود ما در دو بخش تقسیم می شود که یکی بخش جاری و دیگری سایر امور است اظهار کرد: مبالغی را که برای بخش جاری داریم، اجتناب ناپذیر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اولین بخش مسائل جاری مربوط به امور رفاهی و اجتماعی است. یعنی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و کمک هایی که به صندوق هایی بازنشستگی انجام می دهیم و مهم ترین بخش بودجه جاری این است.

نوبخت افزود: بخش دوم جاری، آموزش و پرورش است که رقم قابل توجهی را به آن اختصاص دادیم.

وی اظهار کرد: بخش بعدی جاری، دفاع و امنیت است و چهارمین بخش بزرگ کشور که جاری و هزینه ای است، بهداشت و درمان است. آیا می شود از این ها کاست؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس بازبینی و با در نظر گرفتن اولولیت ها، یک بخش قابل صرفه جویی است و یک بخش را نمی شود پرداخت نکرد.

بودجه جاری را به سمت افزایش حقوق و دستمزد بردیم

نوبخت افزود: طی سال های اخیر سیاست ما این بود بدون این که حجم بودجه را با توجه به محدودیت منابع بتوانیم زیاد کنیم، سعی کردیم تسهیم و تقسیم این رقم جاری را تغییر دهیم و به سمت حقوق و دستمزد و به سمت زندگی کارمندان که بخشی از مردم هستند، ببریم و هر چه می توانیم در سایر موارد صرفه جویی کنیم.

وی اظهار کرد: در سال گذشته بودجه بیش از 448 هزار میلیارد تومان ارائه کردیم که 441 هزار میلیارد تومان یعنی هفت هزار میلیارد تومان کمتر به تصویب رسید اما با همین شرایط که 50 درصد از فوق العاده های فصل دهم را اضافه کنیم یعنی حقوق کارمندان را افزایش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در شرایطی که در تحریم هستیم و دشمنان سعی دارند تابستان داغ برای مردم ایجاد کنند و آستانه تحمل مردم را پایین بیاورند، باید تلاش کنیم که آن آستانه تحمل بالا برود.

نوبخت افزود: هرچند برای بخش مربوط به بازنشستگان در سال جاری تا 10 هزار میلیارد تومان توانستیم اختصاص دهیم اما نیاز به ارقام بیشتر است.

وی اظهار کرد: در لایحه بودجه ای که در ماه های آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می کنیم، بخش تکمیلی را می توانیم به بازنشستگان اختصاص دهیم. حواسمان به بخش پرانرژی کشورمان که سال ها از جوانی را برای مرم گذاشتند هست که آن ها را تنها نگذاریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای محرومان باید مسکن بسازیم و باید زیرساخت های کشور را توسعه ببخشیم.

نوبخت با بیان این که می دانیم راه آهن و راه های کشور در کجا منفصل است افزود: باید این شبکه را به نحو شایسته به هم وصل کنیم.

تخصیص 60 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح ها در سال گذشته

وی اظهار کرد: هزاران میلیارد تومان طی سال های گذشته برای برخی از طرح ها سرمایه گذاری شده است و امروز می توانیم با یک مبلغ کمک، آن هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری که راکد است و به بهره برداری نرسیده است را به بهره برداری برسانیم به همین جهت سال گذشته بیش از 60 هزار میلیارد تومان هدفمند تخصیص دادیم و دقیقا می دانستیم برای کدام بخش ها باید اقدام کنیم.

در سال جاری تاکنون بیش از 34 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دادیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود 32 ساله بودم که وارد کمیسیون بودجه مجلس شدم و تا الان در امور بودجه هستم. هیچ گاه به خاطر ندارم در نیمه سال حتی در فصل اول سال، این رقمی که امروز برای طرح های عمرانی پرداخت کردیم، پرداخت شده باشد. بیش از 34 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی اکنون تخصیص دادیم.

نوبخت تصریح کرد: باید این فشار را بر طرح ها داشته باشیم تا بتوانیم آن را به حرکت درآوریم.

وی با بیان این که یکی از سیاست های دولت توجه به بخش ریل است اظهار کرد: همان طور که اتصال بیرجند به شبکه سراسری در دستور کار بود، قبل از آن همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت را به شبکه سراسری وصل کردیم و سنندج و اردبیل را به شبکه ریلی وصل می کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پول را به هر استانی می دهیم، بالای سرکار نیز می رویم چراکه در بخش عمرانی بودجه ریزی ما براساس عملکرد است.

خراسان جنوبی 540 میلیارد تومان از 940 میلیارد تومان دریافت کرد

نوبخت تصریح کرد: علت این که خراسان جنوبی توانست از 940 میلیارد تومانی که ما برای سال های 98 و 99 تعریف کردیم، تاکنون 540 میلیارد تومان بگیرد و بقیه را خواهیم داد، به خاطر این که پیشرفت کار و مدیریت استان آماه بود تا ما بتوانیم کار کنیم.

وی افزود: ما برای 10 هزار واحد مسکونی کلنگ زدیم و در کمتر یکسال دو هزار واحد آماده کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: 5 هزار واحد قبلی عمدتا در روستاها بود و 5 هزار واحدی که امروز آغاز می شود، عمدتا در شهرها است برای انسان های شریفی که توانایی احداث مسکن را ندارند که امیدواریم در آینده نزدیک افتخار داشته باشیم و 5 هزار واحد را تحویل دهیم.

امسال ریل چابهار به زاهدان می رسد

نوبخت اظهار کرد: در ماه های آینده امسال شبکه بزرگ ریلی را از چابهار به طول 740 کیلومتر به زاهدان وصل می کنیم و از راهدان به سمت مشهد خواهد رفت.

وی با بیان این که دنبال کاهش نرخ بیکاری هستیم اظهار کرد: گزارش سه ماهه طرح آمارگیری نیروی کار را که ملاحظه می کنم، نگاهم به خراسان جنوبی است و خداراشکر در تمام سرشماری ها نرخ بیکاری روند کاهشی دارند و اشتغال افزاینده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با 7500 پنل خورشیدی شغل ایجاد می کنیم و در بخش مربوط به صنایع دستی که خراسان جنوبی استعداد دارد، سه هزار شغل در نظر گرفتیم که زنان روستایی و جوانان در شهر بتوانند از این مشاغل استفاده کنند.

نوبخت افزود: مقام معظم رهبری در آغاز سال خدمتگزاران مردم را به جهش تولید متوجه کردند. در دوم فروردین ماه در سازمان برنامه و بوجه، دستگاه ها را دعوت و برنامه جهش تولید را تدوین می کردیم.

75 پروژه جهش تولید با 1200 میلیارد تومان برای خراسان جنوبی

وی با بیان این که هر استان یک برنامه جهش تولید دارد اظهار کرد: 75 پروژه برای تحقق جهش تولید برای خراسان جنوبی تعیین کردیم که 1200 میلیارد تومان فقط در این بخش سرمایه گذاری خواهد شد و حداقل 5 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این بیت "ما را ز کوی باده فروشان گزیر نیست   تا باده در خم است همینجا نشسته ایم" گفت: تا زمانی که خراسان جنوبی نیاز به کمک دارد و استعداد بزرگ خودش را شکوفا کند، دولت و سازمان برنامه و بودجه در خدمت مرم استان خواهیم بود. باش تا صبح دولتت بدمت که این هنوز از نتایج سحر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار