کد خبر: ۸۶۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 13 June 2020
 
راهزنی مدرن و راهکار پیشگیری از آن

تهران- پیشگیری از وقوع سرقت بدون‌شک هزینه‌ کمتری نسبت به درمان و جبران آن دارد اما به راستی رمز و راز کلی برای پیشگیری از آن در زندگی پیچیده امروزی چیست؟

راهزنی در دنیای گذشته به شکل ساده و در قالب حمله به کاروان‌های مسافران اتفاق می‌افتاد اما امروزه با شیوه‌های مدرن و با ترفندهای مختلف از جمله سرقت در قالب سوانح ساختگی، فیشینگ و حتی اینترنتی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد باید راهکاری کلی برای قرار نگرفتن در دام سارقان حرفه‌ای وجود داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که آشنایی با فنون روز و حفاظت از اطلاعات در آن دوران هم کلیدواژه پیشگیری بود تا جایی که وجود کاروانسراها بر سر مسافران به عنوان مرکزی برای کسب اطلاعات باعث می‌شد تا راهزنان فرصتی برای کسب اطلاعات از دارایی‌ها، اموال و زمان سفر به دست بیاورند و دست به کار شوند.

امروزه نیز سوءاستفاده از فناوری‌های روز و دسترسی به اطلاعات زمینه سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های مدرن را فراهم کرده و ارتقای سطح آگاهی برای پیشگیری از مالباختگی ضروری است.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران می‌گوید: امروزه راهزنی از طریق موبایل، اینترنت و فضای مجازی روبه افزایش بوده و جامعه نیازمند هوشیاری و آگاهی بیشتر نسبت به روش‌ها و شگردهای افراد کلاهبردار در این حوزه است.

«محمدرضا محبوب» بیان کرد: حوادث ساختگی، سرقت اینترنتی و کلاهبرداری از طریق شبکه‌های مجازی یک پدیده اجتماعی نو با استفاده از فناوری است که برخی از افراد به دلیل بیکاری و فقر به سراغ چنین اعمالی می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه سرقت و راهزنی‌ مدرن گاهی سبب بروز خشونت و معضلات اجتماعی برای افراد می‌شود، اضافه کرد: بیشترین میزان راهزنی‌های مدرن در کلانشهرها رخ می‌دهد و علت آن هم مهاجرت و رشد روزافزون جمعیت در این مناطق است؛ ضمن اینکه بیشتر مالباختگان اطلاعات کمی در خصوص سبک زندگی کلانشهرها دارند.

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت نیز می‌گوید: فضای مجازی دارای پیچیدگی و تنوع بوده و همین موضوع زمینه‌ وقوع جرایم و سرقت‌های اینترنتی را فراهم کرده است.

سرگرد وحید سلطانی پاجی اظهار داشت: رشد تکنولوژی و گسترش استفاده از فضای مجازی بسترهای جرم را تغییر داده است و نوع جرایم در این فضا نیز به گونه‌ای دیگر و گاه پیچیده انجام می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر عناوین مجرمانه در بسترهای فضای مجازی رخ می‌دهد و شگردهای جرم نیز در مقایسه با گذشته متفاوت‌تر شده است.   

سلطانی اظهار داشت: بزهکار، بزه دیده و شرایط ارتکابی جرم مثلث جرم است که موجب اعمال مجرمانه می شود.

وی تاکید کرد: اگر افراد هوشیارانه و مطلع وارد عمل شوند و راه را برای ارتکاب جرایم اینترنتی و سایبری مسدود کنند قطعا جرمی محقق نخواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت گفت: متداول‌ترین و رایج‌ترین مباحث در خصوص بروز جرایم اینترنتی ارائه اطلاعات بانکی به افراد ناشناس در بسترهای مجازی است که منجر به سرقت و کلاهبرداری می‌شود.

وی افزود: افراد مراقب پیامک‌هایی مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی یا صداوسیما باشند تا در دام کلاهبرداران و سارقان گرفتار نشوند.

سلطانی خاطر نشان کرد: اعتماد بیش از حد به دیگران و بیان جزئیات زندگی شخصی و دارایی خود، در واقع راه را برای افراد کلاهبردار و شیاد باز کرده تا بتوانند نقشه‌های خود را عملی کنند.

متاسفانه طی سال‌های اخیر گرایش افراد به سمت فضای مجازی بیشتر شده و همین موضوع در کنار پایین بودن سطح آگاهی، زمینه وقوع جرایم اینترنتی را فراهم کرده است؛ برخی از افراد به راحتی با دیگران در مورد داشته‌هایشان صحبت می‌کنند و این هم درز اطلاعات در برخی از موارد به وقوع جرم منجر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار