انتشار اطلاعات ضد و نقیض درباره ویروس کرونا در فضای مجازی همچنان ادامه دارد، بنابراین لازم است مراقب باشید که از منابع درست اطلاعات و توصیه‌های مربوطه را دریافت کنید و تحت تاثیر برخی شایعات در فضای مجازی قرار نگیرید.
کد خبر: ۸۶۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ 15 June 2020

حالا بیش از صد روز است که از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور می‌گذرد، ویروسی که هنوز هم از دیدگاه محققان ناشناخته است و تا کنون هیچ کشوری راهی برای درمان قطعی این بیماری کشف نکرده است، ویروسی که تاکنون بیش از ۱۸۷ هزار را در کشور ما به خود مبتلا کرده و جان تعداد زیادی از هموطنان را نیز گرفته است.

روزهای اول شیوع بیماری در کشور شاهد انتشار شایعات مختلفی پیرامون این بیماری بودیم، شایعاتی که بعضا اثرات روانی زیادی را بر روی افراد جامعه گذاشت اما با مرور زمان و بررسی‌های کارشناسی اطلاعات دقیق‌تری درباره این ویروس منتشر شد و گرد و غبار این مطالب خلاف واقع را پاک کرد. اما انتشار اطلاعات ضد و نقیض درباره ویروس کرونا در فضای مجازی همچنان ادامه دارد، بنابراین لازم است مراقب باشید که از منابع درست اطلاعات و توصیه‌های مربوطه را دریافت کنید و تحت تاثیر برخی شایعات در فضای مجازی قرار نگیرید. در این مطلب سعی کردیم با استفاده از نظر متخصصان و پزشکان پاسخ جدیدترین سوالات درباره بیماری کرونا را دریافت کنیم تا با شناخت هرچه بهتر این بیماری رفتار منطقی تری برای مقابله با این بیماری داشته باشیم.

1- آیا لازم است افراد فاقد علامت در محیط کار از ماسک و دستکش استفاده کنند؟

با توجه به این که افراد بدون علامت می‌توانند عفونت را گسترش دهند، توصیه می شود که علاوه بر افراد بیمار، افراد مشکوک یا بدون علامت نیز برای محافظت از جامعه ماسک بپوشند. پوشیدن ماسک زمانی که به درستی انجام شود و فرد مرتباً دستان خود را بشوید و همچنان به صورت خود دست نزند، می تواند اقدام مؤثری در کنترل بیماری باشد. علاوه بر ماسک های ساده پزشکی، ماسک‌های پارچه‌ای تهیه شده در خانه نیز حفاظت را ایجاد می‌کنند. توصیه‌ای برای پوشیدن دستکش توسط افراد بدون علامت وجود ندارد.

2- در صورت پایین بودن شیشه خودرو در حین رانندگی، احتمال انتقال ویروس کرونا از محیط بیرون وجود دارد؟

انتقال از طریق پنجره خودرو بسیار غیرمحتمل است. در مقابل، توصیه شده تا جای ممکن پنجره ی خودرو را به منظور حفظ تهویه و جریان هوا باز نگه دارید. در نهایت توصیه می‌شود زمانی که در مناطق پرتردد شهری رانندگی می‌کنید شیشه‌های خودرو  را ببندید و از سیستم تهویه خودرو در حالتی که هوا را از بیرون به داخل خودرو هدایت می‌کند استفاده کنید و سیستم تهویه اتاق خودرو را با تعویض بموقع فیلتر و تمیز نگاه داشتن آن در مقابل آلودگی محافظت کنید.

3- آیا نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به ویروس کرونا، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارد؟

برخی مطالعات عوارض نامطلوبی را در نوزادان بیان کرده اند اما با توجه به جدید بودن این ویروس، به نظر می‌رسد از زمان شیوع این بیماری تاکنون، زمان کافی برای اثبات و بیان قطعی این اثرات در دست نیست اما به علت عوارض جنینی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری مانند زایمان زودرس، محدودیت رشد و یا داشتن اثرات تب بالای مادر برای جنین، این بیماری می تواند به طور غیرمستقیم پیامدهای نامطلوبی را در نوزاد ایجاد کند. این نکته نیز لازم به ذکر است که در اکثر مطالعاتی که به بررسی نوزادان مبتلا به ویروس کرونا پرداخته اند، سابقه ابتلا یا شک به ابتلا به ویروس کرونا در والدین یا یکی از اعضای خانواده بیان شده است. بنابراین توصیه می شود نوزادان از افراد دارای علایم بیماری دور نگه داشته شوند و در زمان مراقبت از نوزاد، اصول بهداشتی همچون زدن ماسک، خودداری از بوسیدن نوزاد، شستن مکرر دست‌ها قبل از درآغوش گرفتن نوزاد رعایت شود.
 

4- آیا افراد دچار معلولیت، جزو گروه پرخطر ابتلا به بیماری کووید 19 محسوب می‌شوند؟

به طور کلی افراد دارای معلولیت (مانند بیماری پارکینسون، بیماری های عصبی حرکتی، بیماری ام اس، افراد دچار فلج مغزی) در معرض خطر متوسط ابتلا به بیماری کووید 19 قرار دارند و از نظر بالینی آسیب پذیر هستند. اشخاصی که به افراد دچار معلولیت و ناتوانی خدمات ارائه می دهند و از آن ها نگهداری می کنند، باید نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند. از جمله هنگام ورود به خانه فرد معلول و قبل و بعد از تماس با بدن او (به عنوان مثال در حین پانسمان، حمام کردن، جابجا کردن، توالت بردن، غذا دادن، تعویض لباس یا شستن لباس های وی) باید دست های خود را با آب و صابون بشویند. اشیا و سطوحی که به طور مکرر لمس می‌شوند را ضدعفونی کنند و همچنین تجهیزاتی نظیر صندلی چرخ‌دار، اسکوتر، واکر، عصا، مخازن و لوله اکسیژن و سایر وسایل کمکی فرد معلول را به روش مناسب ضدعفونی کنند. اگر فرد مراقب با بیمار مبتلا به کووید 19 در تماس است باید در حین ارائه خدمات به فرد معلول از ماسک و دستکش استفاده کند.

5- در صورت بلند بودن ناخن ها یا داشتن ناخن مصنوعی، آیا شستن دست با آب و صابون برای از بین بردن کامل ویروس کرونا کافی است؟

با توجه به اینکه احتمال باقی ماندن میکروب‌ها در زیر ناخن‌های بلند و مصنوعی حتی پس از شست و شو با آب و صابون وجود دارد، توصیه می‌شود که در زمان همه گیری بیماری کرونا ناخن های دست ها کوتاه باشند تا خطر انتقال بیماری کمتر شود. 

6- ملاحظات مربوط به نگهداری از بیمار در منزل چیست؟ آیا نیاز است برای نگهداری فرد بیمار مبتلا به کووید 19 در خانه از گان استفاده شود؟

توصیه شده است فقط کادر بهداشت و درمان برای مراقبت از بیماران از گان استفاده کنند و برای مراقبت از بیمار در خانه نیاز به استفاده از گان نیست. 

7- چطور می‌توانیم از انتقال ویروس کرونای جدید در هنگام استفاده از آسانسور جلوگیری کنیم؟

رعایت نکات بهداشتی، از قبیل استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن آسانسور، تکیه ندادن به دیواره ها و نحوه ایستادن در مقابل در، عدم تماس دست با چشم ودهان و بینی، استفاده از وسایلی مثل دستمال کاغذی برای لمس دستگیره های در و دکمه های آسانسور احتمال انتقال ویروس کرونای جدید را در این محیط بسته کم می کند.

8- آیا استفاده از اتو بخار برای از بین بردن ویروس کرونا روی لباس می تواند کافی باشد؟

با وجود حساسیت ویروس کرونا نسبت به حرارت، بهتر است برای پاکسازی لباس ها طبق دستورالعمل های اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نسبت به شست و شوی لباس ها اقدام شود. در حال حاضر، استفاده از آب داغ و صابون بهترین راهکار برای ضدعفونی لباس ها است. شست و شو با آب و مواد شوینده کفایت می کند و استفاده از اتو بخار ضرورت ندارد.

9- آیا ماسک و دستکش استفاده شده توسط فرد مبتلا به کووید 19 باید خارج از خانه دور انداخته شود؟

با توجه به شواهد موجود، توصیه ای برای ضرورت دور انداختن فوری ماسک فرد بیمار در خارج از خانه وجود ندارد. باید دستمال‌ کاغذی یا دستکش‌ و ماسکی که در خانه توسط فرد بیمار یا مشکوک به بیماری استفاده می‌شود را در کیسه‌ای جدا از زباله‌های عادی قرار داده و سپس آن را محکم بسته  و به سطل زباله منتقل کرد تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. این کیسه های بسته شده می توانند در ظروف زباله معمولی انداخته شوند. در صورتی که چنین پسماندهایی با دقت بسته بندی شوند، از ایمنی کارگر جمع آوری اطمینان حاصل خواهد شد. پس از جابجا کردن کیسه ها و هر گونه دفع آنها، شستن کامل دستها با آب و صابون یا استفاده از ضد عفونی کننده های حاوی الکل ضرورت دارد.

10- آیا تکاندن لباس فرد مبتلا به بیماری کووید 19 منجر به پخش شدن ویروس در هوا می شود؟

توصیه شده است از تکاندن لباس خودداری شود چراکه این کار باعث پراکنده شدن ویروس در هوا می شود. بهترین کار شستن لباس با استفاده از مواد شوینده و آب گرم و خشک کردن مناسب آن است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار