کد خبر: ۸۶۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ 17 June 2020
حضرت آیت‌الله! با مردم سخن بگویید...

تابناک/حدود ده روز پیش نخستین جلسه دادگاه اکبر طبری برگزار شد. اکبر طبری معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه در زمان ریاست آیت‌الله صادق لاریجانی و ظاهرا پیش از آن و در دوره ریاست آیت‌الله شاهرودی مدیرکل امور مالی قوه قضائیه بوده است.

از زمانی که نخستین جلسه دادگاه برگزار شد و بخش‌هایی از کیفرخواست منتشر شد پرسش بسیار مهمی برای عموم مردم ایجاد شده است: آیا مسئولین سابق قوه قضائیه به‌خصوص آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله لاریجانی از اتهامات طبری بی‌خبر بودند؟

آیت‌الله شاهرودی که اکنون در قید حیات نیستند تا پاسخگو باشند اما ماجرا درباره آیت‌الله لاریجانی متفاوت است. چراکه دفتر ایشان پیش از این و در حدود یک‌سال پیش در توضیحی که منتشر کردند مدعی شدند: «برخی از اتهامات مطرح درموردمعاون اجرایی حوزه ریاست قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضاییه پیشین هم خود مستقلا آن‌ها را بررسی و خلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود.»

کنار هم گذاشتن دادگاه طبری و آن ادعای دفتر آیت‌الله لاریجانی باعث شد پرسش مهمی در افکارعمومی درباره اطلاع و حمایت ایشان از طبری شکل بگیرد. در ده روز گذشته این پرسش بی‌پاسخ مانده بود تا اینکه محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه روز سه‌شنبه در بخشی از نشست خبری خود مدعی شد به‌دلیل عملکرد پیچیده طبری، شایعاتی که درباره وی مطرح می‌شده هیچ‌گاه برای مسئولین سابق قوه قضائیه اثبات نشده است.

اژه ای گفت: یک سوال جدی این است که ایا ایشان فسادش آشکار بوده است؟ مقدار زیادی ایشان پیچیده عمل کرده است و بدون این تحقیقات مفصلی که در این یکسال انجام گرفته است بروز و ظهوری نداشته است. همیشه یک سری شایعات وجود داشته است اما هیچ گاه آنقدر جدی نبوده است که بشود منجر به تشکیل پرونده شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: حتی من از آقای رییس قوه قضاییه هم پرسیدم ایشان گفتند من تا زمانی که فساد این فرد برملا شود واقعا خودم به این موضوع نرسیدم که طبری فسادی داشته است. البته زمانی برخی آمده بودند که موضوعاتی را در قالب شایعه مطرح کردند اما چیزی در آن زمان برای رییس قوه قضاییه وقت ثابت نشده بود.

متاسفانه باید گفت توضیحات اژه‌ای در این زمینه، افکارعمومی را قانع نمی‌کند، همانگونه که خود ایشان هم صادقانه این مسئله را تایید کرده و گفته است: اگر کسی از من در مورد اکبر طبری بپرسد و من به او بگویم واقعا از تخلفات وی مطلع نشدم من حق را به او می‌دهم که قانع نشود.

عدم اطلاع یا ثابت‌نشدن تخلفات برای مقامات عالی قضایی افکارعمومی را قانع نمی‌کند چرا که ایشان دسترسی به تمام زوایای پرونده داشته‌اند و غیرممکن است این حجم از اقدامات که شائبه تخلف و جرم دارند برای ایشان حتی اتهام را هم اثبات نکند. چه‌اینکه حتی در صورت وجود اتهام باید ایشان به دادگاه معرفی می‌شدند تا به اتهامشان رسیدگی شود.

البته اگر عرف و فرهنگ سیاسی کشور ما اجازه می‌داد ممکن بود ایشان به دادگاه احضار شوند و در آنجا پاسخگو باشند. اما حداقل کاری که از ایشان برمی‌آید توضیح صادقانه به افکار عمومی است.

علی‌رغم توضیحات اژه‌ای پرسش‌ها همچنان برقرار است و به نظر می‌رسد آیت‌الله لاریجانی بهتر است در برابر خبرنگاران حاضر شده و درباره این موضوع و عدم اطلاع خود از اتهامات طبری توضیح دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار