کد خبر: ۸۶۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 18 June 2020
 
حالا ماجرای برکناری وزیر سابق موضوعیت خود را از دست داده، اما مساله قابل تامل این است که چه کسی در سال پایانی دولت و چهارده ماه باقی مانده مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده خواهد گرفت. در این ارتباط گفته می‌شود، از سوی چهره‌های مختلف لابی‌های گسترده‌ای در حال انجام است تا در نهایت بتوانند بر کرسی عالی این وزارتخانه تکیه بزنند.
 
 

لابی واعظی این‌بار بی‌تاثیر شد/ «مدرس خیابانی» اولین وزیر پیشنهادی دولت به مجلس یازدهم

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ بود که رئیس جمهور طی حکمی بدون قدردانی از فعالیت حدود بیست ماهه «رضا رحمانی» وزیر وقت صمت، او را برکنار کرده و «حسین مدرس خیابانی» قائم مقام او به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد؛ موضوعی که حواشی زیادی به همراه داشت و همچنان گه گاه خبر‌هایی از چرایی این اتفاق منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک»، آنچه از درون دولت درباره دلایل برکناری وزیر سابق صمت منتشر شد، این بود که «رضا رحمانی» به همراه تیمش در مدت زمان تصدی تصدی این مسئولیت و بواسطه انجام لابی‌های متعدد از رأی آوری طرح دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن تلاش کرده و مانع از این مساله شده است؛ موضوعی که اگر با رأی مثبت مجلس همراه می‌شد، شاید امروز هم مدرس خیابانی وزیر بازرگانی بود و هم رحمانی وزیر صنعت و معدن.

البته در زمان تصدی مسئولیت وزارت صمت توسط رحمانی، مشکلات عدیده‌ای از قبیل مسائل اقتصادی در شرکت آزکوتک، بحران صنعت خودرو و بالا رفتن بی رویه قیمت‌ها و مسائلی از این دست نیز رخ داده بود که می‌توان آن را به دلایل برکناری او از مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد؛ اما روایت خود رحمانی که امروز در جایگاه مدیرعاملی شرکت توسعه عمران ستاد فعالیت می‌کند، این بود که «محمود واعظی» نقش جدی در برکناری او داشته است.

حالا ماجرای برکناری وزیر سابق موضوعیت خود را از دست داده، اما مساله قابل تامل این است که چه کسی در سال پایانی دولت و چهارده ماه باقی مانده مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده خواهد گرفت. در این ارتباط گفته می‌شود، از سوی چهره‌های مختلف لابی‌های گسترده‌ای در حال انجام است تا در نهایت بتوانند بر کرسی عالی این وزارتخانه تکیه بزنند.

گفته می‌شود، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم در این بین بیکار نبوده و با چند نفر پیرامون این موضوع صحبت کرده است، اما بر اساس اخبار به دست آمده، رئیس جمهور از قرار معلوم این بار خیلی زیر بار حرف و مشورت رئیس دفتر خود نرفته و بنا دارد، تصمیم خودش در ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت را عملی کند.

از آنجا که مدرس خیابانی گزینه جدی دولت برای وزارت بازرگانی در صورت تکفیک از وزارت صنعت و معدن بوده، «حسن روحانی» بنا دارد، وی را که توانسته اقدامات در خور شانی در یک ماه و اندی اخیر سرپرستی بر وزارت صمت انجام بدهد، به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید.

گفته می‌شود، هرچند رئیس جمهور می‌تواند طی سه ماه ـ که یک ماه و چند روز آن گذشته ـ از سرپرست در وزارت صمت بهره بگیرد، از آنجا که به تصمیم قطعی پیرامون مدرس خیابانی رسیده، او را ظرف هفته‌های آینده و نهایتا تا اواسط تیرماه به مجلس معرفی خواهد کرد تا مجلس یازدهم درباره اولین وزیر پیشنهادی دولت به این مجلس تصمیم گیری کند.

حسین مدرس‌خیابانی پیش از سرپرستی بر وزارت صمت، حدود هفده سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌های مختلفی حضور داشته ‌است. او دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت بوده و در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقامی معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکلی برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کلی تامین و توزیع کالا، مدیر کلی دفتر تنظیم بازار، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران فعالیت کرده است.

سرپرست فعلی وزارت صمت همچنین مدیرعاملی و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور سازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات را در کارنامه خود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار