چهار ماه از ورود کرونا به کشور می گذرد. میهمانی ناخوانده و نحس که خیلی زود همه جا را گرفت و گویا حالا حالاها هم قصد رفتن ندارد. در چندماهی که از شیوع این بیماری می‌گذرد، حوزه ورزش هم به مانند دیگر حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و... نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا خسارت زیادی دید.
کد خبر: ۸۶۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 20 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،از آسیب‌های روحی و روانی وارد شده به ورزشکاران حرفه ای که خود را برای حضور در مسابقات بین المللی و المپیک 2020 آماده می‌کردند، تا مشکلات جسمی ورزشکاران مبتدی که با ورزش کردن بدنبال حفظ سلامتشان بودند و باشگاه داران و مربیانی که امرار معاششان تنها از این راه می‌گذشت.

پیامدهای منفی شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فضاهای ورزشی، باشگاه ها و استخرها جدای از خسارات روحی و روانی که داشت، حدود 255 میلیارد ریال به ورزش کرمانشاه خسارت وارد کرد، خسارتی که بخش زیادی از آن متوجه 650 باشگاه ورزشی سطح استان شد.

کرونا هنوز هم همه جا حضور دارد و به همه بخش‌های ورزشی ضربه وارد می‌کند، ضربه‌هایی که فعالین حوزه ورزش استان را به شدت زمین‌گیر و به یک بحران سخت وارد کرده است.

برای بررسی وضعیت ورزش استان براثر شیوع بیماری کرونا، پیامدهای تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و راهکارهای برون رفت از این بحران، با همکاری روابط عمومی دانشگاه رازی، میزگردی مجازی با حضور دو تن از اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی، معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان و یکی از باشگاه داران فعال استان برگزار کردیم.

حمله سنگین کرونا به بخش‌های مختلف ورزش

به گزارش ایسنا، معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان اولین سخنران در این میزگرد بااشاره به مصائب وارد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا بر ورزش، گفت: کرونا در حوزه ورزش نیز به مانند تمام ساختارهای جامعه تاثیرات منفی زیادی در هر دو بخش همگانی و قهرمانی برجای گذاشته است.

جلال عزیزی تصریح کرد: در بخش ورزش همگانی با شیوع این بیماری تعداد افرادی که در این بخش فعالیت می‌کردند بسیار محدود شد و بیشتر افرادی هم که در منزل تمرین می‌کردند، ورزشکاران و قهرمانانی بودند که برای حفظ سطح آمادگی‌شان تمرین می‌کردند.

وی تاکید کرد: دور ماندن چندماهه ورزشکاران همگانی از ورزش مشکلات روحی، روانی و جسمانی را برای آنها به همراه داشته و خواهد داشت. افزایش وزن، چربی خون، قند خون و بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله مهمترین عوارض جسمانی دور ماندن این گروه جامعه از ورزش کردن است.

معاون ورزش و جوانان استان به مشکلات بوجود آمده در بُعد ورزش قهرمانی هم پرداخت و گفت: بیماری کرونا درحالی به فاصله چند ماه از رقابت‌های المپیک شیوع پیدا کرد که ورزشکاران ملی پوش و قهرمان خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده می‌کردند. باوجود اینکه بسیاری از این ورزشکاران به سطح آمادگی بسیار خوبی رسیده بودند، المپیک یک سال به تعویق افتاد و همین موضوع آنها را از آمادگی بالایی که داشتند، دور کرد.

عزیزی تاکید کرد: یک ورزشکار حرفه‌ای زمانی که از سطح آمادگی اش دور شود، آرامشش را از دست خواهد داد، چراکه هورمون‌های مثبتی که هنگام ورزش در بدنش تولید می‌شد را دیگر ندارد و احتمالا دچار افسردگی، عصبانیت و حتی پرخاشگری می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت و گوی مجازی به مشکلات اقتصادی بوجود آمده در ورزش بدنبال شیوع کرونا هم اشاره کرد و افزود: بسیاری از دست اندرکاران ورزش در تعطیلی چندماه گذشته درآمد خود را از دست داده و متضرر شدند. باشگاه‌های استیجاری و مربیانی که تنها از این راه درآمد داشتند، در این بین بیشترین آسیب را دیدند.

معاون ورزش و جوانان استان اعلام کرد: همچنین تمامی فعالیت‌های عمرانی حوزه ورزش هم در این ایام دستخوش تغییراتی شد و به کُندی پیش رفت.

وی با تاکید براینکه مسئولین ورزش استان برای رفع مشکلات ناشی از شیوع کرونا تمرکز کرده‌اند، گفت: برای اینکه از این بحران عبور کنیم نیازمند به زمان هستیم و باید این بحران را مدیریت کنیم. دولت هم وعده‌هایی برای کمک به بخش‌های مختلف ورزش که از کرونا آسیب دیده‌اند داده تا دوباره خود را بازیابی کنند.

عزیزی عنوان کرد: البته کمک‌های دولت تنها به باشگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که پرسنل بیمه شده ورزشی داشته باشند، درحالیکه متاسفانه اکثر باشگاه‌های ما اینگونه نیستند و شامل این کمک نمی‌شوند. با این وجود پیگیری‌های خود را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم این باشگاه‌ها را هم در لیست قرار دهیم.

برخی مربیان ورزشی به کارگری روی آورده‌اند

در این چند مدتی که کرونا شیوع پیدا کرده، مسئولین طوری درباره باشگاه‌های ورزشی هشدار می‌دهند که انگار خطرناک ترین اماکن هستند، همین مسئله باعث شده تا حالا که باشگاه‌ها بازشده اند باوجود اینکه پروتکل های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنیم دیگر کمتر کسی باشگاه بیاید، درحالی که رستوران ها و برخی از فضاهای خطرناک‌تر چون به اندازه باشگاه‌ها خطرناک معرفی نشدند فعالیتشان را بخوبی شروع کرده‌اند.

اینها بخشی از درد و دل‌های روناک صحبت یاری مدیر یکی از باشگاه‌های ورزشی فعال سطح استان است که در این میزگرد از مشکلاتی که کرونا برای باشگاه داران بوجود آورده، گفت.

این باشگاه دار بابیان اینکه کرونا از نظر روحی و روانی تاثیرات منفی زیادی روی ورزشکاران حرفه ای برجای گذاشته، افزود: هرچند ورزشکاران رشته‌های همگانی می‌توانند در منزل هم تمریناتشان را ادامه دهند، اما ورزشکاران حرفه ای از سطح آمادگیشان دور شده‌اند.

وی در ادامه باشگاه‌ها و مربیان ورزشی را متضرران اصلی شیوع کرونا در حوزه ورزش دانست و گفت: در شهری مانند کرمانشاه بیشتر باشگاه‌ها استیجاری هستند و اجاره‌های کلانی را هم پرداخت می‌کنند. آنطور هم که اطلاع دارم 99 درصد مالکان هم دراین مدت اجاره‌های خود را از باشگاه داران گرفته‌اند.

صحبت یاری افزود: پرداخت اجاره بهای باشگاه ها از یک سو و پرداخت حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری دیگر باعث شده تا فشار زیادی به باشگاه‌ها وارد شود.

وی تاکید کرد: در این مدت هم تنها کمکی که می خواستند به باشگاه داران بکنند این بود که اقساطشان را امهال کنند، اما متاسفانه این مسئله اجرایی نشد و زمانی که موعد سررسید اقساط رسید از بانک تماس گرفتند و گفتند بیایید و قسط هایتان را پرداخت کنید.

مدیرباشگاه اسپید کرمانشاه به مشکلات پیش آمده برای مربیان ورزشی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کرمانشاه اکثر باشگاه ها مربیان را بیمه تامین اجتماعی نمی‌کنند و باتوجه به اینکه در این مدت هم درآمدی نداشته‌اند، برخی از مربیان ورزشی به کارگری روی آورده و حتی به نان شب هم محتاج شده اند.

وی راهکار برون رفت باشگاه‌های ورزشی از وضعیت کنونی را تبلیغات و دادن اطمینان خاطر به ورزشکاران دانست و افزود: در حال حاضر در همه باشگاه های ورزشی پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی کردن محیط با دقت و بصورت مستمر انجام می‌گیرد، بنابراین وقتی مردم این توجه به حفظ مسائل بهداشتی را در باشگاه‌ها ببینند شاید دوباره برای آمدن به باشگاه ترغیب شوند.

مسابقات به قیمت جان ورزشکاران شروع نشود

"با شیوع ویروس کرونا بصورت جهانی زندگی مردم دنیا بگونه ای دستخوش تغییراتی شد که تاکنون سابقه نداشته است."

دکتر علی اشرف خزایی عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی با گفتن این جمله افزود: این تغییرات حوزه‌های مختلف زندگی بشر از جمله حوزه ورزش را متاثر کرده و تاکنون پیامدهای منفی زیادی را برجای گذاشته است.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا حلقه‌های مختلف زنجیره ورزش دچار بحران شده، گفت: ورزشکاران، مربیان و باشگاه داران اصلی ترین حلقه های این زنجیره هستند که از کرونا آسیب دیده اند.

وی با اشاره به آسیب‌های روحی و روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا بین ورزشکاران، افزود: از نظر جسمی هم ورزشکارانی که دچار این بیماری می شوند، از ناحیه ریه ها دچار آسیب شده و به سختی به سطح آمادگی قبلی خود می‌رسند.

خزایی به آغاز فعالیت برخی رشته‌های ورزشی هم اشاره کرد و گفت: معتقدم شروع این مسابقات می‌تواند برای ورزشکاران خطرناک باشد و نباید این تصمیم گرفته می‌شد. برای اینکه یک ورزشکار به سطح حرفه‌ای برسد سالها زمان نیاز است و اگر در مسابقه ای به این بیماری مبتلا شود، احتمال اینکه دوباره مانند گذشته صحیح و سالم باشد، دشوار است.

وی اعلام کرد: در این راستا انتظار می‌رود تصمیماتی که گرفته می‌شود تنها برای عادی جلوه دادن وضعیت و به قیمت جان ورزشکاران نباشد، چراکه صدمات زیادی برای این گروه به همراه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر ورزشکاران، مربیان ورزشی هم گروه مهمی از دست اندرکاران تجارت ورزش هستند که در این مدت به دلیل بیکاری و زیان های مالی، از نظر روانی هم دچار آسیب شده‌اند.

وی بابیان اینکه باشگاه داران هم بیشترین زیان مالی را از شیوع کرونا دیدند، گفت: بسیاری از باشگاه های ورزشی استیجاری هستند و درآمد آنها وابسته به حضور ورزشکاران است. در این مدت باشگاه‌ها تعطیل بودند و درآمدی نداشتند و از سوی دیگر بسیاری از هزینه‌های جاری‌شان را هم پرداخت می‌کردند و از این نظر با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند، برای همین دولت باید در بحث پرداخت وام و تسهیلات ارزان قیمت به آنها کمک کند.

خزایی تاکید کرد: هرچند که دولت برای امهال وام باشگاه ها دستورالعمل هایی به بانک ها داده، اما براساس گزارشات رسیده، بانک ها هیچ همکاری با باشگاه ها نکردند و اقساطشان را گرفتند.

وی در ادامه خواستار کمک دولت به باشگاه‌های بخش خصوصی شد و گفت: برای اینکه باشگاه‌های ورزشی بتوانند از این بحران عبور کنند، نیازمند کمک و حمایت دولت هستند. لذا انتظار می‌رود که دولت با هزینه کردن و تعیین بودجه های مناسب به جبران بخشی از ضررهای این گروه آسیب دیده از کرونا بپردازد.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی تاکید کرد: ورزش و سلامت جزو مهمی از زندگی مردم جامعه است و اگر دولت از اکنون آستین ها را بالا نزند و به فکر این بخش از زندگی مردم نباشد، بعدها باید هزینه‌های بیشتری برای درمان آنها پرداخت کند.

وی در بخش دیگری از این میزگرد مجازی به عدم تحرک بسیاری از مردم در شیوع کرونا هم اشاره کرد و گفت: مشکلی که در این ایام بخوبی نمود داشت، عدم آموزش مردم برای اینکه یاد بگیرند به تنهایی ورزش کنند بود. متاسفانه مردم ما در ورزش کردن به دیگران وابستگی زیادی دارند و بسیاری از آنها هنور نمی‌دانند که به تنهایی هم می‌شود ورزش کرد، لذا باید در پساکرونا روی این مسئله هم کار کنیم.

ورزش مجازی را باید توسعه دهیم

دکتر همایون عباسی عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیت بدنی دانشگاه رازی نیز به عنوان دیگر سخنران این میزگرد با اشاره به تاثیرات ورزش بر سلامت جسمی، روحی و روانی افراد، گفت: همانطور که تاکنون بارها در مقالات علمی تاکید شده، افرادی که در فعالیت‌های ورزشی حضور دارند نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند عملکرد، خروجی کار و تمرکز فکری بالاتری دارند.

همایون عباسی تصریح کرد: با این وجود، تعطیلی چندماهه ورزش به علت شیوع کرونا، روی جامعه ورزشی و حتی مردم عادی که تنها بخشی از زندگیشان ورزش بوده، اثر گذاشته است.

وی افزود: همچنین از سالها قبل یکی از سیاست‌های حوزه ورزش کشور ترغیب مردم به ورزش‌های همگانی بوده تا از این طریق با هزینه‌های کمتری سلامت را در جامعه گسترش دهند و از بروز بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و... جلوگیری کنند، چراکه هزینه ای که برای درمان این بیماری‌ها نیاز است، زیادتر خواهد بود. لذا تعطیلی ورزش در این چندماه روی این حوزه هم تاثیرات زیادی برجای گذاشت.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیت بدنی دانشگاه رازی به زیان‌های مالی وارد شده بر حوزه ورزش هم اشاره کرد و گفت: امروزه ورزش یکی از صنعت‌های بسیار قدرتمند و درآمدزا در دنیاست، بگونه ای که آن را جزو چهار صنعت برتر دنیا می‌دانند که کرونا در ماه‌های گذشته به این صنعت خسارات زیادی وارد کرده است.

وی تاکید کرد: هرچند ما در کرمانشاه در حوزه صنعت ورزشی قوی نیستیم و تیم‌های بزرگی نداریم که از آن خسارت زیادی دیده باشند، با اینحال دست اندرکاران این حوزه زیان‌های مالی دیده اند.

عباسی مربیان را از جمله گروه‌های ورزشی آسیب پذیر از کرونا دانست و اضافه کرد: بسیاری از مربیانی که در باشگاه ها فعالیت دارند، تنها از این راه امرار معاش می‌کنند، لذا در زمان شیوع کرونا و تعطیلی حوزه ورزش فشار زیادی به آنها وارد شد.

وی درخصوص راهکارهای عبور از این شرایط هم گفت: برای اینکه این صنعت بیش از این دچار خسران نشود باید با برنامه خاصی و رعایت پروتکل های بهداشتی آن را از سر گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: ضدعفونی کردن مرتب و مستمر سالن ها و وسایل ورزشی در باشگاه‌ها و حتی پارک‌ها، ترغیب مردم به انجام ورزش در خانه و استفاده بیشتر از رشته‌های انفرادی از راهکارهای شروعی دوباره برای ورزش است.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید به کرونا تنها به عنوان یک تهدید نگاه کرد، عنوان کرد: در حوزه ورزش می‌توانیم از کرونا یک فرصت بسازیم تا مردم مطالعات علمی و دانشی خود را در این حوزه افزایش دهند. همچنین می‌توانیم با استفاده از ابزارهای نوینی که داریم، ورزش مجازی را توسعه دهیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار