کد خبر: ۸۶۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 20 June 2020

ورزش‌های آبی ساحلی نظیر شنا، قایقرانی، غواصی، فوتبال و والیبال ساحلی و به ویژه موج سواری از ظرفیت‌های جذاب، مفرح و درآمدزای بنادر چابهار و کنارک است که برای رونق، توسعه و کسب رتبه‌های برتر ورزشی نیازمند احیا و توجه بیشتر دستگاه‌های دست‌اندرکار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا، دریای چابهار با موج های خروشان و سواحل ماسه طلایی و شنی بهترین مکان برای توسعه ورزش های آبی ساحلی در کشور و مکانی با ظرفیت و توانمندی لازم برای برگزاری جشنواره های مختلف ورزشی محسوب می شود که در جذب گردشگر و معرفی ورزش های آبی ساحلی بسیار موثر است و می توان آن را در قالب تورهای طبیعت گردی اجرا کرد.

ساخت مجموعه ورزشی فوتبال و والیبال ساحلی و مشخص کردن مکانی برای موج سواری و شنا از جمله نیازهای است که در صورت اجرا می تواند کمک بزرگی به فعال شدن ورزش های آبی ساحلی در چابهار باشد.

چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران جاذبه های بی نظیری در عرصه توریسم ورزشی، سلامت، تاریخی، طبیعی، فرهنگی و تجاری دارد و باید به عنوان مقصد بین المللی گردشگری ورزشی جنوب شرق کشور تبدیل شود.

این‌ روزها در حالی عمده نقاط ایران موج گرما را تجربه می‌کنند که در سواحل مکران در جنوب شرق ایران فصل مونسون با بادها و بارش‌های بهاری حکم‌فرماست و این سواحل با متوسط دمای حدود ۳۰ درجه را به‌یکی از خنک‌ترین نقاط ایران در این فصل تبدیل کرده است.

فصل مونسون که از اوایل خرداد آغاز می‌شود، در مرداد به بهترین ایستگاهش می‌رسد و موجب می‌شود ساحل نشینان سواحل مکران از کنارک، چابهار تا گواتر هوای مطبوع و خنکی را تجربه کنند. مونسون یکی‌از ده‌ها جاذبه‌ ناشناخته سواحل مکران است که به گفته کارشناسان گردشگری در امتداد سواحل اقیانوسی مکران به‌عنوان یکی از بکرترین نقاط ایران با حداقل ۷۵۰ جاذبه طبیعی، تاریخی، فرهنگی و جانوری منحصر به فرد دارای ارزش و جذابیت لازم برای گردشگری است.

مونسون با آبفشان‌ها، موج‌فشان‌ها و صدالبته بارش‌ها و بادهای بهاری خود تنها یکی‌از ده‌ها جاذبه سواحل مکران است؛ اما یکی‌از جاذبه‌هایی که همین مونسون باعث و بانی آن است، موج‌های شگفت‌انگیزی است که علاوه‌ بر خلق جاذبه‌های منحصر به فردی هم‌چون موج‌فشان‌ها و آبفشان‌ها، سواحل مکران را به بهترین نقطه ایران و غرب آسیا برای موج‌سواری حرفه‌ای تبدیل کرده است.

موج‌های بلند و منحصر به فرد آن ‌در سه‌ تا چهار ماه از سال به‌ صورت مداوم موجب شده که کارشناسان و مربیان موج‌سواری بین‌المللی، سواحل مکران را نه‌ تنها بهترین نقطه ایران، بلکه بهترین نقطه غرب آسیا برای موج‌سواری حرفه‌ای تشبیه کنند.

 عضو تیم موج‌سواری منطقه آزاد چابهار برنده بورسیه انجمن بین‌المللی موج‌سواری شد 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزادچابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه چابهار، دشتیاری و کنارک از نقاط مهم برای توسعه ورزش های آبی ساحلی به ویژه موج سواری است، گفت: برگزاری جشنواره های ورزشی- گردشگری و موج سواری سبب رونق شور و هیجان در میان جوانان می شود.

محمداکبر چاکرزهی اظهار داشت: داود خدیر اهل روستای رمین چابهار عضو تیم موج‌سواری منطقه آزاد چابهار که از سال ۱۳۹۵ تمرینات خود در این رشته ورزشی را شروع کرده در سال ۱۳۹۸ در مسابقات جام مکران منطقه آزاد مقام سوم کشوری در رده سنی نوجوانان را کسب کرد، هم اینک برنده بورسیه تحصیلی انجمن بین‌المللی موج‌سواری شده است. 

وی ادامه داد: عکس داود خدیر به همراه خانواده‌اش در صفحه رسمی اینستاگرام انجمن بین‌المللی موج‌سواری منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزادچابهار در سالهای اخیر از ورزش موج سواری حمایت کرده و مربیان بین المللی ورزشکاران را استعدادیابی و همچنین از بهترین نفرات با اهدای تخته موج سواری تقدیر کرده است.

وی به برگزاری دوره های امداد و نجات موج سواران و مربیگری موج سواری زیر نظر مربیان بین المللی و مطابق استانداردهای انجمن جهانی موج سواریISA برای ۵۰ نفر از زنان و مردان علاقه‌مند اشاره کرد و گفت: برای توسعه ورزش های آبی ساحلی از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

عضو هیات مدیره منطقه آزادچابهار تصریح کرد: دریای عمان با موج های خروشان و سواحل ماسه طلایی و شنی بهترین مکان برای توسعه ورزش های آبی ساحلی در کشور است و برگزاری جشنواره های مختلف ورزشی در جذب گردشگر و معرفی ورزش های آبی ساحلی موثر است و می توان آن را در قالب تورهای طبیعت گردی اجرا کرد.

ورزش های آبی ساحلی ظرفیت فراموش شده چابهار و کنارک

رییس اداره ورزش و جوانان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان با وجود واقع شدن در جوار آبهای ساحلی از نظر ورزش های آبی ساحلی هیچ امکاناتی حتی در حد یک زمین فوتبال والیبال ساحلی ندارد.

عمر بلوچ با بیان اینکه سرانه میانگین فضاهای ورزشی کشور ۷۵ صدم مترمربع و سیستان و بلوچستان ۳۹ صدم است، خاطرنشان کرد: شهرستان چابهار با ۱۶ صدم مترمربع سرانه فضای ورزشی در رتبه ۱۹ این استان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه موج سواری از رشته های هدف شهرستان چابهار است، گفت: توجه به ورزش های آبی ساحلی چابهار و کنارک می تواند زمینه را برای کسب مقام های برتر در رقابت های ملی و بین المللی فراهم کند.

رییس اداره ورزش و جوانان چابهار گفت: در سالهای گذشته در محل دریا کوچک و نزدیکی اداره بنادر و دریانوردی مکانی برای ورزش های آبی ساحلی مشخص شده بود که ۲ سال پیش از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی تخریب و زمین آن تاکنون بلا استفاده رها شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶ ماهه نخست سال بدلیل وجود موج های بلند، فصل موج سواری در سواحل مکران بویژه سواحل شهرستان چابهار است، ادامه داد: ساحل روستای رمین و نوار ساحلی چابهار- گواتر برای موج سواری انتخاب شده است ولی امکانات و تجهیزات لازم در این زمینه وجود ندارد که امیدواریم با توجه بیشر مسوولان شاهد توسعه این ورزش در سواحل مکران و ایران باشیم.

بلوچ بر تکمیل پروژه های ورزشی نظیر ورزشگاه ۲ هزار نفری، ورزشگاه اختصاصی کریکت، زمین های مینی فوتبال مشارکتی در روستاها و افزایش سرانه فضای ورزشی در چابهار تاکید کرد.

وی تصریح کرد:  در چند سال اخیر شاهد توسعه بیشتر رشته های آبی ساحلی در چابهار بودیم و در این سالیان چندین دوره آموزشی مربیگری و داوری با حضور مدرسان بین المللی در چابهار برگزار شده که سطح علمی و عملی ورزشکاران را بالا برده است.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر چندین دوره مسابقات قهرمانی کشوری و انتخابی تیم ملی مردان و بانوان در چند رده سنی در سایت موج سواری رمین برگزار شده است، افزود: چهار ورزشکار چابهاری در سال ۲۰۱۹ بورسیه انجمن بین المللی موج سواری  ISA شدند و یک ورزشکار دیگر چابهاری در سال ۲۰۲۰ بورسیه این انجمن را دریافت کرد و مورد حمایت متولیان موج سواری دنیا قرار گرفته اند.

رییس اداره ورزش و جوانان چابهار ادامه داد: موج سواری جزو رشته های حمایتی سازمان منطقه آزاد چابهار است و بزودی طرح توسعه سایت منطقه ساحلی بندر رمین توسط این سازمان اجرا خواهد شد.

بندر چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در فاصله ۶۴۵ کیلومتری زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان قرار دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار