کد خبر: ۸۶۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱ 26 June 2020

رونق روزبازارها در روزگار تداوم کرونا!

تابناک/ روز بازارهای محلی با عناوین شنبه‌بازار و جمعه‌بازار با تعداد انگشت‌شمار در چند منطقه شهر مشهد اگرچه خیلی به چشم نمی‌آید اما واقعیت این است که افزون بر سه هزار نفر به‌طور مستقیم با این بازارها درگیر هستند. در استانهای دیگری نیز شرایطی مشابه جریان دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازارهای محلی بازارهایی خودجوش و مردمی است که با استفاده از زمین‌های در اختیار شهرداری  و بر اساس نیاز روز محله شکل‌گرفته و در آن‌ها در یک روز کالاهایی عرضه می‌شود که اتفاقاً از مشتریان پر و پا قرصی هم برخوردار است.

در بافت مدرن شهر مشهد فروشگاه‌های بزرگ خودبه‌خود و به اقتضای نیاز شهروندان شکل‌گرفته و نیاز بسیاری از مردم را تأمین می‌کند اما در بسیاری از مناطق سنتی که معمولاً اقشار آسیب‌پذیر بیشتری در آن ناحیه ساکن هستند بازارهای محلی مشتری خودش را دارد به‌گونه‌ای که حتی اهالی مناطق مرفه نشین نیز از این بازارها استقبال می‌کنند. در بسیاری از استانهای کشور، این بازارها رونق دارند و بازارهای استانهای گیلان، مازندران، البرز و... هم زبانزد هستند.

متأسفانه در طی سه ماه گذشته به دلیل کرونا تمامی بازارهای موقتی به تعطیلی کشیده و بسیاری از افراد آسیب‌پذیر که از طریق فروش برخی اجناس در این بازارها امرار معاش می‌کردند بیکار شده و گذران زندگی برای آن‌ها بسیار سخت شد

گفتنی است پس از تعطیلی طولانی حالا مدتی است که یک‌بار دیگر اجازه فعالیت کسبه سیار در این بازارهای محلی داده‌شده و اگرچه استقبال مانند روزهای قبل از کرونا نیست اما رونق آن به اقتصاد محلی و افراد ضعیف بسیار حائز اهمیت است.

۲۰ بازار محلی فعال‌شده است
در همین راستا مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری مشهد در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه درمجموع ۲۰ بازار موقت در سطح شهر مشهد وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۱۳ روز بازار، دو عصر بازار، تعداد چهار شب بازار، یک بازارچه خوداشتغالی و مشاغل خانگی و چهار جمعه‌بازار در حال حاضر در مشهد فعالیت دارند.

طی سه ماه گذشته به دلیل کرونا تمامی بازارهای موقتی به تعطیلی کشیده و بسیاری از افراد آسیب‌پذیر که از طریق فروش برخی اجناس در این بازارها امرارمعاش می‌کردند بیکار شده و گذران زندگی برای آن‌ها بسیار سخت شد

مسعود رضوی با اشاره به اینکه این بازارها هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا تعطیل و به مدت سه ماه فعالیتشان متوقف‌شده بود اظهار کرد: با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و هماهنگی‌های صورت گرفته این بازارها از ابتدای خردادماه سال جاری فعالیت خود را از سر گرفتند.

وی افزود: این بازارها به‌طور مستقیم زمینه اشتغال‌زایی برای حدود سه هزار نفر را ایجاد کرده‌اند که آمار اشتغال غیرمستقیم بیش از این تعداد است.

ارتباط بازارهای محلی و کارگاه‌های خانگی
مدیرعامل سازمان مشاغل شهری مشهد خاطرنشان کرد: درزمان تعطیلی کرونا، خسارات بسیاری ازلحاظ عدم تحقق درآمد به شهرداری تحمیل شد.عدم دسترسی شهروندان به مایحتاج خود از طریق این بازارها از دیگر مشکلات تعطیلی اجباری این بازارها بود.

رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اشتغال مستقیم و غیرمستقیمی که توسط این بازارها ایجادشده است در صورت تعطیلی مجدد، تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی و مشاغل خانگی که به‌صورت مستقیم کالاهای خود را در بازارهای سیار عرضه می‌کنند تعطیل‌شده و هم‌چنین عرضه تولیدات داخلی نیز کاهش محسوسی خواهد داشت.

تجربه جهانی نشان داده شادی و نشاط در هر جامعه انسانی بارونق اقتصادی رابطه مستقیم دارد و هرچه رونق بیشتر باشد احتمال شاد بودن شهروندان بیشتر است و لذا بازارهای محلی ضمن اینکه می‌تواند گردشگر پذیر باشد سهم مهمی نیز در نشاط اجتماعی ایفا کند

وی با بیان اینکه این بازارها علاوه بر ایجاد اشتغال برای شهروندان به اشتغال روستایی نیز کمک کرده و ۲۰ الی ۲۵ درصد از فروشندگان را روستاییان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: در سال جاری با مشارکت بخش خصوصی به دنبال راه‌اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی در میدان بیت‌المقدس، امام رضای یک و کوچه نخودبریزها هستیم که موافقت نهایی مالک گرفته‌شده و در مراحل پایانی اجرا قرار دارد.

معیاری برای سنجش حال اقتصاد
در همین راستا احسان رضایی مهر کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص ضرورت بازارچه‌های محلی، به خبرنگار بازار گفت: شکل گرفتن هر بازار محلی در مکانی گویای این موضوع است که افرادی محصولاتی برای عرضه دارند و از طرف دیگر تقاضاکنندگانی هستند که متقاضی خرید محصولات این عرضه‌کنندگان هستند لذا این جریان به بهبود اقتصاد و دادوستد در آن مکان کمک می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که شکل‌گیری هر بازار به معنای وجود فعالیت و دادوستد است که می‌تواند اقتصاد و کسب‌وکار را در سطح خانواده و بنگاه رونق دهد افزود: بازارهای محلی در اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت بوده و نباید به دید سطحی به آن بنگریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با تأثیر و نقش قانون رفع موانع تولید و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در توسعه بازارها، تصریح کرد: درباره سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اگر منظور این است که بتوان با استناد به قانون مرتبط و آیین‌نامه‌های اجرایی بازارها را از انحصار دولت‌ها خارج و آن‌ها را به شهروندان و بخش خصوصی واگذار کرد لذا در این صورت توسعه بازارهای محلی اتفاق می‌افتد.

رواج بوم گردی
وی یادآور شد: تجربه جهانی نشان داده شادی و نشاط در هر جامعه انسانی بارونق اقتصادی رابطه مستقیم دارد و هرچه رونق بیشتر باشد احتمال شاد بودن شهروندان بیشتر است و لذا بازارهای محلی ضمن اینکه می‌تواند گردشگر پذیر باشد سهم مهمی نیز در نشاط اجتماعی ایفا کند.

رضایی مهر بابیان اینکه بازارچه‌های محلی وسعت شغلی بسیار زیادی دارد و می‌تواند رسته‌های مختلف شغلی زیادی داشته باشد، ذکر کرد: در این بازارچه‌ها ما می‌توانیم حتی فروش صنعت گردشگری را شروع کنیم و برمگردی را رواج دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار