نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه نیاز به سرعت گرفتن تولید و حمایت از تولید داخلی داریم، خاطرنشان کرد: باید کفه ترازو را به نفع تولیدکنندگان داخلی سنگین کنیم.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ 27 June 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:جعفر قادری  درباره افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار و تاثیری که بر اقتصاد کشور داشته است، اظهار داشت: این افزایش قیمت دلار، 2 عامل اصلی دارد نخست عدم تعادل در بازار ارز و دوم افزایش نقدینگی است.

وی درباره عدم تعادل در بازار ارز گفت: در شرایط کنونی در بازار ارز تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شده است که به دلیل تحریم‌ها و بحران ناشی از کروناست که امکان تولید و صادرات به اندازه کافی نداریم همین موضوع سبب شده ارز کمتری برای عرضه در بازار وجود داشته باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه وابستگی‌های تولیدات داخلی به بازارهای خارجی نیز سبب شده که قیمت ارز اضافه شود، افزود: برای اقتصادی مانند اقتصاد ما که تولیداتش از نظر مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات وابسته به خارج و نیازمند واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات خارجی است، طبیعی است که با کاهش عرضه ارز و عدم تعادل در بازار، قیمت ارز افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم بیان کرد: افزایش نقدینگی نیز سبب شده که شاهد تورم باشیم و این تورم در همه بازارها اعم از مسکن، سکه و کالاها و خدمات خود را نشان دهد.

قادری عنوان کرد: باید تلاش شود تا جلوی رشد نقدینگی گرفته شود و کار دیگر این است که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و تولید را رونق دهیم، راه سوم نیز این است که در صادرات غیرنفتی جهشی را ایجاد کنیم تا بخشی از نیازهای ارزی ما را تامین کند و تقاضا برای ارز را کاهش دهیم.

 

وی با بیان اینکه مجموعه این عوامل این امکان را فراهم می‌کند تا از این بحران عبور کنیم، تصریح کرد: دولت تاکنون با حرکت‌های لاک‌پشتی که داشته در این عرصه موفق نبوده بلکه باید کارهای جدی‌تر و سریع‌تری انجام شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه نیاز به سرعت گرفتن تولید و حمایت از تولید داخلی داریم، خاطرنشان کرد: باید کفه ترازو را به نفع تولیدکنندگان داخلی سنگین کنیم.

قادری درباره محدودیت‌های ارزی و نیاز اقتصاد به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تصریح کرد: باید این نیاز را کم کرد؛ باید شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کنیم تا حجم تقاضای بیشتری از داخل را پاسخ دهند و با تکنولوژی فاصله را با تولیدات خارجی کم کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید دولت به سمت تجارت با کشورهای همسایه برود و از ظرفیت این کشورها بیشتر استفاده کند، اظهار داشت: باید زنجیره‌های تولید را در بخش‌های مختلف تکمیل کند تا وابستگی کمتری به خارج داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید بخش‌های پتروشیمی، معادن، فلزات، کشاورزی و در بخش‌های که جا برای رشد وجود دارد مثل گردشگری تلاش کنیم تا وابستگی به خارج کم شود و این می‌تواند فشارها را در بخش‌های مختلف کم می‌کند.

بی‌توجهی دولت به مصوبات شورای عالی فضای مجازی

قادری با اشاره به انتقاد نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات نیز گفت: گلایه‌ای که وجود داشت این بود چرا اهمیت و پهنای باندی که به شبکه‌های خارجی می‌دهد همان بستر را برای شبکه‌های داخلی فراهم نمی‌کند در شرایطی که ما به لحاظ فنی هیچ کمبودی نداریم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه شبکه‌های داخلی می‌توانند نیاز کشور را به راحتی برطرف کنند، افزود: چه نیازی به این است که تمام امکانات و ظرفیت‌ها را در اختیار شبکه‌های خارجی قرار دهیم و داخلی‌ها از پهنای باند محروم شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوال این است که چرا وزارت ارتباطات به مصوبات شورای عالی مجازی توجه نمی‌کند، دولت مسیر خود را بدون توجه به مصوبات شورای عالی مجازی طی می‌کند و به نصایح، دلسوزی‌ها و تذکرات مقام معظم رهبری توجه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: نیاز است که در این زمینه وزارت ارتباطات پای کار بیاید و از شبکه‌های داخلی حمایت کند تا نیاز به استفاده از فضای خارجی نباشد و در مقاطع مختلف درگیر بازی شرکت‌ها و شبکه‌های خارجی نشویم و این شبکه‌ها فرصت پیدا نکنند تا در کشور مشکل‌آفرینی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار