کد خبر: ۸۷۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ 02 July 2020

 

5efd987e3dfff_5efd987e3e002
تابناک/رئیس جمهور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دولت یازدهم و دوازدهم گفت:در این دو دولت هر دو ماه یک سد مخزنی ملی و هر پنجاه روز یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: امروز شاهد افتتاح طرح ها و پروژه هایی در ۲ استان فارس و کرمانشاه بودیم که هر ۲ استان از نظر اینکه در شرایط آبی خوبی قرار ندارند، بسیار حایز اهمیت است.

روحانی ضمن قدردانی از همه کارگران، مهندسان، مدیران در وزارت نیرو و بخش خصوصی اظهار داست: کار عظیم و بزرگی امروز انجام گرفته است به طوری که در آب شهری امروز شهرنشینان ۹۹.۹ درصد جمعیت از آب شرب بهداشتی پایدار استفاده می کنند و در جمعیت روستایی هم بیش از ۸۲ درصد از آب بهداشتی پایدار بهره مند می شوند، این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور در مراسم افتتاح این طرح‌های عمرانی گفت: دو استان کرمانشاه و فارس از نظر منابع آبی وضعیت خوبی نداشتند و به همین دلیل این پروژه‌ها برای این دو استان تعریف شد.

اهم سخنان رئیس جمهور در این مراسم را به نقل از ایرنا، ایلنا و مهر بخوانید؛

*از اینکه از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر استفاده خوبی شده و با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، از انرژی خورشیدی بهره کافی برده شود، خوب است. نیروگاه خورشیدی انرژی پاک و بدون آب است.

*این خوب است که در نیروگاه های خورشیدی از کیلووات به مگاوات آمده ایم. این کار بزرگی است که امروز نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی افتتاح می کنیم. این موضوع برای ما بسیار مهم است. باید با توسعه تکنولوژی به سمتی برویم که هر کسی پشت بام خودش را تبدیل به نیروگاه خورشیدی کند و مازاد را به دولت بفروشد. ما برای آینده باید به این سمت حرکت کنیم.

*مهم است بدانیم که با افتتاح سد و خط انتقال آب، مردم از آب آشامیدنی با کیفیتی برخوردار خواهند شد. همانطور که وزیر نیرو گفتند، اگر این افتتاح نبود به مانند سال گذشته با مشکل قطعی آب روبرو بودیم. کار بسیار ارزشمندی است که انجام گرفته و خط انتقالی به طول ۷۷ کیلومتر امروز افتتاح می‌شود. همچنین  مردم سعادت شهر هم امروز از این طرح برای بهره بردن از آب آشامیدنی بهره می‌برند.

*همانطور که اشاره کردم ما در هر فرصت دو ماهه به یک تصفیه خانه می رسیم. در طول این  هشت سال از آغاز دولت تا پایان آن، هر دو ماه یک تصفیه خانه افتتاح می کنیم که این برای ما بسیار خوب است. در ایام باسعادت میلاد امام رضا (ع) هستیم و با توسل به ایشان امروز این افتتاح ها را انجام می دهیم.

*از مردم عزیز فارس می خواهم که به توصیه های بهداشتی گوش دهند تا به خوبی از شرایط سخت امروز عبور کنیم. نباید بگذاریم که از وضعیت هشدار به وضعیت قرمز در موضوع کرونا تغییر وضعیت دهیم.

*به مردم شیراز برای افتتاح تصفیه خانه آب و فاضلاب و افتتاح نیروگاه خورشیدی تبریک می گویم و قدم خوبی برداشته شده است. امروز مردم می توانند هم از لحاظ محیط زیست آرامش داشته باشند و هم منابع آب جدیدی برای آشامیدن، مصارف صنعتی و کشاورزی در دسترس خواهند داشت. استان کرمانشاه از جمله استان هایی است که در وضع کرونا دارای وضعیت قرمز است و در بحث امروز جلسه کرونا، در مورد وضعیت مناطق قرمز صحبت خواهیم کرد.

*کار بسیار بزرگی انجام گرفته که در مناطق شهری ۹۹.۹ درصد از آب شرب بهداشتی پایدار استفاده می‌کنند و در مناطق روستایی نیز بیش از ۸۲ درصد از آب بهداشتی پایدار بهره‌مند می‌شوند. اینکه قادر هستیم در دولت یازدهم و دوازدهم هر دو ماه یک سد مخزنی ملی و هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کنیم و هر پنجاه روز یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح کنیم برای ما دارای اهمیت بسیاری است.

*به ویژه اینکه مردم ایران می‌دانند کل تصفیه‌خانه‌های کشور پیش از انقلاب تنها ۴ عدد بوده است یعنی از ۴ عدد به ۲۴۲ تصفیه خانه فاضلاب رسیده و امروز تا پایان دولت افتتاح‌های دیگری هم خواهیم داشت. در زمینه تصفیه آب نیز مردم ما مطلع هستند در آغاز پیروزی انقلاب فقط ۲۷ تصفیه‌خانه آب داشتیم اما اکنون ۱۵۶ تصفیه‌خانه فاضلاب داریم که ۳۷ عدد از آن در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح شده است. این نشان می‌دهد که در دولت یازدهم یک جهش ایجاد شده است و اکنون شاهد ثمرات آن هستیم. این درحالی است که در شرایط تحریم و کرونا قرار داریم و هر روز ستمگر و ابرقدرتی مثل آمریکا ما را در فشار تهدید و تحریم قرار می‌دهد اما در این شرایط ما توانستیم افتخارآمیز حرف بزنیم.

*من در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم. نکته اول مسئله نظم، ترتیب، زمانبندی و وعده دقیق دادن به مردم است. گاهی به مردم می‌گوئیم ان‌شاءالله در این دولت تعدادی سد را افتتاح می‌کنیم؛ اما برخی مواقع دقیق‌تر صحبت می‌کنیم و می‌گوئیم تا امروز ۴۳ سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت هم ۵۸ سد را افتتاح می‌کنیم.

*این یکی از آرزوهای من بود که دقیق و با آمار وزمانبندی صحبت کنم. در کشورهای غربی و اروپایی اینگونه است و تاریخ دقیق را برای پایان پروژه اعلام می‌کنند. در کشور ما بحمدالله در زمینه الف و ب یعنی در بخش آب و برق به این مرحله رسیدیم. البته باید تا آخر به پیش برویم.

* اینکه وزیر ما می‌گوید در این ۶ ماه چه طرح‌های افتتاح شده، در ۶ ماه چه طرح‌های افتتاح می‌شود و در سال آینده که حدود ۵ الی ۶ ماه در دولت ما است، نیز چه طرح‌هایی افتتاح می‌شود، بسیار خوب است. منظم بودن، با برنامه بودن، با محاسبه حرکت کردن و دقیق بودن مردم را بانشاط و امیدوار می‌کند.

*فقط دبستان نیست که بگوییم اول سال تحصیلی ۳۱ شهریور است و پایان آن، چندم خرداد است. البته امسال انشاالله مدارس زودتر شروع می‌شود. ما باید با زمانبندی با مردم صحبت کنیم.

* نکته دومی که می‌خواستم تاکید کنم، موضوع غرب کشور است. در موضوع غرب کشور، کارهای بزرگی انجام شده‌است اینکه اشاره شد ما در مناطق مرزی کشور که عمدتاً مناطق غربی کشور است، ما ۵۳ سد را به ثمر رساندیم که ۲۳ سد آن در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که ۴۵ درصد این سدها بوده است.

* افتتاح این سدها آثار زیادی دارد که من نمی‌خواهم به آن اشاره کنم. این افتتاح‌ها باعث آبادانی سرزمین ما در غرب کشور خواهد شد. به خصوص شهرهایی که در دوران دفاع مقدس در اوج حملات دشمن بودند و بخشی از آن در اشغال دشمن بود.

*ما در مورد سدی حرف می‌زنیم به نام سد شرف شاه که در کرمانشاه قرار گرفته و آب آن در گیلان غرب در منطقه سومار است. سوماری که در دوران جنگ توسط عراق اشغال و ویران شده بود. آب این سد باعث آبادانی سومار می‌شود. ما امروز به ایستادگی، جهاد و مقاومت مردم گیلان غرب، کرمانشاه و سومار جواب می‌دهیم که در آن شرایط سخت مقاومت و ایستادگی کردند.

*به وزیر راه و وزیر امور خارجه‌ تاکید می‌کنم که تلاش کنیم با آبادانی سومار یکی از شهرهای تجاری ما به عراق باشد. سومار می‌تواند در آینده یک شهر مرزی مهم برای تبادل کالا با کشور عراق باشد که امروز قدم مهمی در این راستا برداشته شد.

*تا پایان امسال قدم‌های خوبی برای استان ایلام، استان کرمانشاه و استان خوزستان برداشته خواهد شد و تا پایان سال افتتاح‌های خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت.

*۱۸ هزار هکتار در دست طراحی برای لوله‌کشی و کانال‌کشی و زه‌کشی است و تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار آماده شده و بقیه آن نیز در سال جاری آماده خواهدشد.

*مردم ما هم همیشه پر نشاط باشند و بدانند علیرغم فشارها و تحریم‌ها مردم و دولت و مسئولان همواره برای خدمت‌رسانی و حل مشکلات تلاش خود را دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار