مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی از تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۷۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ 03 July 2020

 


به گزارش تابناک مرکزی مهندس عزت اله آمره ای افزود: کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی استان به میزان ۷۰۰میلیون مترمکعب تا پایان برنامه های ششم و هفتم توسعه از مهمترین اهداف این برنامه است.
وی یادآورشد: در حال حاضر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در استان برداشت می شود و قرار است با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی این میزان به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کند.
مهندس آمره ای ادامه داد: تا قبل از تدوین این برنامه و در برنامه پنجم و سالهای نخست برنامه ششم با اقدامات خوبی که انجام شد، موفق شدیم حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب از میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی استان را کاهش دهیم و طبق این برنامه که تدوین شده برای اینکه به این مهم دستیابیم باید به آب قابل برنامه ریزی که از طریق وزارت نیرو ابلاغ شده حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب از برداشت های منابع آب زیرزمینی مان را کاهش دهیم.
وی تاکید کرد: این کاهش مصرف در بخش کشاورزی است چرا که حدود 90 درصد آب در استان در اختیار این بخش است و مابقی به بخش های دیگر شامل شرب، صنعت، خدمات و فضای سبز اختصاص دارد بنابراین برای این ها برنامه هایی برای کاهش مصرف پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: در بخش کشاورزی با کنترل اضافه برداشت ها، تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز،نصب کنتورهای حجمی و برنامه های دیگر موفق خواهیم شد در برنامه ششم و هفتم توسعه این کاهش مصرف در منابع آب زیرزمینی را محقق کنیم.
وی یادآورشد: در کنار این برنامه، برنامه ای نیز توسط جهاد کشاورزی تدوین شده که جبران کننده این کاهش مصرف خواهد بود و با این برنامه جبرانی اگرچه میزان برداشت ها از منابع آبی را کاهش می دهیم ولی سطح زیرکشت و میزان تولیدات در استان کاهش پیدا نخواهد کرد.
مهندس آمره ای افزود: در این برنامه جایگزین جهاد کشاورزی با اجرای سیستم های تحت فشار، اصلاح الگوی کشت و... موفق خواهیم شد هم میزان تولید را حفظ کنیم و هم بخشی از آب که مازاد برداشت می شود، مدیریت کنیم.
وی گفت: در جلسه کارگروه تخصصی سازگاری با کم آبی استان، ضمن بررسی و تدوین نهایی برنامه، پیشنهاداتی هم به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارائه و مقرر شد این برنامه پس از تغییرات جزئی در آمار و ارقام اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: از جمله این پیشنهادات می توان به واگذاری بخشی از مسئولیتهای حفاظت و بهره برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی به تشکل های مردمی اشاره کرد، چرا که معتقدیم مشارکت مردم و حقابه بران در این امر می تواند منجر به حفظ سفره های آب زیرزمینی شود و یاری کننده ما در تحقق هر چه بهتر اهداف این برنامه خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار