رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، اظهارات تکان‌دهنده‌ای درباره مدیریت اقتصادی حسن روحانی بیان کرد.
کد خبر: ۸۷۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴ 06 July 2020

ولی ا... سیف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در تیر ماه 96 وقتی ارز بالا رفت یک گزارش نگران‌کننده به ستاد اقتصادی ارائه دادیم. قبل از جلسه با آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و خواهش کردم یک جلسه با اعضاء ستاد در دفتر ایشان داشته باشیم. جلسه تشکیل شد و اعضای اقتصادی دولت از توضیحات ما قانع شدند. آقای دکتر جهانگیری گفت من قبول دارم و در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌کنیم.


وی افزود: جلسه شروع شد. آقای دکتر جهانگیری شروع به صحبت کرد و وقتی آقای رئیس‌جمهور متوجه شد موضوع چیست چهره‌اش درهم رفت. در این لحظه آقای دکتر جهانگیری ادامه بحث را به من محول کردند. من هم ادامه دادم و صحبت کردم. آقای روحانی عصبانی شد و با پرخاش گفتند این حرف‌ها چیست؟ جمع شده‌اید این حرف‌ها را بگویید؟ اینکه نشد مملکت‌داری. جمع کنید این حرف‌ها را. آقای نیلی هم نکاتی گفت که با تندی روبرو شد.


رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: ارز در فضای مجازی خیلی داغ شده بود، به وزارت ارتباطات می‌گفتیم دو تا کانال در تلگرام است و بازار را آتش می‌زنند. اینها را ببندید. آقای جهرمی می‌گفت نمی‌توانیم ببندیم. مثل اینکه مشکل فنی بود. مثلا می‌گفتند قوه قضائیه باید دستور بدهد ببندیم. من به رئیس‌قوه قضائیه نامه نوشتم تا این دو کانال مسدود شود. فروردین 97 از همان صبح اول فروردین بازار آتش گرفت.


سیف اضافه کرد: آقای رئیس‌جمهور هم که این وضع را دیده بود. من در جلسه‌ای گفتم بگذارید نرخ ارز شش هزار تومان بشود. آقای رئیس‌جمهور عصبانی شد و گفت تو می‌خواهی نرخ ارز برسد به آنجا و بعد دوباره همین وضع باشد. گفت تضمین می‌دهی نرخ ارز از شش هزار تومان بیشتر نشود؟ گفتم مسلما نمی‌توانم تضمین بدهم اما فشار تقاضا روی قیمت شش هزار تومان کمتر خواهد بود. با آقای رئیس‌جمهور جلسه‌ای گذاشتیم و گفتیم جمع‌بندی این است که یک نرخ باید داشته باشیم؛ آقای رئیس‌جمهور گفت: باشد، 3800 تومان.


وی در پاسخ به این سؤال که 3800 تومان برای نرخ ارز از کجا آمد؟ گفت: ‌همین‌طوری! نرخ 3800 تومان نمی‌توانست مناسب باشد ولی آقای رئیس‌جمهور اصرار داشتند. بانک مرکزی و بعضی از اعضای جلسه توضیحاتی در مورد نامناسب بودن نرخ 3800 تومان دادند و بیان شد همین الآن نرخ در بازار نزدیک پنج هزار تومان است.


رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: من به آقای دکتر جهانگیری گفتم آقای دکتر 4800 تومان اعلام کن. وقتی آقای جهانگیری بلند شد که برود پرسید آقای رئیس‌جمهور اجازه می‌دهید 4500 تومان بگویم؟ البته یکی از اعضای جلسه به من گفت در آن لحظه آقای جهانگیری گفت اجازه بدهید 4300 تومان بگویم. آقای رئیس‌جمهور گفت نه به هیچ وجه از 4200 تومان بالاتر نرود. نظر من همان 3800 تومان است اما چون دیدم اکثریت این را می‌گویید، گفتم تابع نظر شما باشم.
به گفته سیف، بنابراین روایتی که آقای آشنا کرد که تنها کسی که مخالف بود آقای رئیس‌جمهور بود و همه موافق بودند به تعبیری خیلی هم بی‌ربط نبود.
وی افزود: یکی دو نفر از اعضای دولت سعی کردند از 4200 تومان نرخ را بالاتر ببرند که آقای رئیس‌جمهور گفت دیگر حرفش را نزنید، تمام شد. در مقابل آن نگرانی‌‌هایی که در مکاتبات بانک مرکزی در مورد محدودیت منابع ارزی با رئیس‌جمهور می‌شد، ایشان می‌گفتند: من این اعداد و ارقام را قبول ندارم. مگر نه اینکه در اقتصاد ما حجم صادرات این قدر و حجم واردات این میزان است. صادرات بیشتر از واردات است. پس این گزارشات غلط است.


گفتنی است، سخنان حسام‌الدین آشنا، درباره تصویب ارز 4200 تومانی این بود که آقای روحانی در آن جلسه، به تک تک اعضای آن جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع‌بندی همه شماست؟ گفتند: بله. ایشان در آن جلسه گفتند من با این جمع‌بندی صد درصد مخالف هستم، اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم.»


به عبارتی، از سخنان آشنا این نکته برمی‌آید که رئیس‌جمهور از این لحاظ با ارز 4200 تومانی مخالف بوده که نرخ دستوری و فسادزای 4200 تومانی را قبول نداشته، در شرایطی که واقع امر این بوده که رئیس‌جمهور به دنبال نرخ پایین بوده و مخالفتش از این جهت بوده است؛ موضوعی که اگر اتفاق می‌افتاد تبعات بیشتری نسبت به نرخ 4200 تومانی داشت!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار