در جلسه شورای عالی بسیج مهندسین خراسان رضوی مطرح شد؛
جلسه شورای عالی بسیج مهندسین خراسان رضوی با حضور رئیس شورای عالی و هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج مهندسین صنعتی خراسان رضوی، مسئول سازمان بسیج خراسان رضوی و سرپرست شعب بانک ملی خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 04 July 2020

به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمد جودی رئیس شورای عالی و هیأت اندیشه ورز سازمان بسیج مهندسین صنعتی خراسان رضوی در ابتدای جلسه به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه های این سازمان از جمله اقدامات مقابله با کرونا، حمایت های بانک ها از بخش صنعت و نظرات و پیشنهادات اعضای شورا و تدبیر سیاست های سازمان بسیج مهندسین استان در قبال فرمایشات مقام معظم رهبری پرداخت.

 

در ادامه دکتر تنها  مسئول سازمان بسیج مهندسین خراسان اظهار کرد: این سازمان هر سال جذب و سازماندهی و بکارگیری نیروهای بسیجی را در برنامه های عمومی خود داشته، و امسال نیز در بحث تقویت کانون های شهرستان ها برنامه هایی را پیش رو خواهیم داشت و از نیمه دوم تیرماه تا ابتدای مهر سرکشی از کانون های بسیج مهندسین و همچنین در نیمه دوم سال نیز پیگیری مصوبات را دنبال خواهیم نمود.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته موضوع پیگیری قوانین مزاحم را در راستای تولید و بحث توسعه پیگیری کرده ایم خاطر نشان کرد: در سال جدید با توجه به تفاهم نامه ای که با بسیج رسانه امضا کرده‌ایم میز تخصصی صنایع را خواهیم داشت که بر اساس آن ماهانه دو نشست تخصصی با صاحبان صنایع و در رشته ها و صنایع مختلف برای بررسی مشکلاتشان را برنامه‌ریزی می کنیم.

 

وی در ادامه افزود: سال گذشته همچنین برنامه های جهاد روشنایی را داشتیم که در هر استان حداقل هزار نیروگاه ۵ کیلوواتی و در منازل افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بسیجیانی که شرایط احراز این طرح را داشته باشند ایجاد خواهیم کرد.

 

دکتر تنها حسن ختام صحبت هایش را به مبحث صنعت یار اختصاص داده و عنوان کرد: در این نگاه ما بحث عارضه یابی ، شناسایی نقاط ضعف در صنایع مختلف و کمک به رفع آن نقاط ضعف را در برنامه های خود داشته که در همین راستا و در سال قبل جلساتی را با حضور سردار گرمه ای مسئول بسیج پیشکسوتان سپاه امام رضا علیه السلام داشتیم.

 

وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم در جهت افزایش ارتقاء و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و صنایع دانش بنیان  باتوجه به وجود جوانان نخبه ای که در استان داریم، بتوانیم از این ظرفیت مهم بهترین استفاده را کنیم.

 

در ادامه دکتر پیش بین رئیس کانون جواهرات و زیورآلات کشور نیز ضمن ابراز خرسندی به سبب قرارگرفتن کشورمان از نظر کانی سازی در یک کمربند بسیار امیدبخش بیان کرد: امروز هر نوع سنگ و با هر قیمتی که تراشیده شده و بصورت زینت استفاده شود را گوهرسنگ می‌نامند و ضمنا جواهر  از نظر دیدگاه بین المللی فلز به علاوه سنگ بوده و همچنین از لحظه شناسایی و اکتشاف یک سنگ تا زمان درست کردن آن بصورت نگین حدود ۲۰۰ حرفه ایجاد خواهد شد.

 

وی همچنین گفت: ۳۹نوع گوهر در کشور شناسایی شده و خراسان رضوی یکی از مناطق امیدبخش بوده و حداقل ۲۰نوع گوهر در استان همانند فیروزه نیشابور، معدن بایگ و غیره وجود دارند و در این صنعت مشکل حمل و نقل نبوده و نیاز به سوخت نداریم و همچنین ارزش افزوده در این بخش در حدود  ۳۰۰درصد خواهد بود.

 

وی اظهار کرد: از بین ۳۵۰۰ نوع کانون، ۴۵۰ نوع آن قابل تراشیده شدن بوده و حدود ۷۰۰میلیارد دلار تراکنش مالی سنگ‌های قیمتی هست که سهم کشور ما ۱ درصد در دنیا خواهد بود.

 

وی گفت: ۸۵ درصد بازار سنگ های قیمتی در مشهد را جواهرسازان تشکیل میدهند و ۱۵ درصد آنها زیورآلات طلا می‌باشند و مشهد بعنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها نیز انتخاب‌شده و همچنین میتوان به افتتاح اولین مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌های کشور در شهر مشهد اشاره کرد که تا شهریورماه احداث شده که در این زمینه اولین ها همیشه در مشهد بوده است.

 

وی ابراز کرد: تولید سالانه گوهرسنگ ها حدود ۹هزار کیلوگرم نگین عقیق، ۶هزارکیلوگرم نگین فیروزه و سایر سنگ های قیمتی بوده و نقطه قوت آن وجود  ۸۵ درصد کارگاه های تراش سنگ های قیمتی کشور در مشهد میباشد که امیدوارم به زودی شورای عالی گوهر در مشهد تشکیل شده و همچنین ما بر روی این غربالگری معادن و پتانسیل گوهرسنگ ها تاکید فراوانی داشته و نگاه ویژه ما در آینده به صنعت نقره میباشد و لذا بخش مزیت دار ما در آینده قطعا نقره خواهد بود.

 

در ادامه مسئول کلینیک صنعت بسیج مهندسین نیز اقدامات بی‌شمار این سازمان در حوزه شهرستان ها را شامل تولید ماسک، جمع آوری کمک‌های نقدی در حدود ۶میلیارد ریال، بحث ضدعفونی شهر و افتتاح شرکت تولیدی آرشام در شهرستان‌های خواف، نیشابور، سرخس و شهرستان های دیگر را عنوان کرد.

 

در پایان جلسه مهندس حسن مونسان سرپرستی شعب بانک ملی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۱۲هزار میلیارد تومان کل منابع شبکه بانکی استان بوده و از این مقدار نیز در حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان آن به منابع آزاد اختصاص دارد اظهار کرد: از این مقدار حدود ۶۸هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته که تا کنون نیز همین مقدار مبلغ منابع نیز مصرف شده است.

 

وی همچنین ابراز داشت: در یک ماه شروع به کار بعد از ایام کرونا  ۲/۷ درصد رشد تسهیلات را داشته ایم و کل تسهیلاتی که در سال قبل پرداخت کرده ایم هم در حدود ۴۰۶هزار میلیارد ریال بوده که ۶۳/۵ درصد از محل وصولی ها و ۳۶/۵ درصد آن نیز از محل تسهیلات جدید بوده است.

 

وی افزود: در سال جدید مبلغی بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان علاوه بر ۴۰ هزار میلیارد تومان وصولی که جمعا بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان را در بحث تسهیلات جدید پیش بینی نموده و در سال گذشته و در بخش صنعت و معدن ۵۸۲۶ واحد، در بخش کشاورزی ۸۰۹۹ واحد، در بخش خدمات و گردشگری ۲۴۹۸۷ واحد و در بخش صادرات ۵ واحد را حمایت مالی کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار