کد خبر: ۸۷۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ 09 July 2020
 
تابناک/شهید امینی در یکی از نامه‌های خود آورده است: «ما یک تکلیف داریم و آن عمل کردن به احکام است و گوش دادن به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و ولایت فقیه. ما مجبور نیستیم که ببینیم نتیجه چه خواهد شد، بنابراین ما به ادای تکلیف موظفیم.».
 
 

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: هنوز چند سالی از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نگذشته بود که رژیم بعثی با حمایت بیش از ۸۰ کشور جهان جنگی نابرابر را به جمهوری اسلامی ایران با هدف نابودی انقلاب و جلوگیری از انتشار پیام انقلاب تحمیل کرد.

جنگ هشت ساله رزمندگان با دشمن بعثی به‌دلیل ناجوانمردی بعثی‌ها مانند استفاده از بمب‌های شیمیایی و بمباران مناطق مسکونی در تاریخ به ثبت رسید و جالب‌تر این بود که مجامع بین‌المللی نیز نسبت به نقض قوانین جنگی از سوی طرف بعثی سکوت کرده بودند.

اما دوران دفاع مقدس با تمام سختی‌ها و دشواری‌هایی که داشت، در نهایت با روحیه جهادی و ایثار و شهادتی که رزمندگان ایران داشتند به نفع کشورمان به پایان رسید، به‌طوری که حتی یک وجب از خاک کشور در دست دشمن بعثی نماند و از همه مهم‌تر اینکه تجاربی که از آن دوران به یادگار مانده است، بار‌ها در مواقع بحرانی به یاری ملت ایران آمده است.

اغلب درگیری‌ها در دوران دفاع مقدس در مناطق جنوبی کشور بود، با این حال دشمن بعثی برای ضربه وارد کردن به جمهوری اسلامی ایران در برخی از مناطق غربی کشور نیز اقداماتی را انجام می‌داد و سعی داشت تا با ایجاد ناامنی در این مناطق، ملت ایران را نسبت به انقلاب اسلامی دلسرد کند و این‌طور القا کند که نظام ایران توانایی تأمین امنیت مردم را ندارد. به همین دلیل برخی از فرماندهان و رزمندگان علاوه بر اینکه در جبهه‌های جنوبی کشور فعال بودند، به مناطق غربی نیز برای مبارزه و مقابله با تحرکات گروه‌های ضد انقلاب از جمله کومله، دموکرات و معاندان اعزام می‌شدند و اگر رشادت‌های این عزیزان در کنار نیرو‌های داوطلب نبود، امروز شاهد چنین امنیتی در مناطق غربی کشور نبودیم.

یکی از فرماندهان شاخص در دوران دفاع مقدس که اقدامات بسیاری را نیز در مقابله با گروه‌های ضد انقلاب در مناطق غربی کشور انجام داده بود، شهید «مهدی امینی» است، در ادامه نگاهی به زندگی‌نامه و اقدامات این سردار پر افتخار و خستگی‌ناپذیر ایران اسلامی انداخته‌ایم.

مهدی امینی در سال ۱۳۳۲ در خانواده‌ای مذهبی، مومن و البته مرفه در ارومیه به دنیا آمد. با اینکه وضعیت مالی خانواده‌اش از افراد معمولی جامعه بسیار بهتر بود، اما ساده‌زیستی و همرنگ بودن با مردم از ویژگی‌های بارز مهدی امینی بود، به‌طوری که یکی از دوستانش این‌طور بیان می‌کند که مهدی طوری در جامعه حاضر می‌شد که مردم گمان می‌کردند که وضعیت مالی آن‌ها مناسب نیست. مهدی امینی بعد از گذراندن دوران تحصیل در مدرسه در سال ۱۳۵۰ با شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته مهندسی راه و ساختمان وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شد و از آنجا که دوران تحصیلش در دانشگاه همزمان با مبارزات ملت ایران علیه رژیم منحوس پهلوی بود، لذا در کنار تحصیل، به واسطه رابطه‌ای که با حوزه‌های علمیه و علما و به‌خصوص آیت الله مشکینی داشت، به آگاهیبخشی به دانشجویان پرداخت.

حضور در جلسات علما در قم از مهدی امینی، جوانی انقلابی و آگاه با اندیشه امام خمینی (ره) ساخت و همین امر موجب شد تا اقداماتی ضد رژیم پهلوی را در استان آذربایجان غربی، ساری، تبریز و تهران انجام دهد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرپرستی شرکت نوید، بزرگترین شرکت مصادره‌ای بنیاد مستضعفان در ارومیه را برعهده گرفت و درحال برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط معیشتی محرومان و مستضعفان در ارومیه بود که جنگ تحمیلی آغاز شد. با آغاز جنگ تحمیلی به همراه رزمندگان شاخصی، چون مهدی باکری به جبهه‌ها رفت و از آنجا که در رشته راه و ساختمان تحصیل کرده بود، در بخش مهندسی جنگ و به‌خصوص احداث جاده، اقدامات ارزنده‌ای را در دوران دفاع مقدس انجام داد.

همان‌طور که گفته شد، دشمن بعثی حساب ویژه‌ای روی کرد‌ها در مناطق غربی کشور برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران باز کرده بود، بنابراین مهدی امینی در بهمن سال ۱۳۵۹ به دعوت سپاه پاسداران به ارومیه برگشت و فرمانده عملیات سپاه ارومیه شد تا به مقابله با گروه‌های معاند، کومله و ضد انقلاب برود. اقدامات گروه عملیات سپاه ارومیه به فرماندهی مهدی امینی در مناطق مرزی استان آذربایجان غربی و کردستان مثال‌زدنی بود، اما اوج کار آن‌ها در منطقه «دارلک» و «گوگ‌تپه» بود.

منطقه دارلک در فاصله ۹۵ کیلومتری ارومیه قرار دارد و این منطقه به‌دلیل استراتژیک بودن برای دشمن بعثی از اهمیت بالایی برخوردار بود و تلاش بسیاری برای گرفتن آن انجام داد. از طرفی در آن دوران رژیم بعثی به‌دلیل شکست‌های پی در پی که در مناطق جنوبی کشور داشت، به‌دنبال تصرف منطقه دارلک بود تا بتواند از این منطقه به مواضع رزمندگان اسلام هجوم ببرد. هدف آن‌ها تبدیل کردن این منطقه به یک پادگان نظامی بود؛ بنابراین اهمیتی که منطقه دارلک داشت، مهدی امینی و یارانش را بر آن داشت تا با تمام توان از منطقه مذکور حفاظت کنند.

از آنجا که گروه‌های ضدانقلاب تحرکاتی را در این منطقه داشتند، لذا مهدی امینی به همراه رزمندگانی از سپاه پاسداران و هوانیروز، عملیاتی را با رمز «یا مهدی (عج)» در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۱۳۶۰ طراحی کردند و در همان ساعات آغازین عملیات، نیرو‌ها تا روستای گوگ‌تپه در محور مهاباد ـ میاندوآب پیش رفتند و همچنین با رسیدن به منطقه دارلک توانستند در این منطقه مستقر شوند؛ بنابراین آنچه که منطقه حساس آذربایجان غربی و کردستان را از فهرست توطئه تجزیه طلبانه دشمنان حذف کرد، پایداری سردارانی، چون شهید مهدی امینی و یاران متعهد و وفادارش بوده است.

از پیامد‌های مهم عملیات پاکسازی منطقه دارلک از لوث وجود گروه‌های ضد انقلاب، می‌توان به آزادسازی جاده ارتباطی ارومیه ـ مهاباد، پاکسازی روستای گوگ‌تپه و منطقه دارلک از وجود اشرار، نقطه عطف شدن عملیات منطقه دارلک در انجام عملیات پاکسازی سایر مناطق آلوده استان آذربایجان غربی، انهدام پایگاه‌های ضد انقلاب در جنوب این استان و شکست طرح تجزیه‌طلبی دشمن اشاره کرد.

اقدامات مقابله‌ای مهدی امینی با گروه‌های ضدانقلاب در مناطق غربی کشور ادامه داشت تا اینکه این سردار پرافتخار اسلام در یکی از عملیات‌ها علیه گروه‌های ضد انقلاب در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۱۳۶۰ و در شب نیمه شعبان به شهادت رسید.

در پایان گوشه‌ای از نوشته‌ها و یادداشت‌های مهدی امینی را از نظر می‌گذرانیم.

«من راه خود را از میان قلوه سنگ‌ها و صخره‌های سخت، فاتحانه گرچه زخمی و تب آلود، لنگان لنگان و کشان کشان، ولی پیروز و قاطع بدر خواهم برد و، چون می‌دانم اراده و قدرت حاکم بر هستی من نیز بر پیروزی اراده‌ها و تصمیم‌ها در جهت حق تعلق دارد، به پیروزی خود اطمینان دارم و این شکست‌ها را لازم و عضوی از پیکر پیروزی می‌دانم و هیچ شکستی عظیم و تکان دهنده برای من نیست، زیرا پیروزی من، بودن در مسیر حق است که شکست من هم پیروزی است.

ما یک تکلیف داریم و آن عمل کردن به احکام است و گوش دادن به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و ولایت فقیه. ما مجبور نیستیم که ببینیم نتیجه چه خواهد شد، بنابراین ما به ادای تکلیف موظفیم.

آن چیزی که ماندگار است افکار اسلامی است و ما باید از کسانی فقط خط بگیریم که از افکار ناب اسلام خط گرفته باشند. اگر ما روحانیت را از دست بدهیم انقلاب از دست خواهد رفت.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار