یادداشت روز تابناک تبریز
امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جهش تولید ملی نامگذاری شده است . تقریبا 4 ماه سال تمام شد اما آنچه مشاهده میشود کمترین سنخیتی با نام سال ندارد. تولید کننده در ایران با دهها مشکل و مانع ریز و درشت مواجه است .
کد خبر: ۸۷۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱ 15 July 2020
بانک ها کجای داستان جهش ایستاده اند؟
 

به گزارش تابناک تبریز،امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جهش تولید ملی نامگذاری شده است . تقریبا 4 ماه سال تمام شد اما آنچه مشاهده میشود کمترین سنخیتی با نام سال ندارد. تولید کننده در ایران با دهها مشکل و مانع ریز و درشت مواجه است .

از مالیات و ارزش افزوده بگیر تا واردات مواد اولیه و فروش و دلال ها و بروکراسی دولتی و ... که هر کدام از این موانع میتواند برای زمین زدن یک واحد تولیدی کافی باشد. اگر نخواهیم از جای دور مثال نزنیم ،

همین شهرک های صنعتی رجائی شهر و شهید سلیمی و سرمایه گذاری تبریز را تشریف ببرید ، اغلب کارخانه ها تعطیل و یا در حال کارکردن با ظرفیتی بسیار کمتر از ظرفیت اصلی خود هستند. در این مطلب فقط میخواهم اشاره ای به بانک ها داشته باشم. یکی از معظلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند موضوع تسهیلات است. فرض کنید واحد تولیدی 1 میلیارد تومان ( با هزاران دردسر ) وام گرفته است. با آن مبلغ میخواهد خط تولید وارد کند .

قطعا در عرض دو سه روز قیمت تمام شده خط تولید یا مواد اولیه (بسته به نرخ دلار مثلا از 16 تومان به 23 تومن) تغییر خواهد کرد. عملا پول تولید کننده، نصف شده و امکان خرید خط تولید را از دست میدهد. همین یک مثال را بگیرید و به به مثال های متعدد دیگر تعمیم دهید . اما این پروسه به بانک ارتباطی ندارد . بانک پولش را میخواهد و اگر واحد تولیدی نتواند آن را پرداخت کند ، بانک واحد تولیدی را سریعا تملک میکند و یا وثایق آن را به اجرا می گذارد. این نقطه، نقطه آغاز پایان آن واحد است.


دهها مورد از این مساله را در ذهنم دارم که چگونه بانک ها با تملک کارخانه ، مجموعه ای تولیدی را از مدار تولید خارج نموده اند. این مساله چنان جدی بود که حجه الاسلام رئیسی در 22 خرداد 99 ، بانک ها را اقلا از توقف تولید واحدهای تمیکی برحذر داشت . البته این سخن بعد از آن بود که رهبر انقلاب بانک ها را از تملک واحدهای تولید برحذر داشت اما بدلیل عدم وجود قانون مناسب در این زمینه ، توجه چندانی به آن نشد.


در پایان خاطرنشان می سازد ، یا دولت و یا مجلس باید تکلیف این مساله را مشخص کنند و جایگاه بانک ها در سال جهش تولید را مشخص نمایند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار