کد خبر: ۸۷۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 17 July 2020
 
مهمترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته تیرماه با حال و هوای ایام کرونایی در کشور به برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، پایان مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان تهران، رونمایی از سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش و بالاخره نحوه برگزاری انتخابات تشکیل هیئت مدیره اتحادیه مدغم مربوط می‌شود.
 

رونمایی از سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش و نخستین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ

به گزارش ایکنا، آخرین هفته تیرماه با رونمایی از دو اذان مصوب در استان‌های گیلان و مازندران و انتخاب رئیس ستاد انتخابات اتحادیه‌های قرآنی کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و با رونمایی از سند چشم‌انداز افق فعالیت‌های قرآنی ارتش ۱۴۱۴ ادامه یافت. در مراسم رونمایی از این سند از ارتقا ساختار قرآنی ارتش نیز خبر داده شد. برگزاری دو نشست مهم در سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از دیگر‌ خبرهای مهم این هفته بود. در کنار این رویدادها باید به برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و پایان مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان تهران نیز باید اشاره کرد، دو رویدادی که خبرهای تکمیلی آن تا پایان هفته منتشر نشد. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته خواهیم داشت.

رونمایی از دو اذان مصوب

مراسم رونمایی از دو اذان (اذان‌های مصوب محمدعلی عنبری از گیلان و سیدمحمدهادی قاسمی از مازندران) با مجوز پخش از شبکه‌های استانی گیلان و مازندران ظهر روز ۲۲ تیرماه، با حضور جمعی از مدیران شورای عالی قرآن و مدیران مراکز سیمای استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در بخشی از این مراسم سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن طی سخنانی اظهار کرد: طی چند سال گذشته با کمک مراکز استان‌ها و اساتید مختلف، اذان‌های بیشتری از موذنان برجسته کشور تولید و ضبط شده است. هم‌اکنون بالغ بر ۴۰ اذان در سطح کشور تولید شده و در استان‌های مختلف پخش می‌شود. این آمار پیش از انقلاب اسلامی حتی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید و حتی تا یک دهه اخیر نیز آمار محدودی در این رابطه وجود داشت. البته ممکن است یک اذان هزاران بار در شبکه‌های ملی و استانی کشور پخش شود و همین امر باعث می‌شود که حساسیت در مورد ضبط و کیفیت فنی اذان نیز بسیار بالا باشد.

انتصاب رئیس ستاد انتخابات اتحادیه کشوری

با حکم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی، رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت معرفی شد. در بخشی از متن حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «با توجه به اهمیت برگزاری این انتخابات، انتظار می‌رود معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات ستادی و استانی جناب‌عالی را در انجام این ماموریت مهم یاری کنند.» انتخابات اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سوم مردادماه ۱۳۹۹ در سراسر ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

رونمایی از سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ارتش

آئین نکوداشت چهل‌ سال فعالیت قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رونمایی از چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی این نیرو در افق سال ۱۴۱۴ روز ۲۲ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «عباس محمد‌حسنی»، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و فرماندهان و مسئولان لشکری برگزار شد. در بخشی از این مراسم از سه نفر از قرآنیان ارتش شامل خانواده شهید علی‌اصغر سلیمانی، مسئول دارالقرآن نیروی دریایی کشور(شهید در سانحه هواپیمایی سی۱۳۰)؛ سرهنگ سیدرضا میرموسایی، پیشکسوت قرآنی و سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، تجلیل به عمل آمد.

ارتقای ساختار قرآنی در ارتش

در خبر دیگری از فعالیت‌های قرآنی ارتش و در مراسم رونمایی از سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی این نیرو ارتقای ساختار قرآنی ارتش اعلام شد. پیش از این فعالیت‌های قرآنی ارتش در قالب دارالقرآن و زیرمجموعه معاونت فرهنگی و روابط عمومی فعالیت می‌کرد، پس از موافقت ستاد کل نیروهای مسلح در راستای انجام فعالیت‌های بیش از پیش این دارالقرآن به اداره قرآن، عترت و نماز ارتقا یافت و سرهنگ مهدی میدانی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش طی حکمی به عنوان رئیس این اداره معرفی شد.

تعویق آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن به حفاظ

بنابر اعلام سازمان دارالقرآن الکریم، به دلیل تداوم بیماری کرونا در کشور و نیز به منظور حفظ سلامتی شرکت‌کنندگان در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، زمان برگزاری مرحله اول پانزدهمین دوره آزمون، که ۲۷ تیرماه اعلام شده بود، به تعویق افتاد. مقرر بود که این آزمون یک روز پس از آزمون دکترا برگزار ‌‎شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، برپایی آزمون دکترا نیز به تعویق افتاد. زمان جدید برگزاری این مرحله از آزمون و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ جمعه، ۱۰ مردادماه سال جاری، همزمان با عید سعید قربان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نشست مدیران قرآنی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

نخستین نشست مدیران و کارشناسان قرآنی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در سال ۹۹، دوشنبه، ۲۳ تیرماه، با حضور تعدادی از کارشناسان و مدیران قرآنی فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی این سازمان از مناطق مختلف در محل فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد. آموزش قرآن در سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با توجه به شرایط حال حاضر، استفاده از فضاهای مجازی و آموزش غیرحضوری، بررسی استانداردهای آموزش قرآن سازمان، بررسی نحوه کار مدرسان و مربیان ثبت در سامانه سازمان و کاربرگ‌های آموزشی قرآن از جمله مباحثی بود در این جلسه به بحث گذاشته شد.

برگزاری نخستین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

نخستین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، با حضور دستگاه‌های عضو این ستاد و به منظور بررسی برنامه‌های پیشنهادی برای اجرا در سال ۹۹ برگزار شد. هرچند تا هیچ خبری از این‌ جلسه منتشر نشد، اما از جمله مباحثی که مقرر شده بود تا در این جلسه مطرح شود، ارائه گزارش اقدامات مصوب طرح ملی حفظ قرآن کریم بود.

برگزاری نشستی برای جذب مشارکت مردمی در فعالیت‌های قرآنی

سومین نشست هم‌اندیشی جذب مشارکت‌های مردمی در حوزه قرآن و عترت روز ۲۴ تیرماه با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران، معاونان و خیرین قرآنی کشور در معاونت قرآن و عترت برگزار شد. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بر لزوم تسریع در فرایند تشکیل مجمع خیرین این حوزه تأکید کرد و گفت: امکان‌سنجی و ضرورت تشکیل مجمع خیرین قرآن و عترت باید نقشه راه و مبنای فعالیت پیش روی ما باشد.

نشست رئیس سازمان دارالقرآن با پیشکسوتان

نشست رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با جمعی از اساتید پیشکسوت قرآنی کشور سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، با حضور عباس سلیمی، محمد خواجوی، احمد حاجی‌شریف، مهدی قره‌شیخلو، محمدرضا صلح‌جو، سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد ابوالقاسمی، سیدحسین موسوی‌بلده و محمدمهدی بحرالعلوم در سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار شد. در این نشست در مورد جلسه ماهیانه اساتید پیشکسوت قرآنی به عنوان یک هیئت قرآنی، نحوه برگزاری مراسم تکریم چهره‌های قرآنی که با توجه به شیوع کرونا به تعویق افتاده بود و نیز نحوه انجام فعالیت‌های قرآنی در شرایط بحرانی به ویژه در زمان شیوع کرونا بحث و تبادل نظر شد.

اعلام نتایج مرحله مقدماتی جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

نتایج بخش معارفی و رشته‌های حفظ سی و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در این هفته اعلام شد. این افراد از بین تمامی شرکت‌کنندگان در رشته‌های معارفی(شامل رشته‌های احکام، آشنایی با احادیث، پرسمان معارفی، ترجمه و تفسیر، ‌سبک زندگی، سیره معصومین، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و حفظ موضوعی) و حفظ قرآن کریم (شامل رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن) که در آزمون روز ۲۷ خردادماه از طریق سامانه quranst.pnu.ac.ir دانشگاه پیام نور شرکت کرده بودند، انتخاب شده‌ و به مرحله کشوری جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

برگزاری جلسه شورای معارف سیما

جلسه شورای معارف سیما با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر؛ جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ مدیران گروه‌های معارف شبکه‌های سیما و ... با موضوع برگزاری و پوشش مراسم دهه ولایت برگزار شد. در این نشست، جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی سخنانی با اشاره به تدارک گسترده سیما برای دهه ولایت گفت: مراسم و آئین‌ در بقاع متبرکه و اماکن مقدسه که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود، از طریق سیما پوشش داده می‌شود.

پایان مرحله شهرستانی مسابقات قرآن استان تهران

مرحله شهرستانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران روز ۲۴ تیرماه با برگزاری رقابت‌ها در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) پایان یافت. رقابت‌های بخش بانوان این دوره از مسابقات از روز ۱۷ تیرماه در دو مقطع زمانی برگزار شد. این مسابقات به میزبانی آستان مقدس امامزاده عقیل (ع) اسلامشهر به تاریخ ۱۷ تیر برگزار شد و در ادامه آستان مقدس امامزاده صالح(ع) میزبان رقابت‌ها در روز ۱۸ تیرماه بود. بخش دوم رقابت‌های بخش بانوان نیز طی روزهای ۲۲ تا ۲۴ تیرماه و به میزبانی آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار شد. همچنین مسابقات بخش آقایان نیز طی روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ تیرماه در آستان‌های مقدس امامزاده عبدالله(ع) و امامزاده روح‌الله(ع) تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات بیش از ۵۰۰ شرکت‌کننده حضور داشتند و مجموعاً ۳۵ داور نیز در بخش بانوان و آقایان به قضاوت مسابقات پرداختند. نتایج این مسابقات پس از جمع‌بندی نمرات اعلام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار