کد خبر: ۸۷۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 18 July 2020

تحلیل بنیادی سهام

استفاده از روش‌های حرفه‌ای تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی شرکت‌ها و دوری از شایعات بازار بهترین روش برای تحلیل قیمت و بازده سهام است مخصوصا در بازار بورسی که بیشتر سرمایه‌گذاران آن حرفه‌ای به نظر نمی‌رسند.

اگر شما از جمله سرمایه گذارانی هستید که قصد دارید خودتان مستقیما به سرمایه گذاری در بورس بپردازید، از همان ابتدا باید حرفه‌ای عمل کنید و وضعیت سهم مورد نظر را به صورت دقیق و جامع مورد بررسی قرار دهید. بدین منظور فقط کافی است به جمع‎آوری اطلاعات مفید پرداخته و با استفاده از  قدرت تحلیل بالای خود تصمیم نهایی را بگیرید.

یکی از روش‌های کلی تحلیل سهام شرکت‌ها در بورس روش تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental) است.

 

تحلیل بنیادی 

در روش تحلیل بنیادی برای تحلیل سهام‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری دارید باید به دو مرحله اساسی زیر توجه نمایید:

 

1-        تجزیه و تحلیل اوضاع اقتصادی کشور و صنعت مورد نظر

در این مرحله شناخت وضعیت کلی حاکم بر یک صنعت خاص و همچنین کل بازار کشور از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است. این بررسی شامل بررسی شاخص‌‌های کلان اقتصادی مانند تولیدات ملی، واردات و صادرات، نرخ‌های رشد اقتصادی، رو به رشد بودن محصولات یا خدمات صنعت مورد نظر، تهدید رقبا، محدودیت کالاهای جانشین آن صنعت و ... تاثیرگذار می‌باشند. با شناسایی و تجزیه و تحلیل این عوامل می‌توانید به درستی تصمیم بگیرید که سهم در آن صنعت ارزش خرید دارد یا خیر.

 

برای ذکر یک مثال از صنایع فلزی به جهت پشتوانه قوی به خاطر وجود معادن زیاد در ایران استفاده میکنیم:

به طور مثال در بررسی وضعیت تولید و صادرات روی در ایران باید به این نکته اشاره کرد  در سال 2017 ایران 302 میلیون دلار صادرات شمش داشته که با کسب رتبه پانزدهم صادر کنندگان جهان، توانست 1.6 درصد از کل صادرات جهان را به خود اختصاص دهد. ایران بعد از چین، هند و قزاقستان، چهارمین تولید کننده فلز روی در آسیا می‌باشد. همچنین طبق بررسی‌های بعمل آمده، این مقدار مصرف در کشورمان قابل افزایش است. افزایش قابل توجه مصرف روی در صنایع گالوانیزه و صنایع زیر بنایی و خودرو سازی و لوکوموتیو و واگن سازی ایران بشدت در مصرف روی کشور تاثیر گذار خواهد بود.

 

  • تجزیه و تحلیل شرکت

تحلیلگر بنیادی بازار سهام پس از انتخاب صنعت مورد نظرِ خود باید یک شرکت را از میان شرکتهای موجود در آن صنعت انتخاب نماید. موضوعات مورد بررسی در انتخاب شرکت مورد نظر ابتدا موقیعت مالی شرکت (نسبت‌های بدهی، سودآوری، نقدینگی، کارایی و ...) و در مرحله بعد  توجه به عواملی مانند داشتن ویژگی‌های ممتاز نسبت به بقیه شرکت‌ها مانند نیروی کار متخصص، فناوری پیشرفته تولید، سهم بازار ، میزان فروش و نرخ رشد، کیفیت محصولات و خدمات و ... است.

و باز هم به برای ذکر یک مثال به بررسی شرکت فراوری مواد معدنی ایران میپردازیم

این شرکت با توجه به وجود معدن انگوران به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر معدنی روباز سرب و روی دنیا در استان زنجان یکی از تولید کنندگان اصلی شمش روی با روش هیدرومتالورژی با ظرفیت اولیه 10000 تن در سال است. که این مسئله مزیت رقابتی شرکت فرآور محسوب می‌شود و از نظر تولید از سال ۹۳ تا کنون از  رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده  و همچنان  آینده رو به رشدی در این صنعت دارا خواهد بود. موجودی پایان دوره سال 1398 این شرکت بالغ بر 122 میلیاد تومان می‌باشد و از این رو شرکت فرآور جزء شرکتهای متمول در این صنعت است.

همچنین شرکت فراوری مواد معدنی ایران در میان صد شرکت برتر منطقه آذربایجان قرار دارد.

از شرکت فراوري مواد معدني ايران در اين همايش با رتبه 49 در منطقه و بدون تغيير جايگاه نسبت به سال 89 تقدير گرديد. شایان ذکر است دارا بودن حداقل چهل میلیارد ریال فروش سالانه شرط لازم جهت حضور شرکت ها در رتبه بندی IMIAZAR100 می باشد.

 

جمع بندی

تحلیل بنیادی به دلیل پرهیز از شایعات و جهت دهی ها یکی از بهترین رویکرد ها برای انتخاب سهم است.

در تحلیل بنیادی به دو مورد:

1-        تجزیه و تحلیل اوضاع اقتصادی کشور و صنعت مورد نظر

  • تجزیه و تحلیل شرکت

باید دقت کافی را داشت

سخن آخر

بهترین و ارزشمندترین سهام برای خرید در بورس از بین شرکت ها و صنایع مختلف، سهام شرکت‌هایی‌ است که فعالیتشان در حوزه صنایع روبه رشد و سود آور باشد، متمول و از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده و دارای مزیت رقابتی نسبت به دیگر شرکت‌ها باشد.

همچنین در روش تحلیل بنیادی برای انتخاب بهترین شرکت و سهام،  یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به سودآوری و اطلاعاتی است که در صورت‌های مالی شرکت‌ها ارائه می‌شود.  برای مطالعه بیشتر به سایت اول سهام مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار