کد خبر: ۸۷۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 19 July 2020

 

چه می‌دانستیم کرونا می‌آید؟!

آرش فلاحت‌پیشه که این روزها نمایش «پنهان خانه پنج در» را در تالار مولوی روی صحنه داشت، گفت: روزی که شروع به کار کردیم، هزار تا برنامه و ایده داشتیم، چه می‌دانستیم کرونا می‌آید.

این کارگردان و بازیگر  بعد از بازگشایی تئاتر، نمایش خود را با بار دیگر  روی صحنه برد اما از آنجاکه بعد از انتشار چند خبر ضد و نقیض در روزهای ۲۳ و ۲۴ تیر، تالار مولوی دوباره تعطیل شد، این گروه جوان هم از اجرای نمایش خود باز ماند و فعلا تا روز سه شنبه ۳۱ تیر ماه روی صحنه نمی‌رود. 
 فلاحت پیشه درباره تعطیلی مجدد بخشی از سالن‌های سینما و تئاتر به ایسنا گفت: واقعا در این زمینه شاهد بی‌کفایتی و ناهماهنگی در تصمیم گیری‌ها بودیم. شامگاه ۲۳ تیر ناگهان اعلام شد تئاتر و سینما تعطیل است. سایت فروش بلیت بسته و بلیت تماشاگران پس داده شد. از مهمانان عذرخواهی کردیم و ناگهان ساعت ۴ عصر روز ۲۴ تیر گفتند اجرایتان را انجام بدهید! این شیوه برخورد با گروه‌ها نه محترمانه است و نه حرفه‌ای و انسانی. آن هم در وضعیتی که همه دچار اضطراب‌های مضاعف هستیم، این ناهماهنگی‌ها هم بار اضافه‌ای است بر دوش هنرمندان!   
 او ادامه داد: وقتی این وضعیت را دیدیم، تصمیم گرفتیم اجرای ۲۴ تیر ماه را لغو کنیم و تالار مولوی هم با دیدن این آشفتگی‌ها ، کلا یک هفته را تعطیل کرد و تا روز ۳۱ تیر اجرایی نخواهیم داشت.
فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: تعطیلی‌ها باید جنبه عمومی داشته باشد تا اثرگذار شود. همین الان اگر به خیابان بروید، می‌بینید مردم از سر و کول هم بالا می‌روند. اتوبوس‌ها و مترو پر از جمعیت است. برخی از این مردم ناچارند و باید سر کار بروند و بعضی هم بی‌توجه هستند ولی مساله اینجاست که همین جابه جایی جمعیت از یک سو به سوی دیگر سبب می‌شود تعطیلی تئاتر و سینما کم اثر شود چون چرخه بیماری ادامه پیدا می‌کند و دوباره تئاتر و سینما را تعطیل می‌کنند و ما باید خانه‌نشین شویم.
این کارگردان که نمایشش را با حضور گروهی از هنرجویان جوان تئاتر اجرا می‌کند، در پاسخ به این پرسش که با بازگشایی تالار مولوی، حاضر به اجرا هستید؟ تاکید کرد: حتما دوباره اجرا می‌رویم چون زیست تئاتر ما به حضور در سالن وابسته است و هنرجویان جوان من با خانه‌نشینی و کار آنلاین نمی‌توانند تجربه کسب کنند.
او اضافه کرد: این روزها بیشتر مشاغل در حال فعالیت هستند در حالیکه برخی از آنها فقط با کشیدن یک روکش پلاستیکی ایجاد امنیت می‌کنند ولی ما خیلی بیش از آنها رعایت می‌کنیم و تماشاگران ما با کمال رضایت به دیدن کار می‌آمدند.    
فلاحت پیشه اضافه کرد: این راهی است که آغاز کرده‌ایم حتی اگر دو تماشاگر در سالن باشد، اجرای خود را روی صحنه می‌بریم چون تجربه‌اندوزی هنرجوان جوان نباید دچار وقفه شود.
این بازیگر در ادامه درباره تاثیر موج دوم کرونا بر میزان تماشاگران این نمایش نیز گفت: طبیعتا تاثیرگذار بود ولی دوستانی داریم که در این مدت به تماشای نمایش ما آمدند و در هر اجرا دست کم ۲۵ تماشاگر را داشتیم.
او در عین حال افزود: ولی می‌دانم بسیاری از دوستان برنامه داشتند به تماشای نمایش بیایند که با این وضعیت منصرف شدند و به آنان حق می‌دهم. البته به همه دوستان توضیح می‌دهم که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم ولی مسلما نمی‌توان به هیچ کس اصرار کرد به تئاتر بیاید.
فلاحت‌پیشه درباره حمایت‌های مالی مرکز هنرهای نمایشی از گروه‌هایی که آثارشان روی صحنه است، توضیح داد: دوستان مرکز نیمی از مبلغ کمک هزینه ما را پرداختند. البته در هر حال این مبلغ پرداخت می‌شد و چیزی بیش از حق‌مان هم نیست ولی به جای اینکه مثل همیشه با تاخیر و مثلا پایان سال به دست ما برسد، لطف کردند همزمان با شروع اجرا پرداختند ولی تکلیف ضرر و زیان‌های بعدی چه می‌شود؟! هیچ کس پاسخگو نیست. گروه من گروهی است جوان که چشمداشت مالی ندارد. هر چند خود من متضرر می‌شوم ولی در این وضعیت دشوار، بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای زمین می‌خورند و این شرایط، ضربه اساسی به تئاتر می‌زند.
فلاحت‌پیشه ادامه داد: شخصا برای این نمایش ۳۰ میلیون تومان هزینه کردم که در بهترین حالت، نیمی از آن بر می‌گردد. 
او ادامه داد: قصد ما یک اجرای جمع و جور بود ولی وقتی وارد کار می‌شوید، به تعاریف جدید می‌رسید که هزینه را بالا می‌برد. برنامه این بود که این نمایش را بعد از تالار مولوی در چند سالن دیگر هم روی صحنه ببریم و با اجراهای متعدد، هزینه‌ها را جبران کنیم. قطعا آن زمان پیش‌بینی نمی‌کردیم که کرونایی می‌آید و برنامه‌ها را به هم می‌ریزد.
این کارگردان تئاتر در پایان افزود: متاسفانه آنقدر سمن (صنم) برای مسئولان هست که تئاتر  در آن گم است. در این چند ماه خانه‌نشینی هیچ کس پاسخگوی ما نبوده است. 
نمایش «پنهان خانه پنج در»نوشته حسین کیانی است که اواخر بهمن ماه با طراحی و کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه و با بازی گروهی از هنرجویان جوان تئاتر در تالار مولوی روی صحنه رفت. بعد از شیوع ویروس کرونا و تطیلی تئاتر، اجرای این اثر نیز متوقف شد و به دنبال بازگشایی تئاتر ، بار دیگر اجرای خود را در تالار مولوی روی صحنه برد و حالا برای دومین بار این اجرا تا ۳۱ تیر ماه تعطیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار