رییس سازمان مدیریت بحران با رد گمانه زنی ها در هفته های اخیر مبنی بر وقوع زلزله شدید در تهران و فعال شدن گسل ها اعلام کرد: هیچ یک از گسل های تهران فعال نشده اند و زمین لرزه های اخیر بر فعال شدن این گسل ها تاثیری نگذاشته است.
کد خبر: ۸۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷ 02 September 2015
اسماعیل نجار افزود: با گذشت حدود18 روز از آخرین پس لرزه ها در استان تهران، فعالیت لرزه های خاصی بر روی گسل های تهران مشاهده نشده است.

وی یادآور شد: در این مدت تنها سه زمین لرزه کوچک به بزرگی 1.8، 1.3 و 1.2 ریشتر در تهران روی داده است.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر و پس از وقوع طوفان گرد وخاک و نیز با پشت سرگذاردن چند زمین لرزه در استان تهران (جواد آباد و فیروزکوه) بازار شایعات به اوج خود رسیده است به طوری که برخی ها ادعا کرده اند این پیش نشانه ها، وقوع زلزله ای سخت در تهران را خبر می دهد. 

اظهارات نجار معاون وزیر کشور براساس آخرین یافته های موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است که در مکاتبه اخیر وی با این موسسه به وزارت کشور ارسال شده است. 
نجار در این گفت و گو یادآور شد: استان تهران در 22 مردادماه شاهد 59 پس لرزه در جواد آباد ورامین با بزرگی 4.1 ریشتر و درسوم شهریورماه نیز شاهد 19 پس لرزه در فیروزکوه با بزرگی 4.6 ریشتر بود که خوشبختانه خساراتی به همراه نداشت. 

رییس مدیریت بحران کشور با بیان این که پیش بینی زمان دقیق زمین لرزه بزرگ در تهران امکان پذیر نیست، گفت: هر لحظه احتمال وقوع زمین لرزه مخرب را در پایتخت واطراف آن وجود دارد و این مساله را که محققان و مسوولان موسسه ژئوفیزیک سال ها است که هشدار داده اند. 

نجار یادآور شد: سالانه 173 زمین لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشتر در نقاط مختلف کشور ثبت می شود یعنی به طور متوسط هر دو روز یک زمین لرزه بیش از 4 ریشتر اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: نمی توان برای هریک از این زمین لرزه ها هشدار عمومی صادر کرد چرا که این امر عادی تلقی شده و باعث می شود اعتماد مردم نسبت به هشدارهای ضروری از بین برود.

معاون وزیر کشور به مصاحبه های اخیر دکتر بهرام عکاشه اشاره کرد و گفت: به کاربردن جملاتی همچون یکی از گسل ها شکسته شده و بقیه آمادگی شکستگی دارد یا این که 90 درصد کشور بر روی گسل است، مطلب تازه ای نیست اما بیشتر امنیت روانی جامعه را تحت تاثیر قرارمی دهد.

نجار ادامه داد: آثار مخرب روحی و روانی این قبیل اظهارات کارشناسان درباره زلزله بر روی مردم، بیش از خود زمین لرزه است که نباید نادیده گرفته شود.

وی بر ضرورت آموزش عمومی در مقابله با زمین لرزه و نظارت دقیق بر ساخت و ساز ابنیه ها به منظور کاهش خسارات تاکید کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار