کد خبر: ۸۷۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 23 July 2020

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، نقش موثر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی با تربیت نیروی کار متعهد و متخصص  در تحقق شعارهای اقتصادی سال بی‌‌بدیل و بی‌نظیر است و از این رو لازم است تا مسئولان بیش از پیش به این گونه مهارت‌ها توجه کنند.

دانش نظری به تنهایی برای یک دانش آموخته کافی نیست و از این رو لازم است تا مهارت‌های نظری به صورت عملی توسط کارآموز تجربه شود تا مهارت‌های لازم در این زمینه کسب شود و با مهارت و تخصص کافی وارد بازار کار شوند که این موضوع موجب افزایش و ارتقاء کیفیت کار می‌شود.

مراکز فنی و حرفه‌ای یکی از نهادهایی است که می‌تواند در راستای ارتقاء دانش علمی و عملی نقش بسزایی ایفا کند در حالی که این مراکز در شهرستان نطنز و بادرود با مشکلاتی مواجه هستند که رفع این مشکلات می‌تواند کمک‌های شایانی را به مجموعه مراکز فنی و حرفه‌ای داشته باشد.

علی ترابیان درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های جهش تولید، تغییر آموزش‌های آکادمیک از حافظه محوری به مهارت محوری است، گفت: مهارت‌آموزی ابزاری برای توسعه و تربیت نیروی کار ماهر و توانمندسازی نیروی انسانی جویای کار در راستای بهره‌وری بیش از پیش تولید و پیشرفت اهداف کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

رئیس مرکز فنی حرفه ای شهرستان ضمن اشاره به 31 تیر الی شش مرداد به عنوان هفته ملی مهارت افزود: این ایام  فرصت مغتنمی برای اجرایی کردن رسالت خطیر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه، تلاش برای هدایت و فراگیر کردن هرچه بیشتر آموزش‌ها در سطوح مختلف و فعالیت گسترده برای ارتقاء جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

ترابیان  گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان نطنز دارای  مرکز ثابت شماره 17 نطنز و مرکز امام خمینی (ره) خواهران و همچنین شعبه شهری بادرود است؛ این مراکز با هدف مهارت‌آموزی در طول سال و در حرفه‌های مختلف پذیرای مهارت‌آموزان در سنین مختلف هستند.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان نطنز ابراز داشت : مرکز شماره 17 نطنز دارای کارگاه‌های برق صنعتی و ساختمان، plc، تعمیر لوازم خانگی، تراشکاری و جوشکاری، صنایع غذایی و تعمیر اتومبیل است که در بحث کارگاه تراشکاری با همکاری گروه صنعتی جهان صادرات در کنار آموزش بحث تولید نیز پیگیری می‌شود.

وی ابراز داشت: امسال با توجه به بحث شیوع کرونا و با وجود متقاضیان بسیار از جوانان و نوجوانان در ایام اوقات فراغت کلاس‌ها با نصف ظرفیت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با استفاده مشترک از ظرفیت برگزاری کلاس‌های مجازی دوره‌ها در حال برگزاری است . 

ترابیان گفت: مهارت‌آموزان با توجه به برنامه پیش‌بینی شده امسال  در حرفه‌های برق ساختمان، برق صنعتی، فن ورز شبکه هوایی برق، سرویس و نگهداری خودرو، تراشکاری، برق خودرو، دوره‌های فن بیان و سخنوری، پرورش زنبور عسل، پیرایشگر مردانه، بازاریابی و روش‌های نوین کسب و کار و همچنین با همکاری بخش خصوصی در حرفه‌های آشپزی و دسر و ژله و سبزی آرا و میوه آرا و شیرینی‌پزی مشغول حرفه‌آموزی هستند.

این مقام مسئول گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران نیز با توجه به واگذاری به واحدهای تولیدی مشغول مهارت آموزی با عنوان آموزش در محیط کار واقعی در رشته‌های طراحی و دوخت و صنایع چوب هستند؛ همچنین کارگاه هنرهای نمایشی مرکز نیز هرساله پذیرای متقاضیان مهارت آموزی در حرفه‌های بازیگری، نویسندگی، فن بیان و غیره هستند.

وی تصریح کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان نطنز هم اکنون در بحث آموزش‌های نیروهای مسلح، زندان، آموزش روستایی، آموزش در صنایع و آموزش در محیط کار واقعی و آموزش در حوزه‌های علمیه و در مدارس با همکاری شرکای مهارتی در حال برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های مربوطه با توجه به نیازسنجی انجام گرفته است. 

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان نطنز با بیان اینکه برای افزایش درآمد، همه نیاز به مهارت‌آموزی دارند، تاکید کرد: مهارت‌آموزی به نوعی هنر تبدیل دانستن به توانستن است چراکه انسان با دانستن به جایی نمی‌رسد بلکه باید آن را به مهارت تبدیل کند.

کامران شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  اظهار داشت: شعبه شهری بادرود با فعالیت آموزشی در حرفه‌های برقکار ساختمان و سرویس و نگهداری خوردرو، نقاشی روی شیشه، آرایشگر مردانه و کمک‌های اولیه و دوره‌های نقشه کشی مشغول حرفه آموزی به متقاضیان است.

وی ضمن اشاره به بکارگیری تمام توان و تلاش برای حرفه‌آموزی به کارآموران افزود: هم اکنون با بهره‌گیری از مراکز آموزشی دولتی ثابت و سیار، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، واحدهای آموزشی در جوار کارخانجات و طرح آموزش سیار روستائیان، در خدمت آموزش دادن به  جوانان جویای کار و مهارت است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای بادرود از اجرای طرحی جدید به نام طرح مهارت آموزی در محیط کار خبر داد و گفت: افراد علاقمند پس از مراجعه به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، تمامی حرفه‌ایی که در سطح شهر و یا روستاها هستند به آن‌ها معرفی می‌شود و با ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی، در پایان هر دوره آموزشی آزمون کتبی آنلاین به‌عمل می‌آید.

شهبازی با بیان اینکه طی شش ماه اخیر بیش از 500 نفر از متقاضیان رشته‌های مختلف برای آموزش در کلاس‌های عملی شرکت کردند، افزود: متقاضی رشته‌های دوربین مدار بسته، بدلیجات و سیم‌پیچی و دزدگیر جهت یادگیری و آموزش فراوان هست ولی به دلیل نبود امکانات این کلاس‌ها دایر نمی‌شود.

حسن فروزانفر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به نقش بسزای مراکز آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای به کارآموزان در ارتقاء سطح دانش عملی کارآموزان اظهار داشت: آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای بازوان قدرتمند اشتغال و تولید و معرفی کارآموزان به بازار کار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه عملکرد آموزشی آموزشگاه‌ها در بخش بادرود ازمیانگین استان اصفهان بالاتر است، گفت: درسطح شهر بادرود در رشته‌های مختلف آموزشی آمار ثبت‌نام به نسبت تعداد آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای نشان‌دهنده جذب بالاتر کارآموز در مقایسه با اشهرستان‌های همجوار هستیم.

این متصدی آموزشگاه‌های آزاد بادرود ابراز داشت: با تلاش‌های رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان نطنز برگزاری آزمون‌های آنلاین و عملی در مرکزفنی وحرفه‌ای بادرود به عنوان نقاط قوت مجموعه شهرستان می‌توان نام برد چراکه هزینه‌ها و مخاطرات رفت وآمد به مرکزشهرستان بر طرف شده است.

محمد یکی از کارآموزان مراکز فنی و حرفه ای در شهر بادردود است؛ وی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برای اخذ امتحان از کارآموزان باید مسافت 60 کیلومتری به شهرستان نطنز را طی کنیم، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری امتحانات به صورت مجازی در بادرود فراهم شده و امیدواریم با بهتر شدن شرایط امکان برگزاری امتحانات حضوری نیز فراهم شود.

این شهروند بادرودی با بیان اینکه حضور در مرکز شهرستان نطنز برای امتحان دادن علاوه بر هزینه مخاطراتی نیز بر عهده دارد، افزود: لازم است تا مسئولان مرکز فنی و حرفه‌ای در شهر بادرود را به عنوان یک مرکز مستقل محسوب کرده و امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری در مرکز شهر بادرود فراهم شود.

یکی از متصدیان آموزشگاه آزاد در بادرود ضمن انتقاد از قوانین بعضا دست و پاگیر اداری خصوصا در صدور پروانه تاسیس اظهار داشت: از جمله مشکلات مراکز فنی و حرفه‌ای محدودیت درنوع رشته‌ها و حرفه‌ها و همچنین عدم پرداخت تسهیلات بانکی به موسسین جهت تاسیس و یا افزایش رشته‌ها در تجهیز و راه‌اندازی آنان است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث ضربه‌های فراوانی به واسطه تعطیلی و محدویت آموزشی شده است، افزود: از مسئولان مربوطه تقاضا داریم تا توجه بیش از پیش به این مراکز گامی موثر در راستای ارتقاء سطح عملی کارآموزان در سطح شهر بادرود بردارند.

گزارش از رحمت‌الله کاملی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار