کد خبر: ۸۷۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 23 July 2020

جریان خودپالایی باید در تالاب انزلی برقرار شود

تابناک/ رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه باید جریان خودپالایی در تالاب انزلی برقرار شود، گفت: تا وقتی جریان خودپالایی در تالاب وجود ندارد، هر هزینه‌ای هم بشود نتیجه‌ای در برندارد، لایروبی کانال و برچیده شده اسکله شماره ۱۰ آب دریا را وارد تالاب می‌کند.

احمد دنیامالی امروز در جلسه شورای اداری استان گیلان، اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی تالاب انزلی این است که جربان خودپالایی در تالاب هم از بالادست و هم از پایین دست مسدود شده است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان افزود: تا وقتی جریان خودپالایی در تالاب وجود ندارد، هر هزینه‌ای هم بشود نتیجه‌ای در برندارد. در حال حاضر لایروبی کانال و برچیده شدن اسکله شماره ۱۰ براساس پیش‌بینی‌ها باعث از بین رفتن دهلیز ایجاد شده، می‌شود و اجازه ورود آب دریا را به تالاب می‌دهد، تله‌های رسوبی هم در حال پیگیری است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با اشاره به تصرف غیرمجاز سواحل، گفت: بخشی از تصرف توسط افرادی است که مجوز رسمی و پروانه ساخت دارند که دولت باید منابعی را با توجه به این موضوع جهت آزادسازی سواحل تعریف کند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس افزود: تشکیل سازمان عمران سواحل را در مجلس تصویب کردیم اما به سرانجام نرسید. در سواحل ویلاها و خانه‌هایی به نام دولت ساخته شده که مورد استفاده مسئولین قرار می‌گیرد. تحقیق و تفحص هم در این راستا انجام شده و هزاران میلیارد هزینه تفریح مسئولین در سواحل می‌شود که قطعا خسارات سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به قطعی‌های برق، گفت: در تولید انرژی زیرساخت لازم را داریم اما در انتقال و توزیع مشکل وجود دارد، حدود ۲۷۰۰ مگاوات تولید برق در استان داریم که میزان مصرف ما حدود ۲۰۰۰ مگاوات است.

در ادامه سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه ۱۸ روستای صومعه‌سرا در حاشیه تالاب است که در حال از بین رفتن می‌باشد، اضافه کرد: علاوه بر سواحل ۷۰ درصد جنگل‌های ما از سراوان گرفته تا تالش، همچنین فومن و مازندران مورد تصرف و تجاوز قرار گرفته است.

در ادامه خلیل بهروزی‌فر، نماینده مردم شفت و فومن با بیان اینکه تالاب انزلی یکی از ظرفیت‌های فراملی کشور است، اظهار کرد: عوامل مختلفی در بحث نابودی تالاب دخیل هستند که اجرای پروژه کنارگذر انزلی و دپو در تالاب یکی از موارد است.  

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای گیلان در صنعت، گفت: گیلان ظرفیت‌های فراوانی در کشاورزی، گردشگری و صنعت دارد، متاسفانه در صنعت شاهد واگذاری شرکت‌های عظیمی به افرادی که صلاحیت ندارند، هستیم و متاسفانه سوءاستفاده‌هایی در این حوزه شده است.

در ادامه علی آقازاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تالاب عینک هم دست کمی از تالاب انزلی ندارد، بی توجهی و ضعف مدیریتی در برداشت‌های غیراصولی باعث تخریب تالاب‌ها می‌شود.

وی افزود: تماشاگر تخریب محیط زیست و رودخانه‌های استان گیلان شدیم، در حالیکه شهرهای کوچک استان سیستم فاضلاب ندارند و با توجه به مهمان‌پذیر بودن این استان باید ساماندهی فاضلاب‌ها را در اولویت قرار دهیم.

محمد یاری، نماینده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس گفت: مطالب مهمی امروز مطرح شد اما خروجی کار عملیاتی می‌شود یا خیر؟! الان از تازه آباد انزلی گرفته تا لوندویل آستارا بالای ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که ۷۰ درصد متصرفین دولتی و ۳۰ درصد در اختیار مردم است، در رضوانشهر حتی یک تفرجگاه که در اختیار بخش خصوصی باشد، نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار