اصلی‌ترین عوامل شکست ذوب‌آهن برابرفولاد، فاصله بالای بین خطوط، نداشتن تمرکز کافی و از هم پاشیدگی روانی سبزپوشان در لحظات پرفشار بازی است.
کد خبر: ۸۷۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴ 24 July 2020

هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس، روز گذشته با برگزاری 7 دیدار آغاز شد که در یکی از این رقابت‌ها، ذوب‌آهن مقابل فولاد خوزستان با نتیجه 2 بر یک شکست خورد.

ذوب‌آهن باز هم شکست خورد تا دوباره آژیر قرمز در اردوگاه سبزپوشان اصفهانی به صدا درآید. سبزپوشان در یکی از مهم‌ترین دیدارهای هفته بیست‌‌وششم مقابل فولاد به میدان رفته و با ارائه یک نمایش نسبتاً قابل قبول، مقابل شاگردان نکونام شکست را پذیرا شدند.

شاگردان بوناچیچ با احتساب شکست مقابل فولاد، برای دومین هفته متوالی است که بازنده زمین را ترک می‌کنند و همین امر در کنار فاصله 7 امتیازی ذوب‌آهن با قعر جدول اوضاع این تیم را به شدت بحرانی کرده است.

سبزپوشان اصفهانی در شرایطی راهی اهواز شده بودند که هفته گذشته علی‌رغم بازی خوبی که به نمایش گذاشته بودند مقابل ماشین‌سازی شکست خوردند و با توجه به نزدیکی امتیازات تیم‌های پایین جدول برای فرار از منطقه خطر و سقوط به 3 امتیاز بازی نیاز داشتند.

این دیدار در شرایطی برگزار شد که ذوبی‌ها می‌توانستند در صورت پیروزی، با توجه به نتایج سایر بازی‌ها صعود یک پله‌ای را تجربه کرده و شرایط خود را بهبود چشم‌گیری ببخشند، اما در عمل این اتفاق رخ نداد و سبزپوشان اصفهانی با شکست مقابل فولاد، 25 امتیازی باقی مانده و با کسب 6 برد، 7 تساوی و 13 شکست، در رده دوازدهم جدول جای گرفتند.

در آن سو فولادی‌ها که با 2 بازی کمتر نسبت به سایر رقبا از شانس خوبی برای کسب سهمیه برخوردار هستند با این پیروزی 42 امتیازی شده و با تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال موقتا در رده ششم جدول باقی ماندند و منتظر برگزری بازی‌های عقب افتاده خود هستند.

شاگردان نکونام در صورت پیروزی در 2 بازی عقب مانده‌شان به رده دوم جدول خواهند رسید و شانس اول کسب سهمیه به شمار می‌آیند.

ذوب‌آهن و فولاد در حالی به مصاف هم رفتند که شرایط بد آب‌وهوایی و گرمای بالای هوا روی کیفیت بازی تاثیر زیادی گذاشته و مانع ارائه یک بازی جذاب از سوی هر 2 تیم شده بود.

ذوب‌آهن مقابل فولاد بیش از هر چیز به ترس خودش باخت. تیم بوناچیچ که 3 بازیکن اصلی خود را در اختیار نداشت، از همان ابتدای بازی برای تساوی به میدان رفته بود و بازیکنان این تیم تلاش داشتند تا با واگذاری مالکیت توپ، فضا را از فولاد گرفته و با ارائه یک بازی بسته، با پرس شدید شاگردان نکونام راه گلزنی فولاد را ببندند و در ضدحملات به گل‌ دست یابند.

اتفاقی که در عمل رخ نداد و بازیکنان فولاد با دیکته برتری خود در واپسین دقایق بازی ورق را به نفع خود برگرداندند و صاحب هر 3 امتیاز بازی شدند.

نمایش روز گذشته ذوب‌آهن را می‌توان به 2 بخش کاملاً متضاد تقسیم کرد. شاگردان بوناچیچ در نیمه نخست با آرایش 2-4-4 بازی می‌کردند اما خلا حدادی‌فر و اسماعیلی‌فر به عنوان طراحان حملات ذوب‌آهن و شرایط بد آب و هوایی موجب شد تا سبزپوشان اصفهانی در این نیمه بازی ناامید‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته و عملاً حرف خاصی برای زدن نداشته باشند.

 اما در نیمه دوم به ویژه پس از تغییر تاکتیک ذوبی‌ها به آرایش 2-5-3 شرایط ذوبی‌ها تغییر کرده و نمایش بهتری ارائه دادند و با دوندگی بالا موقعیت‌های خوبی را به وجود می‌آوردند که مهاجمان این تیم با بی‌دقتی فرصت‌های خلق شده را یکی پس از دیگری از دست دادند.

فاصله بالای 2 مدافع مرکزی ذوب‌آهن در نیمه نخست و اشتباهات مکرر آنها موجب شد تا بوناچیچ برای پوشش این ضعف دست به تعویض تاکتیک زده و رو به ارائه بازی با آرایش 2-5-3 آورد.

بوناچیچ قصد داشت تا با اضافه کردن یک مدافع به مرکز خط دفاعی ذوب‌آهن میزان اشتباهات فردی خط دفاعی تیمش را کاهش داده و با افزودن به تعداد هافبک‌ها و بالاتر رفتن تعداد عددی بازیکنان خط میانی ذوب‌آهن نسبت به تیم مقابل، کنترل میانه میدان را به دست گیرد؛ اما فاصله بالای بین خطوط ذوبی‌ها و اشتباهات مرگبار خط دفاعی عملا مانع این اتفاق شد.

سبزپوشان اصفهانی در این بازی علاوه بر نبود یک بازیکن لیدر و فرصت‌سوزی مهاجمان در نیمه دوم، دقیقاً از جایی ضربه خوردند که بارها توسط منتقدان و در تحلیل‌های مختلف به عنوان پاشنه آشیل تیم مطرح شده و هشدار داده شده بود که در صورت رفع نشدن این نقطه ضعف، برای این تیم مشکل‌ساز می‌شود.

مدافعان ذوب‌آهن در چند هفته گذشته اشتباهات مرگباری را مرتکب شده و همین اشتباهات امتیازات حساسی را از این تیم گرفته است. اتفاقی که در بازی شب گذشته نیز رخ داد و تیم بوناچیچ در 10 دقیقه پایانی بازی تمرکز لازم را نداشته و در شرایطی که می‌توانست با حداقل امتیاز زمین را ترک کند، گل دوم فولاد روی جای‌گیری اشتباه مدافعان و فاصله بالای بین خطوط ذوبی‌ها به دست آمد.

مدافعان ذوب‌آهن در این بازی بارها اشتباهات مرگباری را مرتکب شده و هر 2 گل فولاد روی این اشتباهات و جاگیری‌های غلط مدافعان ذوب‌آهن به ثمر رسید.

بالا بودن میزان اشتباهات فردی بازیکنان ذوب‌آهن بیش از هر چیزی نمایانگر عدم آمادگی روانی و نداشتن تمرکز کافی بازیکنان این تیم در لحظات سخت و پرفشار است و در صورت ادامه‌دار بودن این نقطه ضعف، می‌تواند در هفته‌های باقی مانده شرایط را برای ذوبی‌ها سخت‌تر کند.

ذوب‌آهن در هفته‌های باقی مانده بازی‌های سختی را پیش رو دارد و ادامه‌دار بودن این وضعیت می‌تواند متیازات حساس دیگری را از سبزپوشان بگیرد.

در فاز تهاجمی نیز عملکرد سبزپوشان نسبت به بازی‌های قبل تضعیف شده و در این فاز نمایش بی‌فروغی داشتند. در غیاب اسماعیلی‌فر و حدادی‌فر خط میانی ذوب‌آهن نتوانست موقعیت گلزنی چندانی خلق کند و اندک فرصت‌های ایجاد شده نیز با بدشانسی و بی‌دقتی مهاجمان از دست رفت.

در آن سو فولاد بازی خوبی را به نمایش گذاشت. شاگردان نکونام در نیمه نخست عملکرد چندان خوبی نداشتند، اما در نیمه دوم با یک تعویض به‌موقع، نبض بازی را در دست گرفته و در فاز تهاجمی خوب ظاهر شدند.

خط میانی این تیم با خارج کردن هافبک‌های ذوب‌آهن از جریان بازی، کاملاً به تیم بوناچیچ تسلط پیدا کرده و از اشتباهات فردی مدافعان ذوب‌آهن نهایت بهره را بردند.

نکونام: پیروزی مقابل ذوب‌آهن را به آذری تقدیم می‌کنم/ آب و هوا روی کیفیت بازیکنان تأثیر گذاشته بود

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان پیروزی تیمش مقابل ذوب‌آهن را به مدیرعامل باشگاه خوزستانی تقدیم کرد.

جواد نکونام در نشست خبری پس از دیدار تیمش مقابل ذوب‌آهن اظهار داشت: خدا را شکر توانستیم سه امتیاز این بازی را از آن خود کنیم. جایگاه ذوب‌آهن در جدول اینجا نیست. در ابتدای فصل با توجه به نفرات و تیمی که توسط آذری بسته شده بود واقعاً تیم پرقدرت و خوبی بودند و ما جایگاه بالای جدول را برای این تیم تصور می‌کردیم، ولی به‌هرحال فوتبال است و هر اتفاقی در آن رخ می‌دهد.

وی در ادامه افزود: بازی‌های ذوب‌آهن را زیاد دیده بودم، اما اگر این تیم همه بازی‌هایش را به این شکل انجام می‌داد، قطعاً جزو هفت تیم اول لیگ بود. امروز ذوبی‌ها یک بازی پرفشار با دفاع فوق‌العاده فشرده داشتند که فقط بازی را نبازند. شما می‌دانید این تیم در بازی با پیکان چهار گل و مقابل ماشین‌سازی هم دو گل دریافت کرده بود. ذوب‌آهن در برخی‌ بازی‌ها خیلی خوب دفاع کرده، ولی هجومی هم بازی کرده است. با این حال امروز دیدید که این تیم بسته بازی می‌کرد و فقط دو نفر از بازیکنان‌شان جلو می‌آمدند تا کار ما را سخت کنند.

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان ادامه داد: تبریک می‌گوییم به بازیکنان تیم و از آقای آذری تشکر می‌کنم که واقعاً زحمات زیادی برای ما کشیده‌ است. باید قدر این مدیران را بیشتر بدانیم. شرایط آب و هوایی روی کیفیت بازیکنان با توجه به اینکه ما هنوز تعداد محدودی بازیکن داریم، تأثیر گذاشته بود. ما احمد عبدالله‌زاده را به دلیل شرایط بدنی تعویض کردیم که متأسفانه بازیکن جانشین او هم مصدوم شد.

وی خاطر نشان کرد: مجتبی نجاریان هنوز به فرم ایده‌آل نرسیده و تیم هم هنوز به شرایط ایده‌آل برنگشته است. بازی سنگینی را بردیم. در این شرایط آب و هوایی کسب پیروزی خیلی سخت است. تشکری ویژه از اعضای کادر فنی‌ام دارم که واقعاً زحمت کشیده‌اند. الان مربی بدنساز هم کنارمان نیست. این برد را تقدیم می‌کنم به آقای آذری که برای ما واقعاً زحمت کشیده است, چون این بازی برای در کورس ماندن ما خیلی مهم بود.

بوناچیچ: نمی‌توانم اشتباهات‌مان را هضم کنم

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اعتقاد دارد تیمش با اشتباهات زیاد سه امتیاز را به فولاد هدیه داده است.

لوکا بوناچیچ پس از شکست 2 بر یک تیمش مقابل فولاد خوزستان اظهار داشت: بازی به‌عنوان یک بازی لیگ برتری خیلی پُرتشنج بود. به جای اینکه بعد از خوردن توپ ما به تیر دروازه، صاحب گل شویم و همه چیز به نفع ما تمام شود، پشت سر هم اشتباهات را تکرار کردیم و این برد را به فولاد هدیه دادیم.

وی افزود: نمی‌توانم این موضوع را هضم کنم و نمی‌دانم داستان چیست! همه این اتفاقات را ما قبل از بازی با بچه‌ها هماهنگ کرده بودیم و یارگیری‌ها را مشخص کرده بودیم، ولی در فوتبال نتیجه نهایی به چشم می‌آید و سایر چیزها دیده نمی‌شود. فولاد یک گل بیشتر از ما زد و همین یک گل بیشتر باعث برد این تیم شد. به فولاد تبریک می‌گویم و ما همچنان باید نگران بازی‌های بعد‌مان باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار