کد خبر: ۸۷۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹ 26 July 2020

لامرضا شریعتی استاندار خوزستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت:خوشبختانه در استان خوزستان از ۲۰ روز گذشته تاکنون همه شاخص‌های بیماری کرونا کاهشی شده است عمده دلیل آن هم این بوده است که مردم کمتر در مراسم و گردهمایی ها شرکت کردند و بیش از پیش از ماسک استفاده کردند و ما شرایط بهتری در این مدت پیدا کرده ایم البته شرایط شکننده است و اگر کمتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نماییم مجدداً منحنی صعودی خواهیم داشت و خواهش می کنم از همه مردم رعایت این دستورالعمل ها را داشته باشند تا این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد و شرایط بهتری در استان در مقابله با کرونا تجربه کنیم و پایداری نسبی بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در اعلام آمار روزانه مبتلایان کرونا هیچ مضایقه ای نداشتیم و سیاست ما این بوده است که با مردم شفاف باشیم و همه چیز را عنوان نماییم که به دلیل سیاست های وزارت بهداشت این رویه تغییر کرد و نخواستیم مسوولان علوم پزشکی را تحت فشار قرار دهیم و موافقت کردم اعلام آمار روزانه متوقف شود. البته ممکن است برخی اوقات به دلیل برخی التهابات برخی مسائل را عنوان نکنیم اما اطلاعات دروغ به مردم نمی‌دهیم. 

شریعتی گفت:تلاش کردیم شرایط اپیدمی کنترل و مدیریت شود و با کمبود تخت مواجه نشویم و مانند برخی استان‌ها که دچار طغیان شدند و تبعات ناگواری داشتند ما گرفتار نشویم که خوشبختانه موفق شدیم. ما حتی تخت های بخش مراقبت ویژه دیگری که برای بیماران غیرکرونایی در نظر گرفته بودیم نیز در اختیار داشتیم و اجازه ندادیم فردی به دلیل نبود تخت یا دستگاه کمک تنفسی جان خود را از دست بدهد. دولت و وزارت بهداشت با دادن تجهیزات کافی و زیاد کمک بسیاری به ما داشتند.


وی ادامه داد:در ابتدای سال کارشناسان پایان اپیدمی در کشور را تا انتهای اردیبهشت پیش بینی کرده بودند اما با توجه به طولانی شدن این اپیدمی و اهمیت ابعاد معیشتی و اجتماعی باید تعادل و سازگاری با این بیماری ایجاد می‌کردیم. 


استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه در شروع اپیدمی در کشور استان خوزستان درگیر نشده بود و پس از مدتی بازگشایی فعالیت ها و رفع محدودیت ها در کل کشور صورت گرفت استان خوزستان مستعد درگیر شدن بود البته کارکرد اسپلیت ها و کولرها و عدم وجود تهویه مناسب در مکان های سرپوشیده موجب گسترش ویروس در استان شد اما خوشبختانه با همه سختی ها توانستیم شرایط را کنترل نماییم و امیدواریم این روند را همچنان ادامه دهیم. اصل کار هم در دست مردم است و رعایت مردم مسئله اصلی و اساسی است.

 برای فصل پاییز با توجه به احتمال پیک بیماری در حال تجهیز و افزایش تخت های آی سی یو دستگاه های سی تا اسکن و ونتیلاتور هستیم تا آمادگی لازم برای مقابله با پیک دوم بیماری را داشته باشیم.

شریعتی با بیان اینکه  در خصوص عزاداری های ماه محرم موضوع توسط ستاد ملی و همچنین استانی کرونا در دست بررسی است گفت: در زمینه چگونگی فعالیت مدارس تابع سیاست‌های ملی هستیم در صورتی که تصمیمات در این زمینه به ستاد استانی واگذار شود برنامه ریزی لازم را خواهیم داشت. در حال حاضر تصمیم گیری قطعی برای نوع آموزش در سال تحصیلی جدید گرفته نشده است و بستگی به شرایط بیماری در زمان بازگشایی مدارس دارد اما آموزش و پرورش آمادگی لازم برای هر نوع شیوه آموزشی را ایجاد کرده است.

 از ۲۶ تیر تا امروز ۹۰۰ هزار ماسک در داروخانه ها توزیع شده است تا به قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه شود در هفت روز آینده نیز تولید روزانه به ۲۰۰ هزار ماسک و طی دو هفته آینده به ۳۰۰ هزار و تا پایان ماه به ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ هزار ماسک خواهیم رسید. تعدادی ماسک هم در اختیار بسیج قرار دادیم که در مناطق محروم توزیع شود.

استاندار تاکید کرد: در رابطه با آب استان اینکه گفته می‌شود کیفیت خوبی ندارد می تواند هم درست باشد هم غلط. اینکه آب استان در محدوده استانداردهای کشور نیست سخن نادرستی است. اما اینکه کیفیت آن از برخی از استان‌های دیگر ضعیف تر است درست است. در این چند سال کیفیت آب در اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، حمیدیه و شهرهای مختلف رو به بهبود بوده است.

میزان تامین آب اهواز در گذشته بخش قابل ملاحظه‌ای از آن از کارون بود اما اکنون حدود ۷۰ درصد از آن از کرخه تامین می شود و مقداری از آن هم از شوشتر تامین می‌شود. با این وجود در حال اجرای طرحی هستیم که احتمالاً تا دو ماه آینده تمام می‌شود که در آن بناست از کانال چمران آب را به کانال سلمان بیاوریم و در صورت انجام این طرح دیگر نیازی به آب کارون نداریم و همه آب اهواز را از کرخه تامین خواهیم کرد و کدورت آب به ۱۱۰۰ ای سی در تابستان و ۸۰۰ ای سی در زمستان می رسد. هم اکنون کار در حال ساخت است. 

شریعتی گفت: تا جایی که توانستیم اقدامات لازم را برای تامین آب اهواز از منابع متنوع انجام داده ایم تا در صورت بروز مشکل و شکستگی در یک خط از مسیر دیگر آب را تامین کنیم. 
  هدف نهایی در طرح آبرسانی غدیر تامین آب از رودخانه دز است و الان هم کار در حال انجام است که کار بسیار سنگینی است. آب دز ای سی ۴۴۰ دارد که بهترین آب ایران محسوب می شود و حتی استانداردهای آب کانادا که سخت‌ترین استانداردهای آب است را نیز دارد. در حال حاضر آب اهواز عمدتا از کرخه که استانداردهای نسبتاً خوبی دارد تامین می‌شود. 

هم اکنون آبی که عرضه می‌شود از لحاظ مطلوبیت میکروبی در سطح قابل قبولی است از لحاظ مطلوبیت کلری نیز سطح خوب و حتی بالاتر از از کشوری دارد البته کدورت آب در خوزستان بالاست و بیشتر از میانگین کشوری است و علت آن هم این است که عمده آبی که در کشور تامین می‌شود از منابع زیرزمینی است در صورتی که در خوزستان اکثر آب از از آبهای سطحی و رودخانه ها تامین می شود.

شریعتی خاطر نشان ساخت: سیستم شبکه های آب ما فرسوده است و این موضوع را کسی رد نمی‌کند اما پرتی آب استان در سال ۹۵ به میزان ۴۵ درصد بود و الان این رقم به ۳۲ درصد رسیده است. ما چند صد میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب هزینه کردیم البته متوسط پرتی آب در کشور ۲۸ درصد است و اگر این روند را ادامه دهیم که البته سال گذشته به دلیل محدودیت منابع با وقفه مواجه شد برنامه داریم این رقم را به ۲۲ تا ۲۵ درصد برسانیم. 

وی ادامه داد: در خصوص مخلوط شدن آب و فاضلاب باید به این نکته توجه داشت که شبکه آب ما با پمپ و پر فشار است و شبکه فاضلاب ما ثقلی و کم فشار است و فاضلاب از یک مکان کم فشار به یک مکان پر فشار حرکت نمی کند. قطعی برق و خاموشی هم به دلیل این که پس از خاموشی چند ساعته در زمستان ۹۵ و با پیگیری انجام شده و تاکید رییس جمهور شبکه آب استان به دیزل ژنراتور مجهز شد میزان خاموشی پمپ های آب تقریباً نداریم.

وی اضافه کرد:سیستم های تصفیه خانه آب هم از دو خط تامین برق کردیم که زمان قطعی برق از خط دوم تامین برق تصفیه خانه ها صورت میگیرد بنابراین خاموشی پمپ ها تقریبا صفر است‌. در مناطق حاشیه که بعضا انشعابات غیرمجاز است و شبکه های روکار طولانی کار گذاشته شده است احتمال بروز این وضعیت وجود دارد البته در بسیاری از مناطق حاشیه اصلاح لازم صورت گرفته و شبکه آب ایجاد شده است از جمله کوی مهدیس مشعلی بخشی از ملاشیه و برخی مناطق دیگر که اصلاح شده است و این موارد بسیار کم شده است البته صفر نشده است. با این حال ممکن است در نقاطی شکستگی‌های رخ دهد که اصلاح می شود و من منکر آن نیستم که البته این مسئله در کل کشور رخ میدهد. چند نقطه است که اصلاح اساسی لازم است و در دستور کار داریم.  

شریعتی گفت: در طول چند سال اخیر هیچ گونه پیک التور و طغیان بیماری‌های روده ای نداشتیم و این نشان می دهد که شرایط رصد می شود و کار می شود.  کاستی و نقصان از نظر شبکه آب و فاضلاب در استان و به ویژه در اهواز بسیار است و کسی این واقعیت را تکذیب نمی کند. اگر به حول و قوه الهی ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه به صورت کامل امسال به استان تخصیص یابد و سال آینده هم ۵۰ میلیون یوروی دیگر اختصاص یابد و ۴۰ میلیون یورو فاینانس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز هم انجام شود که البته مجموع این سه رقم در حدود نیمی از هزینه فاضلاب اهواز را پوشش می دهد با این وجود کارشناسان نظرشان بر این است که با هزینه این ۱۴۰ میلیون یورو و مدیریت مناسب تا حدود ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل خواهد شد و بهبود چشم گیری به دست می آید.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس دستگاه های دولتی نمی توانند در ورزش قهرمانی هزینه کنند و دست ما برای کمک به تیم های نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان بسته شده است با این وجود با پیگیری های صورت گرفته وزیر محترم نفت کمک های خوبی به این دو تیم داشته اند.  

شریعتی گفت: در اشتغال آنچه مرکز آمار ایران ارائه داده است در زمستان ۹۷ در استان نرخ بیکاری ۱۷ درصد بوده است و امروز به ۱۲.۴ درصد رسیده است البته همچنان از متوسط کشوری که حدود ۱۱ درصد است بیشتر است و باید تلاش کنیم آن را کاهش دهیم.

وی ادامه داد:  مجوز کشتی که داده‌ایم حدود ۴۶۰ هزار هکتار کشت تابستان است که اشتغال قابل ملاحظه ای ایجاد می کند حدود ۲۰۰ هزار کشت شلتوک در تابستان امسال داشته ایم که اشتغال قابل ملاحظه ای به دنبال دارد و تلاش شده است که از همه ظرفیت ها برای اشتغال استفاده شود البته رقم بیکاری ۱۲.۴ درصد مربوط به کل استان است اما این رقم در بین جوانان در سراسر کشور بالاتر است و در استان این رقم در حدود ۳۰ درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار