کد خبر: ۸۸۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 27 July 2020

 

تابناک/به گزاش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نظام آموزشی امروز کشورمان با رنگین‌کمانی از مدارس غیردولتی و خاص مواجه است که وجه تمایز آنها میزان “پول دریافتی‌” است و ظاهراً به همان میزان که پول می‌دهید، خدمات ویژه آموزشی دریافت می‌کنید!

جالب است که نوع مشتریان و دانش‌آموزان این مدارس نیز بر اساس میزان شهریه و شهرتشان متفاوت است؛ مدارس غیردولتی لاکچری که فرزندان طبقات ثروتمند جامعه را جذب می‌کنند یا مدارس غیردولتی اسلامی با جذب دانش‌آموزان خاص که گاهی از میان طبقات قدرت هستند با شیوه خاص خود و در محیط تربیتی ویژه آنها را آموزش می‌دهند.

بیشتر قبولی‌های کنکور نیز از آن همین مدارس هستند که مخاطبان آنها از بین طبقات خاص جامعه‌اند و طبیعی است که این مدارس باتوجه به امکانات خاصشان در مقایسه با سایر مدارس از جمله سالن مطالعه و اردوهای نوروزی، خیلی بهتر از سایر مدارس در کنکور نتیجه بگیرند و این همین مسئله‌ای است که باعث تبعیض بین مردم و طبقاتی شدن آموزش می‌شود و بخشی از واقعیتی است که در مدارس تهران در حال وقوع است.

اما آنچه در این ماجرا می‌‌توان به آن پرداخت، دسته‌بندی‌های مختلف مدارس و جداسازی دانش‌آموزان، تأثیر آن در بازتولید نابرابری آموزشی و در نهایت ناکام ماندن دانش‌آموزان از طبقات پایین‌‌تر جامعه در چرخه رقابت و ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر و احتمالاً در آینده دستیابی به موقعیت‌های شغلی مناسب است.

آموزش و پرورش مرکز اصلی تولید نابرابری در کشور

در همین رابطه مجید حسینی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره مدارس لاکچری اظهار کرد: اعداد و ارقام نشان می‌دهد آموزش و پرورش ایران طی 20 سال اخیر مرکز اصلی تولید نابرابری و ناعدالتی در کشور بوده است،در ابتدای دولت آقای روحانی، فاصله آموزشی بین تهران و سیستان و بلوچستان 40 برابر بود و امروز به 57 برابر رسیده یعنی 17 برابر افزایش داشته است، عامل اصلی ایجاد نابرابری نظم آموزشی است که تبدیل به یک نظم آموزش کالایی شده است و آموزش را به عنوان حق حیاتی و حقوق شهروندی مردم به آنها می‌فروشیم.

وی افزود: بیش از 50 درصد بودجه آموزشی کشور را مردم تأمین می‌کنند و تأمین‌کننده اصلی منابع آموزشی کشور هستند، در قانون اساسی آمده که آموزش باید رایگان باشد اما در برنامه‌های توسعه بر خلاف قانون اساسی، چشم انداز افزایش مدارس پولی لحاظ شده است و حتی امروز در ایران بیشتر از کانادا، مدارس پولی داریم! حتی برابر با آمریکا مدارس پولی در برنامه توسعه دیده شده است یعنی مطابق با نظم سرمایه‌داری حرکت می‌کنیم در چنین شرایطی چطور آموزش و پرورش در خدمت عدالت آموشی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:‌ در حالیکه نابرابری آموزشی هر روز در حال افزایش است با کالایی شدن آموزش توسط سه عنصر اصلی مواجه هستیم؛ نخست، مدارس غیردولتی که بیش از حجم اصلی درآمد مردم را از آنها می‌گیرند طبق تحقق آقای دکتر امیدی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، مدارس غیردولتی سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت می‌کنند و عامل دوم مافیای کنکور است.

حسینی با اشاره به اینکه منابع آمارهای اعلام شده از سوی او، مرکز تحقیقات اجتماعی  دانشگاه علامه طباطبایی و تحقیقات آقای دکتر امیدی است، متذکر شد: 57 برابر نابرابری آموزشی بین استان تهران و سیستان و بلوچستان مربوط به سال 96 است و هم‌اکنون این نابرابری چند برابر شده است و تصور می‌کنم به بالای 60 درصد هم رسیده باشد و دلایل آن هم سیاست‌های آموزش و پرورش در سایر بخش‌هاست مانند بسته‌های حمایتی، معلمان خرید خدمت که بدترین حقوق را به آنها می دهند و حداقل 22 هزار معلم خرید خدمت در سیستان و بلوچستان داریم.

بی‌عدالتی که ریشه در سیاست‌های نئولیبرال دارد

وی با بیان اینکه ریشه این بی‌عدالتی، سیاست‌های نئولیبرالی است که در سال‌های اخیر اجرا شد، گفت: نئولیبرالیسم یعنی فردی که پول دارد در هر عرصه‌ای برنده باشد و فردیکه پول ندارد، ببازد! در عرصه آموزش صاحبان مدارس غیرانتفاعی و مافیای کنکور و در عرصه درمان صاحبان بیمارستان خصوصی برنده هستند.

حسینی با بیان اینکه نئولیبرالیسم اول فساد ایجاد می‌کند و بعد از طریق اعمالِ مافیا خود را تبدیل به قانون می‌کند، افزود: لحظه‌ای که قانون مدارس غیرانتفاعی به مجلس رفت، شورای نگهبان 14 ایراد قانون اساسی به آن وارد کرده و سؤال این است که با وجود این ایرادها چرا تصویب شده است؟ قانون اساسی میثاق ملی یک کشور است و چطور آن را نقض کردیم؟

آموزش تنها راه ارتقای طبقات پایین است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران متذکر شد: نئولیبرالیسم وقتی وارد نظام آموزشی شود، تبدیل به ریشه باقی دردها می‌شود، چون آموزش تنها راه ارتقای طبقات پایین به بالاست، بنده فرزند یک معلم بودم و رتبه 22 کنکور را بدون مافیای کنکور و مدرسه غیردولتی به دست آوردم اما امروز طبق آمار دانشگاه علامه طباطبایی، 60 درصد دانشجویانِ چند دانشگاه اصلی کشور مربوط به سه دهک بالایی است که پولدار هستند مگر دوره ما اینگونه بود، چرا این قدر تغییر در نظام آموزشی رخ می‌دهد؟  جالب اینکه هر فردی پول دارد، زور دارد و این یعنی نئولیبرالیسم.

وی با اشاره به برتری قدرت و پول با مثالی درباره کنکور عنوان کرد: میلیون‌ها نفر معتقدند نباید کنکور برگزار شود، اگر نیم درصد داوطلبان هم کرونا بگیرند، کل ایران را آلوده کرده‌ایم اما چه کسانی فشار می‌آورند که خلاف نظم سیاست کشور، کنکور برگزار شود؟! دو مجموعه هستند، نخست دانشگاه‌هایی که از مردم پول می‌گیرند و پولی هستند و دوم مافیای کنکور که احساس می‌کنند درآمد آنها، در حال تخریب است.

درمان و آموزش کالایی نمی‌شود

حسینی افزود: این مافیا در بخش‌های دیگر کشور هم وجود دارد اما در کشورهای صنعتی و لیبرال سرمایه‌داری دو عرصه را کالایی نمی‌کنند؛ نخست درمان و دوم آموزش؛ اگر درمان و آموزش را به عنوان کالا به مردم فروختیم، مطمئن باشید طبقات پایین هیچ دسترسی به آن ندارند.

وقتی معاونان آموزش و پرورش، مدرسه غیردولتی تأسیس کردند!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد:‌ جالب است که نخستین بار در قانون مدارس غیرانتفاعی آمده که مدارس غیرانتفاعی برای حمایت از مناطق کم برخوردار تأسیس می‌شوند یعنی به بهانه فقرا، مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردند! در آن زمان وزیر وقت آقای نجفی در جلسه معاونان گفت همه بروید غیرانتفاعی بزنید و معاونان وزیر همه مدارس غیرانتفاعی زدند!

حسینی متذکر شد: این رویه، کار بسیار غلطی است؛ بنده فقط یقه آموزش و پرورش را نمی‌گیریم و گرنه در “حوزه درمان” اوضاع بدتر است.

ماجرای تأسیس مدرسه غیردولتی با گرفتن زمین از بنیاد مستضعفان

وی بیان کرد: زمانی که تأسیس مدارس غیردولتی را شروع کردند، آقای محمد هاشمی، برادر رئیس جمهور وقت، 14 هزار متر زمین از بنیاد مستضعفان گرفت و مدرسه غیرانتفاعی ساخت و امروز غالب دخترانی که رتبه‌های برتر کنکور را دارند، متعلق به این مدرسه هستند این نشانه باهوشی نیست بلکه به معنای پولداری آنهاست!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ما طبقه برنده و مسلط درست کردیم که بتواند منابع را در اختیار بگیرد و هر روز فاصله آموزشی افزایش پیدا کند؛ از آموزش و پرورش می‌پرسم مگر در بندهای اصلی سند تحول بنیادین روی عدالت تأکید نشده است، چگونه می‌شود که ما صندوق حمایت از مدارس غیرانتفاعی تأسیس کردیم و سال گذشته به آن منابع دادیم اما صندوق حمایت از مدارس در مناطق کم برخوردار تأسیس نکردیم؟!

پولدارترین دولت تاریخ ایران هم مدارس غیر دولتی را توسعه داد

حسینی گفت:‌ مسئله این نیست در کشور مدرسه لاکچری یا مدرسه پولی داریم که 5 میلیون یا 10 میلیون شهریه می‌گیرند، مسئله اصلی این است چند اتفاق به وسیله مدارس غیردولتی افتاده است؛ نخستین استدلال حامیان مدارس غیردولتی این است ما داریم به بودجه دولت کمک می‌کنیم و دولت پول ندارد! چه کسی گفته است که دولت پول ندارد؟ چرا حتی در زمان روی کار بودن پولدارترین دولت‌های پس از انقلاب هم هیچ وقت پول به مدرسه و معلم نمی‌رسد؟ و در همان دولت‌ها هم، مدارس غیردولتی زیاد شدند و نمی‌خواستند به مدارس  دولتی پول بدهند!

50 درصد بودجه آموزشی را مردم تأمین می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد:‌ طبق آمار آقای امیدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، مدارس غیردولتی دو سال قبل 20 هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کردند! آقای رهبر رئیس وقت دانشگاه آزاد هم گفت، مافیای کنکور 8 هزار میلیارد تومان درآمد دارند؛ همچنین اعلام شد مدارس دولتی 10 هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کردند که در مجموع 38 هزار ملیارد تومان بودجه می‌شود! مگر بودجه آموزش و پرورش دو سال قبل چقدر بود؟ ما کاری کردیم که 50 درصد بودجه آموزشی را مردم بدهند، مردمی که گاهی باید فرش زیر پای خود را بفروشند،‌ آیا 15 میلیون تومان شهریه مدارس غیردولتی برای یک خانواده رقم اندکی است؟

سهمیه‌هایی به اسم فرزندان شهدا به کام دیگران

حسینی ادامه داد:‌ هم‌اکنون در کنکور 19 مدل سهمیه داریم و همه هم به اسم فرزندان شهدا تمام می‌شود در حالی که سال گذشته صرفاً 120 فرزند شهید در کنکور داشتیم اما فرزندان هیئت علمی 8 هزار جابه جایی دارند! سوراخ سهمیه را به دلیل مدارس غیردولتی باز کردند و این سهمیه‌ها، فرزندان مردم را بیچاره کرده است.

وی افزود: در بیمارستان امام خمینی دو سهمیه دستیاری چشم داریم که 50 درصد آن از طریق سهمیه است، حاصل این روند می‌شود آنکه نفر اول کنکور سراسری در مدرسه غیردولتی با شهریه 40 میلیون تومانی درس خوانده و پدرش هم جراح است، این روال باعث شده است افراد برنده باز هم برنده شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: هیچ حساسیتی درباره خصوصی‌سازی وجود ندارد و آموزش و پرورش با مدارس خصوصی هم‌جهت است در حالی که بخش دولتی باید ناظر باشد و بگوید چرا پول اضافه از مردم دریافت می‌کنید؟

وی مطرح کرد: مدارس غیردولتی، مدارس دولتی را خراب کرده‌اند، چند نفر از 200 هزار نفر از معلمان مدارس غیردولتی بیمه دارند چه تعداد از آنها بالای 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند؟! رتبه‌های زیر هزار کنکور سال گذشته همه از مدارس خاص بودند، در 20 سال اخیر مطابق آزمون تیمز، استاندارد آموزشی ما به شدت افت پیدا کرده است.

حسینی بیان کرد: بودجه آموزش را در جیب سرمایه‌دار ریخته‌اند؛ چگونه این همه مدارس غیردولتی برای خیریه و رضای خدا کار می‌کنند، این مدارس سودهای بالایی دارند همچنین بودجه عمومی را از جیب مردم برداشتند، سال گذشته مردم 40 هزار میلیارد تومان بابت آموزش هزینه کردند.

رانت رسمی آموزشی‌ها برای تأسیس مدارس غیردولتی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با طرح این پرسش که “چند وزیر آموزش و پرورش در سال‌های اخیر مدرسه غیردولتی ندارند؟” گفت: بیشتر وزرا، مدیران کل و معاونان آموزش و پرورش در حین خدمت یا بعد از خدمت مدرسه غیردولتی تأسیس می‌کنند آیا می‌توان به  مدرسه غیردولتی  که معاون وزیر ایجاد کرده است، نظارت کرد؟! پس مفهوم تعارض منافع چه می‌شود چگونه فردی که به مدارس غیردولتی نظارت می‌کند، خودش از آنجا کسب درآمد دارد؟ چرا باید در متن قانون تأسیس مدارس غیردولتی نوشته فردی که سابقه آموزشی دارد می‌‌تواند مدرسه غیردولتی تأسیس کند! این رانت رسمی است.

وی متذکر شد: در کانادا اگر دو سال عضو شورای شهر شوید، تا 10 سال اجازه هیچ عملیات شهری ندارید! در رسانه‌ها تلاش می‌شود مسیری در کشور پیش برود که این اتفاقات در ایران هم رخ دهد.

چند وزیر آموزش و پرورش مدرسه غیردولتی ندارند؟

حسینی ادامه داد: چند وزیر آموزش و پرورش داریم که مدرسه غیردولتی نداشته باشد؟! تعارض منافع یعنی مدیران آموزش و پرورش در حین خدمت یا بعد از آن، مدرسه غیردولتی تأسیس کنند، وقتی نماینده مجلس مدرسه غیردولتی دارد، معلوم است که به نفع این مدارس قانون وضع می‌کند.

عدالت آموزشی در آموزش و پرورش تا حد زیادی محقق شده است

به گزارش تسنیم، مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در پاسخ به این پرسش که “در آموزش و پرورش چقدر عدالت آموزشی داریم؟” متذکر شد: عدالت آموزشی را باید باز تعریف کنیم و به تعریف مشترک برسیم تا بتوانیم قضاوت کنیم که چقدر توانسته‌ایم آن را پیاده کنیم، با توجه به شرایطی که وجود دارد؛ اگر هم نتوانسته باشیم عدالت آموزشی را 100 درصد راعایت کنیم تا حدود زیادی محقق شده است!

مدارس لاکچری منافی عدالت آموزشی نیست

وی معتقد است اگر برخی مدارس بیش از تصور مردم خدمات ارائه می‌دهند یا به اصطلاح لاکچری هستند این موضوع منافی عدالت آموزشی نیست چرا که تعداد زیادی از مدارس از جمله مدارس دولتی به‌صورت عادی کار خود را انجام می دهند.

ثقفی بیان کرد:‌ بعضی از اتفاق‌ها در آموزش و پرورش رخ داده است و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم بنابراین نیاز است نمایندگان مجلس به این فکر بیفتند اگر وجود مدارس غیردولتی از ابتدا اشتباه بوده و خسارت‌هایی مانند فاصله طبقاتی ایجاد کرده است، آن را کنسل کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که “شما موافقید که مدارس غیردولتی مخالف عدالت آموزشی است؟” متذکر شد: قطعاً موافق نیستم که این مدارس مخالف عدالت آموزشی است! مدارس غیردولتی برخی  بیشتر و برخی کمتر هزینه‌هایی را  دریافت و خدمات ارائه می‌کنند اینکه این کار درست است یا خیر باید گفت که  طبق قانون در حال انجام است.

19 مدرسه تهران لاکچری هستند

وی بیان کرد: بیشتر مدارس غیردولتی در تهران هستند و درباره مدارس لاکچری باید گفت کمتر از یک درصد هستند یعنی از تعداد 1840 مدرسه غیردولتی تهران 19 مدرسه لاکچری هستند و سایر مدارس به خوبی و تمیز کار می‌کنند! بنده این دیدگاه قانون‌گذار را می‌پسندم که بخشی از هزینه‌های زندگی افراد برای آموزش فرزندشان هزینه می‌شود و می‌توانند این خدمات را از بخش خصوصی دریافت کنند و  این نوعی کمک هزینه برای دولت است.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که “هم‌اکنون هزینه گرفتن لیسانس ارزانتر از هزینه دوره پیش‌دبستانی در مدارس غیردولتی است و این بسیاری از مدارس را شامل می‌شود، به طور میانگین شهریه مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی چقدر است؟” گفت: شهریه این مدارس به صورت شفاف در سایت آموزش و پرورش اعلام شده است اما اصل قضیه این است که مبالغی که به عنوان مدرسه لاکچری مطرح می‌شود ارتباطی به کلیت مدارس غیردولتی ندارد.

قبولی‌های مدارس دولتی در کنکور بالاست

ثقفی در پاسخ به این پرسش که “در کنکور سال گذشته در میان رتبه‌های 1 تا 10 هیچ کدام از مدارس دولتی نبودند آیا این یعنی ما عدالت آموزشی داریم؟” بیان کرد: شما فقط نتایج یک سال را حساب می‌کنید، سال قبلتر از آن تعداد قبولی‌های ما از مدارس دولتی خیلی بیشتر بود! در کنکور  سال گذشته شرایط متفاوت بود که رتبه‌های برتر از مدارس خاص و غیردولتی بودند اما تا قبل از آن اینگونه نبود و تعداد قبولی‌های مدارس دولتی زیاد بود چون تعداد دانش‌آموزان آنها بیشتر است.

وی درباره اینکه “آیا موافق تعویق کنکور هستید؟ متذکر شد:‌ با برگزاری کنکور و این سبک از گزینش دانشجو کاملاً مخالفم؛ در کنکور به شدت از روش اشتباه دانشجو گزینش می‌کنیم اما در بحث برگزاری کنکور، معتقدم اولویت فعلاً فقط سلامت مردم است.

20 درصد مدارس تهران غیردولتی هستند

به گزارش تسنیم، علی صنیعی؛ رئیس شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه معتقدم نیاز به بازتعریف جدی در زمینه عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت داریم، گفت: آنچه امروز در حوزه مدارس غیردولتی اتفاق افتاده است، مهر قانون بر آن زده شده و مدارس غیردولتی بخش بزرگی از بار تعلیم و تربیت کشور را به‌عهده گرفتند و با کمترین پشتیبانی و برنامه‌ریزی و به کارگیری نیروهای مجرب، نتایج خوبی داشته‌اند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره آمار مدارس غیردولتی موجود در شهر تهران عنوان کرد: حدود 20 درصد مدارس، غیردولتی هستند که در 41 درصد مدارس شهر تهران قرار گرفتند؛ 212 هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و 35 هزار نوآمووز در پیش‌دبستانی‌های شهر تهران داریم؛ این آمار در کشور طور دیگری است و در کشور یک میلیون  و 647 هزار دانش‌آموز داریم که در 17 هزار و 200 مدرسه منهای پیش‌دبستانی‌ها مشغول تحصیل هستند.

رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران افزود: وقتی از لفظ لاکچری استفاده می‌کنیم، باید بررسی کنیم چه تعدادی از مدارس ما دارای چنین امکاناتی هستند؟ آیا تمام این مدارس در تمام شهرها و استان‌های ما هستند یا خیر، شاید در شهر تهران به تعداد اندک باشند.

بسیاری از مدارس غیردولتی ضررهای سنگین اقتصادی دیدند

وی ادامه داد: نباید خود را مدیون مؤسسان مدارس غیردولتی کنیم که زندگی‌شان را وارد این عرصه کردند و بهترین خدمات را ارائه می‌دهند و بسیاری از آنها از گذشته تا به حال به دلیل شرایط خاص ناچار به توقف شدند و مدارس آنها منحل شده و ضررهای سنگین اقتصادی به آنها تحمیل شده است، اگر این کار برای آنها صرفه می‌داشت ادامه می‌دادند و چرا کار مدارس را متوقف کردند.

صنیعی در پاسخ به این پرسش که شهریه‌های 70 و 30 میلیون تومانی مدارس غیردولتی از کجا می‌آید، عنوان کرد: ماده 15 و 16 قانون که الگوی شهریه را تعیین می‌کند هیچگاه نگفته است چنین شهریه‌هایی داشته باشیم و تا به حال هم چنین شهریه‌هایی نداشتیم باید به طور مستند  و اثبات شده بگویید فلان مدرسه این رقم شهریه را دریافت می‌کند همچنین برگزاری اردوی خارج از کشور اصلاً صحت ندارد!

وی یادآوری کرد: 2 میلیون و 19 هزار دانش‌آموزی که در غیردولتی‌ها هستند، جزو مردم هستند و نباید فراموش کرد و بچه‌های دیگر هم بچه‌های ما هستند؛ اگر اتفاقی در آموزش عالی ما می‌‌افتد چه ربطی به مدارس غیردولتی دارد؟ امیدوارم یک روز بحث درباره مدارس لاکچری منصفانه به پایان برسد و تعداد اندک این مدارس مورد تایید جامعه موسسان مدارس غیردولتی نیستند.

مردم مدارس غیردولتی را انتخاب می‌کنند و حاضر به هزینه هستند

صنیعی بیان کرد: اینکه مدارس غیردولتی 4 درصد درآمد خود را به آموزش و پرورش می‌دهند، صحیح نیست و این 4 درصد برای مراکز آموزشی غیردولتی است همچنین ارقام اعلام شده درباره شهریه‌های بالا به هیچ عنوان صحت ندارد و مورد تایید شورای نظارت بر مدارس غیردولتی نیست.

وی متذکر شد: نظارت بر مدارس غیردولتی از طریق سازمان مدارس غیردولتی و ادارات کل استان‌ها انجام می‌شود و هر سال دو یا سه بار بازدید دوره‌ای انجام می‌دهیم؛ تعداد اندکی مدرسه داریم که بالاتر از نرخ مصوب شهریه می‌گیرند و بهترین مرجع تشخیص عملکرد مدارس غیر دولتی مردم هستند که الان این مدارس را انتخاب می‌کنند و حاضرند هزینه کنند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار