کد خبر: ۸۸۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 29 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمزپوش به تعطیلات رفت/ نماد‌های تاثیرگذار بر شاخص کل بورس، تخصیص ۵۱ سهم بگیلان به هر کد معاملاتی، نرخ دلار در این صرافی‌های بدون تغییر است، قیمت سکه طرح جدید ۸ مرداد ۹۹، پیش‌بینی کارشناسان درباره افزایش شدید قیمت طلا، قیمت نفت تغییر چندانی نکرد و کسری بودجه عربستان به حدود ۳۰میلیارد دلار رسید را در بر دارد.

بورس قرمزپوش به تعطیلات رفت/ نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس

در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با کاهش مواجه بودند. شاخص کل با 38167 واحد کاهش معادل منفی 1.97 درصد به یک میلیون و 903 هزار و 25 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 10037 واحد کاهش معادل منفی 1.97 درصد به 500 هزار و 484 واحد، شاخص کل هم وزن با 14 واحد کاهش معادل 0.00 درصد به 506 هزار و 970 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 9 واحد کاهش معادل 0.00 درصد به 332 هزار و 852 واحد، شاخص آزاد شناور با 46380 واحد کاهش معادل منفی 1.85 درصد به دو میلیون و 466 هزار و 914 واحد، شاخص بازار اول با 36655 واحد کاهش معادل منفی 2.54 درصد به یک میلیون و 405 هزار و 747 واحد و شاخص بازار دوم با 41454 واحد کاهش معادل منفی 1.08 درصد به 3 میلیون و 787 هزار و 721 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 729 هزار نوبت معاملاتی، 7 هزار و 86 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 136 هزار و 790 میلیارد تومان در بورس معامله شد. 7 نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فولاد، فارس، فملی، شپنا، شتران، شبندر و تاپیکو.

تخصیص 51 سهم بگیلان به هر کد معاملاتی

در هشتمین عرضه اولیه فرابورس در حالی به هر کد 51 سهم تخصیص یافت که میزان مشارکت کنندگان 5 میلیون و 197 هزار و 127 کد معاملاتی بود. به گزارش نبض بورس، عرضه 6 درصد سهام بگیلان با کشف قیمت  24000 ریالی انجام شد.

نرخ دلار در این صرافی های بدون تغییر است

در معاملات امروز (چهارشنبه هشتم مردادماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی سطح کشور، به نرخ 19500 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 20500 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز سه شنبه، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 22500 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل، به قیمت 23500 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

صالحی: بازداشت من «قیمت دلار» را بالا برد

تسنیم: متهم صالحی یکی از مدیران سابق بانک مرکزی در دادگاه گفت: من تئوریسین ارز هستم و این موضوع را در جهان ثابت کرده‌ام و پولی برای رشوه نگرفتم. بازداشت من و دیگر مدیران باعث شد بانک مرکزی شاهرگ خودش را بزند و همین موضوع سبب شد که قیمت دلار اکنون بالا برود و باید منتظر دلار ۳۲ هزار تومانی هم باشیم.

قیمت سکه طرح جدید ۸ مرداد ۹۹

قیمت سکه طرح جدید امروز چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۰ هزار و ۷۵۵ تومان است.

پیش‌بینی کارشناسان درباره افزایش شدید قیمت طلا

راشاتودی، در معاملات هفته جاری قیمت طلا رکورد تاریخی خود را شکست و با قیمتی معامله شد که تا پیش از این سابقه نداشت. دلیل افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری اقبال آن در میان سرمایه‌گذاران به عنوان دارایی ایمن در سایه بحران اقتصادی کنونی بود.

در معاملات روز دوشنبه قیمت طلا به رقم 1940 دلار رسید که رکورد سال 2011 فلز زرد را شکست. افزایش بی‌سابقه تنش سیاسی بین چین و آمریکا از یکسو و بحران پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر دلیل بالا رفتن قیمت طلا بود اما این فلز در معاملات دیروز هم 1954.3 دلار معامله شد. بری داوس، مدیرعامل مؤسسه مارتین‌پلیس می‌گوید: چیزی که مهم است این است که چقدر سریع طلا رکورد سپتامبر سال 2011 را شکست و از آن عبور کرد. وی می‌‌‌گوید:‌از همه مهمتر این است که به همین سادگی از 1800 دلار عبور کرده بود. داوس می‌گوید: این به من نشان می‌دهد که بازار بسیار بسیار قوی است این کارشناس اقتصادی پیش‌می‌کند قیمت طلا طی دو سال آینده به 3500 دلار در هر اونس خواهد رسید اما ممکن است در این مسیر شاهد اصلاح هم باشیم. به گفته داوس بازارهای آسیایی و به خصوص خاورمیانه طلای زیادی را از بازار جمع کردند. به اعتقاد این کارشناس بازار طلا غرب راهی ندارد جز آنکه با افزایش قیمت جایگاه خود در بازار طلا را باز پس گیرد. به اعتقاد داوس، عوامل زیادی وجود دارند که قیمت طلا را صعودی می‌کند که از جمله آنها تغییرات در بازار ارز و همچنین اجرای بسته‌های کمک اقتصادی برای مقابله با تبعات کرونا هستند.

قیمت جهانی طلا در محدوده ۱۹۵۰ دلار تثبیت شد

سی‌ان‌بی‌سی: روز چهارشنبه، در حالی که نگرانی از بحران کرونا و احتمال تورم ناشی از بسته‌های مالی حمایتی قیمت طلا را تقویت کرده است، سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه اجلاس فدرال‌رزرو هستند. تا ساعت ۷:۰۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۲۴ درصد یا ۴.۷ دلار نسبت به قیمت بسته شده دیشب، رشد کرد و به ۱۹۴۹.۳۰ دلار رسید. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، هم در حالی در ۱۹۵۳.۰۸ دلار تثبیت شد که در معاملات دیروز رکورد تاریخی ۱۹۸۰.۵۷ دلار را به ثبت رسانده بود. در معاملات هر روز شاخص‌ها در یک قیمت باز شده و معاملات آغاز می‌شوند، سپس قیمت‌ها بالا و پایین رفته و در انتهای معاملات آن روز در یک قیمت بسته می‌شود. این قیمت بسته شده مبنای محاسبه رشد و افت در معاملات روز بعد به حساب می‌آید. بنا بر این در معاملات هر روز ۲ رکورد وجود دارد: رکورد میان‌روزی و رکورد قیمت بسته شده.

قیمت نفت تغییر چندانی نکرد

به علت افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 در آمریکا و تقویت نگرانی ها در مورد تقاضا برای سوخت در بزرگ ترین مصرف کننده سوخت در جهان، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه اندکی تغییر کرد. این افزایش اندک ناشی از کاهش غافلگیرکننده ذخایر نفت خام آمریکاست اما نگرانی‌ها در مورد کرونا مانع از افزایش بیشتر می شود. هر بشکه نفت برنت با 20 سنت افزایش 43.42 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 9 سنت افزایش 41.13 دلار معامله شد. گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته 6.8 میلیون بشکه کاهش یافت و به 531 میلیون بشکه رسید. تحلیلگران انتظار افزایش 357 هزار بشکه را داشتند. آمارهای رسمی امروز اعلام می شود. اما هنوز شدت گرفتن همه گیری کووید 19، نگرانی ها در مورد کاهش تقاضا برای سوخت را زنده نگه داشته است که می تواند بازاری با مازاد عرضه ایجاد کند. بخش تحقیقات ING اعلام کرد: «به نظر می رسد که بهبود تقاضا که بسیاری در نیمه دوم سال انتظار داشتند بسیار خوش بینانه بوده است.» تحلیلگران در مورد خطرهای متوجه بهبود اقتصاد آمریکا نگرانند درحالی که بیانیه فدرال رزرو که امشب منتشر خواهد شد، مشخص خواهد کرد که بانکداران مرکزی تا چه میزان این خطرها را ارزیابی کرده اند.

بانک مرکزی: سقف یک متر مسکن در تهران 45 میلیون و 300 هزار تومان

بانک مرکزی امروز در گزارشی با عنوان "گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیر ماه سال 1399" نوشت: در تيرماه سال 1399،تعداد معامالت آپارتمانهاي مسکوني شهر تهران به 14 هزار واحد مسکوني بالغ گرديد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 193.3 درصد افزايش نشان مي دهد. همچنین در تيرماه سال 1399، متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاههاي معامالت ملکي شهر تهران 209.1 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 10.4 و 56.6 درصد افزايش نشان ميدهد.

صالحی: بازداشت من «قیمت دلار» را بالا برد/ بانک مرکزی: سقف یک متر مسکن در تهران 45 میلیون و 300 هزار تومان/ سرپرست وزارت صمت: بازار در حال حاضر با کمبود و گرانی مواجه نیست

در ميان مناطق 22 گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده معادل 453 ميليون ريال به منطقه 1 و کمترين آن با 96.3 ميليون ريال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال 1398 به ترتيب 51.8 و 58.2 درصد افزايش نشان ميدهند.

سرپرست وزارت صمت: بازار در حال حاضر با کمبود و گرانی مواجه نیست

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر برخورد با گران‌فروشان، تصریح کرد که در حال حاضر کالا به وفور وجود دارد و تغییرات قیمت کالاها ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است و نه گران‌فروشی. به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه بازار در حال حاضر با کمبود و گرانی مواجه نیست، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کالاها تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصاد مثل نرخ ارز، نرخ تورم و دستمزد هستند، ضمن اینکه وفور و فراوانی کالا هم وجود دارد. بنابراین افزایش قیمتی که در حال حاضر در همه کالاها شاهد هستیم متاثر از شاخص‌های کلان اقتصادی است و اگر جلو تغییرات طبیعی قیمت متاثر از افزایش قیمت عوامل تولید را بگیریم و دستوری برخورد کنیم، یعنی در سال جهش تولید جلو تولید را می‌گیریم. وی افزود: البته در این شرایط عده‌ای هم سوء استفاده می‌کنند، بنابراین اگر گران‌فروشی ناشی از احتکار و امتناع اتفاق افتاده باشد و نه تغییرات قیمت و گرانی،  به شدت برخورد می‌کنیم.

کسری بودجه عربستان به حدود ۳۰میلیارد دلار رسید

به دنبال ضربه ناشی از کاهش قیمت نفت به درآمدهای عربستان سعودی، این کشور در سه ماهه دوم سال کسری بودجه ۱۰۹.۲ میلیارد ریالی (۲۹.۱۲ میلیارد دلار) را به ثبت رساند. براساس گزارش وزارت دارایی عربستان در خصوص عملکرد سه ماهه بودجه ای این کشور، بحران ویروس کرونا در سال جاری به بخش غیرنفتی بزرگترین صادرکننده نفت جهان خسارت زده و بار افت تاریخی قیمت نفت را بر اقتصاد این کشور دوچندان کرده است. درآمدهای نفتی ریاض در سه ماهه دوم سال با کاهش ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲۵.۵ میلیارد دلار و مجموع درآمدهای این کشور نیز با ریزش ۴۹درصد به حدود ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

براساس داده‌های مذکور، هزینه‌های کلی عربستان در سه ماهه دوم سال نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت و به حدود ۶۵ میلیارد دلار رسید. «مونیکا مالک» اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی در این خصوص گفت: کاهش هزینه‌ها برای مهار کسری بودجه ضروری است. موضع کنشگرانه دولت در قبال پاندمی همین حالا نیز در اقدامات ریاضتی اعمال شده در آوریل مشهود است. با این حال، این موضوع دورنمای احیای اقتصادی را تضعیف می‌کند. عربستان سعودی که در سال جاری با عمیق‌ترین رکود تاریخ خود مواجه شده است، با رونمایی از اقداماتی همچون حذف حق هزینه زندگی از فیش حقوقی کارمندان دولت و همچنین سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای دولت را تا ۱۵ درصد تقویت کرد. صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده که اقتصاد عربستان در سال جاری به اندازه ۶.۸ درصد کوچک شود؛ رقمی که مقامات سعودی آن را «بدبینانه» خوانده‌اند. عربستان سعودی یکه در سه ماه نخست سال کسری بودجه ۹ میلیارد دلاری را به ثبت رساند، تابدین جای سال، از طریق بازارهای بین المللی ۱۲ میلیارد دلار درآمدزایی داشته و ۱۰.۹۶ میلیارد دلار نیز از بازار داخلی وام گرفته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار