کد خبر: ۸۸۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 30 July 2020

 

تابناک/خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قصه سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رضوانشهر سر دراز دارد و به ۱۹ سال پیش بازمی گردد، درست از همان زمانی که این بنا احداث شد هنرمندان و مردمانی که در تب داشتن یک مکان فرهنگی می‌سوختند چشم امید به سالن این مجتمع دوختند. چشمانی که در انتظار افتتاح این سالن سفید شد.

۱۹ سال زمان کمی نیست، در این سال‌ها همه چیز قد کشید و بالا رفت و دست مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی رضوانشهر کوتاه و کوتاه‌تر شد و این سالن همچنان در انتظار افتتاح، فرسوده می‌شود.

در بازدید از این مجتمع برای بررسی چگونگی وضعیت این سالن از دستگاه کوچک چوب بری، صندلی‌های رو هم تلنبار شده و کفپوش‌های چوبی گذشتیم تا به سالن اصلی برسیم. اینها تجهیزاتی بود که از محل اعتبارات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شده، اما بیم آن می‌رود عمرشان به افتتاح نرسد.

به خود سالن می رسیم، احوال غریبی دارد کلاه‌های ایمنی و دستکش‌های رها شده کف زمین و داربست‌هایی که راه رفتن را دشوار می‌کنند، حال و وضع این سالن گواه آن است که با اتمام اعتبار پیمانکار، اداره راه و شهرسازی کار را رها کرده و رفته است.

تأمین اعتبار مشکل اصلی سالن مجتمع فرهنگی هنری رضوانشهر

با توجه به شیوع ویروس کرونا، لزوم برخورداری از سالن مناسب برای برگزاری جلسات با رعایت فاصله گذاری بیشتر از گذشته ضروری است، به همین منظور و برای پیگیری وضعیت این سالن گفتگویی با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رضوانشهر انجام دادیم که مجید شافعی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رضوانشهر جز معدود شهرستان‌هایی است که سالن اجتماعات دولتی و حتی غیر دولتی نداشته و به سالنی برای برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و مراسم‌های مختلف نیاز دارد.

شافعی نبود سالن اجتماعات دولتی در رضوانشهر را یکی از مشکلات این شهرستان عنوان کرد و افزود: تنها سالن دولتی این شهر در دانشگاهی در شهرک چوکا قرار دارد که به دلیل مسافت طولانی با شهر و عدم دسترسی آسان، قابل استفاده برای عموم نیست و این امر به روند اجرای برنامه‌های فرهنگی این شهرستان آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از اتاق‌های (حدوداً ۶۰ متری) مجتمع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رضوانشهر برای اجرای تئاتر، رونمایی از کتاب و نمایش فیلم اختصاص یافته و با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبرو شده است اما ما استفاده از اینگونه فضاهای غیر استاندارد را در شأن مردم هنردوست رضوانشهر نمی‌دانیم.

شافعی خاطر نشان کرد: در همین فضای محدود هزار تماشاگر بلیط خریدند و در ۱۳ سانس به تماشای تئاتر نشستند، این میزان استقبال از روح هنردوست این مردم سرچشمه می‌گیرد و وظیفه ما است که امکانات مناسبی را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به سالن نیمه کاره رها شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رضوانشهر، بیان کرد: ساخت این سالن از سال ۸۱ آغاز شده بعد از گذشت ۱۹ سال نیمه کاره رها و در مرز فرسودگی قرار دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رضوانشهر با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این سالن ۸۵ درصد است، گفت: این سالن با ظرفیت ۳۵۰ نفر، دارای سالن، بالکن و سن استاندارد می‌باشد و طراحی آن به گونه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان سینما، تئاتر و سالن اجتماعات، استفاده کرد اما متأسفانه با گذشت سال‌ها همچنان با مشکل تأمین اعتبار مواجه است.

پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصدی مجمع فرهنگی پره سر

وی با بیان اینکه احداث این مجتمع را اداره کل راه و شهر سازی برعهده دارد و مجموعه ارشاد نقشی در ساخت نداشته و صرفاً بهره بردار می‌باشد، افزود: سال گذشته با حدود سه میلیارد تومان اعتبار می‌توانستیم سالن را آماده بهره برداری کنیم اما امروز با توجه به افزایش قیمت تجهیزات صوتی و تصویری، تهویه مطبوع و … تحقق این امر امکانپذیر نیست.

شافعی با بیان اینکه در صورت بهره برداری از این سالن می‌توانیم برای نخبگان علمی و فرهنگی و هنری این شهرستان آئین‌های بزرگداشت با کیفیت بالاتری برگزار کنیم، تصریح کرد: سال‌های گذشته مراسم‌ها و همایش‌هایی جهت نکوداشت دکتر فاضلی از افراد تأثیر گذار منطقه، محمد کوچک پور هنرمند نام آشنای عرصه عکاسی، احسان خادمی شاعر فقید شهرستان، صمد حبیبی از خوانندگان فولکلور برگزار شده و قطعاً وجود مکان این ظرفیت را افزایش خواهد داد.

وی همچنین از احداث یک مجتمع فرهنگی در شهر پره سر خبر داد و افزود: این مجتمع با تلاش و پیگیری‌های مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است که امیدواریم با توجه به پیگیری‌های انجام شده شاهد بهره برداری از آن برای مردم فرهنگ دوست شهر پره سر باشیم.

شافعی در ادامه برگزاری آئین بزرگداشت برای اولین شاعر گیلک زبان دارای دیوان شعر را از برنامه‌های آتی این اداره عنوان کرد و اظهار کرد: پیر شرف شاه دولابی از جایگاه مذهبی، عرفانی و ادبی خاصی در بین اقوام مختلف این منطقه برخوردار است و اولین دیوان شعر گیلکی مکتوب، منسوب به وی می‌باشد که در موزه بخارست رومانی از آن نگهداری می‌شود و به کوشش فرهنگ دوستان نسخه کپی از آن در ایران به چاپ رسیده است.‌

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رضوانشهر با اشاره به اینکه دیوان اشعار این شاعر و عارف برجسته را می‌توان در خانه‌ی بسیاری از دوستداران شعر گیلکی یافت، تصریح کرد: قبل از ایشان هم شاعرانی بودند که به زبان گیلکی شعر می‌گفتند اما اولین دیوان شعر به جا مانده گیلکی به پیر شرف شاه دولابی تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های امسال معرفی شرف شاه به عنوان پدر شعر گیلکی است، ادامه داد: اقدامات اولیه و مقدماتی آن انجام شده و امیدواریم بتوانیم ابتدا به صورت همایش شعر گیلکی و سپس جشنواره هرساله این آئین را اجرا کنیم.

شافعی همچنین ابراز امیدواری کرد این جشنواره، بزرگداشتی برای زنده نگه‌داشتن نام این امامزاده و عارف و هنرمند گرانقدر و قدمی در راه گسترش فرهنگ گیلکی باشد و به این ترتیب خواسته مردم منطقه، شورا، دهیار، هیأت امنا بقعه و بزرگان منطقه دار سرا نیز محقق شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار