استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، در دوره مدیریت خود در بالاترین جایگاه مدیریتی استان تا اینجای کار دو ماموریت مهم را به سرانجام رسانده و یا در حال انجام دادن و مدیریت است . اکنون هم به صورت ویژه باید به پیگیری ماموریت سوم خود که از طرف عامه از وی مطالبه می شود ، بپردازد.
کد خبر: ۸۸۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 31 July 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، در دوره مدیریت خود در بالاترین جایگاه مدیریتی استان تا اینجای کار دو ماموریت مهم را به سرانجام رسانده و یا در حال انجام دادن و مدیریت است . اکنون هم به صورت ویژه باید به پیگیری ماموریت سوم خود که از طرف عامه از وی مطالبه می شود ، بپردازد.
با توجه به تجربه هر دوره انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد که همواره با چالش و تنش همراه بوده است ، بی شک اولین و جدی ترین ماموریت کلانتری در وهله اول برگزاری بدون تنش این مهم بود که باید گفت در این زمینه ماموریت خود را به خوبی انجام داد و پرونده انتخابات مجلس یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد بدون از رخ دادن اتفاق خاصی بسته شد . ( ماجرای اعتبارنامه تاجگردون فارغ از پروسه برگزاری انتخابات در استان است! که مربوط به کارنامه کلانتری و تیمش در برگزاری انتخابات نمی شود.)
مقابله با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ، ماموریت دوم و پیش بینی نشده ای بود که بر عهده کلانتری گذاشته شد که البته این ماموریت هنوز در حال انجام است و البته مشخص نیست پایان آن کی و چگونه باشد اما تا اینجای کار وی توانسته است با همکاری دیگر مسئولین و مردم استان ، عملکرد نسبتا خوبی از خود برجای گذارد . البته در خصوص کرونا بسیاری از اتفاقات ، تصمیم گیری ها و دیگر موارد ارتباط مستقیم به مدیریت استاندار ندارد (متاثر از تصمیمات ملی).
و اما ماموریت سوم استاندار که بسیار هم مورد مهم و یک مطالبه اساسی از طرف عامه مردم استان است مربوط به تلاش برای بهبود وضعیت توسعه استان است چرا که با گذشت 40 سال از انقلاب هنوز از کهگیلویه و بویراحمد به عنوان منطقه محروم یاد می شود.
آنچه که انتظار از کلانتری در ماموریت سوم می رود بهبود چند شاخص بسیار مهم مانند ، توسعه زیرساخت ها ، توسعه متوازن مناطق ، بهبود وضعیت اشتغال ، بهبود فضای فرهنگی استان و ... است .
واقعیت این است که بخش عظیمی از عقب ماندگی استان محصول غلبه نوع تفکر غیر توسعه ای است که بر فضای سیاسی استان حکومت می کند ! و مطمئنا در صورت عدم تغییر این نوع نگاه نمی توان انتظار معجزه ای از دیگران حتی حاکمیت ملی و یا دولت و حتی نهادهای انقلابی داشت!
با وجود چنین مشکل اساسی در کهگیلویه و بویراحمد اما انتظار از حسین کلانتری به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان و پس از دو کارنامه خوب در دو ماموریت خود این است که در این مهمترین ماموریت خود باز هم بتواند به گونه ای عمل کند که کارنامه موفقی از خود بر جای بگذارد .
شکی نیست که برای رسیدن به توسعه در استان راهی طولانی در پیش است و نباید انتظار داشت که در دوره مدیریت کلانتری به این نهایت مهم برسیم اما انتظار این است که کلانتری حداقل در زمینه زیرساخت ها از جمله راه ها و سدها به نقطه ای از پیشرفت در پروژه های تعریف شده برسد که نهایتا در دوره های بعدی انتظار اتمام یا تکمیل را داشته باشیم.
نقش نمایندگان در ماموریت سوم استاندار
رسیدن به آنچه که به عنوان ماموریت سوم برای استاندار تعریف می شود مستلزم تغییر برخی نگرش ها در میان افراد ذی نفوذ از جمله سیاسیون ، مدیران و همچنین نمایندگان استان است که اختصاصا نقش نمایندگان می تواند تعیین کننده باشد.
شاید درد دل استاندار و انتقاد وی از برخی افراد که مرتبا با وی نامه نگاری می کنند و خواهان تغییر برخی مدیران به صرف همسو نبودن با نمایندگان جدید هستند ، یکی از کلید واژه های مشکلاتی از این دست است که معمولا استانداران ، مدیران کل و حتی وزارتخانه ها در مورد کهگیلویه و بویراحمد با آن دست به گریبانند که این نوع نگاه به مدیریت و نقش در حکومت داری آفتی بوده که از قدیم در این استان غالب بوده و به میزان کافی هم باعث توسعه نیافتگی و محرومیت شده است.
در مورد دو نماینده فعلی استان بی شک نمی توان انتظار بسیار زیادی با توجه به جایگاه آن ها در مجلس همانند دوره دهم داشت اما پر کردن این خلا و رسیدن به موفقیت این بار از طریق استفاده از برگ برنده کلانتری در میان هیئت دولت می تواند کمکی به پوشش ضعف نمایندگان و کمک به بهبود وضعیت استان و راه تضمین شده ای باشد که مستلزم داشتن مشاورانی خوب و توسعه محور در کنار این دو نماینده است .
اگر دو نماینده استان بتوانند خود را با برنامه های حسین کلانتری در خصوص موارد توسعه ای هماهنگ کنند و کمتر در پی حواشی باشند بی شک می توان با یک کار تیمی خوب جهشی در شرایط استان ایجاد کرد . در این زمینه تضمینی که برای نمایندگان در اعتماد به کلانتری وجود دارد کارنامه خوب وی در دو ماموریت اول و دوم وی یعنی انتخابات و کرونا است. 
متاسفانه نوع تفکر ، سابقه علمی - تخصصی و رزومه کاری دو نماینده فعلی استان خصوصا در حوزه اجرایی چندان چشمگیر نیست اما فائق آمدن بر این نقص می تواند با بکارگیری مشاوران متخصص جوان (نه افراد پیر و بی حوصله و بدون برنامه و سیاسی کار و قوم گرا که کارنامه چندان جالب اجرایی هم ندارند) همچنین استفاده از ظرفیت و مقبولیت استاندار در هیئت دولت و نزد شخص رئیس جمهور باشد که نهایتا به توسعه استان منجر شود یا در جهت ریل گذاری در این مسیر گام برداشته شود .
به نظر می رسد با نبود تاجگردون در مجلس یازدهم ، دو نماینده فعلی استان توان چانه زنی و موقعیت یابی ملی چندانی نداشته باشند اما به هر جهت آن دو فعلا نماینده یک استان با پتانسیل های بالا و منابع غنی هستند و اگر کمی از حضور در جلسات و دیدارهای بی ارزش خود در استان با هدف برآورده کردن برخی درخواست های کوچک و حقیر بکاهند و کمی کلان نگر باشند احتمالا بتوانند با همین بضاعت کم خود کمک زیادی به توسعه استان بکنند .
کسی انتظار جایگاه و اقدامات نمایندگان دور دهم از دو نماینده فعلی را با این وضعیت بوجود آمده کنونی ندارد اما نمی توان گفت آن ها نمی توانند با کمک و مشاوره گرفتن از افراد خوش فکر و جوانان متخصص به چنان جایگاهی که استان در دور دهم داشت برسند .
به هر جهت نهایتا از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار این است در ماموریت سوم خود همانند دو ماموریت قبل کارنامه قابل قبولی را ارائه دهد اما در این بین همه تاثیرگذاران ار جمله نمایندگان استان در مجلس یازدهم باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند .
اولویت دو نماینده فعلی استان باید اولا شناسایی اولی ترین پروژه های توسعه ای استان با مشاوره گرفتن از کارشناسان در هر سطح یا گروهی ، ثانیا ، برنامه ریزی برای کمک به مدیران مربوطه و نهایتا استفاده از ظرفیت استاندار نزد دولت برای زمانبندی دقیق و مناسب ، متناسب با اعتبارات برای موفقیت در این پروژه های توسعه ای استان باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار