به بهانه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر مطرح شد
اگر بگوییم اولین اتفاق‌های پس از تولد همگی با مدیریت مادر و کادر درمان صورت می‌گیرد، پر بی‌راه نگفته‌ایم.
کد خبر: ۸۸۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ 02 August 2020

تابناک رضوی: اگر بگوییم اولین اتفاق‌های پس از تولد همگی با مدیریت مادر و کادر درمان صورت می‌گیرد، پر بی‌راه نگفته‌ایم. نوزادی به دنیا می‌آید و تمام زیباترین اولین‌هایش را مادرش به کمک ماما و پرستار و کادر درمان برایش رقم می‌زنند. در واقع همیشه این اولین‌ها برای کودک مهم هستند؛ اولین نگاه نوزاد به مادر، اولین تجربه از دنیای پیرامون که آغوش مادرانه است و اولین ارتباطی که با عطوفتی سرشار شکل می‌گیرد و نخستین طعامی که نوزاد دریافت می‌کند و رشدش عجیب به این غذا وابسته است و تا چه اندازه دلچسب است که این غذا از شیره وجودی مادرش باشد. مادری که این نعمت الهی را خداوند به او عطا کرده و شیری که قطره قطره در وجودش همراه با رشد جنین، نضج و تکامل یافته است.

شیر مادر، سراسر سود است. از شکل‌گیری‌اش در وجود مادر که از بسیاری از بیماری‌ها در بانوان جلوگیری می‌کند تا طراویدنش بر پیکر نازک و هم‌چون برگ گلِ نوزاد که باید تمام رشد نوزاد را به آن وابسته بدانیم؛ اما متأسفانه امروزه بسیاری از مادران خواسته، ناخواسته یا در اثر عدم آگاهی نسبت به این ماده بسیار مفید، نوزادان خود را از این نعمت الهی محروم می‌کنند. اهمیت این ماده طبیعی و پرسود به حدی است که یکم اوت هر سال میلادی به نام روز جهانی شیر مادر شناخته شده و از این روز تا یک هفته، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اعلام شده و امسال این هفته در بازه زمانی 10 تا 16 مردادماه قرار گرفته است.

دکتر مسعود امیدیان، فوق تخصص نوزادان و مسئول بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان رضوی درباره اهمیت این موضوع می‌گوید: انتخاب بین تغذیه نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات پدر و مادر است. شیر مادر مقادیر زیادی آب و مواد مغذی دارد که حتی در گرم‌ترین و خشک‌ترین آب و هوا طی 6 ماه نخست تولد، کلیه نیازهای شیرخوار را برطرف می‌کند و کمک می‌کند تا نوزاد در برابر عفونت‌ها و تعدادی از بیماری‌های مزمن محافظت شود و هم‌چنین از ایجاد بسیاری از آلرژی‌ها نیز جلوگیری می‌کند. نوزادان باید به‌طور انحصاری برای ۶ ماه اول از شیر مادر تغذیه کنند. بعد از این مدت هم تغذیه با شیر مادر تا 2 سال توصیه می‌شود چراکه تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده برای مادر و نوزاد باشد که غذای ایده آل را برای نوزاد فراهم می‌کند و تجربه ویژه پیوند مادر و فرزندی را ایجاد می‌کند. 

او درباره فوایدی که تغذیه نوزاد با شیر مادر در آینده وی دارد، متذکر می‌شود: هیچ ماده غذایی در طبیعت قادر نیست مانند شیر مادر تأمین‌کننده نیازهای بدن نوازد باشد. این روش تغذیه نوزادان، باعث می‌شود برخی بیماری‌های کوتاه‌مدت در نوزادان کمتر اتفاق بیفتد. هم‌چنین در درازمدت برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، بدخیمی‌ها، آلرژی، آسم و بیماری‌هایی که عمدتا با سیستم ایمنی بدن در ارتباطند در آینده نوزادان شیرمادرخوار و سنین بالاتر آن‌ها، کمتر مشاهده می‌شود. علاوه‌بر همه این موارد، استفاده از شیر مادر برای نوزاد، مزایای روانی و عاطفی ویژه‌ای دارد. این نوزادان از نظر عاطفی باثبات‌تر بوده و آرام‌ترند.

این‌طور که این پزشک فوق تخصص نوزادان اشاره می‌کند شاید بتوان یکی از مهم‌ترین مزایای شیر مادر را از تولید به مصرف بودن آن دانست چراکه ایجاد اختلال و آلودگی در شیر مادر نسبت به شیر خشک، شیشه و وسایل مصنوعی بسیار کمتر است.

مادری که فرزندش را با شیر خود تغذیه می‌کند، علاوه‌بر سودرسانی به نوزادش، خود نیز از این روش سود می‌برد. در حقیقت، فواید و مزایای شیردهی می‌تواند زودرس و کوتاه مدت یا دیررس و درازمدت بروز نماید و در آینده‌های دور، نصیب فرزند شیرخوار یا مادر شیرده شود. دکتر امیدیان در این‌باره می‌گوید: در واقع، تغذیه با شیر مادر برای خود مادر فواید قابل تأملی دارد؛ این مادران کمتر دچار کم‌خونی و فقر آهن شده و ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان پستان یا سرطان رحم در این مادران کمتر است. اضافه وزن مادران در دوران شیردهی از بین رفته و ذخایر چربی ایام بارداری مصرف می‌شود و علاوه‌بر این، مادران شیرده از نظر عاطفی، احساس رضایت‌مندی بهتری دارند.

خوشبختانه درصد کمی از مادران ممکن است به دلیل مشکلات آناتومیک سینه یا سایر مشکلات نتوانند فرزند خود را شیر دهند اما متأسفانه بسیاری دیگر به شیر خشک و سایر مواد غذایی روی می‌آورند و در ماه‌های اخیر بسیاری از ترس نهفته بودن بیماری کرونا در آن‌ها از شیر دادن به نوزاد خود پرهیز می‌کنند و باید بگوییم که تأکید پزشکان نوزادان بر این است که طبق تحقیقات صورت گرفته، تاکنون گزارشی مبنی بر انتقال بیماری ویروسی کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد ارائه نشده و بالطبع، تغذیه نشدن نوزاد با شیر مادرش، مضرات فراوان بیشتری به وی وارد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار