«چرا دهان نماینده را گچ می‌گیرید» این فریاد اعتراضی نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی است در واکنش به اینکه هیات رییسه به او اجازه بیان تذکرش را نداد.
کد خبر: ۸۸۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 02 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: «چرا دهان نماینده را گچ می گیرید» این فریاد اعتراضی نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی است در واکنش به اینکه هیات رییسه به او اجازه بیان تذکرش را نداد.

به گزارش تابناک نشست علنی مجلس شواری اسلامی بعد از یک هفته تعطیلی برای سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه امروز تشکیل شد، جلسه ای با دستور کار انتخاب ناظران در مجامع و شوراها و همچنین بررسی طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۵۴) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم یا موسوم به مالیات بر خانه های خالی، طرح دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور یا همان اختصاص قیر رایگان و رسیدگی به تقاضای عده ای از نمایندگان در مورد تشکیل کمیسـیون ویـژه جمعیت و خانواده.

در ابتدای جلسه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با تبریک عید سعید قربان از ایستادگی مردم در برابر انواع فتنه‌های داخلی در دهه‌های دوم و سوم انقلاب و خنثی کردن پیچیده ترین نقشه‌های دشمنان و برقراری نظم جدیدی در منطقه غرب آسیا گفت و مشکلات اقتصادی را نقشه دشمن خواند که حل آن به مثابه امتحان بزرگ کارآمدی و رفع مشکلات معیشتی است.او این را هم توضیح داد که امید به آینده، افراد سست عنصر و ناکارآمد و ناامید و یکجانشین را از صحنۀ مدیریت کشور در عرصه‌های گوناگون کنار گذاشته و نیروی جوان با استعداد خلاق و امیدوار و انقلابی را روی کار می آورد.

قالیباف با ابراز نگرانی از نحونه برگزاری کنکور به عنوان دغدغه این روزهای بخش اعظمی از جامعه گفت که نگران رعایت نشدن پروتکل های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری است چون به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکترا عمل نشد.او پیشنهاد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک تر شدن هوا را هم مطرح و تاکید کرد که سلامت دانش آموزان خط قرمز مجلس است.

بعد از نطق ابتدایی رییس قوه مقننه، مجلس به بررسی جزئیات طرح مالیات بر خانه های خالی با یک ماده واحده و 10 تبصره ورود کرد که به دلیل طولانی شدن مذاکرات ادامه رسیدگی و تعیین تکلیف به جلسه بعدی مجلس موکول شد؛ سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در توضیح جلوگیری از احتکار خانه را به عنوان هدف این طرح بیان کرد و گفت که  نرخ احتکار مسکن در کشورمان بیش از استانداردهای بین‌المللی است و عملا موجب عدم عرضه خانه به بازار شده است.  محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی هم این توضیح را داد که این طرح شامل دارندگان خانه مسکونی در شهرها و روستاها می شود که باید صاحبخانه‌ها اطلاعات خود را در سامانه ای ثبت کنند.

در خلال بررسی طرح مالیات بر خانه های خالی محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز قصد بیان تذکری را داشت که امیرحسین قاضی زاده چنین اجازه ای را به او نداد با این استدلال که مجلس در حال بررسی این طرح است و باید تذکر در زمان خود و نه در خلال رسیدگی به موضوع دیگری عنوان شود. اتفاقی که با فریادهای اعتراضی صباغیان مواجه شد. او خطاب به هیات رییسه گفت: از عملکرد هیأت رئیسه انتقاد دارم. چرا دهن نماینده را گچ می‌گیرید؟ اجازه حرف زدن در هر موضوعی که باب میل شما نیست را نمی دهید. این کار تنها باعث تحقیر مجلس می شود. نماینده قدرت دارد و نمی توانید آن را بگیرید.

صباغیان با طرح سوالاتی درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات خواستار شفاف سازی در این باره شد و تاکید کرد: اگر این مسائل در مجلس روشن شود و ابهامی باقی نماند دیگر شبکه‌های معاند نمی‌توانند از شرایط سوءاستفاده کنند. اگر نماینده قدرت نداشته باشد مردم نیز قدرت نخواهند داشت.

در نهایت با توجه به تمام نشدن بررسی طرح مالیات بر خانه های خالی فرصتی برای ورود به طرح اختصاص قیر رایگان حاصل نشد و نمایندگان از زمان تذکرات و نطق ها برای بیان مشکلات مردم استفاده کردند. از جمله آن محمود احمدی بیغش نماینده شازند بود که از سایر نمایندگان خواست که از مصاحبه‌های متناقض و متعارض در خصوص کنکور سراسری پرهیز کرده و استرس به جوانان وارد نکنند چون اگر قرار به تعویق کنکور باشد چه تضمینی برای کاهش شیوع کرونا در ماه های دیگر وجود دارد آن هم در شرایطی که طبق گفته کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی شدت کرونا در فصل پاییز افزایش می یابد؛ بدانیم وزارت علوم دشمن جوانان نیست، مطمئن باشید مسئولان مربوطه در این وزارتخانه پیش بینی‌های لازم را انجام می دهند پس به دنبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور باشید.

تعدادی دیگر هم از وضعیت معیشتی مردم و گران شدن روزانه قیمت کالاهای اساسی گلایه کردند.حبیب آقاجری نماینده بندرماهشهر در این باره گفت: گرانی ها کمر مردم را شکسته است؛ بازار بدون کنترل است و روز به روز قیمت ها بالا می رود و کسی هم پاسخگو نیست. از سوی دیگر ارزش پول ملی در مقایسه با ارزهای خارجی روزانه کم می شود و اقدامی هم صورت نمی گیرد، رییس جمهور و دولت موضوع را پیگیری کنند نه اینکه هر روز برای مردم مشکلات عدیده ای ایجاد شده و از نظر معیشتی در مضیقه باشند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار