برخی از مواد غذایی دارای عناصر غذایی مانند آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که می‌توانند به بهبود سلامت رگ‌ها و جریان خون کمک کنند.
کد خبر: ۸۸۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 03 August 2020

غذاهایی که جریان خون بدن را تقویت می‌کنند باید در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشند؛ زیرا حفظ و بهبود جریان خون برای پیشگیری از بیماری قلبی و برخورداری از سلامت ضروریست. بیماری‌های قلبی و عروقی اخیراً علت اصلی مرگ‌ومیر در دنیا هستند.
خون به‌واسطه‌ی سیستم گردش خون در بدن جاریست. از این رو، مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها می‌رسند و ضایعات از آن‌ها دفع می‌شوند. در این مطلب، به بسیاری از ویژگی‌های یک سری از مواد غذایی اشاره می‌کنیم که باید برای بهبود جریان خون آن‌ها را مصرف کنیم.

لیموترش و لیمو سنگی
مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای تشکیل کلاژن و الاستین ضروری‌اند. این مواد به صورت پروتئین درآمده و به تشکیل دیواره‌ی مویرگ‌ها کمک می‌کنند. نوشیدن آب‌لیمو در صبح، راهی بسیار خوب برای بهبود جریان خون در بدن است. حتی بهتر است مقداری از پوست لیموترش یا لیمو سنگی را نیز مصرف کنید زیرا دارای آنتی‌اکسیدان است. اگر لیموترش به نظرتان خیلی ترش و اسیدی است، از آن به عنوان چاشنی سالاد استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این نوع مرکبات به کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین LDL در بدن کمک می‌کنند که می‌تواند سبب پایین آوردن خطر ابتلا به پلاک آتروم (انسداد سرخرگ) شوند.
سیر دارای خاصیت ضدانعقاد خون است و از این جهت به جریان بهتر خون در بدن کمک کرده و جلوی تشکیل لخته خون را می‌گیرد. سیر می‌تواند گردش خون را در بدن افزایش دهد؛ درست مانند پیاز

 

زردچوبه
زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی است و بیشتر فواید آن از جهت بهبود جریان خون، از تأثیرات آنتی‌اکسیدانی آن ناشی می‌شود. زردچوبه می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد و سموم موجود در بدن را خنثی کند. به طور طبیعی بدن، رادیکال‌های آزاد طبیعی را خنثی‌سازی می‌کند؛ اما اگر این رادیکال‌های آزاد زیاد تولید شوند، انواع آسیب‌ها را ایجاد می‌کنند، مانند:
. افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی
. افزایش احتمال سرطان
. تسریع فرایند پیری
. افزایش احتمال بیماری پارکینسون و آلزایمر
. افزایش احتمال تصلب شرایین
. افزایش احتمال ابتلا به دیابت

زنجبیل
مصرف منظم زنجبیل به افزایش انرژی کمک کرده و با رقیق کردن خون، گردش خون در بدن را بهبود می‌دهد. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند روزانه زنجبیل مصرف کنید، چه به صورت تازه و چه به شکل پودر شده. شما می‌توانید زنجبیل را به انواع سس، غذاها، چای و ... اضافه کنید.

دانه آفتابگردان
دانه آفتابگردان علاوه بر تأمین اسیدهای چرب ضروری برای بدن، غنی از ویتامین E است. دانه آفتابگردان دارای فعالیت قوی آنتی‌اکسیدانی بوده و این یکی از نقاط قوت قابل توجه آن است. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری دانه آفتابگردان به شما کمک می‌کند نیازتان به ویتامین E را تأمین کرده و ضمناً به سلامت گردش خون بدنتان کمک کنید.
همچنین اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این ماده غذایی منجر به کاهش التهاب سیستمیک می‌شود، از این رو از ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کاهد.

سیر
سیر دارای خاصیت ضدانعقاد خون است و از این جهت به جریان بهتر خون در بدن کمک کرده و جلوی تشکیل لخته خون را می‌گیرد. سیر می‌تواند گردش خون را در بدن افزایش دهد؛ درست مانند پیاز!
برای این که از خواص سیر به طور کامل بهره ببرید سعی کنید روزانه یک حبه سیر خام مصرف کنید. مصرف سیر به صورت خام باعث می‌شود اینولین موجود در آن از بین نرود.

آب بنوشید تا جریان خون بهتری داشته باشید
نوشیدن آب زیاد برای افزایش جریان خون بدن عالی است و ضمناً به سایر عملکردهای بدن کمک می‌کند. حتماً می‌دانید که آب مایه‌ی حیات است. آب کمک می‌کند سموم از بدنتان دفع شوند و بدون تردید دفع سموم به سلامت جریان خون کمک کرده و جلوی تشکیل لخته خون را می‌گیرد. بنابراین سعی کنید هر روز 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا بدنتان را به خوبی آب‌رسانی کنید. ضمناً نوشیدن آب فراوان باعث می‌شود تمام مواد مغذی لازم به اندام‌ها و بافت‌های بدنتان برسند.

گردو
گردو دارای ویتامین B3 بالایی است که به بهبود جریان خون بدن کمک می‌کند. ضمناً اسیدهای چرب موجود در گردو با کلسترول و التهاب در سیستم جریان خون مبارزه می‌کند.

گوجه‌فرنگی، هندوانه و طالبی
این مواد غذایی دارای لیکوپن هستند که یک آنتی‌اکسیدان بوده و جریان خون را تقویت می‌کند و جلوی مشکلات قلبی و ضمناً اکسیداسیون لیپوپروتئین LDL را می‌گیرد. ضمناً، گوجه‌فرنگی به پیشگیری از بیماری‌های عروقی مانند تصلب شرایین کمک کرده و از تشکیل ذرات چربی در خون پیشگیری می‌کند.

سایر توصیه‌ها برای بهبود گردش خون
شما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا هم از سلامت خوبی برخوردار باشید و هم جلوی ابتلا به بیماری‌ها را بگیرید؛ اما علاوه بر رژیم غذایی سالم، به یک سری از عادت‌های سالم نیز نیاز دارید، مانند فعالیت بدنی منظم و نوشیدن آب فراوان که در بالا گفتیم. همچنین می‌توانید:
. روزی چند بار پاهای‌تان را بالا نگه دارید تا از تورم‌شان کم شود.
. از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری نمایید.
. مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم کمک می‌کنند آب از طریق کلیه‌ها دفع شده و جلوی نوسانات فشار خون گرفته شود.

با خوردن غذاهایی که گردش خون را تقویت می‌کنند، رژیم غذایی‌تان را ارتقاء دهید
علاوه بر غذاهای گفته شده، مواد غذایی زیاد دیگری نیز هستند که به بهبود جریان خون بدن کمک می‌کنند. بهانه‌ای برای استفاده نکردن از مواد غذایی توصیه شده در رژیم غذایی‌تان وجود ندارد و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در سبک زندگی سالم خود جای دهید. با این روش، احساس خیلی بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت و می‌توانید جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیرید. در نهایت یادتان باشد ورزش کردن برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است، پس حرکت کنید!

برچسب ها: مواد غذایی ، گردش خون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار