کد خبر: ۸۸۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 04 August 2020

انتظارات فعالان صنعت گردشگری فارس برای طرح در شورای گفت و گو تدوین شد

تابناک/مسایل، مشکلات و انتظارات فعالان گردشگری فارس در جلسه‌ای با حضور فعالان بخش‌های مختلف این صنعت بررسی و برای طرح در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تدوین شد.

به گزارش ایرنا عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس، سه‌شنبه در این نشست گفت: بخش گردشگری یکی از مزیت‌های اقتصادی استان فارس محسوب می‌شود اما این بخش از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به شدت تحت تاثیر آثار منفی این بیماری قرار گرفته و فعالان این حوزه را با مشکلات بسیار مواجه کرده است.
سهراب شرفی افزود: به رغم اینکه درآمد بخش گردشگری استان فارس حاصل از فروش بلیت اماکن تاریخی و فرهنگی به خزانه دولت باز می‌گردد اما در مقطع امروز که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده از تسهیلات و شرایط ویژه برخوردار نیستند که مطالبه فعالان این بخش تجدید نظر از سوی مسئولان در این زمینه است.
وی ادامه داد: تبدیل کاربری اراضی و مجموعه‌های بزرگ مقیاس مانند کارگاه‌ها و کارخانه‌های درون شهر شیراز به کاربری صنعت گردشگری از طریق ماده پنج از جمله اقداماتی است که می‌تواند موجب ایجاد جاذبه‌های جدید گردشگری در این کلانشهر شود.
او بیان کرد: همچنین با هدف سرپا نگهداشتن واحدهای فعال در بخش گردشگری استان، نیاز است تقسیط بدهی حامل‌های انرژی شامل برق، آب و گاز به مدت یکسال و تقسیط بدهی امور مالیاتی و تامین اجتماعی هم به مدت سه سال بدون جریمه مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس، با اشاره به تبعات منفی شیوع کرونا بر گردشگری سلامت در این استان نیز گفت:  ویروس کرونا این بخش را نیز با رکود و مشکلات بسیار مواجه کرده و لذا ضرورت دارد که در این مقطع برای تامین زیرساخت‎های این بخش تدابیری را اتخاذ کرد.
شرفی افزود: قطب پزشکی و درمانی بودن شیراز نباید به برخورداری چند بیمارستان دولتی و خصوصی خلاصه شود چرا که استان فارس و شهر شیراز به لحاظ پزشکی و درمانی بارانداز چند استان است و ما باید از این مزیت استان برای درآمدزایی، ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما احداث شهرک‌های سلامت ۱۰ هکتاری به عنوان کلینیک‌های درمانی در چهار منطقه شیراز است و در هر یک از این سایت‌های درمانی نیز امکانات درمانی کامل و به روز و امکانات اقامتی پیش‌بینی شود.
او گفت: این شهرک‌های پزشکی باید در نزدیکی ورودی‌های شهر احداث شوند و در صورت موافقت باید ساز و کار ویژه‌ای برای احداث آنها نیز مشخص شود تا همه امکانات مورد استفاده و نیاز شهروندان در آنها پیش‌بینی شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: در صورت احداث این سایت‌های پزشکی در نواحی نزدیک به شهر شیراز بخش بزرگی از مطب پزشکان ما از داخل شهر به این سایت‌های پزشکی منتقل می‌شوند که این مساله به کاهش بارترافیکی به ویژه در مناطق مرکزی شیراز کمک بسیار می‌کند.
شرفی گفت: تاکنون شهرت شهر شیراز به قطب پزشکی بودن تنها به ارائه خدمات در سطوح پایه معطوف بوده و این درحالی است که هزینه و تعرفه‌های بیمارستان‌های خصوصی در شیراز بسیار بالاست و بعضا برابر با یک هتل هفت ستاره است.
وی، تبدیل قطار شیراز - اصفهان به قطار سریع‌السیر، تبدیل مدیریت سایت‌های گردشگری شیراز به هیات امنایی، استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی بزرگراه‌ها، تسهیل گمرکی برای واردات اتوبوس گردشگری ۲ طبقه و اختصاص بودجه و واگذاری سایت‌های تاریخی پوستچی، برم دلک و قصر ابونصر به شهرداری برای کاوش، مرمت، محوطه‌سازی و ایجاد سایت موزه تجربی با هماهنگی میراث فرهنگی فارس را از دیگر انتظارات فعالان بخش خصوصی در شرایط فعلی از دولت دانست.
او افزود: امیدواریم با اخذ مصوبات لازم در خصوص این مطالبات و خواسته‌ها در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، بتوانیم راهگشایی برای این صنعت در استان باشیم.

لزوم رونق گردشگری داخلی

رئیس جامعه هتلداران استان فارس هم گفت: در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، راهی جز رونق گردشگری داخلی نداریم که در این زمینه باید مباحثی همچون تهاتر با استان‌های دیگر با بهره‌گیری از ابتکارات جدید را تدوین کنیم.
حسن سیادتان افزود: همچنین طرح مثلث طلایی شامل استان های فارس، یزد و اصفهان را نیز باید با برنامه‌ریزی‌های جدید احیا و فعال کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که نگاه سیاستگذاران به بخش گردشگری به عنوان یک صنعت نیست و به همین دلیل تصمیم‌گیری‌ها و ارائه تسهیلات به این بخش شامل صنعت گردشگری نمی‌شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز۱۲ مرداد ۹۹ تا امروز ۱۳ مرداد  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که یک هزار و ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی با بیان این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۱۲ هزار و ۳۵ نفر رسیده است گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۴۰۵ نفر رسید.

لاری اعلام کرد: استان های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار