دادستان انتظامی مرکز وکلای قوه قضاییه از نظارت دقیق و قانونی در جریان وکالت، خبر داد.
کد خبر: ۸۸۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 08 August 2020

قضات و وکلای سلب صلاحیت شده امکان بازگشت به جریان وکالت را نخواهند داشت

به گزارش تابناک سمنان: کمال رئوف دادستان انتظامی مرکز وکلای قوه قضاییه در خصوص نقش برخی از وکلا در به وجود آمدن فساد در روند دادرسی‌ها، اظهار کرد: به دنبال گزارش رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه مبنی بر نقش و اقدام‌های برخی از وکلا در به وجود آمدن فساد در روند دادرسی‌ها، در روز‌های اخیر، رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه دستور داد که دادگاه عالی انتظامات قضات باید تمهیداتی اتخاذ کند تا به هیچ عنوان، هیچ یک از قضات یا وکلایی که پیش از این توسط یکی از بخش‌های قوه قضاییه سلب صلاحیت شده‌اند، امکان ورود یا بازگشت به جریان وکالت را نداشته باشند و تأکید کرد تلاش ما باید این باشد که جریان وکالت با نظارت‌های دقیق قانونی سالم بماند.

وی با تشریح اقدام‌های این مرکز به منظور جلوگیری از فعالیت قضات سلب صلاحیت شده یا وکلای فاقد صلاحیت در نهاد وکالت، بیان کرد: طبق قانون و مقررات مربوط به اعطای پروانه وکالت به قضات بازنشسته، مستعفی یا بازخرید شده از منصب قضاوت، این افراد مشروط بر اینکه دارای ۵ سال سابقه قضایی باشند، می‌توانند به کانون یا مرکز وکلا درخواست پروانه وکالت دهند و بدون آزمون و حتی کارآموزی، پروانه وکالت پایه یک دریافت کنند.

دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، تصریح کرد: برای قضات و افرادی هم که پیش از این کارمند قوه قضاییه بوده‌اند و قصد جذب شدن در نهاد وکالت را دارند استعلام کارگزینی، ارزشیابی قوه قضاییه، حفاظت و اطلاعات انجام می‌شود و در صورتی که پاسخ حتی یکی از این استعلام‌ها منفی باشد، مرکز وکلا، برای این افراد پروانه وکالت صادر نخواهد کرد.

رئوف با اشاره به فعالیت افراد خارج از دستگاه قضا، گفت: افرادی که خارج از دستگاه قضا فعالیت می‌کنند و قصد اخذ پروانه وکالت دارند، پس از قبولی در آزمون، مصاحبه علمی، گزینش و استعلام‌های لازم از مراجع نظارتی، انتظامی و امنیتی آن‌ها انجام خواهد شد که در این خصوص، حتی اگر شخص در آزمون‌ها پذیرفته شود، اما پاسخ استعلام‌های انجام شده منفی باشد، پروانه وکالت به او اعطا نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در این خصوص، مواردی هم بوده‌اند که مرکز وکلا از اعطای پروانه به افراد فاقد صلاحیت خودداری کرده است و آن‌ها نیز در دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند که گاهی با حکم نقض این تصمیم‌ها روبرو شده‌اند، اما  اغلب این شکایت‌ها در دیوان رد شده‌اند.

دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به قانون برنامه ۱۸۷، گفت: طبق آیین نامه اجرایی ماده سوم توسعه مصوب رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۹۷/۱۱/۲۷، هیأتی تحت عنوان هیأت تشخیص صلاحیت موظف است که در زمان صدور پروانه وکالت و یا پس از آن، بر اساس گزارش‌های واصله و یا شکایت‌ها به بررسی صلاحیت وکیل بپردازد که چنانچه فرد، صلاحیت ادامه وکالت دادگستری را نداشته باشد در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷مجلس شورای اسلامی، موارد مربوط به صلاحیت افراد برای اخذ پروانه وکالت دادگستری و یا دارا بودن صلاحیت جهت این منصب، به طور کامل بیان شده است. بنابراین، اگر فردی حائز این شرایط نباشد و یا پس از اخذ پروانه، آن شرایط را از دست دهد دادسرای انتظامی وکلا نیز اقدام به ابطال پروانه وکالت آن فرد می‌کند.

رئوف تصریح کرد: احتمال اینکه فردی بدون داشتن صلاحیت‌های مربوطه موفق به اخذ پروانه وکالت شود بسیار کم است، مگر اینکه متصدیان امر، سهوا و یا به صورت اشتباه، برای فردی که فاقد این شرایط است پروانه صادر کنند که خوشبختانه تا این لحظه، گزارشی مبنی بر اینکه افراد فاقد صلاحیت موفق به اخذ پروانه وکالت شده باشند، نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، اگر یک قاضی به هر دلیلی در دستگاه قضایی سلب صلاحیت شده باشد، نمی‌تواند در منصب وکالت قرار گیرد، از این‌رو اگر پس از اعطای پروانه وکالت، گزارش یا مدرکی مبنی بر این موضوع به دست ما برسد، پرونده آن به سرعت مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار