همزمان با روز ملی صنایع کوچک؛
همزمان با سالروز گرامیداشت روز ملی صنایع کوچک به بررسی تاثیر گذاری این صنف بر تولید و جهش تولید پرداخته ایم.
کد خبر: ۸۸۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱ 11 August 2020

 به گزارش تابناک سمنان: به میانه سالی نزدیک می‌شویم که مقام معظم رهبری آن را جهش تولید نامگذاری کرد و این جهش تولید تحقق پیدا نخواهد کرد مگر با توجه به بخش‌های کوچک صنعتی. با آوردن نام صنعت اسامی شرکت‌های بزرگ در ذهن همه نقش می‌بندند، اما بازیگران اصلی این حوزه صنایع کوچکی هستند که در هزاران نقطه از کشور فعالیت کرده و مثل چرخ دنده‌های کوچکی موتور صنعت کشور را به حرکت در می‌آورند.

امروز به نام این چرخ دنده‌های کوچک( صنایع کوچک) نامگداری شده است تا برای یک بار در سال هم که شده مسئولان بیشتر به این چرخ دنده‌ها توجه کنند. امروز موتور صنعت در کشور ما تحت فشار یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصادی فعالیت می‌کند و از پا نیفتاده، اما بی توجهی به هر یک از صنایع کوچک و  پایین دست می‌تواند به معنای توقف زنجیره تولید و خاموشی این حرکت باشد.

اصغر مصاحب معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: صنایع کوچک بدون شک یکی از پایه‌های توسعه توان صنعتی داخل کشور و یکی از پایه‌های تحقق جهش تولید است و به همین دلیل هفته ای به‌ عنوان صنایع کوچک، کارآفرینی و اشتغال نامگذاری شده است.

مصاحب بیان کرد: شرایط کرونایی، تحریم‌ها و سایر فشار‌هایی واحد‌های کوچک صنعتی را بیش از سایر بخش‌ها تحت فشار قرار داد، اما تولید کنندگان کشور فعالیت خود را ادامه دادند.

یک هزار و ۲۰۰  واحد صنعتی تا پایان سال احیا می شوند

او با اشاره به تفاوت‌هایی که بین کار‌آفرینی و اشتغال وجود دارد، بیان کرد: از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۸، ۸ هزار و ۶۳۶ واحد صنعتی غیرفعال، مجددا راه‌اندازی و برای ۱۲۳ هزار و ۵۱۴ نفر شغل ایجاد شد. در چهار ماه نخست امسال هم هفت هزار و ۶۰۰ نفر در ۴۳۲ واحد صنعتی احیا شده کوچک و متوسط جذب شدند.

اظهار کرد: از ابتدای امسال، ۴۳۲ واحد احیا شد که اشتغال ۷ هزار و ۶۰۰ نفری را به همراه داشت. تا پایان امسال تعداد واحد‌های احیا شده به بیش از هزار و ۲۰۰ به واحد‌های خواهد رسید.

افزایش چند هزارتایی تعداد واحد‌های کوچک و متوسط فعال صنعتی در چند مدت اخیر خبر از بهبود شرایط برای فعالیت آن‌ها می‌دهد. این واحد‌های صنعتی هر چند کوچک نامیده می‌شوند، اما نقش بزرگی در صنعت کشورمان دارند. با در نظر گرفتن هزاران هزار واحد کوچک و متوسطی که در گوشه و کنار کشور وجود دارند و ظرفیت بزرگی که هر کدام از آن‌ها در تولید دارند می‌توان نقش بزرگشان را درک کرد. تنها در تهران حدود ۶ هزار واحد صنعتی وجود دارد که تنها بخشی از ظرفیت‌های خالی و غیر فعال در این استان است.

 سید ایمان حیاتی معاون صنایع کوچک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اهمیت توجه به صنایع کوچک گفت: در استان تهران ۵۸۲۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده و ۳۴۰۰ طرح صنعتی داریم که بنا بر برنامه ریزی‌های انجام شده، از این میان، ۱۰۰۰ طرح را تا پایان سال به بهره برداری می‌رسانیم. حمایت‌هایی از این صنایع کوچک انجام می‌شود که از جمله آن‌ها معرفی واحد به ستاد تسهیل برای وام، ارائه تسهیلات برای خرید ماشین آللات ساخت داخل با کارمزد تک رقمی، حمایت برای عضویت در بورس و فرا بورس و مواردی از این قبیل برای این صنایع در نظر گرفته شده است.

فروش محصولات صنایع کوچک به صورت آنلاین

حیاتی ادامه داد: در بخش توسعه بازار یارانه هایی برای اعزام هیئت تجاری به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و سایر موارد در این حوزه در نظر گرفته شده است. برای کاهش وابستگی، توسعه استاندارد‌ها و کمک به رشد بهتر این واحد‌های صنعتی تلاش می‌کنیم.

او بیان کرد: صنایع کوچک استان تهران ۲۵ درصد از صنعت استان در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که ۱۰۰ هزار اشتغال مستقیم را در خود به وجود آورده است. یکی از اقدامات مناسبی که برای بهبود شرایط این واحد‌ها انجام شده توسعه بازار و فروش الکترونیک به صورت جدی است؛ فروش اینترنتی محصولات واحد‌های صنعتی را حمایت مادی و معنوی می‌کنیم.

معاون صنایع کوچک استان تهران بیان کرد: تا به امروز ۵۲ واحد تعطیلی شده را به چرخه تولید بازگرداندیم.

بدون شک توجه به تولید و صنعت تنها راه نجات اقتصاد کشور و صنایع کوچک و متوسط مهم‌ترین راه حل بهیود صنعت و تولید است. توجه به صنایع کوچک و متوسط را می‌توتن مهم‌ترین راه نجات اقتصاد کشور دانست، اما اغلب زیر سایه صنایع بزرگ، مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند.

محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران طی پیامی به مناسبت روز ملی صنایع کوچک گفت: بدون تردید توسعه صنایع کوچک رمز توسعه فعالیت‌های اقتصادی در دهه‌های آینده است؛ چرا که این صنایع از طریق چهار مجرای کارآفرینی، نوآوری و تغییر فنآوری، پویایی صنعتی و ایجاد اشتغال و درآمد، بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند.

او بیان کرد: طی سه دهه اخیر عوامل زیادی باعث تغییر ساختار صنعتی و رشد و ترویج بیش از پیش صنایع کوچک و متوسط شده‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تشدید رقابت جهانی، افزایش تقاضا برای محصولات متنوع، تغییرات محتوایی و کیفی در بازار‌های جهانی، حرکت به‌سوی منطقه‌ای و جهانی شدن بازارها، مشتری محور شدن تولیدات با استفاده از امکانات و جلوگیری از هدررفت منابع اشاره کرد.

صالحی گفت: باید همواره مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان مرتبط با بخش صنعت و تجارت کشور قرار گیرد. راه رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه ایران اسلامی عبور از مسیر توسعه و توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط است.

امروز این اعضای کوچک و مهم صنعت در کشورمان نه فقط تحت فشار تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، بلکه تحت فشار بی‌توجهی مسئولان هستند.

جشن گرفتن روز ملی صنایع کوچک برای صنعتگرانی تمام سال در سایه بی‌توجهی بوده‌اند چندان دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد. یک سال پر از مشکلاتی مثل اختلال در تامین مواد اولیه تا دردسر‌های تامین نقدینگی گذشت تا دوباره نوبت به اعضای کوچک خانواده صنعت برسد و میتوانیم امیدوار باشیم که اینبار توجه‌ها خلاصه به ۲۱ مرداد نشود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار