معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارمرکزی گفت:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارمرکزی گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل طرح رونق تولید تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت کرده ایم.
کد خبر: ۸۸۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸ 11 August 2020

 پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی

سعید فرخی در گفتگوی اختصاصی با تابناک مرکزی با اشاره به ضرورت تامین مالی بنگاه های اقتصادی افزود: برای دستیابی به این مهم در سال ۹۸ و ۹۷ تلاش کردیم از تمام امکاناتی که در قوانین و مقررات لحاظ شده است استفاده کنیم.
وی با اشاره به تاثیر صعود قیمت دلار بر اقتصاد کشور یادآورشد: بالا رفتن قیمت دلار به تبع کشور در داخل استان مرکزی هم تاثیر گذار است.
وی با اشاره به نقش انتشار وتاثیر آن بر اقتصاد جهان گفت: ویروس کرونا همانطور که سراسر جهان را دچار مشکل کرد در استان مرکزی هم مشکلاتی ایجاد کرده است.
فرخی با بیان اینکه آمارهای رسمی گمرک در سال ۹۷ نشان می دهد که در استان به رکورد یک میلیارد دلار صادرات رسیده ایم افزود: این آمار ثبت شده در سامانه گمرک است واستان مرکزی و مدیران آن نقشی در تغییر این آمار ندارند.
وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۸ تا اسفند ماه، رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال ۹۷ را در حوزه صادرات داشتیم که متاسفانه با شروع ویروس کرونا این فرآیند مختل شد اما با وجود مشکلات ایجاد شده در سال ۹۸ ،رقم ۹۸۷ میلیون دلار در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی را کسب کرده ایم.
وی با بیان اینکه تنوع محصولات صادراتی در استان از وضعیت خوبی برخوردار است یادآورشد: تمام تلاش مدیران اقتصادی استان بر این موضوع است که با کوشش حداکثری و همکاری مشترک و استفاده از تمامی ابزارهای موجود و اقداماتی که انجام میدهیم، به دور از مناقشات، موضوعات مطرح شده را بررسی وبا استفاده از نظرات صاحب نظران تلاش می کنیم وضعیت نسبی استان مرکزی را نسبت به سایر استانهای مطلوبتر کنیم.
فرخی با بیان اینکه برای حفظ واحدهای اقتصادی موجود و رفع مسائل و مشکلات پیش روی این واحدهای باید از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کردیم گفت: یکی از ابزارها مصوبات کارگروه تسهیل بوده است که تا جایی که در توان مان بود تلاش کردیم مشکلات پیش روی صنایع را رفع کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با بیان اینکه ادعا نمی کنیم که تمام مشکلات را برطرف کرده ایم اظهارداشت: برخی از این مشکلات پیش روی صنایع با قوانین و مقررات فعلی
قابل حل نیست اما باپیگیری صورت گرفته تلاش کردیم که اگر قانونی در حال حاضر مانع راه واحدهای تولیدی است آن قانون برداشته شود.
وی در رابطه موضوع تبصره ۱۸ هم گفت: علیرغم اینکه در زمینه منابع جذب شده در برخی بخش ها راضی نیستیم اما در سطح کشور در این زمینه از لحاظ عدد در رتبه دوم و یا سوم قرار داریم و در مقایسه با استان هایی که از واحدهای اقتصادی بزرگ بیشتری دارند، این رقم یک عدد معقولی است.
فرخی با بیان اینکه جز یک مورد تا کنون هیچ بانکی را اجبار به پرداخت وام نکرده ایم افزود: آن یک مورد هم یک مسئله ملی و در مورد شرکت حقوقی است و در این زمینه هم دلیل داریم.
وی ادامه داد: برخی اوقات برای اینکه از مسائل اقتصادی زودتر عبور کنیم، تمام نوک پیکان اتهام را به سمت بانک ها میبریم ،علیرغم برخی از مقررات ناظر بر فعالیت بانک ها ،هر چند مد نظر فعالین اقتصادی نباشد اما مدیران بانک هم باید طبق قوانین و مقررات در حوزه مسئولیت خوداقدام کنند.
فرخی با بیان اینکه درصورتی که در قانون لحاظ شده که فلان واحد و یا شخص نباید وام دریافت کند، نباید اصرار بر تخطی از قانون داشته باشیم گفا: اگر یک واحد تولیدی برای ماندن و فعال بودن ، نیاز به اخذ تسهیلات دارد باید از راه قانونی اقدام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با بیان اینکه بر مبنای قوانین معمول بنگاه هایی که بدهی معوق دارند و یا چک برگشتی دارند نمی توانند تسهیلات دریافت کنند ادامه داد: در این مورد قانون تسهیلات رونق تولید را پیش بینی کرده است و ما هم با استفاده از این ابزار ابتدا واحدهای موردنظر را شناسایی و سپس با توجه به ضوابط موجود اقدام به ارائه تسهیلات می کنیم اما اگر شخصی وثیقه نداشته باشد، نمی‌توانیم بانک را ملزم به ارائه تسهیلات کنیم.
فرخی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت:در رابطه با مشکلات معیشتی مردم با دو موضوع گرانی و گرانفروشی مواجه هستیم که بایداین دو موضوع را از هم تفکیک کنیم.
وی ادامه داد: مبحث گرانی از بعضی نرخ ها و ارزش پول ملی تبعیت می‌کند که تلاش‌هایی برای رفع این مشکل انجام شده است.
وی افزود: در موضوع مقابله با گرانفروشی و احتکار هم تلاش کردیم دستگاه ها را با هم هماهنگ کنیم که یک اقدام مشترک در استان انجام شود.
فرخی با بیان اینکه در ستاد تنظیم بازار تلاش میکنیم به نحوی اقدام کنیم که اقدام ما باعث کمبود و نبود کالا برای معیشت مردم نشود یادآورشد:به نظر بنده تشکل های غیر دولتی در شرایط حاضر بار اصلی جنگ اقتصادی را به دوش می کشند و در این موضوع باید از از فعالین در این حوزه قدردانی ویژه کنیم.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری که در این شرایط اقدام به سرمایه گذاری می کند بدون شکً فردی است که به این کشور و آب و خاک و نظام علاقمند است و مردم مشاهده کردند که در این شرایط چه بسیار افرادی که اقدام به دلالی کرده و به سودهای بسیار دست یافتند.
وی افزود: شخصی که سرمایه گذاری می کند و قصدانجام تولید را دارد باید نهایت پشتیبانی و حمایت را از او توسطِ دستگاههای مسئول به عمل آورد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار