کد خبر: ۸۸۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 18 August 2020
فراهم بودن برگزاری دادرسی الکترونیک درون استانی، در کهگیلویه و بویراحمد
با همکاری معاونت آمار و فناوری اطلاعات در دادگستری استان های کهگیلویه و بویر احمد و زنجان، اولین جلسه دادرسی الکترونیک امروز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر حسن نگین تاجی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری میزان در استان اظهار داشت: آنچه که در سند تحول قضایی که هم در قانون آیین دادرسی کیفری و هم در قانون نیروهای مسلح به آن اشاره شده است، بحث دادرسی الکترونیک است.
 دکتر نگین تاجی به ویژگی‌های دادرسی الکترونیک اشاره نمود و افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا، حضور ارباب رجوع و خطرات جانبی که برای سلامت و هم از لحاظ هزینه های رفت و آمد آنها در پی داشت، بدون حضور اصحاب دعوا که خوانده آن در استان زنجان است ،این دادرسی به صورت ویدئو کنفرانس، برای دادرسی و برای فرایند دادرسی انجام شده است.
 ابلاغ 94 درصدی ابلاغات الکترونیکی، در استان
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به برخی معضلات ابلاغ دستی و سنتی که اغلب اطاله دادرسی و تجدید وقت جلسات را در پی داشت، در خصوص برخی مزایای مهم ابلاغ الکترونیک اظهار داشت: کاهش حضور ارباب رجوع و هزینه های دادرسی و آمد و رفت اصحاب پرونده و اینکه از طریق این سامانه می توان بصورت الکترونیکی، بر عملکرد قضات نظارت، و آنها را مورد ارزشیابی قرار داد از مزایای این سامانه می باشد.
دکتر نگین تاجی به درصد رتبه ی استان در ابلاغ ابلاغات الکترونیک اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد جز استان‌های برتر، در زمینه ی ابلاغ ابلاغات الکترونیک درکشور است و ۹۴ درصد ابلاغات در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت الکترونیک انجام می شود.
دکتر نگین تاجی در ادامه گفت: ۹۸% ابلاغات در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، به صورت الکترونیک انجام می شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه امکان برگزاری دادرسی الکترونیک در استان نیز وجود دارد، در همین زمینه افزود: این دادرسی یک جلسه رسیدگی کامل است که خوانده ی آن در شهرستان و استان دیگری با فاصله ی زیاد است و بدون این که لازم باشد در دادگستری حضور پیدا کند جلسه رسیدگی انجام می شود و چنانچه لازم باشد امکان برگزاری جلسه رسیدگی الکترونیکی نیز، با زندان مرکزی یاسوج فراهم است.
دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان به موضوع خدمات نوبت دهی الکترونیک اجرای احکام حقوقی در مرکز استان اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایط حال حاضر کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ، این خدمت در دادگاه های حقوقی مرکز استان ایجاد گردیده و مردم مراجعه ای به واحدهای اجرای احکام ندارند و خدمات اجرای احکام دادگاههای عمومی و انقلاب مرکز استان به صورت الکترونیک است.
رفع تصرفات تا قطع تجاوزات به انفال با قوت و قدرت ادامه دارد
مقام ارشد قضایی استان با اشاره به رفع تصرف از بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی و حریم و بستر رودخانه ها در سه مرحله قبلی ، طرح رفع تصرفات از آغاز به تصرف علیه بیش از ۱۵ هزار متر از اراضی ملی در حوزه رودخانه (بشار) دهنو تصریح کرد: بیان تفاوتی آشکار بین این مرحله از اجرا با مراحل قبل، وجود دارد و آن، ظرافت در اجرای رفع تصرفات است.
حسن نگین تاجی رئیس کل این دادگستری با اعلام این خبر، اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال، رفع تصرف ها قطع تجاوزها به انفال با قوت و قدرت ادامه دارد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی‌ها تصور نمی‌کردند که رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه ها و نیز مازاد بر تصرفات واگذاری اداراتی مانند منابع طبیعی ، آب منطقه‌ای و محیط زیست، پیگیری، و به بیت المال بازگردانده شود.
مقام ارشد قضایی استان با اشاره به رفع تصرف از بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی و حریم و بستر رودخانه ها در سه مرحله قبلی ، طرح رفع تصرفات از آغاز به تصرف علیه بیش از ۱۵ هزار متر از اراضی ملی در حوزه رودخانه (بشار) دهنو تصریح کرد: بیان تفاوتی آشکار بین این مرحله از اجرا با مراحل قبل، وجود دارد و آن، ظرافت در اجرای رفع تصرفات است.
وی افزود: در این مرحله، ابتدا کار گروه‌های کارشناسی با حضور جناب آقای ملک حسینی دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان و مجموعه تحت مدیریت ایشان و همچنین جناب آقای حسنی، معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و مدیران کل و کارشناسان ادارات مرتبط در موضوع، با نظارت مستقیم اینجانب  تشکیل و کلیه ابهامات و مشکلات درخواست های حقوقی بررسی، و کوچکترین اعتراضی در مسیر رفع تصرفات به وجود نیامد. 
دکتر نگین تاجی گفت: ابتکار دیگری که در این مرحله از سوی دادگستری استان انجام شد، تلاش در راستای عدم قطع و قلع و قمع آن دسته از درختانی بوده که می توانند به تملک دولت درآمده و با اخذ تعهد و خلاقیت در اختیار دولت قرار گرفتند.
وی افزود: همچنین با همکاری مدیرعامل آب منطقه‌ای برخی از سرچشمه هایی که قبلاً توسط متصرفین بهسازی شده بوده به جای تخریب، فنس کشی و در اختیار عموم به منظور استفاده رایگان قرار گرفته و تحویل دهیاری روستا گردید.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد درپایان به مردم استان مژده داد، و اظهار کرد: بلافاصله پس از این مرحله، شروع به اجرای طرح اقدامات رفع تصرف در شهرستان‌های دنا، گچساران و دهدشت و چند حوزه قضایی دیگر، به رؤسای حوزه های قضایی و دادستان ها اعلام و به امید خدا نتیجه اقدامات، به اطلاع مردم خواهد رسید.
آغاز رفع تصرف از مسیر رودخانه بشار یاسوج
ب به منظور کوتاه نمودن دست سودجویانی که به حریم رودخانه بشار و عرصه های منابع طبیعی تجاوز کرده بودند، رفع تصرف از مسیر رودخانه بشار در یاسوج آغاز شد.
عملیات اجرای آزاد سازی با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون دادستان و نیروهای انتظامی و ادارات منابع طبیعی و آب منطقه ای آغاز شد.
سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در مصاحبه ای با خبرنگار میزان در استان با اظهار اینکه برخورد قضایی و قانونی با متصرفان به انفال در استان ادامه خواهد یافت، افزود: رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی در بستر رودخانه ها و حریم راهها در همه نقاط استان انجام خواهد شد.
ملک حسینی گفت: رفع تصرف در نقاطی از استان که تصرفی در حوزه منابع طبیعی و بستر رودخانه ها و حریم راهها صورت گرفته، با اولویت بندی انجام خواهد شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اظهار کرد: دستگاه قضا با قاطعیت با متخلفین و متجاوزان به منابع ملی برخورد می کند.
در این برنامه عبدالحسین تمدن معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج که حین اجرای عملیات حضور داشت و نظارت می کرد در مصاحبه با خبرنگار میزان در استان گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال، رفع تصرف از اراضی ملی در حوزه های مختلف را شروع کرده است.
تمدن افزود: قبل از انجام هرگونه تصرف، موضوع تصرف کاملاً کارشناسی می شود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه در این عملیات 45 هزار مترمربع از حریم رودخانه، راه و منابع طبیعی آزاد سازی می شود اظهار کرد: 3 هکتار از این مقدار واقع در بستر و حریم رودخانه بشار و 15 هزار مترمربع نیز به صورت غیرمجاز در کنار طرح های مجوز دار تصرف شده است.
وی با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی متعلق به همه نسل بشر امروز و آینده خواهد بود و به متصرفان این عرصه ها هشدار داد و تصریح کرد: ادارات متولی آب، منابع طبیعی به موجب قانون می توانند در صورت مشاهده هرگونه تصرف در حوزه ی کاری خود، بدون نیاز به حکم قضایی نسبت به رفع تصرف اقدام نمایند.
تقدیر سازمان زندانها از اقدامات پیشگیرانه رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد
دکتر حسن نگین تاجی ، رئیس کل دادگستری استان، مورد تقدیر رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور قرار گرفت.
محمدمهدی حاج محمدی رئیس این سازمان، از اقدامات دادگستری استان که در زمینه های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و اعطاء مرخصی به زندانیانِ واجد شرایط، جهت کنترل ویروس کرونا و مصون سازی محیط زندانها فراهم نموده اند ، تشکر کرد.
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در این تقدیرنامه عنوان نمود: هرگونه اقدامات اصلاحی، تربیتی و فرهنگی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، مبنی بر تبدیل زندان به آموزشگاه نیکی ها ، مستلزم مهیا نمودن محیطی امن، آرام و خلوت بوده که با لحاظ برکات فاصله گذاری اجتماعی در ایام کرونایی، گام مؤثری در جهت کنترل ویروس کرونا و مصون سازی محیط زندان ها فراهم آمد.
حاج محمدی از تلاش دادگستری کل استان در اعطای مرخصی به زندانیان، تمدید یا مرخصی پایان حبس آنان تشکر نمود و افزود: اعطای مرخصی به تعداد یک هزار و 183 نفر موجب گردیده که بالای 60 درصد زندانیان استان، در شرایط کرونایی، از مرخصی برخوردار شدند.
لازم به یادآوری است، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ،خوشبختانه موردی از ابتلاء افراد به ویروس کرونا در زندان های استان گزارش نشده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار