کد خبر: ۸۸۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ 19 August 2020

 

نگفتم فقط دعا کنید درتهران زلزله نیاید/نمره۱۵به عملکردستاد بحران

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نگفتم فقط دعا کنید در تهران زلزله نیاید؛ گفتم بعد از انجام کارهای پیشگیرانه از جمله انتخاب استانهای معین برای کمک رسانی، دعا کنید در تهران زلزله نیاید.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ابلاغ‌های سازمان مدیریت بحران به شهرداری پایتخت اظهار کرد: بحث ما برای تهران؛ آب‌ها و چشمه‌هایی بود که وارد زمین می‌شد. از این رو در بسیاری از جاها این چشمه‌ها را بستیم و راه قنات‌ها بسته شد. دامنه البرز را سیمان و آسفالت کردیم و این اقدام تا انتهای شهر ری ادامه دارد. هیچ آبی دیگر وارد زیرزمین نمی‌شود. از سوی دیگر نیز چاه احداث کردیم تا آب را بالا بیاوریم.

وی افزود: حرف کارشناسان این بود که فاضلاب را نمی‌توان وارد چاه کنیم ولی می‌شود آب باران را وارد چاه کنیم همچنین نهرها نباید سیمان و آسفالت باشند و باید آب بغلتد و برود. برخی جاها هم باید شخم زده شود. این اتفاقات باید رخ بدهد. یکسری اقدامات انجام شده و الان با کاهش چشمگیری در فرونشست زمین مواجه هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: ۴/۱ میلی متر در روز فرو نشست‌ها کمتر شده و این نشان می‌دهد یکسری اتفاقات رخ داده و حوزه سفره‌های زیرزمینی قدری ترمیم شده است.

 

از شهرداری تهران می‌خواهیم پروانه ساخت روی گسل‌ها و قنات‌ها ندهد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه درخواست مدیریت بحران از شهرداری تهران چیست؟ گفت: یکی از بحث‌ها، ساخت و سازها روی گسل‌ها است. ما می‌خواهیم پروانه و مجوز ندهند تا قنات‌ها کور نشود. بلکه در جاهایی که قنات و گسل وجود ندارد پروانه ساختمانی داده شود که قنات نیز ادامه حیات داشته باشد.

نجار درباره احتمال وقوع سیل و جلسات برگزار شده با سازمان هواشناسی عنوان کرد: به صورت مرتب و مفصل با سازمان هواشناسی جلسه داریم. تا الان حالت نرمال داریم. اما اکنون تغییر اقلیم در تمام دنیا مطرح است. این تغییر اقلیم اتفاقات ویژه ای را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: پیش از این، در گیلان برف نداشتیم ولی امسال و چند سال قبل برف سنگینی را شاهد بودیم. این نشان از تغییر اقلیم است. در گیلان هیچ وقت سقف بارش را بر اساس محاسبات برف دو متری در نظر نگرفته بودند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: این اتفاقاتی که در گیلان رخ داده، اکنون در حال محاسبه است و در ساختمان سازی‌ها در نظر گرفته می‌شود. همچنین در مازندران مردم چنین برفی و به این میزان را تجربه نکرده بودند که سنگ و چوب یخ بزنند و در زمینه مرکبات دچار مشکل شویم.

برای امسال وقوع سیل برای کشور پیش بینی نشده است

وی تصریح کرد: تا الان وقوع سیل برای امسال پیش بینی نشده و وضعیت نرمال است. سال گذشته گزارشی به آقای رئیس جمهور دادم، در هیرمند ورودی آب ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود که می‌توانست عبور کند. لایروبی ساده انجام و از امکانات محلی این اقدام انجام شد و بالای ۳۵۰۰ مترمکعب را عبور دادیم که بدون هیچگونه خسارتی وارد هامون شد.

کنون بحث خشکسالی‌های ممتد، بسیاری از مناطق کشور را از نظر پوشش گیاهی فقیر کرده و باعث وقوع سیلاب در زمان بارندگی می‌شود. نفوذ آب بسیار کم شده، برخی از سفره‌های زیرزمینی خوابیده است و چاله‌هایی را شاهد هستیم که به این زودی ترمیم نمی‌شود. اینها مواردی هستند که باعث سیلاب می‌شود

نجار ادامه داد: سال ۹٨ در قزوین ۵۶ میلی متر بارندگی ظرف ۷۲ و امسال ۴۷ میلی متر بارندگی ظرف ۱۳ ساعت داشتیم. یکسری کارهای پیشگیرانه از بروز سیل در بارندگی جلوگیری کرد. برای همین بر کارهای پیشگیری تاکید داریم. انجام کارهای پیشگیرانه باعث این شد که امسال در بارندگی‌ها خسارت نداشتیم.

وی درباره خشکسالی‌های مختلف تصریح کرد: اکنون بحث خشکسالی‌های ممتد، بسیاری از مناطق کشور را از نظر پوشش گیاهی فقیر کرده و باعث وقوع سیلاب در زمان بارندگی می‌شود. نفوذ آب بسیار کم شده، برخی از سفره‌های زیرزمینی خوابیده است و چاله‌هایی را شاهد هستیم که به این زودی ترمیم نمی‌شود. اینها مواردی هستند که باعث سیلاب می‌شود.

دستور ویژه مدیریت بحران برای تأمین نیازهای ضروری هلال احمر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره تأمین نیازهای امدادی هلال احمر به خبرنگار مهر گفت: درخواست فکر اساسی در این زمینه داشتیم که مواردی نیز مقرر و دستوراتی اتخاذ شده است. البته یک دستور ویژه‌ای هم داده شد که پس از به نتیجه رسیدن اعلام خواهیم کرد.

وی درباره سخن منتشر شده، به نقل از او درباره دعا جهت زلزله نیامدن تهران؛ تصریح کرد: من نگفتم فقط دعا کنید تهران زلزله نیاید، اما به هر حال باید دعا کنیم. ما مسلمان هستیم و آدمی هستیم که معتقدیم. وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، علی رغم اینکه همه امکانات بهداشت و درمان برای این بیماری اپیدمی بسیج شد، بسیاری از افراد جان خود را از دست دادند و چه میزان از مردم مبتلا شدند و چه سختی‌هایی را تحمل کردند.

نجار ادامه داد: این آمادگی در وزارت بهداشت و درمان ایجاد شد و تمام امکانات کشور در این خصوص بسیج شد. دولت در این زمینه بسیج شد اما باز متوسل به دعا هستیم. به عنوان مثال مقام معظم رهبری تاکید کردند که دعای هفتم صحیفه سجادیه را مرتب بخوانید. توصیه شده در این ایام حدیث کساء و دعای فرج مرتب خوانده شود.

وی افزود: دعاهای دیگری در این زمان توصیه شده است. اینکه روزانه هر فردی ۱۰۰ مرتبه یا ارحم الراحمین بخواند. این توصیه‌ها به منزله این نیست که فقط دعا کنیم و هیچ کار دیگری انجام ندهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه اینگونه نیست که اگر بیمار شدیم به مراکز درمانی مراجعه نکنیم، گفت: کسی این توصیه را ندارد. می‌گویند باید دعا کنیم چون مسلمان هستیم. صبح که از خانه بیرون می آییم بر خداوند توکل می‌کنیم. هنوز گام برنداشته‌ایم بر خداوند توکل می‌کنید تا روزی حلال کسب کنید و حادثه‌ای برای ما رخ ندهد.

نجار با بیان اینکه دعا کردن جزئی از آموزه‌های دینی ما به حساب می‌آید؛ اظهار کرد: الان هم می‌گوئیم دعا کنید که خداوند ما را با چنین بلایایی امتحان نکند. به هر حال گاهی اتفاقی رخ می‌دهد، هر چقدر هم امکانات وسیعی داشته باشیم اما یک عده‌ای آسیب می‌بینند. در تهران اقداماتی صورت گرفته است. مثلاً پیگیری کردیم که ده بالگرد هوانیروز جمهوری اسلامی ایران مجهز به دوربین دید در شب برای پرواز شود.

ما می‌خواهیم شهروندان دقیق عمل کنند. اگر می‌خواهند ۱۰۰ متر خانه بسازند نباید آن را تبدیل به ۱۱۰ متر کنند. بلکه باید تبدیل به ۸۰ متر شود. ۲۰ متر را باید فدای کیفیت ساختمان کنید که زیر این سقف آسیب نبینید

وی درباره رعایت اصول ساختمان سازی تصریح کرد: ما می‌خواهیم شهروندان دقیق عمل کنند. اگر می‌خواهند ۱۰۰ متر خانه بسازند نباید آن را تبدیل به ۱۱۰ متر کنند. بلکه باید تبدیل به ۸۰ متر شود. ۲۰ متر را باید فدای کیفیت ساختمان کنید که زیر این سقف آسیب نبینید.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: در منطقه فولادی سرپل ذهاب خانه‌ای بود که حتی به اندازه‌ی شکستن شیشه‌ها هم به آن خسارت وارد نشد اما خانه کناری آن مانند موم پایین آمده بود. علت این بود که آئین نامه ساخت و ساز را رعایت نکرده بودند.

وی درباره دقت در ساختمان سازی برای جلوگیری از خسارت در زمان بحران افزود: باید به مهندس ناظر گوشزد کنید که دقت لازم را داشته باشد؛ نه اینکه به او بگویید پول را بگیرد و نمی‌خواهید که نظارتی داشته باشد. پس ابتدا به مراعات مردم بستگی دارد و پس از آن باید در زمان زلزله پناه گیری درست داشته باشند.

نباید همه جوانب مقابله با بحران را متوجه دولت بدانیم

نجار در خصوص مقابله درست در زمان زلزله اذعان کرد: آموزش‌هایی که به صورت مکرر در صداوسیما و رسانه‌ها بیان می‌شود برای آشنایی مردم با مخاطرات و پیامدهای آن است تا رفتار صحیح داشته باشند.

اساسی‌ترین و اولین گام این است که بدانند در خانه کدام نقطه از نظر ایمنی، ایمن تر است تا در آنجا پناه بگیرند. مورد بعدی این است که آیا در خانه کمدها به دیوار پیچ خورده است تا در زمان زلزله بر روی افراد نیفتد؟ آیا کپسول آتش نشانی ابتدایی و ساده در ساختمان وجود دارد تا خانه آتش نگیرد یا حادثه بزرگی ایجاد نشود؟

وی ادامه داد: اساسی‌ترین و اولین گام این است که بدانند در خانه کدام نقطه از نظر ایمنی، ایمن تر است تا در آنجا پناه بگیرند. مورد بعدی این است که آیا در خانه کمدها به دیوار پیچ خورده است تا در زمان زلزله بر روی افراد نیفتد؟ آیا کپسول آتش نشانی ابتدایی و ساده در ساختمان وجود دارد تا خانه آتش نگیرد یا حادثه بزرگی ایجاد نشود؟ اگر داریم می‌توانیم استفاده کنیم یا خیر؟ این موارد مهمی است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اینکه همه جوانب مقابله با بحران را متوجه دولت بدانیم درست نیست. حیطه ورود دولت در مقابله با مدیریت پیش از وقوع زلزله ممانعت از ساخت و ساز غیرمجاز و کنترل در نحوه ساخت است. و یا به راه کردن بالگردها، تجهیزات و امکانات در اختیار دولت است. همچنین استان‌های معین کشور را در زمان وقوع زلزله بسیج می‌کنیم تا در تهران وارد شود. چرا که من وقتی آسیب می بی نم نمی‌توانم کاری انجام دهم.

انتخاب استان‌های معین برای پایتخت برای کمک رسانی در زلزله

وی درباره شیوه ورود استان‌های معین به خبرنگار مهر گفت: مثلاً استان معین باید مدنظر داشته باشد که از کدام راه وارد شود، اگر راه بسته بود راه جایگزین چیست، در چه جایی مستقر شود، کدام ساختمان‌ها مقاومت بیشتری دارند، به کدام بیمارستان راحت دسترسی دارد و یا به کدام بالگرد متصل است.

نجار در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نمره عملکرد ستاد بحران، گفت: ستاد سیاست گذار، هماهنگ کننده، حمایت کننده و نظارت کننده است. من نمی‌توانم بگویم به عملکرد ستاد ۲۰ می‌دهم ولی حتماً نمره قابل قبولی مثلاً بالای ۱۵ می‌دهم. باید تنگناها را هم در نظر گرفت. وقتی ۸۴ هزار میلیارد تومان برای پیشگیری پیشنهاد می‌دهم و این هم ۴ ماه است که در اختیار قرار نگرفته است، چطور می‌توانم پاسخ همه مسائل را بدهم؟

وی ادامه داد: اگر بخواهید با توجه به بودجه‌هایی که تخصیص داده نشد در نظر بگیرید باید ۲۰ بدهم ولی ۲۰ برای خداست! اما آنچه مسلم است این است که تنگناهای بسیاری وجود دارد. فضای اداری ما را در نظر بگیرید. مدت هاست دوستان و همکاران ما می‌گویند ساختمان بلا استفاده در تهران وجود دارد و در اختیار ما قرار دهید تا استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار