تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد
کد خبر: ۸۹۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸ 22 August 2020
 
روحانی دلیل اصرار بر برگزاری کنکور را بیان کرد

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری آزمون های سراسری به کنکور و مصادف شدن آن با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: برای ما و چگونه انجام شود سخت بود چون بعضی ها می گفتند بگذارید کنار و یکی از مسئولین به من تلفنی می گفت که این مسئله را کنار بگذارید و یک سال دیرتر برگزار کنید. بله؛ می‌شود گفت که یک سال دیرتر؛ ولی گفتنش خیلی سخت است. وی اظهار داشت: عمر، آرزو و امید و و برنامه ریزی یک جوان و یک خانواده. حالا ما بگوییم که یک سال صبر کن و بیان دانشگاه های پایین که می توانی شرکت کن. یک وقت هست که در آزمون سراسری شرکت می‌کند ولی نمره کافی نمی آورد اما وقتی نمی‌گذاریم که ورود پیدا کند خیلی سخت است. روحانی افزود: از طرف دیگر ما اگر نمی توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چگونه می توانیم در این ویروس بگوییم مغازه ها ادارات باز باشد و به مردم اجازه بدهیم که به مسافرت بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند و چطور مغازه، باغ، بازار، ادارات، مترو و اتوبوس باز است و چطور مسافرت به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌ها است. رئیس‌جمهور گفت: البته این کار مهمی است که یک مرتبه یک جمعیت عظیم را در سالن ها جمع می کنید و می خواهند امتحان بدهند و اگر مراقبت نشود نگرانی کاملاً درست است.

واکنش وزیر اقتصاد به دستکاری در بورس

دژپسند می‌گوید دولت هیچ دخالتی در بورس ندارد و اینکه گفته شود دولت در این بازار دستکاری می‌کند حرف درستی نیست. فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ، در پاسخ به انتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه نسبت به عملکرد دولت در بورس و اینکه گفته می‌شود دولت بعضاً در این بازار دست‌کاری می‌کند، گفت: این حرف، حرف درستی نیست، دولت هیچ نفعی از بورس برای خود نمی‌برد. وی افزود: نفع دولت در بورس، ثبات بازار سرمایه، افزایش قدرت تأمین مالی برای بنگاه‌ها و افزایش محیط امن برای هدایت سپرده‌های خرد به بازار سرمایه است. وزیر اقتصاد تصریح کرد: دولت اصلاً نیاز به دستکاری در بورس ندارد و این دست اظهارات بیشتر برای تحت تأثیر قرار دادن سرمایه‌گذاران بورس است.

ایران آماده مذاکره برای پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی است

رییس سازمان هواپیمایی در آستانه برگزاری دور بعدی مذاکرات با اوکراین که مهر ماه در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: ایران در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است. «تورج دهقانی زنگنه» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و اوکراین با هدف پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی که دی ماه سال گذشته در نزدیکی فرودگاه امام سقوط کرد، گفت: آقای بهاروند، معاون وزیر امور خارجه در راس هیاتی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف جلساتی را با اوکراین برگزار کرده‌اند. وی ادامه داد: مذاکره در خصوص مسایل مربوط به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی از جمله موضوع پرداخت غرامت در این مذاکرات کلید خورد؛ قرار است جلسه بعدی در مهر ماه در تهران برگزار شود. وی گفت: آنچه مسلم است اینکه ایران از مسوولیت این خطا را پذیرفته، بنابراین در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است. رییس سازمان هواپیمایی گفت: پرداخت غرامت مقدماتی دارد که در حوزه‌های فنی و حقوقی به نتیجه خواهد رسید و بر مبنای تفاهمی که صورت خواهد پدیرفت، انجام می‌شود.

زنگنه: اگر به سال ۹۲ برگردم، وزیر نمی‌شوم

روزنامه ایران در سوالات کوتاهی از وزیر نفت در باره اقدامات وزارتخانه اش در باره پارس جنوبی پرسیده است. این پرسش و پاسخها را می خوانید:
*آقای وزیر! مهمترین اقدامی که در این 7 سال در صنعت نفت انجام دادید، چه بود؟
یکی نیست. کارهای مهم زیادی انجام شد.
*کدام یک به نظر خودتان مهم‌تر بود؟
توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و میادین مشترک غرب کارون و این اواخر نیز احداث خط لوله گوره-جاسک را در دستور کار قرار دادیم که به نظرم اقدامات بسیار بزرگی است که انجام شد.
*پروژه‌ای یا طرحی داشتید که به وضوح روی زندگی مردم نیز اثر گذاشته باشد؟
بله. از همه مهم‌تر توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بود. پارس جنوبی برای من خیلی مهم بود که به نتیجه برسد.
*اگر برگردیم به سال 1392 آیا همین مسیر را طی می‌کنید؟
اگر برگردیم به آن سال دیگر وزیر نمی‌شوم.
*حالا فرض کنید که وزیر شده‌اید، بعد از آن چطور؟
می‌گویم، دیگر وزیر نمی‌شوم.
 
لایحه قضایی قتل فرزند در مسیر خانه ملت

معصومه ابتکار،‌ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ما از ابتدای دولت دوازدهم شورای فکری حقوقی در معاونت تاسیس کردیم که از حضور وکلای آشنا به مشکلات مردم بهره بردیم. ۱۰ لایحه در حوزه مشکلات زنان و خانواده، شکل گرفته است. سند پشتیبان برای این لوایح تولید شده است و محورهایی نظیر سخت شدن شرایط طلاق برای مردان، ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال، برابری دینی زنان و مردان را در بر دارد. در این راستا تفاوت دیدگاه هایی میان صاحب نظران وجود دارد؛ لذا نشست هایی فقهی حقوقی در قم برپا و مشخصا ۸ نشست با همکاری دانشگاه مفید قم برگزار شد. مفاد قانونی قتل فرزند توسط پدر در شرف بررسی های حقوقی است. در این راستا خلأ های قانونی وجود دارد؛ لذا لایحه ای را پیشنهاد دادیم که برای دریافت نظر به قوه قضاییه ارجاع داده شده است./ایرنا

تاج درباره قرارداد ویلموتس باید پاسخگو باشد

طاهری، بازرس کل امور ورزش سازمان بازرسی گفت: پرداخت مالیات بر درآمد در همه جای دنیا بر عهده اشخاص است. وقتی فدراسیون تعهد کرده مالیات این قرارداد را بپردازد، باید این مبلغ را از اصل قرارداد کسر می‌کرد. تاج شخصا با ویلموتس قرارداد امضا کرده و اکنون باید پاسخگوی عملکرد خود باشد./تسنیم

مقصر گرانی گوشت و مرغ پیدا شد

علی رغم اختصاص ارز به واردات نهاده‌های دامی، اما قیمت ذرت و کنجاله سویا به سبب ناکارآمدی سامانه بازارگاه نرح مرغ و گوشت قرمز را هم افزایش می‌دهد.بررسی ها نشان می دهد که قیمت کنجاله سویا به مرز ۱۰ هزار تومان و ذرت ۳ هزار تومان رسیده که با نرخ مصوب خود اختلاف چندبرابری دارد که اگر مسئولان تدابیری برای رفع این بحران نیندیشند، با استمرار این روند بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می شوند که در آن صورت چاره ای جز تامین نیاز کشور همانند گذشته از طریق واردات نیست./باشگاه خبرنگاران

نفت را درازاي غذا و دارو هم نمي توانيم بفروشيم

محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت اگر قبلا «نفت در برابر غذا» را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران پذیرفته بودند اما در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم.

برجام همین الان هم مرده است

موسوی لارگانی، عضو هیات رئیسه مجلس در یک رشته توییت نوشت: در مجلس رفتار طرفهای برجام را نه در گفتار بلکه در عمل تحت رصد دقیق قرار داده و در صورت تداوم خصومت و محروم کردن کشورمان از حقوق خود نه تنها از برجام که طرح خروج از انپیتی هم پیگیری خواهد شد. این هشداری به آمریکا و اروپاست. قدرت ایران را دست کم نگیرید. در حال حاضر ماده ۱۰ انپیتی درباره ایران مصداق پیدا کرده و می توانیم از آن خارج شویم.بر اساس ماده ۱۰، هر دولتی باید حق داشته باشد در اجرای حاکمیت ملی خود در صورتی که احساس کند موارد فوق‌العاده‌ای در رابطه با ان پی تی منافع حیاتی کشورش را به مخاطره انداخته است، از پیمان خارج شود.در طول تاریخ روابط بین الملل سابقه نداشته کشوری خواستار اجرای توافقنامه ای شود که عضو آن نیست.آمریکای قلدر با فروپاشاندن قواعد نظام جهانی و سازمان ملل هر روز خود را بی اعتبارتر از دیروز می کند. برجام همین الان هم مرده است و سیاه بازی اروپا و آمریکا در ایران خریداری ندارد.

مسئولان اگر اشرافی شدند باید فاتحه اقتصاد بدون نفت را خواند

«سلیمی» عضو هیئت رئیسه مجلس:اگر واردات غیر ضروری مانند خوراک سگ، ‌شامپو گربه و غیره مدیریت شود حتما تراز بازرگانی کشور مثبت خواهد شد.فقط واردات لوازم آرایشی از مبادی رسمی سالیانه بیش از یک میلیارد دلار ارز مصرف میکند، قاچاق بیش از ۱۵ میلیارد دلاری اگر مدیریت شود و نیز اراده و همت جایگزین چشم به دست بیگانگان شود، قطعا در این راستا شاهد تحول خواهیم بود .اگر مسئولان و مدیران روحیه اشرافی خود را کنار بگذارند، می‌توان کشور را بدون نفت مدیریت کرد. مسئولان اگر اشرافی شدند باید فاتحه اقتصاد بدون نفت را خواند.

قرارداد ویلموتس در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: شکایتی از طرف آقای راستینه و تعدادی دیگر از نمایندگان درباره قرارداد ویلموتس به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده و ما بعد از ظهر دوشنبه این هفته به منظور بررسی این موضوع در کمیسیون با حضور وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون فوتبال جلسه ای برگزار خواهیم کرد. در این جلسه قرار است گزارشی درباره وضعیت پرونده قرارداد ویلموتس توسط مسئولان ذی‌ربط ارائه و نمایندگان شاکی سوالات خود را مطرح کنند. اگر تخلف واقع شده در این پرونده در حد جرم باشد آن را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم، اما اگر چنین نباشد گزارش آن را در اختیار فضای عمومی قرار خواهد گرفت و حسب موضوع درباره نحوه برخورد تصمیم‌گیری خواهد شد./ باشگاه خبرنگاران

هشدار عارف نسبت به گوشه نشینی نخبگان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار نسبت به تبعات گوشه نشین شدن نخبگان در کشور تاکید کرد:متاسفانه در کشور ما نخبگان در جایگاه اصلی خود قرار ندارند و نشست‌هایی که مسئولان با نخبگان دانشگاهی برگزار می کنند بعضا تشریفاتی و برای رفع تکلیف است و اینگونه برخورد با نخبگان باعث سرخوردگی و بی انگیزگی آنها می شود و در جامعه ای که نخبگان آن بی انگیزه و گوشه نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود./ ایسنا

احتمال نامزدی ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی کم است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس، بیان کرد: هرچند معتقدم احتمال نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری خیلی کم است اما اگر این اتفاق افتاد آقای ظریفی را خواهید دید که زمان مناظرات تلویزیونی موفق تر از سایرین خواهد بود.

نوروزی از هیات رئیسه مجلس گلایه کرد

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که انتظار می‌رود هیات رئیسه هر چه سریعتر نسبت به تشکیل کمیسیون قضایی و حقوقی اقدام کند.حجت الاسلام حسن نوروزی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت تسریع در تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه هنوز کمیسیون قضایی و حقوقی با گذشت چندین ماه از عمر مجلس شکل نگرفته است و انتظار می‌رود تا هیات رئیسه از افراد حقوقدان، اساتید دانشگاه و افرادی که حکم قضاوت دارند دعوت کند تا با حضور در این کمیسیون شاهد شکل گیری آن باشیم.وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه هیات رئیسه آن طور که باید و شاید تلاش خود را برای شکل گیری کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس یازدهم نداشته است و به نظر می‌رسد به این موضوع بی توجه است در حالی که در مجلس دهم پیش از ۴۰ درصد کارها در کمیسیون حقوقی و قضایی پیش می‌رفت.نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کمیسیون می‌تواند در بعد قانونگذاری کمک شایانی به مجلس کرده و حتی قوه قضاییه را در انجام وظایفش یاری کند. مجلس بدون کمیسیون قضایی و حقوقی معنایی ندارد.
 
روایتی از نظر جلیلی در مورد دولت سایه‌اش

رئیس سابق شورای امنیت دولت در سایه اش را یک گفتمان می‌داند نه یک تشکیلات.سعید جلیلی در بهمن‌ماه ۹۸ در جریان یکی از جلسات دولت سایه، درباره ماهیت و کارکرد دولت سایه گفته بود: «آن چیزی که ما در اینجا تحت عنوان دولت سایه مطرح کردیم، نه حزب است و نه تشکیلات، بلکه یک گفتمان است؛ به این معنی که فرد سایه‌به‌سایه روند تحولات را دنبال کند و در حد وسعش بر مسیر حرکت انقلاب اسلامی تأثیر مثبت بگذارد».
 
توضیحات ترقی درباره گزینه اصولگرایان برای ۱۴۰۰

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌گوید ما به نیروی جهادی، بانشاط پرکار نیاز داریم که این نوع روحیه در افراد زیر ۵۵ سال وجود دارد؛ بالای این سن روحیات محافظه‌کارانه می‌شود و جنب و جوش لازم وجود ندارد.«حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، درباره لزوم جوانگرایی در میان دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای انتخابات ۱۴۰۰ به برنا گفت: اصلاح‌طلبان نیروی جوان تربیت نکرده‌اند و ندارند؛ اصولگرایان در طول چند سال گذشته ده‌ها نیروی جوان در عرصه‌های مختلف تربیت کرده‌اند. کادرسازی نیرو‌های اصولگرا چند برابر نیرو‌های اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلبان کسی را ندارند، تنها همان نیرو‌های قدیمی‌شان که تندرو هستند، حول محور همان‌ها می‌چرخند، نیروی جدیدی که خودش و توانایی‌هایش را نشان داده باشد، دیده نمی‌شود. در نیرو‌های اصولگرا به دلیل اینکه گردش نخبگان زیاد هست، زمینه رشد افراد هم بسیار زیاد بوده و هنوز میدان نداشته‌اند. این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تاکید بر لزوم معرفی یک جوان از سوی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: قطعا کاندیدای اصولگرایان باید از میان جوانان انتخاب شوند. مقام معظم رهبری هم برای گام دوم، میدان را برای جوانان باز کردند و در گام دوم معتقدند که باید دولت جوان حزب‌الهی تشکیل شود، لذا ما در جهت سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند، حرکت می‌کنیم.
 
انتقاد تند اصلاح طلب معروف از آشنا
 
فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مصاحبه آشنا در اندیشه پویا انتقاد تندی از مشاور رسانه‌ای روحانی کرد.به گزارش «آزادی» عبدالله ناصری فعال اصلاح طلب با اشاره به حادثه آبان ۹۸ و گرانی بنزین تاکید کرد آقای آشنا در این ۷سال ماموریت تطهیر آقای روحانی را داشته است. دوما عملکرد روحانی و وزیر کشور او یعنی رحمانی فضلی درحادثه آبان ماه مثل هم بوده و هر دو در کنار نهاد‌های برخوردکننده بامردم معترض قرار داشته اند. عملکرد دولت و به طور کلی کشور تابع نهاد امنیتی و کاملا علیه معترضان بوده است.»وی در پاسخ به اینکه پرسش که «آیا اگر آقای روحانی وزیر کشور دیگری برگزیده بود، در چنین مواقعی شاهد عملکرد بهتری بودیم؟» گفت: «اصولا روحانی به این دلیل رحمانی فضلی را برگزید که هم گوش به فرمان بود وهم در مسایل امنیتی مثل خودش فکر می‌کرد. وزیر دیگر هم اگر مخالف دیدگاه روحانی می‌بود و عمل می‌کرد، برکنار می‌شد. «ناصری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «باتوجه به اینکه رحمانی فضلی گزینه مطلوب اصلاح طلبان به عنوان وزیر کشور نبود و روحانی او را برگزید. فکر می‌کنید اینکه الان مشاور رئیس جمهور بخواهد به نحوی وزارت کشور را تنها مسئول آن قضایا اعلام کند، قابل پذیرش است؟ افکار عمومی چه برداشتی از این رویکرد خواهد داشت؟» گفت: «اصلا قابل پذیرش نیست. آقای آشنا می‌خواهد که روحانی را تطهیر کند. اینکه وزیر کشور گزارش داده باشد یا نداده باشد در اصل قضیه تغییری ایجاد نمی‌کند و رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی مسئول این اتفاق مهم بود.»این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تاکید کرد: «به نظر من آبان۹۸ سیاه‌ترین نقطه در کارنامه رئیس جمهور در ۷ سال فعالیت او است.»
 
جزئیات دیدار هاشمی و رئیس دولت اصلاحات در سال ۷۶

هاشمی رفسنجانی در خاطرات ۳۱ مرداد ماه سال ۷۶ دو روز بعد از رای اعتماد مجلس پنجم با خاتمی دیدار می‌کند.
در قسمتی از خاطرات سال ۷۶ هاشمی رفسنجانی آمده است.
... عصر آقاى خاتمى، رییس‏‌جمهور آمد. بعد از خبر آقاى [عبدالله]نورى، پیشنهادکردم به دیدن ایشان بروم، چون تازه به منزل جدید در همسایگى ما [در جماران]آمده است. ایشان ترجیح داد که او بیاید. جریان بحث‌هاى مجلس را تعریف کرد. از تصویب کابینه کامل خوشحال است. صحبت‌هایش با آیت‌الله خامنه‌اى را در مورد وزارت اطلاعات گفت و تلاش دفتر رهبرى براى حضور آقاى [علی]یونسى یا [علی]رازینى و گفت، با ادامه کار آقاى [رضا]امراللهى، [رییس سازمان انرژی اتمی]هم موافقت نشده است و براى جایگزینى مشکل پیدا کرده و قرار شده، دکتر [حسن]روحانى را در دبیرى شوراى عالى امنیت ملی ابقا کند. بعضی نگران‏‌اند از اینکه دکتر [علی‏‌اکبر]ولایتى، دبیر مجمع [تشخیص مصلحت نظام]بشود. بر پیگیرى کار طرح ساخت آب سنگین تأکید کردم. گفت، رهبرى پیشنهاد او را مبنى بر تأسیس نهاد مشاورت، با ترکیب همه وزراى بعد از انقلاب را به دلیل وجود افرادی غیرقابل اعتماد در بین آن‌ها نپذیرفته‌اند.
 
طعنه اشرف بروجردی به اصولگرایان

اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: در حالی این روز‌ها از شانس بالای جریان اصولگرایی برای برنده شدن در انتخابات حرف زده می‌شود که اصولگرایان تصویری توهم‌آمیز از جایگاه خودشان دارند. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند دست‌بالا را به معنای اثرگذاری دارند، اما مشاهدات نشان می‌دهد جامعه اصولگرایان را تامین‌کننده نیاز‌های خود در حوزه اقتصاد، سیاست‌خارجی یا فرهنگ نمی‌داند. دقیقاً به همین دلیل چهره‌های این طیف با کمترین رأی ممکن به مجلس یازدهم راه یافتند تا مشخص شود آن‌ها از سوی مردم اقبال چندانی برای حضور در عرصه تصمیم‌گیری ندارند؛ یعنی مشارکت بسیار پایین انتخابات مجلس نشانگر عدم اقبال مردم به اصولگرایان است.رئیس کتابخانه ملی در ادامه گفت: البته اصولگرایان از ظرفیت و شرایط بسیار بهتری برای کُنش سیاسی‌انتخاباتی بهره‌مندند. به هر حال صداوسیما با فراموش کردن رسالت ملی‌اش کاملاً در خدمت اصولگرایان است. آن‌ها همچنین از تریبون‌های مختلف حاکمیتی برای تهدید کردن و طرح ادعاهایشان بهره می‌برند. البته اثرگذاری هر جریانی را حمایت و پشتیبانی لایه‌های مختلف مردم نشان می‌دهد؛ اگر یک فردی در افکار عمومی مقبولیت داشته باشد، می‌توانیم بگوییم صلاحیت و شایستگی لازم را برای حضور در عرصه‌های مهم دارد.بروجردی همچنین با اشاره به رابطه جریان اصلاحات با سرمایه اجتماعی توضیح داد: اصلاح‌طلب‌ها هشت سال در دوره دولت‌های نهم و دهم از عرصه اثرگذاری و فضای اجتماعی دور بودند و در ۲ دوره آقای روحانی هم تحت عنوان اصلاح‌طلبی ظهور چندانی نداشتند. اما همواره دیدگاه‌ها و رویکردهایشان را مطرح می‌کردند و از این پس هم خواهند کرد.
 
گاردین: تمام اعضای شورای امنیت علیه آمریکای 'نخواستنی' متحد شدند

روزنامه انگلیسی گاردین به انزوای آمریکا در شورای امنیت و تقلای دولت ترامپ برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پرداخته است.روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی درباره تلاش آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران نوشت: گستره انزوای آمریکا در سازمان ملل متحد با نامه های رسمی 13 عضو از 15 عضو کنونی شورای امنیت، که همگی با تقلای دولت ترامپ برای بازگشت تحریم های اقتصادی علیه ایران مخالفت کردند، به اوج خود رسید.نامه های اعضای شورای امنیت، همگی در فاصله زمانی 24 ساعت پس از آمدن مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به مقر سازمان ملل در نیویورک و اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 منتشر شد. در چارچوب این توافق، تحریم های فراگیر سازمان ملل علیه ایران، سی روز پس از اعلام عدم پایبندی این کشور باز می گردد اما تقریبا همه اعضای شورای امنیت در نامه های رسمی خود گفتند که آمریکا هیچ جایگاهی برای به جریان انداختن سازوکار ماشه ندارد چرا که در ماه مه 2018، این توافق را ترک کرده است.آمریکا گفته که از نظر فنی، هنوز یک شریک این توافق است چرا که در قطعنامه 2231 شورای امنیت در سال 2015، از ایالات متحده بعنوان یک شریک برجام نام برده شده است. این استدلال حتی پیش از اعلام آن توسط پامپئو، از سوی فرانسه، بریتانیا و آلمان رد شد.
 
سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران قطعی شد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس گفت که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به ایران سفر می‌‌کند.کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللى انرژى اتمى سفر رافائل گروسى مدیرکل آژانس به ایران در هفته جارى را تایید کرد و گفت: در راستای تعاملات و همکاری جاری بین ایران و آژانس و در پی دعوت به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.وی افزود: ایران یکی از شرکای اصلی آژانس است و امیدواریم این ملاقات به اجرای همکاری متقابل منجر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار