در فروردین ماه ۱۳۹۷ بود که بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه را به منظور تنظیم قیمت‌ها در بازار سکه آغاز کرد. طرحی که هیچ گونه دستاوردی جز چوب حراج زدن به منابع بانک مرکزی را نداشت. در مورخه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای، موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۸۹۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱ 22 August 2020

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

در بخشنامه ای به تاریخ 26 مرداد ماه 1399 خطاب به مدیران کل امور مالیاتی استانها اعلام کرد: مؤدیان برای پرداخت مالیات مقطوع خریداران سکه از بانک مرکزی در سال 1397، حداکثر تا پایان روز شنبه یکم شهریور ماه فرصت خواهند داشت.

در شهریور ماه سال 1396 بود که شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا کاهش نرخ سود بانکی را عملیاتی کند. موضوعی که موجب خروج سپرده ها از بانک ها و بهم ریختن بازارهای موازی از جمله بازار سکه شد. قیمت سکه روز به روز افزایش یافت و بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه چوب حراج به اموال و طلاهای خود زد.

به گزارش تابناک سمنان: در 18 فروردین ماه 1397 بود که بانک  مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت سکه، طرح پیش فروش سکه با سررسیدهای متفاوت را آغاز کرد. در این طرح بانک مرکزی، سکه یک ماهه یک میلیون و590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، 12 ماهه یک میلیون و 350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و دو ساله یک میلیون و 160 هزار تومان اعلام شد.

با به اتمام رسیدن این طرح، آمارهای متفاوتی از میزان مشارکت در آن منتشر شد.  اولین آمار در تاریخ 4 اردیبهشت 1397 توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور منتشر شد. وی در مراسم رونمایی از سامانه نیما طی مصاحبه ای اعلام کرد که در جریان پیش فروش سکه 65 هزار نفر چند میلیون سکه پیش خرید کرده اند که برخی از این افراد به تنهایی حدود 26 هزار قطعه سکه خریده اند.

سپس در مورخه 27 خرداد 1397 ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در زمینه پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی گفت: 7 میلیون و 600 هزار ثبت نام سکه داشتیم که 50 نفر، 5 درصد این سکه ها را در اختیار دارند و هر سکه ای یک میلیون سود دارد. وی طی مصاحبه دیگری در مورخه 6 تیر 1397 اعلام کرد که خریدار اول 38 هزار و 250 قطعه سکه، نفر دوم 23 هزار قطعه و نفر سوم نیز چهار هزار و اندی سکه خریداری کرده اند. وی افزود: نفر اول خریدار سکه ها جوانی 31 ساله است.

در غیاب اطلاع رسانی دقیق بانک مرکزی در این زمینه، آمارهای متفاوتی از خریداران اول سکه های پیش فروش شده ارائه شد.

در مورخه 23 مرداد 1397 برای اولین بار فهرست ده خریدار بزرگ سکه توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. این فهرست نشان می داد که در مجموع این ده نفر حدود 171 هزار و 500 سکه را خریداری کرده اند که با توجه به 7 میلیون و 600 هزار سکه ثبت نام شده، سهم این افراد از کل سکه های ثبت نامی حدود 2.2 درصد بود. فهرست اسامی این افراد را در جدول زیر مشاهده می کنید:

 

 

 

نام

متولد

تعداد سکه خریداری شده

سهیل.ش

65

38 هزار قطعه

جبار.س

55

27 هزار قطعه

مصطفی.و

44

24 هزار قطعه

رئوف.ع

41

15 هزار قطعه

نجوا.ل

55

12 هزار قطعه

غلامرضا.ع

50

12 هزار قطعه

امیرمنصور.ب

40

11 هزار و 500 قطعه

علیرضا.س

-

11 هزار قطعه

کیوان.ی

-

11 هزار قطعه

محمدسعید.خ

50

10 هزار قطعه

همچنین چند ماه بعد از پایان طرح پیش فروش سکه، کم کم زمزمه هایی از اخذ مالیات از خریداران این سکه ها به گوش رسید تا اینکه سرانجام در مورخه 12 خرداد 1398 سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ‌ای به امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی، موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال 97 دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه سازمان امور مالیاتی، نحوه تعیین مالیات مقطوع این گونه ذکر شده بود:

  1. تا بیست سکه دریافتی مشمول مالیات نمی‌باشد.
  2. نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه یک میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع.
  3. نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 2 میلیون ریال مالیات مقطوع.
  4. نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 2 میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع.

این بخشنامه تنها میزان پرداخت مالیات افرادی که حداکثر 200 سکه از بانک مرکزی در سال 1397 خریداری کرده بودند را مشخص کرده بود و در رابطه با مالیات افرادی که بیش از 200 سکه خریداری کرده بودند، عنوان شده بود:

"اشخاصی که در سال 97 بیش از 200 سکه دریافت نموده‌اند مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم نمایند. ادارت کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام نموده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری نموده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد."

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

سرانجام مالیات ستانی از کسانی که در سال 1397 سکه خریداری کرده بودند، چه شد؟

گویا برخی از افرادی که در سال 1397 اقدام به خرید کمتر از 200 قطعه سکه نموده بودند، هنوز مالیات خود را پرداخت نکرده اند. مصاحبه اخیر معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مهر تایید ای بر این ادعا می باشد.

در مورخه 29 مرداد ماه 1399 محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور طی مصاحبه ای، از تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه حداکثر به میزان 200 قطعه در سال 1397 که در موعد مقرر اظهارنامه تسلیم نکرده اند، خبر داد و گفت: تمامی اشخاص حقیقی که در سال 1397 اقدام به خرید و تحویل حداکثر 200 قطعه سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نموده، لیکن نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی ( حداکثر تا یکم تیرماه 1398) اقدام نکرده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده (100) قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مورخ 31 تیرماه 1394 تعیین شده در دستورالعمل شماره 200/98/507 مورخ 12/3/1398 بوده و این مالیات برابر مقررات قطعی می باشد.

وی همچنین در بخشنامه ای به تاریخ 26 مرداد ماه 1399 خطاب به مدیران کل امور مالیاتی استانها اعلام کرد: مؤدیان برای پرداخت مالیات مقطوع خریداران سکه از بانک مرکزی در سال 1397، حداکثر تا پایان روز شنبه یکم شهریور ماه فرصت خواهند داشت.

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

همان گونه که ملاحظه می شود خریداران کمتر از 200 قطعه سکه تا پایان امروز مورخه 1 شهریور ماه مهلت دارند تا مالیات خود را پرداخت کنند و این در حالی است که بخشنامه این مسئله در خردادماه سال گذشته ابلاغ شده بود. حالا پرسش از مسئولین سازمان امور مالیاتی این است که چرا تاکنون با این افراد کنار آمده اند و به نوعی با آن ها همکاری کرده اند؟ آیا مماشات با این افراد و وصول دیر هنگام مالیات از سکه های خریداری شده توسط آن ها، تاثیری بر افزایش قیمت در بازار سکه نداشته است؟ اگر به موقع این بخشنامه ها اجرا شود، آیا ما شاهد چنین بی ثباتی هایی در بازارها خواهیم بود؟

پرسش دیگر این است که سرانجام مالیات ستانی از کسانی که بیش از 200 سکه خریداری کرده بودند چه شد؟ آیا تاکنون از این افراد که تعداد آن ها هم اندک نیست، مالیات اخذ شده است؟ درآمدهای مالیاتی که از این طریق کسب شده، چه میزانی بوده است؟

آیا از خریداران سکه در سال 1398 هم مالیات گرفته می شود؟

در 23 مرداد ماه سال جاری بود که رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نحوه و جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸ را مشخص کرد. بر این اساس و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آن دسته از اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل هستند.

مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ اعلام شده بود.

علاوه براین، طبق دستورالعمل رئیس سازمان مالیاتی میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ بدین شرح است:

۱- تا ۱۰ سکه مشمول مالیات نمی شود.

2- نسبت به مازاد ۱۰ سکه تا ۳۰ که به ازای هر قطعه سکه معادل ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع

3- نسبت به مازاد ۳۰ سکه تا ۵۰ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه به میزان ۵۲۰ هزار تومان مالیات مقطوع

4- نسبت به مازاد ۵۰ قطعه سکه تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع

همچنین، در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

طبق این گزارش، اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از (۱۸۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام کرده بودند و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال داشته اند؛ مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه ۱۳۹۹ هستند.

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

همان گونه که ملاحظه می شود کسانی که در سال 1398 بیش از 10 سکه از بانک مرکزی دریافت کرده اند هم مشمول مالیات می شوند.

سخن پایانی

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که با توجه به شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور به دلیل اعمال تحریم ها و شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم دولت به تامین درآمدها جهت پوشش هزینه های خود، بهتر است که مسئولین سازمان امور مالیاتی هر چه زودتر تکلیف این نوع مالیات ها را مشخص کنند و با افرادی که مشمول این نوع مالیات ها می باشند مماشات نکنند. عدم اجرای دقیق بخشنامه های مذکور می تواند راه تامین درآمدها از محل هایی که حق دولت می باشد را ببندد و این باعث خواهد شد که دولت دست به دامن راهکارهای دیگری از جمله استقراض از بانک مرکزی شود که این مسئله می تواند موجبات تورم و متضرر شدن همه افراد جامعه از جمله دهک های پایین تر جامعه را فراهم کند. همچنین اجرای دقیق این بخشنامه ها می تواند نقش بسیار موثری در تنظیم قیمت ها در بازارها داشته باشد و جلوی سفته بازی ها و انباشت زیاد ثروت در دست عده ای خاص را بگیرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار