فعال است و پویا، اما همیشه با چهره‌ای آرام کار می‌کند، هم در دنیای پزشکی و هم داوری، تنها داوری است که مدرک پزشکی دارد و بعد از کوچ علیرضا فغانی، شاید امید اول فدراسیون و کمیته داوران برای قضاوت‌های سخت در ایران به شمار رود.
کد خبر: ۸۹۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ 23 August 2020
در روز پزشک پای صحبت‌های دکتر بیژن حیدری، داور بین‌المللی فوتبال کشورمان نشستیم جایی که وی گفت: هیچگاه داوری را به خاطر پزشکی رها نخواهم کرد و پزشکی را برای داوری، زیرا برای داور شدن و پزشک ماندن تلاش فراوانی کرده‌ام.

به گزارش فارس، در «روز پزشک» هستیم، بنابراین تصمیم گرفتم سراغ یک پزشک بروم که شرایطش با بقیه همکارانش فرق دارد، پزشکی که یک داور بین‌المللی فوتبال است.

فعال است و پویا، اما همیشه با چهره‌ای آرام کار می‌کند، هم در دنیای پزشکی و هم داوری، تنها داوری است که مدرک پزشکی دارد و بعد از کوچ علیرضا فغانی، شاید امید اول فدراسیون و کمیته داوران برای قضاوت‌های سخت در ایران به شمار رود.

داوری فوتبال را شروع کرد و از همان روز اول نیز عزم خودش را جزم کرد تا به سطح بالای داوری در ایران و حتی آسیا برسد، اما در مسیرش سختی وجود داشت و آن هم تحصیل در رشته پزشکی بود.

«دکتر بیژن حیدری» جراح و متخصص ارتوپدی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان است، این داور خوب استان همدان تنها داور پزشک فوتبال ماست که گفتگوی ما را با او می‌خوانید:

فارس: ضمن تبریک روز پزشک به شما، آیا دردسر‌های داوری و پزشکی باعث نشده از یک زمانی به بعد خسته شوید و تصمیم بگیرید یکی را کنار بگذارید؟

من هم روز پزشک را به همه همکارانم تبریک می‌گویم، در جواب سوال شما باید بگویم خیر؛ شخصیتم طوری است که اگر کاری را شروع کنم تا آخرش می‌روم. هر دو کار را با هم پیش می‌برم و هیچ‌گاه یکی را فدای دیگری نخواهم کرد. حتی فکرش را هم نکردم که داوری را فدای پزشکی کنم.

زمانی که دانشجو بودم شب‌های امتحان در اتوبوس درس می‌خواندم و خودم را برای امتحان آماده می‌کردم، اما به موقع هم خودم را برای قضاوت بازی‌ها می‌رساندم.

فارس: از نظر شما ادامه همزمان پزشکی و داوری سخت نیست؟

هر دو به موازات هم هستند و برای من مهم خواهند بود، زیرا برای هر دو سال‌ها تلاش کردم و هیچ‌وقت دیگری را فدای آن یکی نکردم.

فارس: فوتبال در کنار طبابت مگر جور درمی‌آید؟

علاقه من به فوتبال به حدی بود که پزشکی نتوانست مانعی برای داوری نکردنم باشد. در حالی که برای دوران تخصص باید روزی شانزده ساعت درس می‌خواندم، اما هم تمرین انجام می‌دادم و هم تمام ابلاغ‌های استانی و ملی را می‌رفتم.

خاطره جالبی از شب کنکورم بگویم که با جام جهانی همزمان شده بود، شب کنکور در حالی که به خانواده گفته بودم درس می‌خوانم، اما در اتاق تا صبح فوتبال می‌دیدم، چون من از فوتبال لذت می‌برم، فردای آن روز در کنکور، همه تست‌های حفظی را به خوبی پاسخ دادم، ولی در فیزیک و ریاضی به ترتیب ۴۰ و صفر درصد جواب دادم، زیرا فکرم کار نمی‌کرد و خوابم گرفته بود.

فارس: برای دوستان و همکارانتان چه؟ جای تعجب نداشت که چرا یک پزشک تا به این حد به داوری فوتبال اهمیت می‌دهد؟

واقعاً هم جای تعجب داشت و گرفتن مرخصی از بیمارستان سخت بود، ولی من با هزار استرس و زحمت به همه ابلاغ‌های داوری خود می‌رسیدم و مسئولان هم با بنده همکاری می‌کردند تا به داوری‌ام لطمه نخورد؛ چون می‌دانستند به این حرفه چقدر علاقه دارم، البته باید از زحمات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان هم تقدیر کنم که از من حمایت کردند.

فارس: شما علاوه بر اینکه برادرتان داور هست، همسرتان نیز پزشک است، این برای همسرتان سخت نیست؟

همسر من تنها یک همسر نیست همدل و همراه من است، او در گذشته از فوتبال اطلاعاتی نداشت، اما به واسطه ازدواج با من حسابی به این ورزش علاقه‌مند شده و به نوعی مشوقم هم شده است.

فارس: با توجه به حضور دو داور بین‌المللی از یک خانواده، به نظر شما آیا داوری یک ژن موروثی می‌خواهد؟

خیلی از بزرگان داوری کشور هم چنین اعتقاد دارند که داوری به نوعی ژنتیکی است و همیشه به ما می‌گویند ژن شما برای داوری آفریده شده است. ولی به شخصه اعتقاد دارم این حرف به نوعی کامل و درست نیست چراکه عوامل متعددی همچون فیزیک بدنی، هوش بالا و تلاش و پشتکار برای موفقیت یک داور نقش دارند.

فارس: روز پزشک را شما زودتر تبریک می‌گویید یا همسرتان؟

من این روز را به همسر عزیزم که خود یک پزشک است تبریک می‌گویم و از او به خاطر همه مشکلاتی که به خاطر نبودن در خانه به واسطه حضور در مسابقات مختلف، تحمل می‌کند، قدردانی می‌کنم.

 متأسفانه روز پزشک در سال‌های گذشته، به دلیل حضور در مسابقات و تورنمنت‎های مختلف فوتبالی در همدان و در کنار همسرم و خانواده نبودم و امسال اولین سالی است که می‌توانم این روز بزرگ را در کنارشان باشم.

فارس: چرا شما به عنوان یک جراح کمتر به چشم آمدید؟ چرا کسی نمی‌داند که بیژن حیدری یک جراح متخصص و عضو هیئت علمی دانشگاه است؟

به دنبال بزرگ کردن خودم نیستم و در همه کارهایم از جمله جراحی و داوری دوست دارم در سایه باشم نه در حاشیه.

فارس: فکر کنم بازیکنان نوع برخوردشان با شما بسیار متفاوت است، زیرا می‌دانند که شما پزشک هستید.

بله! واقعاً همین طور است، خدا را شکر بازیکنان به من احترام می‌گذارند و تا حالا پیش نیامده که یک بازیکن به من توهین کند. فکر می‌کنم درک آن‌ها از شرایط من باعث شده که زیاد اعتراض نکنند.

فارس: شده در وسط بازی حس پزشکی شما بر داوری غلبه کند؟

باید بگویم که در جریان یک بازی دوستانه تیم پاس، کتف یک بازیکن از جا در رفته بود و من برای کمتر درد کشیدن بازیکن، کتفش را در وسط بازی جا انداختم.

فارس: همزمان شدن ایام امتحان تخصصی ارتوپد و آزمون الیت داوری آسیا برایتان سخت نبود؟

آخرین سالی بود که می‌توانستم وارد لیست الیت شوم و برای همین استرس زیادی داشتم. من در آن دوران آزمون تخصصی ارتوپد هم داشتم و شرایط خیلی برایم سخت بود و خدا به من لطف کرد.

خیلی‌ها می‌گفتند؛ «پیام»، برادرم، که فرصت دارد یک سال عقب بکشد تا من وارد لیست شوم، اما با کمک خدا هر دو نفر ما در یک سال به لیست وارد شدیم. شاید اگر هر کدام از ما وارد لیست نمی‌شد عذاب وجدان داشتیم که چرا حضورمان باعث شد برادر دیگری خط بخورد.

فارس: قطعاً تشویق و انگیزه پدر و مادر باعث پرورش دو داور بین‌المللی و دو تحصیل کرده در یک خانواده شده است.

خانواده نقش بسزایی در آینده انسان دارد و من باید از زحمات پدر و مادرم تشکر ویژه‌ای بکنم، زیرا هر چه در زندگی دارم از حمایت و پشتیبانی آن‌ها بوده و برای من و پیام سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

فارس: همان طور که می‌دانید «روز پزشک» و «روز همدان» در تقویم کشور ما همزمان است در این خصوص صحبتی دارید؟

بله، زیرا امروز روز بزرگداشت حکیم بزرگ ابوعلی سینا است و یُمن این روز، روز پزشک و همچنین روز همدان نام گذاری شده است.

من این روز بزرگ را گرامی می‌دارم و همچنین به همه همکاران خودم روز پزشک را تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برایشان دارم. همچنین روز همدان را نیز به همه شهروندان فهیم همدانی تبریک ویژه‌ای بگویم.

فارس: شما یک متخصص ارتوپد هستید، قصد گرفتن مدرک فوق تخصص را ندارید؟

قطعاً ادامه تحصیل و کسب مدارک بالاتر آرزوی هر پزشکی است، بسیار دوست دارم در اولین فرصت بتوانم در در رشته خودم ادامه تحصیل بدهم و مدرک فوق تخصصم را دریافت کنم.

فارس: روز‌های کرونایی را چطوری سپری می‌کنید؟

تمرینات خود را در خانه و در ورزشگاه به صورت اختصاصی برای حفظ آمادگی بدنی‌مان انجام می‌دهم، اما بنا به مسایل شغلی‌ام، مجبور به باز کردن مطب هستم تا مراجعه به بیمارستان کمتر شود.

فارس: با این وضعیت، شرایط شما سخت نیست؟

اکنون بیمارستان‌ها، یکی از مکان‌های خطرناک برای شیوع ویروس کرونا هستند، من سعی کردم در مطبم حضور داشته باشم تا مراجعات بیماران به بیمارستان کمتر شود، البته با توجه به مسئولیت خود نیز هفته‌ای چند روز در بیمارستان حضور دارم تا بیماران بستری را مداوا کنم.

فارس: با توجه به اینکه خود یک پزشک هستید و به عنوان کادر درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا هستید چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

قاعدتاً رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی.

متاسفانه جدی نگرفتن و رعایت نکردن خودمان باعث شد کار به اینجا بکشد. هنوز هم بسیاری و به خصوص جوانان مباحث بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، زیرا به اشتباه شنیده‌اند که کرونا برای جوانان خطر مرگ ندارد، ابتدا باید بگویم که بسیاری از جوانان که حتی جزو کادر پزشکی هم بودند، به خاطر کرونا جانشان را از دست داده‌اند. ثانیا جوانان می‌توانند ناقل بیماری برای به خطر انداختن جان افراد مسن و به خصوص پدر و مادرشان باشند.

رعایت نکردن باعث شده تاکنون میانگین ابتلای افراد به این ویروس هم زیاد شود.

فارس: تحمل این وضع برای کادر درمان کشور نیز سخت نیست؟

بسیار سخت است؛ مردم باید علاوه بر خودشان، رعایت حال کادر درمان را هم بکنند. قطعاً لباس این روز‌های پزشکان و پرستاران را دیده‌اید؛ واقعا استفاده از این لباس، آن هم میانگین هشت ساعت در روز سخت است و مثل این می‌ماند که شما ۹۰ دقیقه در اهواز در دمای ۵۰ درجه داوری کنید. بعضی از همکاران ما هستند که حدود ۱۶ یا ۱۷ ساعت این لباس را بر تن دارند و نه می‌توانند غذا بخورند و نه از سرویس بهداشتی استفاده کنند.

فارس: به نظر شما نحوه برخورد یک پزشک چه تأثیرات مثبتی بر روی بیمار دارد؟

به نظرم، نحوه برخورد مناسب با بیمار و حتی خیلی مواقع آرامش روانی و روحی که پزشک میتواند به بیمار بدهد، از درمان جراحی و دارویی که تجویز می‌کند، ممکن است تأثیرگذار‌تر باشد.

فارس: و حرف پایانی:

امیدوارم روزی فرا برسد که هیچ فردی در دنیا، نیازمند پزشک و مراکز درمانی نباشد، برای همه مردم دنیا و به خصوص هموطنانم هم آرزوی سلامتی می‎کنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار