وزیر علوم:
منصور غلامی درباره برنامه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمسال آینده گفت: از ۱۵ شهریور سال تحصیلی جدید به صورت مجازی آغاز می‌شود نیم سال آینده را به صورت مجازی در نظر داریم.
کد خبر: ۸۹۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱ 24 August 2020

 

 

بازگشایی دانشگاه ها در نیمسال آینده به صورت مجازی خواهد بود

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین،منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوم شهریور ۹۹ گفت: دانشگاه‌ها مهم‌ترین نهاد علمی کشور هستند که باید نسل جوان را آموزش بدهند و این نسل جوان وارد حوزه فعالیت کاری شوند و این یکی از مهمترین وظایف دانشگاه محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی دانشگاه‌ها و وضع دانشگاه‌ها در شروع سال تحصیلی گفت: آموزش عالی کشور در بعد از انقلاب در سه دسته تقسیم می‌شود اول اینکه بعد از پیروزی انقلاب نیازمند گسترش مراکز آموزش عالی و تربیت دانشجویان در یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله بودیم که این موضوع در دهه ۷۰ مورد بررسی و تأمین قرار گرفت و بخش دوم مربوط به تحقیقات از که این بخش به صورت کلی مختص مباحث پایان‌نامه‌ی است و تا اواسط دهه هشتاد ادامه داشت و در این دهه شاهد رشد علمی کشور بودیم در بازده سوم که از اوایل دهه ۸۰ شروع شد، مباحث فناوری مورد بررسی قرار گرفت و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در تربیت جوانان دانش آموخته دانشگاهی تأثیرگذار بود.

غلامی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی مراکز آموزش عالی یکی دیگر از مباحث بود که طرح آن آماده شده است گفت: از جمله مباحث و طرح‌هایی که مطرح شده در خصوص بحث ساماندهی مراکز آموزش عالی است که به طور مصداقی می‌توان به دانشگاه و مراکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی اشاره کرد که نزدیک ۱۲۰۰ مرکز جامع علمی کاربردی در کشور وجود داشت و با طرح ساماندهی ۵۰۰ مرکز تعطیل شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دانشگاه‌ها ناتوان هستند و نمی‌توانند تقاضای بازار کار کشور را تأمین کنند گفت: من این موضوع را قبول ندارم چون دانشگاه‌ها دانشجویان را به روز تربیت می‌کند ومراکز اشتغال باید فارغ التحصیلان خود را با سیستم و باید مراکز کاری خود آشنا کنم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: طرح مهارت زایی دانشجویان نیز راه اندازی شد در این طرح دانشجویان با مشاغل بیرون از دانشگاه آشنا می‌شوند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی شغل مورد نظر خود را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پایش و رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی گفت: از طریق کد ملی و پرداخت بیمه دانش آموختگان دانشگاهی روستاهای ۹۵ و ۹۶ مورد رصد قرار گرفتند و آمارها نشان داد که دانش آموختگان مقطع کارشناسی نزدیک به ۶۰ درصد، دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بالای ۷۰ درصد و دانش آموختگان مقطع دکترا بالای ۹۰ درصد اشتغال دارند و هم اکنون باید به فکر افرادی که اشتغال ندارند باشیم.

غلامی در خصوص ساماندهی دانشگاه در ادامه تاکید کرد: تعداد مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها در کشور در یک دهه زیاد شد به طوری که تعداد دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی در سطح کشور به ۶۰۰ مرکز و تعداد دانشگاه‌های پیام نور در سطح کشور به ۵۰۰ مرکز رسید بنابراین در ابتدا تمرکز را بر روی بخش دولتی و دانشگاه‌های دولتی گذاشتیم و از طریق ایجاد شبکه علمی بین مؤسسات و مراکز آموزش عالی در هر استان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در بخش دوم یعنی بخش منطقه‌ای هم در ۳ یا ۴ استان در سطح منطقه‌ای یک منطقه فناوری را تشکیل داده‌ایم و مأموریت این مناطق در سطح ملی و بین‌المللی تعیین شده است.

وی در خصوص رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: طرح رتبه بندی دانشگاه‌ها از دو سال پیش آغاز شد چنانچه رتبه بندی در شکل‌های مختلف شکل گرفت ابتدا در بخش رتبه‌بندی بین‌المللی از طریق مراکز علمی مانند تایمز این رتبه بندی انجام شد و در بخش رتبه بندی داخلی نیز با تعیین شاخص‌های مشخص توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت

غلامی در خصوص کنکور سراسری انسان و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گفت: امسال سال ویژه‌ای برای داوطلبان کنکور محسوب می‌شد البته در نیمسال تحصیلی گذشته نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های جدیدی برای دانشجویان در نظر گرفته شد و از این حیث شاخص و ویژه بود اما طبق بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که فاصله صندلی‌ها در ازمون مقطع کارشناسی ۱۸۰ سانتیمتر در مقطع کارشناسی ارشد ۱۶۰ سانتیمتر و در مقطع کارشناسی ۱۲۰ سانتی‌متر بوده است و از سوی وزارت بهداشت نیز ناظر در آزمون حضور داشت.

وی در ادامه به نظرخواهی مستقیم وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از داوطلبان کنکور گفت: بحث نظرخواهی یکی دیگر از فعالیت‌های بود که در خصوص تعیین وضع شیوه نامه‌های بهداشتی در نظر گرفته شد چنانچه در مقطع دکترا ۸۵% در مقطع کارشناسی ارشد ۹۱ درصد و در کنکور سراسری ۹۴ درصد داوطلبان از شیوه نامه‌های بهداشتی اظهار رضایت کردند.

وی در ادامه در خصوص بحث مافیای کنکور گفت: از نظر من این موضوع نمی‌تواند تأثیرگذار باشد چون من شخصاً به بحث مافیای کنکور اعتقاد ندارم چرا که ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی نیاز به نمره آزمون ندارند و مشکل تنها بر سر رشته‌های پرمتقاضی است و امسال هم اعلام شده که ۹۰۰ هزار صندلی بدون نیاز به نمره آزمون قابل انتقال و انتخاب برای داوطلبان است.

وی در خصوص بحث کنکور گفت: از نظر من دانشگاه‌ها باید برای انتخاب دانشجو شاخص‌هایی را مشخص کنند که این شاخص‌ها در سه سال دبیرستان باید مورد بررسی قرار بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد دانشگاه می‌توانند در دروس عمومی در هر دانشگاه آزمون را برگزار کنند و بر اساس آن دانشجو انتخاب کنند و ما باید جایگزین مناسبی برای کنکور در نظر بگیریم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه در خصوص بحث سهمیه اعضای هیئت از سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: هیچ سهمیه ای در کار نیست و تنها یک مصوبه است چنانچه بر اساس این موضوع دانشجو می‌توانند به محل خدمت والدین برای تحصیل انتقال پیدا کند و بحث تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی نیز شاخص‌های آن تغییر پیدا کرده است

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جذب اعضای هیأت علمی و اینکه برخی معتقدند جذب اعضای هیئت علمی بر اساس جذب سیاسی شکل می‌گیرد گفت: اینطور نیست جز به جز مراحل جذب در هر دانشگاهی مشخص است.

وی در خصوص برنامه‌های بازگشایی دانشگاه‌ها در نیم سال آینده گفت: از ۱۵ شهریور سال تحصیلی جدید به صورت مجازی آغاز می‌شود نیم سال آینده را به صورت مجازی در نظر داریم چون هنوز وزارت بهداشت اظهار امیدواری نکرده که جمعیت دانشجویی می‌توانند وارد دانشگاه شوند برای دروس عملی نیز برای هر یک از دانشگاه‌ها می‌توانند با مدیریت درست دانشگاه انجام می‌شود.

وی در خصوص بحث تعداد خوابگاه‌ها و وضع رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز گفت: دانشگاه‌ها باید در این خصوص مدیریت لازم را داشته باشند و مدیریت به صورت صحیح باید انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به سیر کاهش دانشجو طی چند سال گذشته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که دانشگاه‌های مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور ودانشگاه های غیردولتی یک سرمایه هستند و وزارت علوم هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و نباید این دانشگاه‌ها از بین بروند.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار